• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Je wilt relatief veel PK voor weinig? Koop een stofzuiger!

Auteur: Dennis, gepost 19 juni 2008 om 21:28 – 49 Reacties

Shop-vac

Welke vraag staat bij de meeste autoliefhebbers in de top-3 wanneer we informeren naar een auto? Precies, “hoeveel vermogen heeft de auto”. Het antwoord hoort dan uitgedrukt te zijn in kW, maar op één of andere manier, tot grote ergernis van mijn oude natuurkundeleraar, blijven we het vermogen toch liever in PK uitdrukken. Vraag me niet waarom, maar dat spreekt gewoon veel meer tot de verbeelding. En toch is het aantal PK slechts een getalletje en zijn er heel veel meer factoren die een belangrijke rol spelen. Het koppel om maar een voorbeeld te noemen.

De term “paardenkracht” werd rond 1770 door de Schotse uitvinder James Watt geïntroduceerd als pure marketing term voor zijn door stoom aangedreven machines. Een PK was gedefinieerd als “33000 foot-pounds per minute”. Dit is het vermogen van een trekpaard om 150 kilogram in een minuut 30 meter op te hijsen. 1 pk = 736 watt. Lekker abstract dus, maar we willen er wel zoveel mogelijk van hebben.

Als je echt zoveel mogelijk PK’s voor je geld wilt hebben, koop dan zeker geen paard, ook geen auto, maar een stofzuiger. Maar ja, aangezien een stofzuiger je niet naar je werk brengt, zou een motorfiets ook nog een verantwoorde keuze zijn. Veruit het minst voordelig ben je met een Apache helikopter, dus zet dat alsjeblieft uit je hoofd. Nu alleen nog even de wetenschappelijke onderbouwing voor mijn verhaal. Zie hier een fraai geïllustreerde grafiek. Doe er je voordeel mee. (via: jalopnik)

Kosten van een PK

Enne, wanneer stappen we nu van de term PK af? We hebben immers ook aan de Euro kunnen wennen.

Ook interessant!

  • Starlet met 443 pk
    Koop deze Starlet met 443 pk. Ja, 443!
  • Jaguar XE-S
    Koop de enige rode Jaguar XE S met 340 pk in Nederland!
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Gespot - Monster met 750 pk op grijs kenteken

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « Harde eis: Honda NSX sneller dan GT-R op de Ring [updated]
Volgend bericht: Texanen stranden steeds vaker met een lege tank »

Lees Interacties

Reacties

  1. feep zegt

    19 juni 2008 om 21:33

    Hoe kan het nou weer dat een paard 15 paarde kracht heeft. Dat klopt natuurlijk niet.

    Login om te reageren
  2. Automagnaat zegt

    19 juni 2008 om 21:34

    gewoon HEEL HEEL VEEL stofzuigmotoren in je auto zetten op een setje wielen zetten! blijkbaar de grootste hoeveelheid “PK” voor de prijs!

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    19 juni 2008 om 21:34

    @feep: Dat is het ‘m nu juist. Een PK heeft weinig met paarden te maken.

    Login om te reageren
  4. Tomiseentijger zegt

    19 juni 2008 om 21:35

    Geniaal, ik snap niet dat als er exacte cijfers zijn voor Pk’s dat ze dan gaan ouwehoeren met kWtjes enzo, maargoed…
    wel geniaal dat je met je Fordje een stuk goedkoper uitbent per pk dan met je honda civic:)
    t verschil ben je dan weer kwijt aan brandstof, maargoed, je moet wat:)

    Login om te reageren
  5. Yuri zegt

    19 juni 2008 om 21:37

    Erg sterk paard ;)

    Login om te reageren
  6. vla zegt

    19 juni 2008 om 21:37

    @ feep
    Turbocharger

    Intercooler

    En een setje dragsloffen

    Login om te reageren
  7. C-Driver zegt

    19 juni 2008 om 21:38

    Dat is omdat kW een officieel gestandaardiseerde norm is, en PK niet. Daarnaast is 1 PK ook per land nog eens een verschillende eenheid. kW is universeel.

