• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kamermeerderheid dringt aan op anti-fileplan bij Schultz

Auteur: Dennis, gepost 30 november 2010 om 20:27 – 26 Reacties

Melanie Schultz van Haegen

Je bent vrouw, 40 lentes jong, kersverse minister van Infrastructuur en Milieu en staat voor de onmogelijke taak om de files op te lossen. Aangezien iedereen wel een mening heeft over de aanpak van files, zal ook Melanie Schultz van Haegen wel de nodige opvattingen koesteren. Zij is immers ook staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat geweest en dus geen onbekende met de materie.

Een meerderheid in de Tweede Kamer van VVD, PvdA, D66 en CU, wil dat de minister een speciale filebrief aan de Kamerleden gaat schrijven. Zij zullen haar dat vanavond (as we speak) vragen tijdens de bespreking van de begroting van het ministerie van Infrastructuur & Milieu.

Deze brief moet inzicht geven in de plannen die Schultz heeft om de fileproblematiek te lijf te gaan. Het idee komt uit de koker van D66-Kamerlid Kees Verhoeven. Hij wil dat de minister alles op alles zet om de files te bestrijden. Het moet volgens hem een totaalpakket met maatregelen zijn, die verdergaan dan uitsluitend asfalt.

Verhoeven wil op basis van de brief vervolgens met de Tweede Kamer in debat. Er moet iets gebeuren, want files zijn niet alleen irritant, maar kosten jaarlijks zo’n 3 miljard euro. Net als veel Nederlanders wil de D66 van de minister weten hoe het kabinet de files gaat aanpakken.

Verhoeven pleit ervoor dat er naar verschillende oplossingen wordt gekeken, waarbij wat D66 betreft, de vervuiler per gereden kilometer betaalt. Daarnaast moet het openbaar vervoer aantrekkelijker worden door deze vaker, verder en veiliger te laten rijden. Tot slot wil het D66-Kamerlid het bedrijfsleven verder stimuleren om mensen meer thuis te laten werken, bijvoorbeeld door snelle internetverbindingen aan te leggen.

Als een aanbeveling aan de minister, zou Kees Verhoeven die brief natuurlijk ook zelf kunnen schrijven. Kennelijk weet hij al precies hoe hij het hebben wil. Als jij ook weet hoe je het hebben wil, dan heb je vast al wel de poll op onze homepagina ingevuld. (via: nu.nl)

Ook interessant!

  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Video: Opletten is een kunst
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

files, melanie-schultz-van-haegen, Verkeer

Vorig bericht: « Bugatti Veyron Supersport – megagallery en video
Volgend bericht: Gladde oprit voorkomt de oprit »

Lees Interacties

Reacties

  1. eric zegt

    30 november 2010 om 20:39

    Files oplossen??

    Als ze bij wegwerkzaamheden waar niet word gewerkt en waar onnodig een lagere snelheid mag worden gereden, de normale snelheid mag worden gereden, dan zouden er al veel minder files zijn.

    Het is toch van de zotte, er worden kilometerslang niet gewerkt en toch maar 90 rijden!!
    Kijk eens naar onze oosterburen !

    Hier wordt alleen de snelheid naar beneden gezet als ze er werkelijk werken.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 november 2010 om 23:24

      @eric: nou…ze doen het in Duitsland gewoon slimmer. Ze sluiten voor een lengte van 20 km één baan volledig af. Op de overgebleven baan (of 2) kan je dan gewoon doorrammen. Wel hinder, geen files. In Nederland wordt je gewoon gedwongen om STIL te staan bij het werk aan de weg…donder toch op met je pionnetjes neerploffen sukkel ! Flikker toch op met je lijnentrekkendebek….

      Login om te reageren
  2. Jazzie zegt

    30 november 2010 om 20:53

    Ik zou haar baan niet willen. Het probleem zit in het feit dat (heel) veel mensen in verschillende steden wonen en werken wat resulteert in forenzen en dus files. Stimuleren van thuiswerken is een goed idee. Stimuleren dat mensen in dezelfde stad gaan wonen als waar ze werken. Ook beter OV naar industrie- en bedrijventerreinen, want dat is vaak ook bedroevend slecht.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    30 november 2010 om 20:53

    excuus-truus ..
    Charly Aproot had daar de MAN moeten zijn ..

    niet zo,n bus-baan figuur ..

