• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jay Leno gaat voor een SLS AMG V8 in zijn 1969 300SEL

Auteur: Alwood, gepost 18 december 2009 om 21:03 – 37 Reacties

Mercedes 300SEL 6.3 by Appeltje


Rijdend in een 300 zal je niet snel iets missen, dus waar Jay Leno dit idee vandaan heeft is mij een raadsel.

De Mercedes 300SEL 6.3 is geen kinderachtige auto. Nu niet, en in 1969 zeker niet. Het kan zijn dat de 250pk 6.3 V8 niet helemaal je smaak is. Misschien wil je een makkelijker motor om dagelijks mee te rijden, misschien wil je het milieu sparen. Een moderne 6.2 van AMG zal vast nog wat zuiniger zijn. Boven alles zal de nieuwe 563pk V8 de grote sedan echter nog sneller op snelheid brengen.

Het blok moet erg lekker zijn, de 300SEL moet fenomenaal rijden en Jay heeft ervaring met leuke projecten. Toch wil de mix in mijn ogen niet mengen. Een moderne 6.2 V8 zou beter op zijn plaats zijn in een W211 of W212. Sterker nog, het blok zit bij Mercedes zelf al in de E-klasse! Zowel Jay als Mercedes zien het heden en verleden wel harmonieus samensmelten. Stuttgart schijnt al technici beschikbaar te hebben gesteld.

Verder zal er nog het een en ander aan remmen en onderstel gedaan worden, maar het grootste deel blijft behouden. De 300SEL 6.3 heeft een heel behoorlijke wegligging, luchtveren en anti-dive-control. Een video van Jay Leno met zijn nieuwe project zal verder niet al te lang op zich laten wachten. (via Autoblog.com)

Ook interessant!

  • Mercedes-AMG onthult viercilinder en V8 hybride constructie
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Nederlandse Mercedes SLS occasion kost één miljoen euro
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, jay-leno, Klassiekers, Mercedes, SLS

Vorig bericht: « Ferrari F70 (Enzo opvolger) krijgt 700pk twinturbo V8
Volgend bericht: Kan dat: Nissan velgen op je Lexus? »

Lees Interacties

Reacties

  1. E320cdi zegt

    18 december 2009 om 21:06

    ik zie er het nut niet zo van in… je hebt een SLS en een 300SEL dus je kan toch gewoon afwisselen?

    Login om te reageren
  2. Camaro zegt

    18 december 2009 om 21:06

    Leuk autootje, maar niet erg efficiënt…

    Login om te reageren
  3. jzaero zegt

    18 december 2009 om 21:08

    Wel een enorme generatiekloof hoor :O! 40 jaar verstreken en dan prop je zo’n V8 erin. Zal vast wel heel soepel rijden, maar ik denk dat het niet past bij het karakter van deze auto!

    Login om te reageren
  4. BmwMPower zegt

    18 december 2009 om 21:14

    Dit soort projectjes vind ik altijd wel leuk.
    De auto daarintegen is ook prachtig.
    Ik zie liever dit dan een dragster Rolls…

    Login om te reageren
  5. sacha zegt

    18 december 2009 om 21:17

    Tja, waarom customizen…

    http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/19/slk_sneller_dan_enzo
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/08/nice-mercedes-300sl-gullwing-replica-met-v8-power
    http://www.hwaag.de/107.html en http://www.hwaag.de/showroom_cklasse_w2040.html

    Login om te reageren
  6. Tombnolz zegt

    18 december 2009 om 21:23

    Ik hou het liever authentiek… Maar als het uiterlijk gespaard blijft kan ik er wel mee leven.

    Login om te reageren
  7. ZwerverRoodbaard zegt

    18 december 2009 om 21:26

    Pracht idee, hopelijk legt die het originele blokje netjes op de plank voor een volgend project :)

    Eigenlijk hetzelfde verhaal als zijn Toronado :)

    http://www.hotrod.com/featuredvehicles/113_0502_1966_oldsmobile_tornado/index.html

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    18 december 2009 om 21:37

    Beter dit dan dat ie één of andere Chevy V8 (lees: Amerikaanse V8) er in propt.

    Login om te reageren
  9. Relief zegt

    18 december 2009 om 21:44

    Wow wat hou ik toch van klassieke autos van mercedes. Kijk hoe een simpel ontwerp zo tijdloos blijft :)

    Login om te reageren
  10. fuzzer zegt

    18 december 2009 om 21:59

    Respect voor die man hulde en niks anders.