    Login om te reageren
  8. Mo zegt

    19 juni 2008 om 21:39

    Ik had toch wel graag wat meer uitleg gezien over koppel, vermogen, kW en dergelijke in dit verhaal. Misschien iets voor de volgende keer?
    Want waarom is een Golf 5 1.4GT met 140PK sneller dan een Golf 5 1.9TDI Sport met 105pk maar heeft ie minder trekkracht?
    Vroeger keek ik naar de motor. Hoe groter het blok hoe sneller bij benzine. Nu heb je GT, TSI, TFSI en weetikveel wat. Kleinere blokken met hoger PK. Een 1.4 die sneller is dan een 1.8. I’m confused..

    Login om te reageren
  9. wotevajjjj zegt

    19 juni 2008 om 21:44

    volgens myn leraar elektriciteit en labo is een engels paard 746watt en james was uit de uk
    een europees of amerikaanse pk was 736 kw
    zou volgens hem iets te maken hebbn met de soort haver die de paarden krijgen ( haha grappig) niet dus

    Login om te reageren
  10. MATSS zegt

    19 juni 2008 om 21:45

    dodge beweert dat ze de beste verhouding prijs/Pk hebben
    namelijk de Dodge caliber SRT-4 met 295pk voor €28.500 of zoiets
    hierbij is het tegendeel bewezen en de Dacia Logan 1.6 16v dook ook onder die prijs namelijk 115Pk voor €10500 (denk ik toch)

    Login om te reageren
  11. Sorcerer zegt

    19 juni 2008 om 21:47

    Mo: ergens is een topic dat daarover gaat.

    Het komt er in het kort op neer dat PK’s de snelheid bepalen.

    Koppel bepaalt trekkracht bij een bepaald toerental. Hoog koppel bij weinig toeren (zoals bij een turbomotor) betekent dat je minder snel hoeft terug te schakelen om snel te versnellen. Betekent echter niet dat die auto ook sneller is: want als de andere auto meer toeren kan maken met datzelfde koppel dan is die toch sneller (grofweg koppel x toeren)…

    Login om te reageren
  12. Heyhuub zegt

    19 juni 2008 om 21:48

    @Mo

    Er zijn hier al veel discussies over geweest maar om het simpel te houden.

    Het koppel is de kracht die de motor produceert. Hoe snel de motor het koppel rond kan laten draaien zijn de pk’s
    Pk’s is de daadwerkelijke kracht wat de auto sneller vooruit laat gaan.

    Login om te reageren
  13. schneller zegt

    19 juni 2008 om 21:48

    kracht = m .a

    Arbeid = weg x kacht

    vermogen = arbeid/sec

    vermogen = (150 x 9.82 x 30) / 60 = 736 Watt = 1 pk

    Login om te reageren
  14. RenesisHP zegt

    19 juni 2008 om 21:54

    @de vlaeminck.

    OMFG :lol: Mijn god, hoe verzin je het. Volgens mij zitten er bij jou af en toe ook een paar draadjes los. Geweldig. :D

    Login om te reageren
  15. vla zegt

    19 juni 2008 om 21:57

    @ mx5/rx8owner
    Waarom denk je dat ik op autoblog zit? ;) :P

    -edit: Juist! ;) –

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    19 juni 2008 om 22:07

    I’m innocent until proven guilty.

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    19 juni 2008 om 22:11

    Damm 40 stofzuiger motoren gaat gewoon niet passen in de mx5…. nou ja dan toch maar peut stoken, tis niet anders ;)

    Login om te reageren
  18. Zoef zegt

    19 juni 2008 om 22:12

    Er is ooit een erg goed artikeltje over kracht-arbeid-koppel-vermogen geweest.

    umm een stofzuiger met 5 PK voor maar 105 dollar. Da’s een joekel van een stofzuiger voor geen geld.

