• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kia designbaas ziet Mazda MX-5 killer wel zitten

Auteur: Dennis, gepost 5 oktober 2010 om 20:51 – 41 Reacties

Kia MX5

De 57-jarige Duitse auto-ontwerper Peter Schreyer was ooit ontwerper bij Audi en verantwoordelijk voor modellen als de A3, A4, A6 en de TT. Sinds 2006 is hij als designbaas werkzaam bij Kia. Zes maanden geleden was hij nog heel stellig dat hij (lees: Kia) niet denkt aan een lichtgewicht MX-5-achtige cabrio, maar zo stellig is hij inmiddels niet meer.

Toen hem tijdens de persdagen van de Autosalon van Parijs werd gevraagd hoeveel vorderingen Kia had gemaakt bij bij de ontwikkeling van een programma voor sportauto’s, luidde zijn antwoord:“Don’t ask me so difficult questions”. Toen de mensen van Drive door bleven zeuren over een mogelijke MX-5 killer, werd hij toch iets meer concreet:

“I think it would be great, a car like that. I think the MX-5 has done a lot for Mazda. There are MX-5 enthusiast clubs and racing and it is an important part of Mazda.”

Aan Schreyer zal het niet liggen, want hij ziet het dus wel zitten en heeft immers al een dakloze Kia op zijn naam staan, de ex_cee’d concept. Nu alleen nog even de hoge heren in Korea overtuigen.

Kia ex_ceed cabrio

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Kia, Mazda, mx-5, peter-schreyer

Vorig bericht: « Zuinig rijden interesseert ons steeds minder
Volgend bericht: 1.200 pk van Duitse bodem: RSC Raptor GT »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bart zegt

    5 oktober 2010 om 20:53

    Wie niet. Elke ontwerper wil wel zoiets maken. Vraag is: kan Kia het ook verkopen?

    Login om te reageren
  2. Alex zegt

    5 oktober 2010 om 20:59

    “ontwerper bij Audi en verantwoordelijk voor modellen als de A3, A4, A6 en de TT”. Die is dan wel goed met een kopieerapparaat zeg!:P Sorry kon het niet laten. Maar die cee’d cabrio concept is zeker niet lelijk. En een mx-5 concurent mag er altijd komen.

    Login om te reageren
    • Niels zegt

      5 oktober 2010 om 21:05

      @Alex: Schreyer ontwierp de allereerste TT, een ontwerp dat radicaal anders was dan alle andere Audi’s. Daarbij leken de A3, A4 en A6 nog niet zo sterk op elkaar als nu.

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        5 oktober 2010 om 22:26

        @Niels: je zegt het goed, ze lijken op elkaar, maar het is onzin dat ze als 2 druppels water het zelfde zijn. Kijk naar BMW, kia, VW, Opel, Toyota etc, allemaal familie trekjes, en alleen audi word er mee geassocieerd…

        Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        5 oktober 2010 om 23:54

        @Niels: Volgens mij leken ze toen anders nog sterker op elkaar…

        Login om te reageren
  3. Linkador zegt

    5 oktober 2010 om 21:02

    Als ze de “kopiëren en verbeteren” filosofie hoog houden, ooit (lang geleden) de sterkte van Japan, dan zal het zeker de moeite zijn.

    Login om te reageren
  4. the-budel-guy zegt

    5 oktober 2010 om 21:03

    hij moet wel een stoffe kapje krijgen

    Login om te reageren
  5. bpc zegt

    5 oktober 2010 om 21:28

    als hij rwd krijgt kan ik het alleen toejuichen

    Login om te reageren
  6. faf zegt

    5 oktober 2010 om 21:40

    niet verkeerd, maar had liever een hyundai coupe killer gezien !

    Login om te reageren
  7. DTB zegt

    5 oktober 2010 om 22:10

    Kans lijkt mij klein dat het een MX-5 killer word.
    Velen hebben reeds de MX-5 proberen te evenaren. Echter zijn ze allen ten onder gegaan. Maargoed, zoals de MX-5 zelf bij zijn introductie in ’89 ook al duidelijk maakte; de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een leuke betaalbare RWD auto’s kunnen er natuurlijk nooit genoeg van zijn. Dus laat maar komen…

    Login om te reageren
  8. MarkieS zegt

    5 oktober 2010 om 22:18

    Een lichtgewicht sportieve cabrio is ook niet geheel nieuw voor Kia.

