• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar XJ_e Plug-In Hybrid is superzuinig [3,2 l/100 km]

Auteur: robbie, gepost 29 juni 2012 om 16:07 – 15 Reacties

Jaguar XJ_e Plug-In Hybrid Concept


Een Jaguar XJ met een viercilinder onder de motorkap? Yep, dat is toch echt het geval hier! Gelukkig is er dankzij een extra elektromotor wel 334 pk beschikbaar en uit de uitlaatpijp komen alleen maar madeliefjes. Ofzoiets. Extreem zuinig en relatief snel is deze XJ_e in elk geval wel.

Op het Festival of Speed-TECH paviljoen op Goodwood zal Jaguar deze hybride XJ met een gemiddeld verbruik van 3,2 liter per 100 kilometer onthullen. De co2-uitstoot die daarbij hoort is 75 gram per kilometer, niet verkeerd voor zo’n grote limo.

Onder de motorkap ligt dezelfde 240 pk sterke 2.0 EcoBoost viercilinder die we kennen uit de Evoque (en XF), maar die motor is in dit geval gekoppeld aan een speciale 8-trapautomaat met een hybridesysteem. Het hybridedeel bestaat uit een 94 pk sterke elektromotor en een lithium-ion accupakket van 12.8kWh.

De prestaties? Deze XJ sprint in minder dan 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is gelimiteerd op 240 km/u. Met een vol accupakket kan je volgens Jaguar 40 kilometer volledig elektrisch rijden en de totale range van deze auto is 1.086 kilometer.

Sinds 2008 is Jaguar al bezig met het ontwikkelen van een hybride XJ en dit is voor het eerst dat het ergens op begint te lijken. In 2009 zagen we de samen met Lotus ontwikkelde Limo Green opduiken. Die maakte gebruik van een 1.2 liter range extender, maar die auto had alsnog een verbruik van 4,9 liter per 100 km. Dan doet deze plug-in het een stukje beter met een verbruik van 3,2 l/100 km. Namelijk net zo zuinig als de Mercedes Vision S500 Plug-in Hybride Concept.

Deze auto is onderdeel van het REEVolution project waar ook de de Range_e van Land Rover deel van uitmaakt.

Ook interessant!

  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Jaguar XJR-15 gaat goed stuk op Goodwood [+video]
  • Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
    Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Alfa Romeo Stelvio op Marktplaats is plots spotgoedkoop
  • Koop een gedragen racepak van Max Verstappen voor bijna 20.000 Euro
  • Audi A3 en S3 worden nóg minder premium
  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, fos, goodwood, goodwood-2012, Hybride, Jaguar, xj

Vorig bericht: « McLaren MP4-12C Spider – De eerste teaser
Volgend bericht: Video: Zo klinkt de Pagani Zonda R Evo @ Goodwood »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frux zegt

    29 juni 2012 om 16:11

    Hoewel in zo’n auto eigenlijk een dikke V8 hoort, zou het leuk zijn als we door zo’n model de XJ wat vaker op de Nederlandse wegen kunnen zien, want tussen al die Duitse premium bakken vind ik dit toch wel een mooie (en helaas vrij zeldzame) verschijning!

    Login om te reageren
  2. huge zegt

    29 juni 2012 om 16:14

    Is allemaal theoretisch omdat de 40km electrisch rijden meegeteld wordt in het 100km traject…de praktijk zal andere waarden opleveren (zoals bij alle hybrides).
    Maar natuurlijk leuk, zonder bijtelling ;)

    Login om te reageren
    • macready zegt

      29 juni 2012 om 16:59

      @huge:
      In de praktijk kan het aanzijlijk lager of hoger uitvallen. Gemiddeld rijden we ruim minder dan 40km naar ons werk bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat onder gemiddelde omstandigheden die 40km electrisch ook niet gehaald zal worden, maar het geeft wel aan dat een cyclus ruim korter dan 100km flink gunstiger kan uitvallen.

      Blijft wel de vraag hoe lang het opladen duurt, want je wil ook op de terugweg nog wat “peut” in de accu’s hebben natuurlijk. ;)

      Bij lange ritten zal het verbruik inderdaad aanzienlijk hoger uitvallen.

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        29 juni 2012 om 17:30

        @macready: Exact! Veel mensen rijden heel vaak minder dan 40km. Kijk eens hoe veel liters brandstof je daar gaat uitsparen.

        Die lange rit is vooral een incident als je kijkt naar het aantal bewegingen van een voertuig.

        Over het opladen:

        Uit een normaal stopcontact komt 13A (regels!), dat is bij 230V zo’n 3kW.

        Een uur laden levert je 3kWh op. De accu is 12.8kWh, deel dat door 3.6 en je komt uit op zo’n 4 tot 4.5 uur.

        Pak je een publieke laadpaal, dan kan je met 16A laden, dat is 3.6kWh per uur, dan duurt het laden nog 3.5 tot 4 uur.

        Als je dus een rit hebt van elke dag 70km heen en weer naar je werk is het geen enkel probleem en verstook je dus geen druppel benzine.

        Login om te reageren
        • macready zegt

          29 juni 2012 om 19:39

          @widodh:
          Ah, dank voor het rekenvoorbeeld t.a.v. opladen. Over een jaar gemeten met overwegend (gemiddelde afstand) woon- werkverkeer, gaat dat inderdaad héél veel brandstof besparen.

          Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    29 juni 2012 om 16:28

    Die cijfer zijn niet mis maar ook niet geheel eerlijk.
    Achja als een beetje liegen en bedriegen betekend dat je in je XJ kan rondtoeren zonder dat de hippies je proberen te villen dan moet het maar zeker.

    Login om te reageren
  4. dubhead zegt

    29 juni 2012 om 16:34

    Straf. Dat zal wel met een heel bewuste rijstijl moeten zijn.

    Login om te reageren
  5. the-budel-guy zegt

    29 juni 2012 om 16:34

    4 cilinder in een jaguar……

    Login om te reageren
  6. Dev zegt

    29 juni 2012 om 16:52

    Ja leuk 3,2l/100km, maar die 12.8KWh die uit het stopcontact komt dan? Maakt die zichzelf of? Of wordt die ook opgewekt met brandstoffen c.q. materiaal investeringen?

    (retorische vraag natuurlijk)

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      29 juni 2012 om 16:57

      @Dev: natuurlijk hebben de mensen die zoiets kopen een tuin vol zonnepanelen.

      Login om te reageren
  7. RuVi zegt

    29 juni 2012 om 17:32

    Toch knap weer! Toch snap ik niet waarom ze bij zo’n auto wen actieradius vermelden, zolang je tankt kan je blijven rijden. Bij Full hybrids snap ik dat wel. Opel doet dat ook erg stom met de Ampera, 500km actieradius vermelden ze….

    Login om te reageren
  8. Bastiaan zegt

    29 juni 2012 om 18:13

    Hoe veel bijtellig krijgt dit ding dan?

    Login om te reageren
    • timmieeee zegt

      29 juni 2012 om 19:52

      @bastiaanstultjens: 14%, ook nog in 2015

      Login om te reageren
  9. smartye36 zegt

    29 juni 2012 om 20:27

    mag van mij zo de autopers in

    Login om te reageren
  10. jordy14 zegt

    29 juni 2012 om 21:12

    Opzich redelijk snel maar als die accus kapot gaan ben je klauwen met geld kwijt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North