    Een paardenkracht zoals James Watt het concipieerde was de kracht waarmee een paard werkte in een mijn. Zo’n paard kan niet continu voluit gaan, maar moet eerder matig aan het werk gehouden worden om het de ganse dag uit te houden. Bovendien telde Watt de rustpauzes die de dieren nodig hadden, erbj in. Dus het werk dat een paard op een ganse dag kon verzetten was een paardenkracht. Zo had de mijnbaas een idee hoeveel paarden hij kon vervangen met een machine van Watt. Slim van Watt, wat heet!

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    19 juni 2008 om 22:13

    @wOoOdy.

    Bouw nou om tot wankel mx5. Ik help je wel met het zoeken naar sponsers. :P

    Login om te reageren
  20. Zoef zegt

    19 juni 2008 om 22:14

    Dus een spurtend paard kan gerust 15 pk hebben inderdaad.
    Een wielrenner perst er in de sprint zelfs een kilowatt uit, dus 1.3 “paardenkracht”!

    Login om te reageren
  21. Mairsil zegt

    19 juni 2008 om 22:16

    @ Tomiseentijger

    Watt is een metrische maat, die zijn handiger om te gebruiken om dezelfde reden dat meters handiger zijn dan inches en mijlen.

    Zo wordt door een 1 W apparaat 1 joule per seconde gegenereerd. Een joule is weer de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram lucht 1 graad warmer te maken. Zo kan je veel makkelijker tussen die dingen heen en weer rekenen.

    Enneh… Je koopt toch ook geen gloelampen van 0.13 pk? Waarom dan wel bij auto’s?

    Login om te reageren
  22. Mo zegt

    19 juni 2008 om 22:16

    Gevonden: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

    Bedankt voor de tips jongens.

    Login om te reageren
  23. Stephan zegt

    19 juni 2008 om 22:16

    Ik weet niet hoor, maar onze stofzuiger heeft 1600W, en dat is dus mss 2 pk ofzo , en dus helemaal geen 5.

    Login om te reageren
  24. Leon zegt

    19 juni 2008 om 22:16

    Mijn grasmaaier heeft er 13…

    Login om te reageren
  25. Rob USA zegt

    19 juni 2008 om 22:17

    De Ford F250 is $1,00 duurder als de tata nano.. en dan nog zeggen dat de pickup’s geen toekomst hebben en !! :)

    Login om te reageren
  26. japp zegt

    19 juni 2008 om 22:18

    oud nieuws wellicht?

    Login om te reageren
  27. RenesisHP zegt

    19 juni 2008 om 22:26

    @Stephan.

    1600W is aardig knullig in de wereld van de stofzuiger. Mijn vriendin zuigt nog harder. ;)

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    19 juni 2008 om 22:28

    @mx5/Rx6 owner: als je van een 4 cilinder overstapt op een andere motorconfiguratie dan moet je een typegoedkeuring aanvragen……

    Login om te reageren
  29. albert zegt

    19 juni 2008 om 22:37

    well, you know…. It’s horsepower that sells the car, but it’s torque that’s pullin’ it around.

    Login om te reageren
  30. RenesisHP zegt

    19 juni 2008 om 22:44

    @wOoOdy.

    Oke, stelde jij net geen 40 stofzuigermotoren voor?

    Login om te reageren
  31. w0o0dy zegt

    19 juni 2008 om 22:47

    Ja, maar dat is naast de 4 cilinder natuurlijk, anders heb ik nog steeds geen power over… ;)

    Login om te reageren
  32. AJ zegt

    19 juni 2008 om 22:48

    PK slechts een getalletje? Wat is dat voor lulkoek. PK en gewicht zegt nog steeds het meest over de prestaties van de auto. En in ieder geval een stuk meer dan het koppel..

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    19 juni 2008 om 22:53

    Wie heeft er aan de euro kunnen wennen? Wie rekent er niet meer om naar guldens?
    Damn, ik nog steeds wel af en toe hoor!