    Login om te reageren
  9. Jipp zegt

    5 oktober 2010 om 22:24

    misschien de enige kia die ik zal kopen, mist ze eerst goed testen met het dak ed! verder zou ik de cee’d niet zo in producit nemen, met name de achterkant is niet mooi, maar er een 2 zitter van, of iets langer.

    Login om te reageren
  10. Frankypanky zegt

    5 oktober 2010 om 22:31

    Hopelijk neemt Kia de handschoen op!
    Gewoon doen wat Mazda ook deed; een sportwagentje bouwen op basis van bestaande onderdelen.

    Dat lukte oa. Ford (Mustang), Mazda met de MX5. Dus waarom niet?

    Login om te reageren
  11. floc zegt

    5 oktober 2010 om 22:34

    Ja tuurlijk kan ‘ie tenminste een spannende auto maken.

    Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    5 oktober 2010 om 22:35

    Tsja, qua design zie het ze nog wel doen, maar of ze dan ook zo lekker zullen rijden….

    Login om te reageren
  13. minimarcos zegt

    5 oktober 2010 om 22:50

    laat nu de mx5 een opvolger zijn voor de lotus elan,
    en die lotus elan is ooit in licentie gebouwd door kia…

    Kia had de hele productielijn opgekocht van lotus inclusief techneuten om de koreanen op te leiden…

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      5 oktober 2010 om 23:00

      @minimarcos:

      Hm, Kia?
      Of Proton?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        6 oktober 2010 om 00:34

        @FrankypankyV8: Kia.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Elan#Korean_reintroduction

        Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    5 oktober 2010 om 23:54

    Als ze hem simpel en echt goedkoop kunnen maken zouden ze een kans hebben imo.

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    6 oktober 2010 om 00:31

    Leuk, maar de MX5 is een apart ding. Het is geliefd en heeft idd clubs, maar dat is omdat het ding uniek was toen het gelanceerd werd. Het was zowat de enige lichte, betaalbare, goed uitziende, relatief zuinige, vrij pure, roadster. Op dat moment.

    Als je met een MX5-‘killer’ (wat een stomme uitdrukking toch) komt, wordt dat sowieso een na-aper, een wannabe. Als Kia clubs en echte enthousiastelingen wil, moeten ze met iets komen dat op dit moment niet te krijgen is tegen een betaalbare prijs. En aangezien alle merken alle niche-markten willen aanspreken tegenwoordig, wordt dat niet gemakkelijk.

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      6 oktober 2010 om 01:13

      @Esprit_de_Flandre: hij is nog altijd uniek. De enige MX-5 killer is een nieuwe MX-5 ;) Heb het genoegen om met de huidige te rijden 1.8 Roadster en 2.0 Roadster-Coupe en kan je vertellen dat elke bocht een feest is. Dat ding is qua rijeigenschappen geweldig. De beperkte ruimte en niet erg goeie isolatie moet je maar voor lief nemen :P

      Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      6 oktober 2010 om 10:00

      @Esprit_de_Flandre:
      Toch wel hoor een 205 GTI opvolger, licht, licht, licht.
      Niet zo’n overvoerde elktronisch geregelde klapzak GTI
      maar een echte ouwerwetse hardcore.

      Login om te reageren
      • Atenza zegt

        6 oktober 2010 om 10:14

        @de sjonnies: sinds wanneer is dat een roadster..?

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          6 oktober 2010 om 10:43

          @Atenza:
          De MX 5 is niet te vervangen simpel, dus zit niemand op een nieuwe MX 5 te wachten.

          Login om te reageren
          • Atenza zegt

            6 oktober 2010 om 11:48

            @de sjonnies: wat een logica..

            Login om te reageren
    • MRStephan zegt

      6 oktober 2010 om 17:13

      @Esprit_de_Flandre: De Toyota MR2 was er eerder. 1985 vs 1989 (aldus wiki). Denk alleen dat de MR2 net iets te onpraktisch was met kofferruimte om zo geliefd te worden bij een breed publiek zoals de MX-5 wel is.

      Login om te reageren
      • Atenza zegt

        6 oktober 2010 om 19:11

        @MRStephan: jongen lees nou eens.. hij heeft het over een ROADSTER. Dat was de eerste MR2 ook al niet

        Login om te reageren
        • MRStephan zegt

          7 oktober 2010 om 19:45

          @Atenza: Jongen.. als je dan bijdehand gaat doen, snap dan ook dat een MX-5 geen roadster is in de oorspronkelijke zin van het woord.