    Login om te reageren
  11. Willem_vd_Velde zegt

    18 december 2009 om 22:14

    6.2 liter met 250 pk in 1969, en dan zit autoblog hier altijd op de amerikaanse v8’en af te geven, hou daar dus meteen maar mee op.
    Niet dat ik er problemen mee heb, maar gezien de reacties op die cuda van 1970…

    Ontopic: Vette combi, leuk voor de stoplichtsprintjes! :D

    Login om te reageren
  12. Megakix zegt

    18 december 2009 om 22:19

    Kijk blogvriendjes, dáárom heet de AMG versie 6.3…in plaats van 6.2….het is de vernoeming naar de 300 SEL

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    18 december 2009 om 22:25

    Als ik toch lieg, had ik hem 6.9 genoemd…

    Login om te reageren
  14. heidekonijn zegt

    18 december 2009 om 22:38

    Behoorlijke wegligging? Een auto uit de sixties? Behoorlijk vergeleken met wat, een auto uit de fifties?

    Login om te reageren
  15. Willem_vd_Velde zegt

    18 december 2009 om 22:55

    @heidekonijn: Wel eens in oude auto’s gereden?
    Daar zitten echt wel fatsoenlijke auto’s tussen qua wegligging. Remmen is meestal een ander verhaal…

    Login om te reageren
  16. Sam325 zegt

    18 december 2009 om 23:35

    Grafschennis….

    Login om te reageren
  17. RickB zegt

    18 december 2009 om 23:55

    Helemaal speciaal uit een SLS AMG halen, terwijl je ze ook los bij AMG kan halen, doe het dan gelijk met een V12 Bi-Turbo :D

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      19 december 2009 om 02:51

      @RickB: Nou nee, het is nu ook niet de bedoeling van het hele chasis scheef te gaan trekken he ;)

      Login om te reageren
  18. rob zegt

    19 december 2009 om 00:22

    goe bekeken

    geen taxen te betalen
    enkel old timer tax

    zo lang het een onderstel blijft met carosserie van meer dan 25 jaar blijf je met nen old timer rijden ongeacht een nieuwe motor of veringen of wielen of nieuw interieur.
    dan kost da u nog slordige 70 euro bij wijze van spreken.
    vind ik nog een goe gedacht

    als tem cool wil zijn, da em er dan monteurke van nen veryon in legt, dan e ge pas nen old timer mee lef :)

    Login om te reageren
  19. Sjakie Peters zegt

    19 december 2009 om 02:30

    Lekker bruut daar hou ik van schijt aan de massa Jay daar hou ik van!

    Login om te reageren
  20. Willem_vd_Velde zegt

    19 december 2009 om 11:15

    @SimonMc: Hoe kom je(en niet alleen jij) dat dat chassis krom trekt? Die auto weegt 1500 kilo, zonder al te veel plastic meuk… Dat is dus een hele hoop ijzer wat dus voornamelijk in de carosserie zit.
    Vroeger waren er geen kreukelzones, dus moest gewoon sterk zijn, en dat gaat van die paar 100 pk meer niet vervormen.

    Login om te reageren
  21. Benz.. zegt

    19 december 2009 om 11:40

    Lijkt me een leuk project.. Een oude klassieker met een soort van “nieuw hart”..

    Prachtige Benz!

    Login om te reageren
  22. TSI-Tje zegt

    19 december 2009 om 11:57

    @Rob, Jay woont in de US, daar hebben ze geen ‘oldtimer-tax’ gewoon een hele lage tax voor elke auto. :P
    @Willem, inderdaad je hebt gelijk, maar ná 1970 zijn ze in de US stil blijven staan met hun dikke V8-en. (Zeker in de periode 1970-2000) Nu zijn er heel wat behoorlijke V8-en uit de US te koop (Corvette C06/Dodge SRT-8 etc.) maar tot 2000 was en niet één te koop die én behoorlijk presteerde voor de motorinhoud, én een behoorlijke wegligging had.
    (de Corvette ZR-1 uitgezonderd maar die wielophanging was ook door Lotus ontwikkeld)

    Login om te reageren
    • Willem_vd_Velde zegt

      19 december 2009 om 13:17

      @TSI-Tje: Weet ik, daarom ben ik daar dan ook weer geen fan van.

      Kheb zelf een 65’er cadillac, die rijdt met droog weer zeer behoorlijk. Alleen met nat weer zijn die ouderwetse banden niet zoveel waard met een gewicht van 2 ton door de bocht.

      Remmen zijn echt belabberd als je sneller dan 60 miles per uur rijdt, dit wil ik ook erg graag moderniseren, zijn wel kitjes voor, dus nog even sparen.