    Dus kilowots, daar kan ik nog steeds niks mee.
    Een auto met 500 pk, dat is lekker zeg!
    Een auto met 500 kW… Is dat misschien een Nissan Micra of toch iets als een Bugatti Veyron?
    Het zegt me gewoon niks… En dat zal waarschijnlijk wel zo blijven, tenzij ik een elektrieke Elise koop ;)

    Login om te reageren
  34. RenesisHP zegt

    19 juni 2008 om 22:53

    Wankeltje erbij dan maar. Als hulpje. ;)

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    19 juni 2008 om 23:02

    @Mx5/rx8owner: ze zijn er wel…..
    http://www.youtube.com/watch?v=HIZL2WVdW10

    Login om te reageren
  36. vla zegt

    19 juni 2008 om 23:03

    @ Klassiekerrally
    Hee. Psst. Fiets kopen? 5550Kw en 500 euro.

    Genoeg lol, tijd om wat ontopic te doen. ;)
    Pk is voor mij ook de meest gangbare naam voor het beestje, samen met Nm/koppel en toerenbereik, of hoe noem je het, jeweetwel, waar het koppel zich bevindt in de toeren (hoog of laag).
    Voor de rest doet het me er niet zo erg toe, ik hou wel een beetje van dat Yin en Yang gedoe. ;)

    Login om te reageren
  37. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 23:12

    we moeten rekenen in kiloWatt, maar zo lijkt het vermogen wel achteruit te gaan. Zometeen is 500 pk, 500 kW.. net als bij de gulden en de auto gebeurd is.

    Login om te reageren
  38. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 23:12

    *euro moet dat zijn uiteraard.

    Login om te reageren
  39. Emmanuel zegt

    19 juni 2008 om 23:19

    “Er zijn er heel veel meer factoren die een belangrijke rol spelen. Het koppel om maar een voorbeeld te noemen. ”

    Ach koppel is gewoon wetenschappelijke onzin. Ik produceer op mijn fietsje vrolijk 200Nm koppel. Spijtig genoeg haal ik aan dat koppel maar 20rpm, waardoor ik amper 400watt produceer.

    Je kan een motor eender welke hoeveelheid koppel laten produceren, steek er gewoon een tandwieloverbrenging tussen. Vermogen daarentegen blijft altijd gelijk doorheen een overbrenging, en is dus een veel objectievere maatstaf van de kracht van een motor.

    Een Prius bijvoorbeeld haalt ongeveer 500Nm, een Golf GTI 280Nm. Mag je eens raden welke het vlotst rijdt :)

    (Overigens: vermogen in kW = Nm * rpm * (Pi/30))

    Login om te reageren
  40. Jan Groothuijse zegt

    19 juni 2008 om 23:40

    De hoogte (in waarde) en de plaatsing (in toerental) van zowel piek koppel als piek pk’s zeggen wat over het koppel (en dus pk, zie berekening hierboven) verloop van een motor, en indirect iets over de koppel kromming.

    Om echt te bepalen hoe snel een auto zal acceleren moet je een dynograph hebben, waarop je precies kan zien met welke toeren welk vermogen wordt geleverd, de schakel ratio’s weten zodat je weet welke toerentallen ook werkelijk gebruikt worden en voor hoelang en natuurlijk ook nog het gewicht, de frictie van alle bewegendeonderdelen en earodynamische drag-coefficient weten.

    Login om te reageren
  41. StormRAM zegt

    20 juni 2008 om 00:19

    Al dat geleuter over pk/KW en koppel-verhouding en weet ik het wat, op het eind van het verhaaltje gaan we toch met z’n allen voor de in de grafiek afgebeelde Corvette ZR1! Ja toch? Ik wel hoor! :D Geweldige auto! * ;)

    * Ennuh, vele malen mooier dan een stofzuiger!

