• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Katjing! ‘Volkswagen heeft 20 miljard euro nodig’

Auteur: Author, gepost 13 november 2015 om 20:56 – 55 Reacties

Katjing! Volkswagen heeft 20 miljard euro nodig


Aalmoes m’neer?

Volgens Automotive News gaan er zeer binnenkort gesprekken plaatsvinden tussen VAG en diverse banken om een overbruggingskapitaal à 20 miljard euro’s rond te krijgen. Momenteel zou het concern financieel gezien nog wel even vooruit moeten kunnen, maar de Duitsers houden rekening met dat wat mogelijk nog komen gaat. Verstandig, dunkt ons.

Barclay’s schatte eerder al dat aan dieselgate een prijskaartje gaat hangen van rond de 25 miljard euro in het jaar 2017. Dat bedrag omvat dus alle boetes, claims, reparaties en andere zaken waarmee VAG de komende tijd om de oren wordt geslagen. Of gederfde winst daar ook bij zit weten we niet, maar da’s mogelijk ook nog een factor om rekening mee te houden.

Voor het eerst in tijden draait Volkswagen immers verlies. Dubbele reden dus voor de accountant om toch die cursus mindfulness te overwegen. Je kunt maar voorbereid zijn. Overigens staat er nog steeds 27,8 miljard euro bij Volkswagen op de balans sinds Q3 van dit jaar.

Ook interessant!

  • Quantum Group AG
    Er is 7,5 miljard euro geboden op Lamborghini
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Bugattisloper vraagt belachelijk bedrag voor zijn Ford GT
Volgend bericht: Nieuwe opmerkelijke info over de RS6 DTM-roof »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    13 november 2015 om 20:57

    20 miljard ….Dat zijn een hoop nullen….

    Login om te reageren
    • negen11 zegt

      13 november 2015 om 21:05

      @norge: stuk of 10

      Login om te reageren
      • norge zegt

        13 november 2015 om 21:17

        @negen11: Zijn ze zo duur?

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          13 november 2015 om 21:51

          @norge: moet je niet gaan omrekenen in guldens.

          Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    13 november 2015 om 21:11

    opdoeken die handel!

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2015 om 21:29

      @maarten020: Ja daar zijn we mee gebaat,VAG is de grootste werkgever van Duitsland en aanjager van de economie.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        13 november 2015 om 22:57

        @bofkont: door de zaak te bedriegen weliswaar.

        Login om te reageren
      • yupyup zegt

        14 november 2015 om 00:52

        @bofkont: op korte termijn zal het grote invloed hebben als VAG omvalt. Op lange termijn valt het wel mee. Immers de markt blijft bestaan, VAG rijders zullen nog steeds een auto kopen. Andere merken zullen dus groeien en de plaats in de arbeidsmarkt innemen.

        Maar VAG valt niet om.

        Login om te reageren
      • clarkson zegt

        14 november 2015 om 01:46

        @bofkont: niet alleen in duitsland. Zo’n groot bedrijf kan maar mag ook biet omvallen.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          14 november 2015 om 09:18

          @clarkson: dat dachten ze in 2008 ook over Lehman Brothers…ook dit bedrijf bestaat niet meer.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            14 november 2015 om 09:57

            @rufctr01:

            Maar dat waren bookmakers !

            Dit, dit is een financiële organisatie die ook nog toevallig autofabrieken heeft !

            Login om te reageren
  3. remcott zegt

    13 november 2015 om 21:13

    Dat zal wat rentekosten opleveren …..

    Login om te reageren
  4. nord zegt

    13 november 2015 om 21:17

    Is een vijandige overname mogelijk..? Nu aandelen nog wel verder zouden kunnen droppen. Of is dat allemaal strategisch ingedekt..

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      13 november 2015 om 21:22

      @nord: strategisch ingedekt, door constructies met Porsche oa.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 november 2015 om 07:36

        @jipp: en de deelstaat Niedersachsen. Eigenlijk is de beursnotering van VW net zo “nep” als de uitstoot van hun diesels.

