Althans, als we VW moeten geloven.
Zojuist is deze evil tweelingbroer van de Transporter onthuld op de IAA Commercial Vehicle Show in Hannover, en het lijkt erop dat Volkswagen compleet los is gegaan bij het bedenken van deze knaloranje proefballon. Buiten het feit dat je nooit meer laadruimte tekort komt als je net kerstinkopen hebt gedaan zou de Tristar namelijk een terreinbeest van jewelste moeten worden.
Deze ‘Transporter of the future’ met verlengde cabine, permanente vierwielaandrijving, verkorte wielbasis en sperdifferentieel heeft 30 mm extra grondspeling ten opzichte van de gewone Transporter. Omdat je tijdens een pittige sessie op het onverhard natuurlijk alle tijd van de wereld hebt, is het interieur voorzien van een 20-inch tablet zodat je ook rustig een video conference kunt houden.
Daar houdt de Spaß echter nog lang niet op! Zo zijn de stoelen draaibaar, zodat inzittenden alle gelegenheid hebben om elkaar met een goed gesprek over de gewichtigere zaken des levens te verblijden. Mocht zelfs dat je niet wakker houden en heb je behoefte aan wat sterkers, dan zet je natuurlijk gewoon een kopje koffie met de ingebouwde espressomachine. Net wat auto’s vandaag de dag nodig hebben.
Voor de aandrijving zorgt een 2-liter TDI die 204 pk en 450 Nm uitspuugt. Deze krachtbron is gekoppeld aan een 7-traps automaat, wat alles bij elkaar resulteert in een standaardsprintje van 10 seconden. Bij 185 km/u is de koek op, al vragen we ons wel af wie het bij dergelijke snelheden nog in z’n hoofd haalt om een kopje espresso te zetten. Hoe dan ook, het design van deze Tristar hint waarschijnlijk naar dat van de aankomende T6, de opgefriste versie van de T5 die in 2015 verwacht wordt.
Laat mij niet lachen, niets maar dan ook niets kan in de schaduw staan van de Unimog.
Dat is een instituut op zich.
@tupperware: het is volgens mij meer een Sprinter 4×4 concurrent/alternatief (voor zover je dit als alternatief zou beschouwen…) dan een Unimog concurrent.
VW LT-revival?
@tupperware: De vergelijking met unimog is een uitspraak van autoblog niet VW en gaat niet echt op. Het gaat hier om een concept dat nooit gemaakt zal worden. VW test gewoon een aantal nieuwe dingen bij het publiek. Ik kan me best voorstellen dat een VW busje met een draaibare stoel + pad + 4×4 heel bruikbaar is bij bepaalde professionals. Als ik nu zie hoe bepaalde busjes voor nutsbedrijven moeten voorzien worden van trays voor pc en plateau’s om iets te kunnen schrijven lijkt me dit nog geen slecht idee. En ja in de bouw is gewone 4×4 met haldex best voldoende om van de werf te rijden en zijn dure sper systemen echt niet nodig.
Lust de Unimog rauw…. Ik moest heel hard lachen. Ik denk de mensen bij Unimog ook.
Achterkant lijkt op die van de T3 pickup
@rd1991: Doet mij denken aan een of andere SsangYong, die zijn ook altijd geweldig in het ontwerpen van achterkanten. *kuch*
@rd1991: meer t2 denk ik
@bohica: nee, ik ga mee met rd1991; duidelijk een retro-T3 en dan meer specifiek de Doka uitvoering. Waar jij de T2 genen eerlijk gezegd in terug ziet is mij eerlijk gezegd een raadsel.
@RRRobert: hmm.. worden er geen img tags meer toegelaten hier? Dan maar linken:
http://youngtimerscene.de/uploads/pics/vw0411_okaydoka_01.jpg
-edit: thanks! Is aangepast-
Totaal uit proportie dit geval!
Iets voor de politie :-)
Haha unimog is vast en zeker “kansloos”
450nm uit de 2,0. Gaat de goede kant op, al heb ik het liever in een Passat van VW dan in dit kansloze project.
Oh well, de neus van de nieuwe Transporter is dus ook bekend.
