Jaguar Land Rover WOEST op Chinese copycat

Auteur: , 51 Reacties

Leave Land Rover alone!

We hoeven niet uit te leggen dat het kopieerapparaat zo’n beetje is uitgevonden in het Aziatische land. Ook de autoindustrie kampt met trieste kopieën. Heb je als designer je stinkende best gedaan op een puik ontwerp, gaat er een Chinees -zonder credit- met jouw meesterwerk vandoor. Niet tof.

Autofabrikanten zijn druk met allerlei rechtszaken om deze copycats de das om te doen. Zo probeerde Jaguar Land Rover al eerder de verkoop van de Landwind X7 te dwarsbomen en haalde de Macan-copy Zotye het bloed onder de nagels bij Porsche vandaan. JLR heeft nu opnieuw een rechtszaak in China lopen.

Een meerderheid van deze rechtszaken leveren in verband met imagoschade voor het Chinese merk een verlies op voor het slachtoffer, in dit geval Jaguar Land Rover. De Evoque-kopie werd eind 2014 onthuld en wordt inmiddels verkocht in China. Jiangling Motors, het concern achter de Landwind X7, weigert commentaar te geven. De X7 lijkt zó erg op de Evoque, dat men via de Chinese webshop Alibaba speciale Land-Rover pakketen kan kopen om deze vervolgens te monteren op de X7. Processen zoals deze duren jaren en het is sterk de vraag of JLR succes gaat boeken met deze nieuwe aanklacht. (via Reuters)



51 reacties

Hoe ziet ie er vanbinnen uit?
@cadrez: Gallery toegevoegd!
@RubenPriest: Die chromen velgen, man man man, hopelijk komt dit merk nooit naar Nederland/ België anders gaat de volledige Toppers / Romeo’s fanclub hier nog in gaan rondrijden…
Interieur is netjes op foto maar ik stel me nu al de geur van goedkoop plastic voor…
@cadrez: het merk is al te koop (de Landwind CV9) het model (in dit geval de X7) is hier niet te koop.
@sjoerd95: Ik wacht nog even op de cabrio Landwind Evox7
@cadrez: perfecte vergelijking, Toppers en de Romeo’s. Klopt helemaal ook.
@cadrez: ik heb erin gezeten en het viel me reuze mee.
JLR kan die rechtszaak wel vergeten of zal honderden jaren duren. de Chinese overheid beschermt haar eigen bedrijven en een bedrijf daar als westerling aanklagen en winnen is schier onmogelijk
Ik zou m’n evoque rebadgen naar een landwind. Doet t vast goed bij de hockeyclub.
Als deze naar Nederland zou komen zou ik hem best willen rijden! Gewoon om te trollen! XD
Dit is toch eigenlijk ook te schandalig voor woorden..
Het is inderdaad niet tof, maar ik vraag me af wat zoiets kost? Als dat echt veel scheelt kan landrover heel veel orders van badges verwachten
En het ergste is nog dat ze niet eens moeite doen om de designdiefstal te verbergen
Dat je hier en daar een designelement kopieert kan ik begrijpen, maar dit gaat er los over. Overigens verwacht ik niet dat LR ver zal komen met de rechtszaak, ik verwacht namelijk niet dat de Chinese overheid/justitie haar “eigen” bedrijven zal straffen.
Een internationale jury van 100 man variërend van een gepensioneerde boekhouder tot aan een nagelstyliste, beslissen of het teveel lijkt. Zo ja. De shredder in met dat gekopieerde ding.
We hoeven niet uit te leggen dat het kopieerapparaat zo’n beetje is uitgevonden in het Aziatische land.