        Login om te reageren
    • norge zegt

      13 november 2015 om 21:23

      @nord: GM of Ford?

      Login om te reageren
      • nord zegt

        13 november 2015 om 21:29

        @norge: geely?

        Login om te reageren
        • norge zegt

          13 november 2015 om 21:48

          @nord: Hyundai werd doorgegeven met rooksignalen..

          Login om te reageren
    • JanC zegt

      13 november 2015 om 21:24

      @nord: Ik meen dat 49% van de aandelen in handen zijn van het Bondsland Nordrhein Westfalen. Daarmee is een vijandige overname vrijwel uitgesloten.

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        13 november 2015 om 21:26

        @JanC: Sorry, Bondsland Niedersachsen

        Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        13 november 2015 om 21:34

        @JanC: Niedersachsen heeft net over de 20%…

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          13 november 2015 om 22:56

          @406_v6: Ik heb me ingelezen: Met die 20% hebben ze via een speciale wet echter wel een vetorecht, waarmee een vijandige overname eigenlijk uitgesloten is.

          Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 november 2015 om 21:31

      @nord: dat gaat waarschijnlijk niet lukken, men is bang voor VM…

      Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      13 november 2015 om 21:33

      @nord: zal ongetwijfeld ingedekt zijn. Aandelen met stemrecht zullen ongetwijfeld bij de groot aandeelhouders in bezit zijn (oa Porsche)

      Login om te reageren
  5. stino zegt

    13 november 2015 om 21:24

    Jezus wat veel, toch zijn er een handvol mensen in dr wereld die dat wel uit hun eigen zak kunnen betalen

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    13 november 2015 om 21:26

    Eeeh, Seat toch doorverkopen?… Eventjes koppen bij elkaar houden vw

    Login om te reageren
  7. enricoleerdam zegt

    13 november 2015 om 21:27

    De kerstbonus valt denk ik ook iets lager uit dit jaar

    Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    13 november 2015 om 21:30

    Moeten ze de opties nog duurder maken.

    Login om te reageren
  9. fit4fun zegt

    13 november 2015 om 21:30

    Slecht idee toch van bepaalde overheden om groot aandeelhouder te zijn in zulke luxe bedrijven. Leidt vaak tot corruptie, belangenverstrengeling en nalatigheid ten opzichte van de volksgezondheid en het milieu.
    Daarnaast wordt als het slecht gaat de rekening maar al te makkelijk bij de bevolking gelegd….

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      13 november 2015 om 22:00

      @fit4fun: een grote voordeel van dergelijke overheden om groot aandeelhouder te zijn is dat zij inspraak hebben over de locatie voor de productie van modellen. Op die manier kunnen ze werkzekerheid waarborgen. Hierdoor kunnen situaties zoals bij Ford Genk, Opel Belgie, Nedcar Bron voorkomen worden.

      Login om te reageren
  10. Capibaro zegt

    13 november 2015 om 21:32

    Ik denk dat VW qua financien wel eentijdje kan overleven. Ze zijn opeens wel heel kwetsbaar als de vraag naar hun producten inzakt. Maar hrootste probleem is dat ze qua techniek eerder achteraan- dan voorop lopen. Juist in deze tijd innoveren bedrijven dan juist niet terwijl dat juist nodig is. Ik hoop dat ze zelf het bedrijf wat meer gaan ontvlechten. Dat lever voor hunzelf minder exposure op over alle merken heen en voor klanten auto’s die zichzelf echt van elkaar onderscheiden (niet alleen qua uiterlijk)

    Login om te reageren
    • nord zegt

      13 november 2015 om 21:43

      VAG heeft ongetwijfeld met veel scenario’s rekening gehouden, maar dit lijkt toch meer een ‘day to day’ thriller waarin je haast niet kunt voorspellen wat de beste keuzes zijn. Ik denk dat sales en cash flow allerbelangrijkst is op dit moment, dat heeft voorang, je wordt ook doodgegooid in de media met advertorials en ‘goede berichting’ van VAG. De Porsche RS special hier op AB is daar 1 zo een voorbeeld van.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        13 november 2015 om 21:54

        @nord: Hier maken ze alleen nog reclame voor de electrische auto’s van ze.