@phaeton: en de achterlichten: retro-T3. Toch iets anders dan die kerstboom aan de achterkant van de Ford.
Ideaal voor sociaal werkers of ambtenaren. Nu kunnen ze altijd koffie drinken en niksen…
@boerenkool: hoe kom je er eigenlijk bij dat ambtenaren niks doen?
Niks Unimog, wel een vette knipoog naar de T3 Doka. Maak hier een echte Doka van en ik ben kandidaat…
Zo zo, dat wordt vast een spannende vergelijkingstest tussen de Unimog en dit lachertje…
De gekozen ondergrond in de foto’s benadrukken de off-road cappaciteiten ook goed (asfalt en betontegels).
Als kind verbaasde ik me altijd al over de Unimog; het zand van de zandbakken bij ons in de buurt werd eens in de zoveel tijd ververst door een toen al oude Unimog, en ik kon er niet bij dat die auto het nog steeds deed. Echter, toen ik wat ouder was kwam ik erachter dat de Unimog een bazending is en (bijna) nooit en te nimmer vergaat. VW die de Unimog te boven gaat? Nah.
mist wel de bullbar met lampen en de rolbars in de pickup met opnieuw lampen op
Hij ziet er wel gaaf uit, maar dit is meer een opgedirkte pickup versie van een busje dan een kruising tussen een vrachtwagen en traktor (wat de Unimog in feite is).
Al die meuk die ze erin hebben gepraktiseerd zegt genoeg…. die lui snappen de ballen van wat een Unimog kan en is… de Immigratie rijdt dit stuk speelgoed ook nog wel even naar de shredder nadat de VW compleet in puin ligt. Slepend en zonder de lage gearing of de diffjes te hoeven gebruiken.
@w0o0dy: immigratie moet dus Unimog zijn…
Dit is dus een Unimog: http://youtu.be/P7GNqKdgZiI
Vast geen unimog killer.
Weet men wel hoe fokking multifunctioneel deze utility is?
De enige optie op deze WV zal een trekhaak zijn?
En een 4WD op basis van een Haldex?
Ik geef hem 5 meter met aanloop in mul zand.
Goed idee Wouter. Scoor eens een U’mog voor een roadtest.
Die meneer op de vierde foto heeft niet alleen een leren broek, hij heeft ook leren pijpen!
On topic: Best een aardige facelift, maar om dit nu als T6 te gaan wegzetten… Bij VW zie je of niks van een facelift, of ze pakken het grondig aan en doen het voorkomen als nieuw model…
Mensen wees eerlijk. Het is een vw. Ook als is hij nog zo slecht en ziet hij er niet uit mensen kopen hem toch. Waarom? Omdat autobladen en tv mensen betaald krijgen om te vertellen hoe goed en mooi hij is.
@gerjan: eindelijk iemand die dit ook zegt! VW is duur betaalde ellende!
Interieur en voor kant hallo nieuwe transporter
@autofreaker: inderdaad. Een concept car voor een busje, het moet niet gekker worden.
Wat is iedereen op voorhand toch negatief.
Naar het schijnt heeft Volkswagen met de Amarok een bedrijfswagen neergezet die nog behoorlijk kundig is in ruig terrein. Tuurlijk, het is geen Hilux, maar volgens mij kom je nog best ver met een beetje goeie wil.
Dus waarom zal dit direct prut zijn (het is trouwens ook nog maar een concept…)? Het is uiteraard niet een Unimog, dat is een klasse apart, maar als bedrijfswagen (wat ook wel eens ruig terrein ziet) kan het nog wel eens een prima ding zijn….
@Rob: Als je claimt dat dit ding een Unimog rauw lust… Als ik naast Usain Bolt ga staan op de 200m sprint (met mn ‘sportlichaam’….) en zeg: Ik lust je rauw, dan gaan er ook een hoop mensen janken van het lachen vrees ik :-)
@Rob: met een Dafje 66 kom je ook ver in het terrein en een beetje goede wil. Maakt het dat een goede terreinbeul? Nee.
Humor hebben ze wel daar in Wolfsburg.. “Lust de Unimog rauw”