
We vrezen dat we het niet hoeven vragen maar zeker weten waarom vrijwel niemand een Subaru koopt.
Als je iets ‘bijzonders’ ziet op de weg, denk je vaak aan een Ferrari of een andere supercar. Ondergetekende ziet iets bijzonders vaak als een wat vergeten auto of iets dat weinig mensen om wat voor reden dan ook kopen. Vandaag was dat de heilige graal: een relatief recent geregistreerde Subaru Outback. Een Subaru, dat is namelijk echt bijzonder.
Subaru: bijzonder
We hebben het namelijk altijd over hoe matig Subaru het doet in Nederland, maar eigenlijk is dat op basis van het feit dat je er gewoon bijna nooit een ziet die niet uit het jaar kruik komt. Vandaag komt Subaru met het nieuws dat de Forester, die in zijn nieuwe verschijningsvorm ook gewoon weer hier te koop is, goedkoper is geworden. Hoezee! Het ding kost nu 68.990 euro. Ja, de RAV4 van Subaru kost net geen 70.000 euro. Als we het toch hebben over de RAV4: die kost 48.995 euro en dan heb je een PHEV.

Verkopen
Het heeft in ieder geval als resultaat dat Subaru in 2025 nog maar 20 Foresters op kenteken wist te zetten. En dat is het populairste model van het merk in 2025. Ze verkopen vier modellen, goed voor 58 registraties. Nou is 2025 nog jong en die Foresters helpen, want vorig jaar hield de teller op bij 27 stuks. Ja, gemiddeld twee mensen per maand wisten de Subaru-dealer te vinden vorig jaar.

Oude wijn, nieuwe zakken
Het helpt ook niet dat je gewoon niet bijster interessante aanbiedingen krijgt. Zoals gezegd kan je er vier kopen: de Solterra, de Crosstrek, de Forester en de Outback. Al die modellen hebben wel iets wat ze niet echt interessant maakt, los van het geld (daar hebben we het zo even over). De Solterra bijvoorbeeld, dat is een Toyota-kloon. Maar dan zonder de voordelige versies, want Subaru wil heel graag dat elke Solterra vierwielaandrijving heeft om in hun plaatje te passen. De Crosstrek is een veredelde Impreza (formaat Golf dus), met enkel een ietwat basale hybride-aandrijflijn om nog ietsje voordeliger te zijn. De Forester is hagelnieuw maar wordt wederom genekt door het niet hebben van echte USP’s, behalve vierwielaandrijving en boxermotoren waar je vooral de kosten en maar weinig de baten van merkt, in Nederland dan. De Outback is er niet eens als hybride, dus moet een ‘normale’ benzine-boxer het werk doen. En in die auto net als degene voor je met 100 over de A28 tokkelen is toch een beetje je hele kantoor-werkdag in een set peperdure wandelschoenen en een extreme outdoor-winterjas: elders alles wat je nodig hebt om te overleven, in deze situatie een beetje overkill.

En die prijs…
Maar dé hoofdreden, dat moet wel als je het zo ziet: die prijzen. Zoals gezegd is 68.990 euro voor zo’n Forester gewoon een belachelijke sloot geld, maar dat kost een mild-hybride met vierwielaandrijving nou eenmaal.

De Solterra is de goedkoopste Subaru voor 53.665 euro. Die auto heeft voornamelijk last van het feit dat je bij Toyota een bZ4X kan krijgen met een vanafprijs van iets meer dan 44.000 euro. De Solterra is namelijk gebaseerd op de AWD-versie van de bZ4X en toegegeven: als je die kiest bij Toyota, is het verschil maar een paar honderd euro en krijg je bij Subaru langere garantie. Maar ja, als voorwielaandrijving voldoende is dan biedt die bZ4X voor bijna 10.000 euro minder wel 100 kilometer meer rijbereik. Hoe veel waarde hecht men dan aan AWD?

De Crosstrek heeft een prijskaart van 59.200 euro, met wederom hybride-boxer en AWD als USP. Maar qua insteek is de Crosstrek een soort vierwielaangedreven T-Roc en die laatste rijd je al vanaf iets meer dan 33.000 euro. De Crosstrek is misschien wel hét bewijs dat de auto in essence goed is in wat ‘ie doet, alleen in Nederland zijn doel een beetje voorbij schiet. De wens voor een auto die zich kan redden in het onverharde met altijd vierwielaandrijving is veel kleiner in Nederland. We willen ook even gezegd hebben dat Subaru namelijk elders, waar dit soort zaken relevanter zijn, men nog wel vaak kiest voor een Subaru.

Over potente offroaders gesproken: koning van ‘waarom kost dit zo’n Godsvermogen’ is de Subaru Outback. Die heb je vanaf 78.920 euro. Nou moet wel gezegd worden dat de Outback a) erg potent is (meer SUV dan stationwagon tegenwoordig) en b) de enige ruige estate is van het moment. Maar toen je nog een V90 Cross Country kon krijgen was die bijna 12.000 euro goedkoper en de iets duurdere Audi A6 Allroad was ten eerste een Audi en had ten tweede een blubberdikke V6. En voor beide gold dat er nog een niet ‘stoere’ versie van was die nog veel goedkoper was, terwijl een Legacy stationwagon al jaren ontbreekt. Kortom: het is echt wel een gaaf ding, die Outback, maar niet voor dit geld.