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 november 2010 om 22:00

      @lincoln: Charly Aptroot heeft z’n prioriteiten verkeerd zitten.

      Login om te reageren
  4. anuspraeternaturalis zegt

    30 november 2010 om 21:03

    Naar mijn mening moet er eerst gekeken worden naar punten met in- en uitvoegstroken van 3 naar 2 of 2 naar 1 baan. Op veel plaatsen is dat namelijk een oorzaak. Oftewel: verbreding van de wegen op knelpunten, maar tegelijk de infrastructuur aanpassen aan het in- uitvoegen van ‘nieuw’ verkeer.

    Betere dynamiek van de snelheden; te beginnen met een verhoging naar 130km/h [150km/h ’s nachts, maar dat is een andere discussie] en het afschaffen van 80km/h-zones.

    Maar ook zouden we af moeten van het huidige idee dat we vaste uren moeten werken. Laat de werknemer flexibeler zijn uren kunnen invullen [genoeg beroepen waar dat mogelijk is] – loopbaanrekening, doch is dat een wat specifiekere discussie.

    Verbetering van het openbaar vervoer, maar belangrijker: goedkoper maken van het openbaar vervoer. Ik hoor namelijk vaak van buitenlanders dat het in Nederland zeer duur en slecht is. Zeker rond de randstad is een verbetering van het openbaar vervoer belangrijk.

    Dit zijn slechts enkele ideeën die natuurlijk verdere uitwerking vereisen. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar er is – helaas – veel te weinig geld…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 november 2010 om 23:27

      @anuspraeternaturalis: flexibeler arbeidstijden is slechts het uitstellen van het nóg grotere probleem…heb je wel eens op de snelweg gereden om 2 uur ’s middags ? Kijk, dan zie je dat we ook al aan het dichtslibben zijn…samen met de pampers-oudjes, parttime moeders, capaciteitloze pappa’s etc op de A2 sukkelen ??? Nog even en we staan de hele dag stil en hoppen we van auto naar auto…goed voor de gezondheid wellicht…dat weer wel.

      Login om te reageren
      • anuspraeternaturalis zegt

        1 december 2010 om 00:14

        @Megakix: Het rare is, dat ik vrijwel altijd op tijden schijn te rijden dat ik gewoon aan >150km/h kan rijden. En ja, soms kom ik even in een file terecht en wat zie ik dan? Trechters c.q. in- en uitvoegen…

        Maar je moet het ook als totaalpakket zien, niet één oplossing. Maar veel oplossingen die samen voor één oplossing komen. Loopbaanrekening is er daar één van.

        Login om te reageren
  5. 22cm zegt

    30 november 2010 om 21:32

    Iedereen die dicht bij zijn werk woont, zou hiervoor fiscaal moeten worden beloond. Dat dit nog niet gebeurt, is onbegrijpelijk. Moet je kijken wat er gebeurt als de bijtelling bijv. naar 10% gaat als je binnen een straal van 10 km. woont en werkt.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 november 2010 om 23:28

      @22cm: hae pikomlaag…die 22 cm is hier niet gevallen hoor ! ;-)

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      1 december 2010 om 07:17

      @22cm:
      Sowieso niet belonen, want dat geld is er niet. Straf dan de tegenhanger af.

      Login om te reageren
      • 22cm zegt

        1 december 2010 om 12:55

        @jack_abarth: negatief of positief belonen, dat is slechts een budgettaire kwestie. Zaak is om in via de bijtelling op een persoonsgebonden manier het woon-werkverkeer te beperken.

        Login om te reageren
  6. Danny zegt

    30 november 2010 om 21:36

    @ 22cm
    Dan wil iedereen ineens een auto van de zaak, en staan we nog vaker vast ;)

    Login om te reageren
  7. RZ zegt

    30 november 2010 om 21:37

    Met d66 eens.. maar zie het nu nog eens praktisch te maken..

    Login om te reageren
  8. Fortuna zegt

    30 november 2010 om 21:59

    Lekker wijfje

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 november 2010 om 23:28

      @Fortuna: :lol: (maar je hebt geen smaak kerel…)

      Login om te reageren
  9. Spiderman zegt

    30 november 2010 om 22:01

    Best een lekker ding trouwens, die Mel…

    Login om te reageren
  10. Tommy2 zegt

    30 november 2010 om 22:51

    Lekker wijf! (ja ik weet het nutteloze bijdrage) :D

    Oplossingen: carpoolen en meer asfalt.