          Login om te reageren
          • Atenza zegt

            7 oktober 2010 om 23:07

            @MRStephan: dan zeg je nergens. Enige wat je doet is de MR2 benoemen terwijl hij het over ‘het was zowat de enige lichte, betaalbare, goed uitziende, relatief zuinige, vrij pure, roadster’ heeft. En de MX-5 is wel een roadster zoals men dat tegenwoordig ziet

            Login om te reageren
            • MRStephan zegt

              8 oktober 2010 om 16:51

              @Atenza: De aanduiding roadster is juist door de introductie van de MX-5 zo in gebruik genomen. Toyota had de MR2 tijdens de introductie dus net zo goed roadster kunnen noemen. Ik voeg alleen aan Esprit_de_Flandre zijn reactie toe dat Toyota als een van de weinigen een directe concurrent had. Alleen is die waarschijnlijk minder aangeslagen bij het grote publiek omdat die onpraktischer was en zoals jij aangeeft waarschijnlijk ook omdat het geen volledig cabriodak had.

              Login om te reageren
              • Atenza zegt

                8 oktober 2010 om 20:24

                @MRStephan: Roadster is een Noord-Amerikaanse benaming voor een type auto met twee zitplaatsen zonder een permanent dak en oorspronkelijk ook zonder zijramen. Een cabriolet heeft daarentegen wel vaste ramen die geopend kunnen worden. De voorruit is doorgaans op de carrosserie bevestigd in plaats van erin geïntegreerd. Zelfs met een lichtgewicht dak (top) en doorzichtige plastic ramen zijn de inzittenden toch nog enigszins aan de elementen blootgesteld. (..) De naam roadster beleefde een renaissance in 1990 met de introductie van de Mazda MX-5. Hoewel het geen roadster was in de oorspronkelijke zin van het woord, sloeg deze benaming snel aan.
                .
                Je hebt enigzins gelijk. Maar zie geen reden dat Toyota de MR2 ook roadster had kunnen noemen want de eerste kwam niet in de buurt van zoiets puurs als de MX-5. De laatste MR2 was dan wel weer echt zo’n cabrio/roadster

              • MRStephan zegt

                10 oktober 2010 om 12:48

                @Atenza: Jups, ze moesten het beestje tenslotte een naam geven hé. Maar ja wat is puur, de MR2 heeft een middenmotor, qua sportiviteit wel puur. Geen volledig cabriodak, maar targa. Keuzes keuzes. En de MR2 wordt niet meer gemaakt (ik heb zo’n laatste generatie model), dus eigenlijk is Mazda nu nog de enige met een kleine sportieve achterwielaangedreven cabrio. Succes van die wagen is gewoon niet te evenaren als je kijkt hoe lang die al meedraait en de aantallen waarin het verkocht is! Aan de andere kant, Kia’s gaan er ook steeds beter uitzien en voor het aanbod zou het best leuk zijn als er weer kleine sportieve auto’s op de markt zouden komen!

  16. Corsa 1.3 CDTI zegt

    6 oktober 2010 om 10:12

    Zal eerder een cabrio van de Kee worden denk ik, erg mooie concept:

    Login om te reageren
  17. Griffin zegt

    6 oktober 2010 om 11:17

    De man is verantwoordelijk voor o.a. de A3, ook de rijdende badkuip a.k.a. A3 cabrio? Dan wens ik ze veel succes bij KIA :D

    Login om te reageren
  18. sonett zegt

    6 oktober 2010 om 12:04

    Wat ben je met een mooie auto (MX-5 killer) als het dealer net (en zelfs de inporteurs) geen info over de auto willen of kunnen geven.

    Login om te reageren
  19. KaCh1ng zegt

    7 oktober 2010 om 14:12

    kvind dat kia mooier wordt, maar het zal nooit iets voor mij worden, ik stoor mij aan de badge :)

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      7 oktober 2010 om 23:07

      @KaCh1ng: zielig..

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        7 oktober 2010 om 23:23

        @Atenza: het is nu eenmaal zo :)

        Login om te reageren
        • KaCh1ng zegt

          7 oktober 2010 om 23:25

          @KaCh1ng: *als europeaan koop ik liever europese auto’s :)

          Login om te reageren
          • Atenza zegt

            8 oktober 2010 om 11:45

            @KaCh1ng: stel je vind de nieuwe Optima de mooiste in zijn klasse. En dan blijkt ie goed te rijden e.d. Ga je dan alsnog voor een Europese concurrent omdat je het logo niks vind? :S

            Login om te reageren
          • Mart zegt

            3 november 2010 om 19:03

            @KaCh1ng: Je bevind je in de verkeerde sectie hier… Heb je jouw petje trouwens wel op?

            Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North