      Login om te reageren
  23. heidekonijn zegt

    19 december 2009 om 14:45

    @Willem van de velde
    Wel eens in oude auto’s gereden? Ja, ik heb er zelf drie, en de meeste van mijn vrienden hebben ook een klassieker in de garage staan. maar jij niet aan je commentaar te lezen.
    Geen zinnig mens die er al eens mee gereden heeft, durft te beweren dat een 65er Cadillac ‘zeer behoorlijk’ rijdt. Al was het maar omdat in een normale bocht tegen slaksnelheid de hoogwandige banden zich moeten gewonnen geven tegen het enorme gewicht en de rolneiging. Fantast.

    Login om te reageren
    • Willem_vd_Velde zegt

      19 december 2009 om 15:50

      @heidekonijn: Jij noemt mij een fantast… Nouja, dat mag.
      Het is uiteraard geen racewagen, en de moderne auto’s rijden em uiteraard zoek, maar om nou te zeggen dat het belabberd is, echt niet. Een maat van me heeft een 72’er Mercury Marquis, dat rijdt pas kut. Vergeleken daarmee rijdt de Cadillac fantastisch. M’n broer heeft een 66’er Chrysler, dat rijdt nog eens stukken beter in de bochten.
      Als je het niet wilt geloven nodig ik je uit, weet zeker dat je je ogen hier uit zult kijken met je 3 klassiekers…

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        19 december 2009 om 16:02

        @Willem_vd_Velde:
        laat je niet op de kast jagen ..
        die 40 jaar oude beestjes doen het nog prima in het huidige verkeer ..
        er zijn nou eenmaal mensen die er niet mee uit de voeten kunnen ..
        zelfs met een Merc Marquis kan ik nog lezen en schrijven ..
        net zo soepel en makkelijk ..
        hun zorg .. niet de jouwe ..

        Login om te reageren
        • Willem_vd_Velde zegt

          19 december 2009 om 16:34

          @lincoln: Ach ja, zou ik ook niet moeten doen.

          Die Merc Marquis rijdt rechtdoor prima trouwens, maar in de bochten draaien de wielen zodanig dat je positief camber krijgt, dus ding drijft altijd de bocht uit, hier bekend mee?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            19 december 2009 om 16:46

            @Willem_vd_Velde:
            yep .. met een 70tigger Lincoln ook last van gehad ..
            dood-eng in combinatie met die achterlijk lichte stuurbekrachtiging ..

            heb nu een 70tigger Olds onderhanden maar daar ga ik alle bewegende delen van de stuurinrichting vervangen ..

            Login om te reageren
            • Willem_vd_Velde zegt

              19 december 2009 om 17:29

              @lincoln: inderdaad doodeng, maar gelukkig weinig last van met de cadillac :)

              Login om te reageren
  24. AlfaAlex zegt

    19 december 2009 om 17:16

    http://mercedes-benz-blog.blogspot.com/2008/07/mercedes-benz-blog-trivia300-sel-amg-63.html

    Er bestaat ook een originele 1969 SEL AMG

    Login om te reageren
  25. Kees zegt

    19 december 2009 om 22:09

    Verdorie die wou ik net gaan bouwen:
    http://www.youtube.com/watch?v=teNRvFW703Y

    Login om te reageren
  26. marcel zegt

    19 december 2009 om 22:30

    hahahaha nouja nieuw is het niet op frankfurt stonden er namelijk bij de stand van mercedes diverse oude mercedessen met de nieuwe 6,2 amg blokken dus hij zal vast wel contact hebben gehad met mercedes.

    Login om te reageren
  27. Aad zegt

    19 december 2009 om 22:46

    De mooiste Mercedes achterlichten EVER en dubbele bumpers.

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    20 december 2009 om 00:38

    Dat wordt een fantastisch ding. Een (op de weg) onderschatte oldtimer die iedereen voorbij komt. :D

    Login om te reageren
  29. Toonster zegt

    20 december 2009 om 06:27

    Die oude Mercedessen vind ik altijd mooi en je ziet ze nog steeds wel in het dagelijkse verkeer, gewoon goede auto’s! Met de Mercedes modellen van tegenwoordig heb ik dan weer totaal niets..

    Login om te reageren
  30. mbevo zegt

    25 juni 2011 om 00:02

    Dan haalt die wel het echte ziel uit de wagen,maar ik vind het wel een vet idee,hij laat hem vast ombouwen bij dat duitse bedrijf die nieuwe amg blokken in de oudjes gooien,kennen jullie trouwens ook die SLK met SLR-blok?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North