• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Auteur: RubenPriest, gepost 25 oktober 2021 om 11:00 – 17 Reacties

Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

De guitige roadster mag blijven. Met dit recept is de Mazda MX-5 NE er straks helemaal klaar voor.

Compact, achterwielaandrijving en gemaakt voor rijplezier. Anno 2021 bestaat dat nog steeds in vorm van de Mazda MX-5. De huidige generatie, ND, kwam in 2015 op de markt. De Japanse autofabrikant is echter van plan om de volgende generatie al vrij rap te presenteren.

Maar welke kant gaat het merk op met de MX-5? In een eerder bericht kon je al lezen dat je niet bang hoeft te zijn voor een elektrische of PHEV oplossing. In plaats daarvan zoekt Mazda het in de Skyactiv-X hoek. Sowieso probeert het conservatieve Japanse merk zolang mogelijk vast te houden aan het ‘oude’. Zo waren ze vrij laat op het gebied van elektrische auto’s met de komst van de MX-30. Mazda zoekt liever oplossingen waarbij ze de good ol’ verbrandingsmotor kunnen behouden. Zo lang als mogelijk.

Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE is volgens Autocar de Skyactiv-X motor. Deze zou de taken overnemen van de huidige Skyactiv-G in de MX-5 ND. De Skyactiv-X is een viercilinder benzinemotor, voorzien van een kleine supercharger die lucht in de cilinder plaatst. Hoewel er in deze setup geen sprake is van een 48V mild hybride uitrusting, staat dit concept wel op de agenda voor de NE. Wellicht komen er meerdere varianten. Net als dat je nu de 1.5-liter en de 2.0-liter hebt met de MX-5 ND.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Mazda MX-5 mag blijven, onder één voorwaarde

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-5, SkyActiv-X

Vorig bericht: « Tesla trekt Full Self Driving beta 10.3 terug na problemen
Volgend bericht: Jeremy Clarkson is Max-fan, Lewis-fans zijn boos »

Lees Interacties

Reacties

  1. Le-on wheels zegt

    25 oktober 2021 om 11:16

    Ik mis in de uitleg van de Skyactive-X motor dat het bijzondere is dat het een zelfontbrandings benszinemotor is. Eigenlijk een op benzine lopende dieselmotor dus. Best wel een heilige graal in verbrandingsmotoren.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 oktober 2021 om 12:07

      Ik heb anders al regelmatig gelezen dat de motor in werkelijk niet zo goed is als hij op papier lijkt te zijn. Vooral op het gebied van vermogen lijkt hij niet te leveren wat Mazda belooft.

      Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      25 oktober 2021 om 12:51

      @Le-on wheels: als het een heilige graal was dan zouden veel meer fabrikanten het toepassen. Dat doen ze niet omdat a. de uitstoot van deze motoren relatief hoog is en b. de markt tegenwoordig verwend is met turbomotoren icm een automaat en daarom vraagt. Mazda prijst zichzelf uit de markt door zo stoïcijns vast te houden aan dat skyactiv geleuter. Het rijdt gewoon niet lekker, zo’n ongeblazen skei-ektif blok icm een automaat.
      Mazda is in Europa gekrompen tot een marginale speler die eigenlijk alleen nog wat klaar speelt in de niche van boomer-crossovertjes en dit helpt niet.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        25 oktober 2021 om 13:56

        @variomatic: laat ik nou altijd begrepen hebben dat Mazda juist de technologie achter de SkyActive motoren (sterk verhoogde compressie t.o.v. traditionele benzinemotoren) hebben doorontwikkeld om niet aan de downsizing+turbo trend te hoeven meedoen, vanwege de vaak teleurstellende verwachting van zowel de levensduur als het praktijkverbruik van dergelijke motoren…

        Login om te reageren
        • Variomatic zegt

          25 oktober 2021 om 14:41

          @RRRobert: zo zou ik het ook verkopen als ik mazda was.. maar het verbruik op papier telt en dat zorgt bij Mazda voor een hogere bpm.. en klanten vinden het minder prettig rijden dan een turbotorretje.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            25 oktober 2021 om 16:04

            Dat na 120.000 km pietdood is.