We gunnen Subaru het beste, echt waar. Sterker nog: dat een merk onder druk van BPM-boetes steevast blijft vasthouden aan hun kernwaardes (AWD en boxermotoren) zorgt in ieder geval voor het hebben van een identiteit en dat ontbreekt vaak bij auto’s de laatste tijd. Bovendien is het merk erg bezig met veiligheid en hun ADAS-systemen, dat juichen we ook alleen maar toe. En acht jaar garantie zonder kilometerbeperking! Maar we zijn bang dat het allemaal niet helpt om over die vanafprijzen heen te komen. Het ligt natuurlijk ook aan het feit dat Nederland absoluut niet de markt is voor een merk dat graag pronkt met bijzondere motoren en permanente vierwielaandrijving, maar dan nog hoop je dat het iets goedkoper kan. Op zich is de prognose voor 2025 al ietsje beter dan die voor 2024 qua cijfers, maar we hebben het idee dat Subaru in Nederland helaas toch niet zo aanslaat als dat ze wellicht hopen.
Ik blijf me verbazen over het doorzettingsvermogen wat de Subaru dealers hiermee ten toon stellen. Een merk als Daihatsu gooide bijvoorbeeld al veel eerder de handdoek in de ring. Terwijl ook die gemakkelijk wat Toyota’s had kunnen voorzien van de eigen badges.
Subaru-dealers zijn stuk voor stuk autobedrijven met een brede waaier aan merken in de showroom. Volgens de Subaru-website zijn ’t er 25, dus die hebben vorig jaar gemiddeld allemaal een Subaru verkocht. Ik weet niet of jet het dan over doorzettingsvermogen van de dealers moet hebben, of over de overtuigingskracht van de importeur die ervoor gezorgd heeft dat niet minstens de helft van die dealers het Subaru-hoekje heeft omgebouwd naar een merk waar wél omzet mee te halen valt.
Mijn god wat een prijzen, crosstrek begint bij $25k, outback $29k, geen idee wat de rest kost maar ik neem aan dat dat allemaal door uitstoot komt? De outback is toch wel iets kleiner dan een v90 of a6 dacht ik.
Subaru heeft een paar unieke selling points. 4×4 is er daar eentje van, waardoor het ding jaar na jaar de caravan trek kampioen was. Een ander USP is de boxermotor. En hoe lekker je die roffel ook vind klinken, het concept is niet echt schoon en zuinig te krijgen. Tijden geleden hadden ze ook een diesel boxer, ook niet geweldig. Op geen enkel vlak. Daar komt bij dat als je niet heel goed voor ze zorgt, het kwetsbare techniek is.
Nederland is nu eenmaal een koopjesland. Die gaan voor flutspaardieseltjes, gesubsidieerde EVellende en terug gedraaide importshit. Dat komt allemaal van doorgedraaide CO2 politici die voortdurend de boel van economische vraag en aanbod overhoop gooien. En ja dan ben je met je fraaie Soeb hier aan het verkeerde adres.
10 jaar en 20 jaar geleden werden ze ook niet gekocht. Dus spaardiesel en ev’s hebben er niks mee te maken..
Klopt niks van. In 2014 aandeel van 0.17 %, en in 1994 aandeel van 0.64% tegenover nu 0.03%
in 2024 105 auto’s in 1994 2.793 en dat was geen top jaar.
Wat een onzin… Ja, Subaru heeft last van de belastingen in Nederland, maar dat is heus het enige verhaal niet. Ook hun EV is veel te duur, en zelfs veel duurder dan de krek eendere Toyota.
Nederland is heus het enige land niet met een op uitstoot gebaseerd belastingsysteem, en bovendien bestaat dat al lang genoeg om daar met het modellenaanbod rekening mee te houden. Net zoals iedere andere fabrikant dat kan. Dat het niet gebeurt is gewoon een strategische keuze van Subaru: de investering die ervoor nodig is zal niet zoveel opleveren dat het interessant wordt, omdat het merk wil vasthouden aan merkwaarden die ervoor zorgen dat de auto’s sowieso relatief duur zijn. In bergachtige regio’s is het merk veel succesvoller, en ook in de VS draait het merk goed.
V90 cross country en A6 allroad zijn er idd niet meer, maar MB heeft nog wel een C en E estate in all terrain uitvoering. Als diesel hybride waarschijnlijk goedkoper dan de Outback
Ja mooi maar das geen outback, de outback is gewoon een klasse apart mijns inziens. Kwaliteit (echte kwaliteit ,dus geen aaibaar plastic wat na 6 jaar overal vanaf valt) mag wat kosten.
En ze zijn gewoon lelijk.
In Oostenrijk de Outback vanaf 50.000. Verkopen hier redelijk nl 4×4 en erg goede bergop offroad eigenschappen.. (eigen ervaring)