        Login om te reageren
        • nord zegt

          13 november 2015 om 22:10

          @norge: elektrische auto’s en Noorwegen.. lijkt me levensgevaarlijk. Een keer per ongeluk verkeerde afslag, je raakt de weg kwijt, je actieradius die al klein was is in winterse omstandigheden nog veel kleiner.. Kilometers uitgestrekt niemandsland… Doe mij maar een diesel met antiklop en extra jerrycan ?

          Login om te reageren
          • norge zegt

            13 november 2015 om 22:13

            @nord: Je betaalt geen bpm en btw over “el” auto’s en dat maakt ze ongeveer de helft van de normale prijs…Plus je mag gratis over tolwegen en gratis met veerboten…Een Tesla kost net zoveel als een Passat hier…

            Login om te reageren
      • healey zegt

        13 november 2015 om 23:14

        @nord: Sales gaat natuurlijk ook niets worden wanneer je van de bestlopende modellen uit je programma de verkoop moet stoppen. Daarnaast is de omvang van de schade nog niet bekend en heeft het vertrouwen een flinke klap gehad. Misschien is VW to big to fail, maar ze hebben de hele duitse industrie voor aap gezet. Dus of de duitse staat bijspringt valt nog maar te bezien.

        Login om te reageren
        • nord zegt

          14 november 2015 om 00:48

          @healey:
          Ik vind ’to big to fail’ sowieso een raar gezegde. Sinds de opkomst van de industrie is er zoveel verandert grote industrieën komen en gaan juist. Misschien heeft de Duitse hegemonie zijn beste tijd gehad.
          Ik bedoel, was de Franse autoindustrie in jaren 50 to big to fail? Of de italiaanse in de jaren 60/70? fiat was in die tijd qua zeggenswaarde wat VAG nu is..
          Nobody is too big to fail.

          Login om te reageren
          • desalen zegt

            14 november 2015 om 05:05

            @nord: en dat is nou net het punt. VAG is ook niet ’to big to fail’, omvallen kunnen ze.

            Alleen het probleem is dat wanneer ze omvallen, er héél erg veel meer aan de hand is dan wat nu aan de hand is. Dan is dit nog wisselgeld.

            Ik noem een Lehman Brothers, waar letterlijk overnight door haar conculega’s en de Amerikaandse overheid is besloten om niet bij te springen. Binnen 24 uur van groot bedrijf naar geen bedrijf, duizenden mensen op straat. Toeleveranciers die hun grootste klant verliezend (80/20 regel) daarop besluiten zij te desinvesteren en een ontslag ronde te houden. De aandeelhouders die miljoenen verliezen moeten fors afschrijven, die kosten moeten ook opgevangen worden. Etc, etc etc etc

            Resumerend: VAG gaat níet omvallen. Die klap kan Duitsland niet opvangen, en Europa evenmin.Onderdelen afstoten door ze deels naar de beurs te brengen lijkt me realistischer.

            Login om te reageren
  11. speedie zegt

    13 november 2015 om 21:40

    VW heeft de eerder geraamde kosten van 6,7 miljard afgetrokken van de winst in Q3 van 5,3 miljard en dus zogezegd verlies geleden.
    terloops: A loophole in European emissions testing laws may have allowed VW to legally fit their cars with ‘defeat device’ software that manipulates emissions in tests. According to the minutes from a 2012 meeting of the EU type approval authorities: “A manufacturer could specify a special setting that is not normally used for everyday driving.”

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 november 2015 om 22:02

      @speedie: @speedie: In het financiële jaarverslag 2014 is te lezen dat de “Netto-Liquidität” -96.453 miljoen Euro bedraagt, VAG had in 2014 een “Kredit” (feitelijk dus een schuld) van 133.980 miljoen Euro…. Dat plaatst bepaalde zaken in een heel ander perspectief.