    Login om te reageren
  11. thomaz zegt

    30 november 2010 om 23:19

    Lincoln heeft gelijk.

    Na het frisse bewind van Camiel ben ik heel bang voor slappe hap schultz. Aptroot was hier heel goed op z’n plaats geweest ipv roepen in de kamer.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 november 2010 om 23:30

      @thomaz: geeft toch te denken waarom ze OPNIEUW een vrouw daar aan het roer zetten…die kunnen niet doorpakken, verliezen discussies (tegen bijv. milieugroepen door haar een konijntje in de hand te drukken…)…kortom, geen oplossing door schultz-bladiebla.

      Login om te reageren
    • 22cm zegt

      1 december 2010 om 12:49

      @thomaz: Inderdaad goed punt, wat een rare traditie toch in NL om op die post steeds maar weer een vrouwspersoon neer te zetten. Camiel had zijn autohart op de goede plek, alleen hij kon niet shinen door zijn opdracht om de kmheffing erdoor te krijgen. Laat dit geen Hanja II worden puhleaze

      Login om te reageren
  12. paulusrx7 zegt

    1 december 2010 om 07:56

    nou kijk eens naar de ontsluiting van ijburg wat een drama zeg!! maak je zo’n eiland en dan maar 1 weg in en 1 weg uit maar wel een zooitje mensen die dag in dag uit van en naar het eiland toe moeten.
    ik zou wel eens willen weten welke flapdrol dat ooit bedacht had!

    Login om te reageren
  13. Simpson zegt

    1 december 2010 om 10:28

    Als de afvoer verstopt is, zit de oplossing niet in een grotere wasbak!

    We staan stil omdat het verkeer niet weg kan.
    Trechters zoals anuspreanaturalis ook al zei.

    Verkeer onder aan de afrit kan niet weg omdat daar kruisend verkeer is, al dan niet met een stoplicht.
    (A6, afslag 10, Lelystad)

    Drie banen worden twee, waarmee automatisch een verzamelplaats voor auto’s ontstaat. (A2, zaltbommel)

    mensen worden over dezelfde weg gedwongen, omdat er geen alternatief is (Culemborg – Utrecht, Groningen – Gasunie)

    Ohja en brabanders rijden niet door. Daar rijden ze 100 op de linkerbaan; ’s ochtends mensen die niet naar hun werk willen en ’s middags mensen die niet naar hun vrouw willen.

    Login om te reageren
  14. Laurens zegt

    1 december 2010 om 10:46

    Betalen per gereden kilometer heet accijns, dat OV mag eerst wel eens meer als 50% kostendekkend worden.

    Login om te reageren
  15. James zegt

    1 december 2010 om 12:07

    Als het kan doen we het !

    Als je voor 50 euro naar de zon kan vliegen ga je niet meer naar de Veluwe. Dus, we doen dat dan ook, velen wel 3 x per jaar zelfs.

    Al 100 jaar is de gem. woonwerk/reistijd ergens tussen een half uur en een uur, echt waar.

    Stel dat we geen de files meer hebben… dan gaan veel mensen opeens nog veel verder van hun werk af wonen……ofwel de gem. reistijd neemt NIET af……………dat leert de geschiedenis ons al.

    Kijk ook eens naar andere ‘lessons learned/geschiedenis’, lees eens de 400 jaar geschiedenis van banken/crisisen en dan leren we dat je banken die het te bont maken failliet moet laten gaan. Leer ook iets van Zweden en Japan.

    Nogmaals; als het kan doen we het: 4 x jaarinkomen als hypotheek ? Ah,…. 5 x kan ook ? Nou O.K. dan.

    Login om te reageren
  16. 900T-R zegt

    1 december 2010 om 12:41

    Het grote probleem zit hem mijn ervaring niet zozeer in de snelwegen zelf, maar in het onderliggend wegennet. Gemeenten sturen het liefst nog mensen die van het ene dorp naar het andere willen over de snelweg, sluiten wegen af om ‘sluipverkeer’ te voorkomen, investeren al decennia niet in infrastructuur die niet direct ten goede komt van de eigen inwoners (en geef ze eens ongelijk).
    Als er aan die lappendeken van lokale eigenheimer- en NIMBY-maatregelen en suboptimalisatie (je eigen straatje schoonvegen ten koste van het grotere geheel) een eind wordt gemaakt, dan zijn we al behoorlijk op weg. :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North