    Login om te reageren
  42. Stephan zegt

    20 juni 2008 om 00:22

    1 hp = 745.6999 watt = 0.7456999 kilowatt = 178.2659 calorie/second
    1 Nm = 0.737561 pound-force foot (lbf-ft)

    voor de rekenaars onder ons

    Login om te reageren
  43. Janno zegt

    20 juni 2008 om 00:45

    Voor een leuke apache betaal je dus slechts $7.800.003,36 volgens die grafiek? Is met de huidige dollarkoerst nog best te doen: met tien hypotheken gewoon een tweedehandsje kopen dat altijd binnen heeft gestaan bij een oud vrouwtje! Ben alleen wel bang dat het verschepen wat aan de dure kant wordt…

    Login om te reageren
  44. smokin zegt

    20 juni 2008 om 06:52

    Reken ik dit nou goed uit? Kost die Ford F250 omgerekend slechts 14754 euro?
    Da’s minder dan een FIAT 500.

    Login om te reageren
  45. Zoef zegt

    20 juni 2008 om 07:41

    Klopt helemaal Smokin’!!!
    Surfen op car configurators uit de States is erg leerzaam! Daar leer je hoe wij onderdrukt worden.
    nog een voorbeeld:
    Een Ford Mustang 4 liter zescylinder tweehonderd peekaa met niet al teveel toeters en bellen kost ook maar zoiets, 15.000 euro. Dat is in de States dan ook een typisch eerste autootje voor jonge mannen met een eerste job.
    …
    Een BMW 335i Coupé full option twin turbo 300 pk kost 42.000 euro, ongeveer zoveel als het instapmodel 325i zonder opties hier…
    Doorgaans kost een wagen in de states net iets meer dan de helft van wat ie hier kost…

    Login om te reageren
  46. Baztrd zegt

    20 juni 2008 om 10:04

    hmm… als een paard 15 pk heeft, zou een mens dan niet 1 pk (of meer) hebben? 150 kg ophijsen is wellicht een beetje zwaar (als ik mezelf als voorbeeld neem… ik weeg 85kg, dus dan hijs ik mezelf op… :P)

    Maar dan maar 50kg over 90 meter of zo… kan dat in een minuut? Geen idee… maar wel leuk om te proberen, toch leuk als je kan zeggen dat je een PK hebt! (of om Clarkson te citeren: “I’m a horse of a man!”)

    Of weet iemand hier toevallig hoeveel PK een mens gemiddeld heeft?

    Login om te reageren
  47. Bacchus zegt

    20 juni 2008 om 23:52

    Kom op jongens, volgens mij hebben jullie zelf het afgelopen jaar nog geschreven over vermogen, koppel en acceleratie. Mocht je het vergeten zijn: een F1-bolide heeft een grofweg vergelijkbare massa en max. koppel als een TDI’tje maar schijnt toch aanzienlijk sneller te zijn.

    Login om te reageren
  48. badidea zegt

    21 juni 2008 om 00:57

    @Baztrd

    De 400 watt die Emmanuel noemt is een redelijk getal. Een halve PK dus ongeveer. Zie ook: http://www.kennislink.nl/web/show?id=105669

    Login om te reageren
  49. enzo zegt

    29 juli 2008 om 23:14

    nou ik gaa voortaan dan maar op suikerklontjes rijden met mij fiesta. en ben ook zeer ge intreseert in die intercooler enzo.

    jongens met benzienen outos ik raad je aan om een simpele weg te neemen.
    het mengsel

    nitro mentaam< kompressie veranderen dan werkt het wel. 20euro
    puroleuse met oktaan 380< hoeft je nix voor te doen gratis
    splitfire bougee < 5 euro per stuk
    zuurstof puur< nonstop injector 100 euro
    stikstof instalaatie voor intercooler zelfbouw 77.50euro

    en zie daar heb je pks nm/s kilo wats waar je van droomt

    wees slim anders duurt het maar 1 seconde.
    denk aan matrejaal veranderingen.\
    alu smelt bij een laage temperatuur
    ff voor de mensen die het niet wisten 2,6 pk per cm3

    denk er om dit is gevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!
    ik ben niet aanspraakelijk voor julie!!

    74 cm3 is 192.4 pk wees gewaarschud
    explosie gevaar!!!!!!!!! je kan beter glijk op een bom gaan zitten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North