En ik maar denken dat het automotive-kopieerapparaat in Ingolstadt was uitgevonden.
@derotterdammert: het kopieerapparaat is ook gewoon door de Chinezen gekopieerd.
@beefcake: zouden ze 3d printers gebruiken voor die kopieën?
@derotterdammert: en toch was het Audi die bij de introductie van de eerste A4 een afbeelding van een kopieermachine met daarop een Audi A4 (link naar het papierformaat) had met de kopregel:”A4 niet te kopiëren”.
@potjak:
Lachen, toch bewijzen ze zelf al ruim 20 jaar dat het kinderlijk eenvoudig was.
@derotterdammert: ik ben ook tijden kritisch geweest op gebrek aan vernieuwing bij audi. maar als je kijkt op de langere termijn, zeg de laatste 20 jaar, dan is het wel audi dat een duidelijke ontwikkeling toont op hun oerontwerpen. mercedessen vind ik niet bepaald mooi, bmw is zijn oorsprong vergeten zo lijkt. audi houdt vast aan een richting en dat betaalt zich toch terug. ook fijn als audi rijder dat je auto er niet na 5 jaar gedateerd uitziet. ik begin ze zowaar te waarderen, zon s3 is toch een puike bak, mi veel mooier dan de duitse concurrentie.
Mooi auto, leuke design details. Zeer volledige uitrusting. Annuleer de Duster maar en koop een Land Wind.
@koningcaris: Doe het alsjeblieft niet. Echt, ik meen het, niet doen.
@sr20det: hoe zou de restwaarde van zo’n Land-ruft het doen? Ik denk zelf dat je bij Dacia zelfs nog een betere restwaarde hebt. Omdat opoes en gepensioneerde ruitjesoverhemdambtenaren Dacia nogal hoog hebben zitten……want hoge zit (en instap) in de “stofzuiger”.
@sanderm3: de restwaarde van mn schoommoeder doet t nog beter..

Nee die kippenhoken vallen van ellende uit elkaar..
Heb 3 keer het ruitenwisser mechaniek moeten vervangen van zo’n hok die door een verdwaalde was gekocht, stond 12d kilometer op..
Begon tevens ook overal al te roesten, trieste verschijning zo’n landwing.
De mensen die een landrover kunnen veroorloven kopen nooit de landwing. Andersom is het een rijdende reclame voor landrover. Dit geldt ook voor deze rechtzaak, pure marketing. Gebeurt al jaren zo in de mode.
Ik moet eerlijk bekennen 👍 top gedaan! Verdient wel een pluimpje 😄 al is dit niet correct!!! Zelfs het interieur ziet er top uit, maar inderdaad hoe voelt het aan en ruikt het inderdaad naar goedkoop plastic. Ik zou dit wel durven invoeren als dit mogelijk zou zijn! Ik ga voor de witte!!!
@meijerdesignstudio: In Zuid-Amerika heb ik al verschillende Chinese auto’s gehuurd (die ook al in Chinese fabrieken in bijv. Uruguay gebouwd worden). Het gaat echt hard vooruit met kwaliteit en vooral rijeigenschappen. Beter dan bijv. een Zuid-Amerikaanse Citroën. Veel beter. Het hangt van de prijs af en hoe de dealer erin zit, maar ik zou zoiets wel durven aanschaffen hier. Overigens, ik heb verschillende landrovers en rangerovers in Europa gehad.
@meijerdesignstudio: ik heb erin gezeten, voelt niet zo verkeerd aan en het rook niet naar goedkoop plastic.
Zo zijn de Japanners ook begonnen. Tegenwoordig zijn ze de beste in originele creaties.
@licht: het verschil is dat de Japanners de kopie meteen verbeterden. De China kopie gaat alleen maar om goedkoop te scoren. De Chinese auto industrie zal nooit op Japans nivo komen.
@siemi:
Auto’s zijn al lang geen hi-tech meer.
En wie had durven dromen dat de Koreanen zulke leuke auto’s kunnen bouwen tien jaar terug ?
Ik niet, het waren toen ook cheap-ass net-niet kopieën van Europese merken.
Ik ben die drollen van Daewoo nog niet vergeten die men later, om de fabriek te redden heeft omgetoverd naar Chevrolet.

