Kan een Gallardo (2000pk) een Nissan GT-R (1600pk) verslaan?

Auteur: , 31 Reacties

Het Unlim 500-dragracefestijn streek onlangs neer in Wit-Rusland voor een weekendje strepen en genadeloze sprints trekken. De bekende uit 'het wereldje' waren uiteraard weer aanwezig, maar hoe liggen de krachtverhoudingen tegenwoordig eigenlijk? Dit filmpje met races tussen een GT-R, RS6 en Gallardo geeft antwoord.

Kan een Gallardo (2000 pk) een Nissan GT-R (1600 pk) verslaan?

De eerste die het tegen de Nissan met Alpha-tuning opneemt is een Audi RS6 (C6) Sportmile Stage 2, die 760 paarden uit zijn veelcilinder peutert. Meer gewicht en minder vermogen dan de eveneens vierwielaangedreven Nissan GT-R, dus die uitslag hoeven we niet te voorspellen. Maar kan die Japanse NOS-raket ook een Gallardo Nera Exelixis met 2.000 pk voorblijven? (volledige uitslag)



31 reacties

Vind dit soort vergelijkingen altijd een beetje onzinnig, hebben ze wel zoveel pk als ze zeggen, meer of minder dan geclaimd? Hoe zijn de performance curves en berijders zijn niet altijd even handig op unlim500. de winst is puur wie zijn auto en best getuned heeft en bestuurd. Ach het is wel grappig om 2 raketten op wielen tegen elkaar te zien racen.
via Android app
@lambo4all: inderdaad, je kunt helemaal niet meer zeggen dat de Lamborghini sneller is dan de GT-R en vice versa, het zijn simpelweg niet meer de auto’s zoals ze ooit bedoeld waren.
@lambo4all: ‘de winst is puur wie zijn auto en best getuned heeft en bestuurd’
Ja dus precies wat er gebeurd in elke tak van de race sport, hoezo onzinnig…?
Ik zie aan het einde nog een mogelijkheid tot een snellere tijd/gewichtsbesparing
Brutaal, jongeuh!

Weer één die nooit gaat weten hoe een GT-R er in de achteruitkijkspiegel uitziet.
ik vraag mij wel af hoe ze in The Fast & the furious allemaal aan 10 second cars komen. Die Gallardo had ’t bijna niet gehaald en heeft 2k pk.
@poeperman: Ik denk, maar ik kan het mis hebben hoor, dat het misschien,heel misschien toch een kleintje beetje te maken heeft dat het een film is.


PS.Die gekke auto met z’n malle vleugeldeuren? Die kan niet echt terug in de tijd hoor!
@poeperman: Die Crusher Camaro van een paar artikelen terug doet dezelfde quarter mile als deze Lambo. Met 700pk zonder die NOS set up. Denk dat deze auto’s meer gegeared staan voor topsnelheid dan puur 1/4 mile racen.
@poeperman:

Deze wagens wegen gewoon ongelooflijk veel. Daarbij zullen de bak/dif-verhoudingen niet puur op 1/4-mijl-prestaties opgebouwd zijn.
@poeperman: 10 second car is niet een auto die onder 10s gaat maar een die een tijd kan doen van 10,xx s, dwz onder de 11s. Groot verschil.
@poeperman: volgens mij blies die lambo zichzelf aan gort. Aangezien hij maar met 280 over de streep kwam, terwijl de doorkomst snelheid al 260 was. Kortom, de bestuurder heeft amper gas gegeven verder.
@lambo4all:
Zou zomaar kunnen, het is nu eenmaal geen Japans kwaliteitsproduct..
@poeperman: dat gaat over 400 meter.
Dus geen 1600 meter
Hoe kan die Saleen s7 dan 375 getopt hebben?
waarom is de nissan sneller ?
@touareg:
Because Nissan..

Sorry, ik moest ff narren,
Eigenlijk ben ik het met @lambo4all eens, alleen heb ik daar andere niet merkgebonden reden voor..
@touareg: mogelijk is het koppel van de gtr hoger of is eer eerder meer vermogen beschikbaar.
aan piekvermogen heb je ook helemaal niks.
bv. als de lambo de 2k pk pas bij 8k rpm haalt en de gtr dit al heeft bij 6k rpm zal de gtr sneller zijn dan de lambo.
daarbij komt dat nissan het meest geavanseerde 4wd systeem heeft.
minder vermogen is meer tractie.
@markoh: flink wat onzin bij elkaar
@jmeverts: klopt, heb hier het dragrace sprookjesboek liggen.
@touareg: Een V10 is leuk, maar wanneer je er 2 joekels van turbos aan hangt, wordt het zo onpraktisch als maar kan. De lag, waar de datsun met een opgeboorde V6 amper last van heeft , geeft de Lambo gewoon het nadeel.
@touareg: Naast alles dat hier boven staat is het ook nog eens zo dat de versnellingsbak van de GTR extreem snel is en de hele aandrijflijn relatief weinig weerstand bied, het verschil in pks dat daadwerkelijk op de wielen terecht komt is hier door kleiner. Dat in combinatie met minder turbolag of misschien meer vermogen bij een lager toerental zorgt er voor dat de GTR sneller weg is.
Ja.
Op dit niveau is vermogen van ondergeschikt belang, en draait het volledig om tractie. Degene met de kleverigste banden wint.
@potver7:
Mwah, al zet ik er nog zulke plakbanden onder, iets zegt mij dat ik dit met m’n 120 Shetlandpony’s niet ga bijhouden..
Gave spiegels op de Lambo..
Oh wacht….
Zoals ik al verwacht had, Nissan wint.
En zoals inderdaad al aangegeven is, de Gallardo zal meer voor topsnelheid dan voor staande starts gemaakt zijn want totaal geen tractie.
Toch blijf ik GT-R een bazenbak vinden!
Ja die GTR blijft een kanon! Maarja normale auto’s zijn het niet meer op de RS6 na.
Geweldig evenement altijd!
Ik ben persoonlijk totaal niet van de dragraces maar meer van het bochtenwerk. Toch vind ik stiekem zo’n opgefokte Datsun wel leuk om te zien, ooit zal hij van mij zijn….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).