            Login om te reageren
            • sportabgasanlage zegt

              25 oktober 2021 om 16:44

              Onzin. Er zijn genoeg 3-pitters met turbo die meer dan 1,5 ton gelopen hebben en ’t nog steeds doen.
              Zolang ze maar goed onderhouden zijn.

              Login om te reageren
          • Alex_79 zegt

            28 oktober 2021 om 13:55

            @variomatic. Ik rij sinds 2018 in een Mazda 2 115pk. Ik heb in de lockdown vaker lange ritten moeten maken omdat ik verplicht ( bijna in m’n uppie) op kantoor moest werken. Geen kip op de weg te vinden dus ik heb even uitgebreid de tijd gehad die Skyactiv motor te testen. Als je de vaart erin wil houden moet je tussen de 3000 en 4000 toeren maken en dan wil dat echt wel vooruit. Wil je zuinig rijden hou je dan gewoon aan rond de 100 als topsnelheid en rol zo veel mogelijk uit, je draait met gemak ritten van 4.8l per 100 km en op extreem gunstige dagen zelf 4.5 of 4.4. een turbotorretje heeft meer herrie, meer verbruik en meer slijtage om dezelfde afstand af te leggen. Maar ja iedereen lijkt NA motoren te hebben afgeleerd de laatste 12 jaar

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 oktober 2021 om 16:58

      Ehh nee, dat is de marketing uitleg maar in de praktijk heeft de Skyactive X ook gewoon bougies die ontsteken (ze ontsteken een beetje mengsel, dat de rest van het mengsel moet ontsteken). Niet echt een zelfontbrander dus.

      Login om te reageren
  2. mx5wijf zegt

    25 oktober 2021 om 11:23

    Los van de motor, hoop ik dat de binnenruimte weer NC proporties krijgt. De ND is een guitig karretje, maar jammer dat ie alleen voor Japanners gemaakt is.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      25 oktober 2021 om 12:17

      @mxwijf; Ik ben 1.96 en heb dat gevoel eigenlijk bij zo goed als alle Aziatische auto’s. En bij alle leuke kleine sportwagens ongeacht waar ze vandaan komen.
      Dat er nog variatie inzit met hoe beperkt de ruimte is, is voor mij een beetje een verrassing. :)

      Login om te reageren
      • boss427 zegt

        25 oktober 2021 om 22:59

        2.10 Hier. Voor de Japanse auto’s valt in het algemeen tegen idd, maar ga voor de grap eens in een nieuwe Hyundai i30 zitten. Enorm veel ruimte zit daar in voor lange mensen! Stiekem zou ik eigenlijk het liefste in een Suzuki Cappuccino rijden overigens. :)

        Login om te reageren
  3. avdb55 zegt

    25 oktober 2021 om 11:57

    Wat is er mis met die video van die vrachtwagen en die helikopter?
    Pagina en heel autoblog blokkeert gelijk na openen.
    Gebeurt regelmatig ook met andere artikelen.

    Login om te reageren
    • luchtgekoeld zegt

      25 oktober 2021 om 12:26

      @avdb55: bij mij idem dito, hele app loopt zelfs vast. Ik zucht dan maar s….

      Login om te reageren
  4. RAW zegt

    25 oktober 2021 om 12:03

    Ben benieuwd hoe de SkyActiv-X het in de MX-5 gaat doen. In de CX-30 vind ik deze motor niet echt overtuigen, het vermogen lijkt er niet uit te komen als ik het vergelijk met een SkyActiv-G, die veel levendiger voelt.

    Login om te reageren
  5. piedlourd zegt

    25 oktober 2021 om 14:43

    Ze kunnen beter aansluiten bij het elektrisch platform van Lotus en Alpine.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      25 oktober 2021 om 20:36

      Goed idee. De mx-5 was altijd al veel te lichtvoetig. Honderden kilo’s ballast is precies wat de mx-5 nodig heeft. En dan zijn we meteen ook van die versnellingsbak af, dat was altijd al een verschrikking. Schakelen in een mx-5, dat moet je niet willen. Als ze samenwerken met de Fransen en de Britten, zijn we ook verlost van die irritante betrouwbaarheid. Dat is veel te saai. Ik zou de mijne er onmiddellijk voor inruilen.
      Met zo’n goede ideeën zal Mazda vast wel een headhunter op je af sturen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North