De Chinezen gaan komen en begrijp ik dat de eigenaren achter het Italiaanse Fiat Auto Group zich al jaren aan het beraden zijn OF het nog wel zin heeft om auto’s te bouwen in Europa.
China heeft in pakweg 10, 20 jaar tijd de kracht en de macht gekregen om een hele tsunami van goedkope producten, ook auto’s op de markt te dumpen om zo ieder Europees merk naar de kleauten te helpen.
Zelfs onze degelijke Duitse vrienden !
Ik zou hem best willen. Van het prijsverschil koop je dan vast nog een leuke auto voor de vrouw.
@asmulders: Een leuke mini replica?
Die chinezen kunnen ook helemaal niks hè!
@banaan7: zelfs de meeste kopieën zijn mislukt
Ik weet zeker dat als je dit in Nederland kon kopen, voor 1/3 van wat een Landrover kost, dat dit ding als zoete broodjes over de toonbank zou gaan. En uiteraard allemaal gerebatched naar Landrover…
Gewoon het budget voor advocaten omzetten naar een mediacampagne dat de Chinese producten slecht en de auto’s vooral onveilig zijn. Oftewel je bent een enorme stakker als je hem koopt.
Imagoschade werkt 2 kanten op!
Volgens mij is de Evoque onderhand wel aan een flinke facelift toe. Probleem opgelost…
Ik begrijp dat je als land je bedrijven wilt beschermen, ik begrijp ook dat je als opkomend automerk technieken kopieert (en wellicht verbeterd). Maar het vervolgens geen eigen gezicht geven is diep triest. Er zijn genoeg designers die een concurrerend ontwerp voor de LR kunnen en willen maken. Waarbij de Japanners en Koreanen uit gingen van hun eigen kracht varen de Chinezen op die van een ander…
Wij begrijpen de Chinezen niet. Kopieergedrag is in China een teken van waardering. Daarom schamen ze zich er niet voor. En dat er rechten op een ontwerp zit, zal ze een worst wezen. Daarom is het niet slim met Chinezen samen te werken. Zodra ze de tekeningen of know how hebben, houden ze zich niet meer aan contracten en gaan vrolijk jouw product namaken. Dat zit nu eenmaal in hun cultuur. Maar ik zou graag eens een vlogger willen zien die een dergelijke auto duurtest samen met het origineel. Ik ben benieuwd hoever ze technisch zijn met hun auto’s.
Huh? Kun je dit even toelichten: “Een meerderheid van deze rechtszaken leveren in verband met imagoschade voor het Chinese merk een verlies op voor het slachtoffer, in dit geval Jaguar Land Rover.” Begrijp totaal niet wat je bedoelt…Jaguar Land Rover leidt verlies door imagoschade van het Landwind???
@vroaaar: Vervang “voor het Chinese merk” even door “door het Chinese merk” en het wordt een stuk duidelijker. Verder geldt dat in Chinese ogen kopiëren van in dit geval een geslaagd ontwerp een eer is; zoals wij zeggen “goed voorbeeld doet goed volgen”. En zoals hierboven al gezegd is: wie zich het origineel kan veroorloven koopt het origineel. In dat opzicht is het bestaan van deze kopie een aanbeveling, zeker in Chinese ogen. JaguarLandRover zou eigenlijk blij moeten zijn; de kopie betekent dat ze “de juiste snaar” getroffen hebben. En de gemiddelde Chinees kan zich hun producten toch niet veroorloven, dus voor de eigen verkoop maakt het niets uit.
En dat vind de Chinese regering geen probleem.
Als niemand ze koopt stoppen ze er vanzelf mee ;)
Ik snap niet dat dit nog steeds gewoon kan.
Het kopieren gaat ze wel steeds beter af😁
Kunnen die chinesen niks beters dan andere auto te kopiëren
Als je dit kan bouwen, dan kun je toch ook wel een designer inhuren om iets origineels te tekenen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).