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        13 november 2015 om 23:58

        @406_v6: denk dat de meeste bedrijven op de beurs veel schulden hebben, die hebben ze vaak wel nodig om voldoende Return On Investment te halen. Hefboomwerking is noodzakelijk om aandeelhouders tevreden te houden bij relatief lage marges.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 november 2015 om 08:03

        @406_v6: Dat is minder dramatisch dan het lijkt. Op pagina 104 zie je dat de -€96.453.000.000 miljoen is opgebouwd uit -€114.092.000.000 van de Finanzdienstleistungen en uit +€17.639.000.000 van de automobile tak. Het komt er dus op neer dat ze 17 miljard in kas hebben en dat de Volkswagen bank nog heel veel geld tegoed heeft van haar klanten.

        Login om te reageren
      • joostvd zegt

        14 november 2015 om 15:47

        @406_v6: 133 miljoen schuld en 12 miljard winst. Dan doe je het prima!

        Login om te reageren
  12. gwnbmw zegt

    13 november 2015 om 21:43

    als de vag wil overleven, moeten ze seat, bugatti en eventueel porche te koop zetten. want als ze die 20
    miljard aan schulden hebben terug betaald, wat gaan ze dan doen? dan staat er nog steeds 20 miljard open. grapjes als een bug chirone met 4 miljoen verlies per auto kunnen ze zich dan niet meer veroorloven…

    Login om te reageren
    • remcott zegt

      14 november 2015 om 00:01

      @gwnbmw: zoals hierboven gezegd, de schuld is niet het probleem. Wel zou er onvoldoende cashflow kunnen zijn om aan de verplichtingen te voldoen.
      Als dat gebeurt heb je stront aan de knikker.

      Wat jij voorstelt zou kunnen, maar alleen als de opbrengste

      Login om te reageren
  13. thomasthomas zegt

    13 november 2015 om 21:46

    Ik zie weer kansen voor Victor Muller

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 november 2015 om 07:42

      @thomasthomas: zijn “broer” Matthias Müller is hem al voorgeweest…

      Login om te reageren
  14. redbeams zegt

    13 november 2015 om 21:59

    Bye bye zwaai zwaai en wie z’n billen brandt…

    Login om te reageren
  15. agera zegt

    13 november 2015 om 22:52

    Verkoop Bugatti, Lamborghini en Bentley met alles erbij aan een ander concern, dat moet wel wat opleveren

    Login om te reageren
  16. retsok zegt

    13 november 2015 om 23:30

    Vw maakte vorig jaar nog 2,5miljard winst. Het hele vag concern nog veel meer winst tezamen. Ik betwijfel of deze hele grap 20 miljard gaat kosten. Het lijkt alsof vw het met opzet extra erg wil maken(co2 geneuzel). Aandeel zakt nu, stijgt straks weer en een aantal mensen gaat weer heel rijk worden van dit ge-ouwehoer. En geloof mij maar, de consument gaat niks terugzien van die “20 miljard”.

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      14 november 2015 om 11:42

      @retsok: lamborghini is officieel niet van volkswagen. lambo is van audi, en audi is zusterbedrijf van vw.

      Login om te reageren
  17. mout zegt

    13 november 2015 om 23:45

    Als we nu eens minder somberen over VW ag, en ons hart ophalen aan de voordelen die het kan bieden aan andere merken?
    Ford, Opel, Renault, Fiat, Citroën, Peugeot: Allemaal merken die ik op het moment het beste gun.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      14 november 2015 om 10:27

      @mout: amen !!

      Login om te reageren
  18. mazot zegt

    14 november 2015 om 02:54

    Zover ik het kan volgen is de partij die het meeste verlies heeft geleden de QIA(qatar investment authority). De Qia is de derde grootste aandeelhouder met normale en preferente aandelen in VW. Volgens geruchten zijn er mensen boos geworden op de verschillende investeringen van QIA in Azie met name tukije. Die willen graag de centjes van de sjeiks in eigen land zien. Maar ik bemoei niet

    Login om te reageren
  19. maferick74 zegt

    14 november 2015 om 08:47

    En dit alles omdat iemand heeft bedacht dat dit wel een goed idee was… nu snel weg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North