Ondanks de verkeersboeteverzekering die een doorn is in het oog van Minister Donner, wordt het steeds veiliger in het verkeer. Dit valt op te maken uit het feit dat er vorig jaar in het verkeer opnieuw minder doden zijn gevallen dan een jaar eerder. De teller stond eind vorig jaar op 817 verkeersdoden en dat zijn 64 doden minder dan in 2004. Dit aantal komt overeen met één dode minder iedere zes dagen…
De daling wordt met name veroorzaakt door het aantal slachtoffers in de leeftijd van 18 tot 24 jaar. In 2004 telde deze groep nog 158 doden, vorig jaar waren dit er 125. Van 2002 tot en met 2005 is het aantal doden in deze groep met maar liefst veertig procent gedaald. Zou onze jeugd dan écht verstandig worden? Immers, vroeger was toch altijd alles beter? Volgens het ministerie is het resultaat in deze groep te danken aan het puntenrijbewijs dat in 2002 is ingevoerd. Ook de uitbreiding van het aantal rotondes, de invoering van trajectcontrole en de diverse voorlichtingscampagnes, zoals de Bob-campagne en de campagne voor het gordelgebruik, zouden hebben geholpen. Vreemd, dacht dat het te maken had met de ontwikkeling van de hersenen?
Alleen onder voetgangers is het aantal verkeersdoden vorig jaar gestegen, van 77 naar 89. Het aantal 60-plussers vormt in deze categorie een relatief grote groep. Zij vormen daarom de komende jaren een belangrijk aandachtspunt, meldt het ministerie.
Volgens Minister Peijs van Verkeer Peijs smaakt dit resultaat naar meer. Haar doelstelling van maximaal negenhonderd verkeersdoden in 2010 wil ze nu bijstellen naar maximaal 750 doden (bron: nu.nl).
Klaas zegt
Laat de wereld maar voller en voller geraken met mensen, waar gaan die allemaal wonen en autorijden?
Denk aan de wereldpopulatie en maak terug meer ongelukken!
marcos zegt
Die jeugd van tegenwoordige toch! Hoe durven ze…
…vroeger stierven ze nog gewoon bij bosjes op de ‘knutselbrommert’ en in ‘afgetrapte GTItjes’. En nu? Vroegâh was alles beitâh…
Ejay zegt
Wat te denken van veiligere auto’s? Niet onbelangrijk.
Verder denk ik alleen dat de Bob campagne zin heeft, aangezien ik veel jongeren er over hoor praten. Zelf ben ik ook ‘een jonge bestuurder’, maar wat zal mij dat puntenrijbewijs schelen. Je moet goed je best doen een punt te pakken. Bovendien krijg je na een tijdje toch een volledig rijbewijs, dus je kunt 2x keihard de fout ingaan zonder consequenties, behalve een boete. Verder ben je gewoon een ei als je je gordel niet om hebt en ik hoor geen jongere over een vogelbekdier ofzo. Oudere mensen zijn een gevaar op de weg. Ze zijn vaak onzeker en doordat ze niet meer vaak de weg op gaan lijkt het wel of ze het rijden verleren. 120 km/u lijkt opeens erg hard voor ze. Trajcetcontrole is op lege rechte stukken zonder afslagen, dus niemand hoeft ergens voor te remmen, behalve dan voor de trajectcontrole en dat is het enige gevaarlijke op die stukken.
Alwood zegt
als al die ouderen nou aangereden worden hebben we geen vergrijzing meer :-P
maar oké… ouderen zijn vaak té afwezig of zoals Ejay zegt onzeker volgens mij. zet ze maar eens achter een computer dat nemen ze echt niet snel op allemaal… uiteindelijk werkt dat ook door in het verkeer
afgelopen weekend ben ik nog bijna op 2 ouwetjes geklapt die op de uitvoegstrook bijna stil stonden omdat de koppeling verbrand was!!! gelukkig was er vluchtstrook waar ze na HEEL veel seinen op gerold zijn. toen naar het nabijgelegen pompstation gebracht… maar het is echt niet goed als je bij pech uitrolt op de rijbaan!!!
daarbij zijn veel 50plussers op de fiets ook hyper irritant. ook als je zelf fietst omdat ze (net als in de auto) met niemand rekening houden en zonder te kijken inhalen of afslaan of kruising oprijden en ja… iedereen kijkt toch wel uit, dan hoeven zij dat niet te doen hé.
ik als jong bestuurder ben natuurlijk perfectie zelve en weet me in iedere situatie prima te redden en als iedereen net als ik zou zijn :-P (nee hoor)
nog 1 laatste adviesje… op een fietssuggestiestrook mag je VOORsorteren als je afslaat! anders zorg je voor veel onduidelijkheid en vergroot je de kans op het aanrijden van evtl fietsers die dan niet fout zijn! (voor de eventuele vrouwen en 50plussers die hier wel eens langs scrollen)
hoewel de betreffende mensen die dit allemaal niet weten vooral over huistuinenkeuken fora zullen surfen als ze al internet hebben.
Vincent#1 zegt
Iedereen een Hummer! (behalve bejaarden)
Wees eerlijk en zie de voordelen in. Geen auto’s ála fiat panda meer, geen fietsers, geen brommers, geen voetgangers, geen ‘recht van de sterkste EN geen bejaarden meer. ;)
w0o0dy zegt
de jeugd maakt juist zoveel (zware) ongelukken omdat ze het gevaar niet zien en de ervaring niet hebben. Voordat je andere gaat afkraken kun je misschien beter kijken naar je eigen (on)vaardigheden.
tim zegt
@ejay,
“Verder ben je gewoon een ei als je je gordel niet om hebt en ik hoor geen jongere over een vogelbekdier ofzo”
what the fuck bedoel je heirmee
Klaas zegt
Duidelijk een geval van veiliger auto’s. In de auto is de kans om dood te gaan bij een ongeluk steeds kleiner, buiten de auto wordt die kans steeds groter. Misschien moeten we toch allemaal in een 2CV gaan rijden, dan voel je tenminste waar je mee bezig bent.
Zoef zegt
Inderdaad veiliger auto`s, maar politiekers laten geen kans voorbij gaan om de eer op te strijken.