• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Jaguar XJ220 of Jaguar XKR-S

Auteur: Alwood, gepost 18 oktober 2011 om 22:12 – 47 Reacties

Jaguar vs Jaguar


De snelste Jaguar EVERRR. Aldus het persbericht bij de introductie van de Jaguar XKR-S. Toch staken acceleratie en topsnelheid van Jaguars nieuwe coupé absoluut niet voorbij de legendarische XJ220. Tiff Needell mocht in de praktijk uitzoeken welke Jag sneller is.

Twee snelle Jaguars staan naast elkaar. Maar wat zijn we nu echt aan het vergelijken? De auto’s zijn met heel andere bedoelingen en in hele andere tijden gemaakt. De enige overeenkomsten zijn het merk en de achterwielaandrijving. Er zit 18 jaar ontwikkeling tussen de twee en de nieuwprijs van de XJ220 lag ooit veel hoger.

In de ene hoek een supercar uit een tijd waarin CO2 gezond was en benzine goedkoop. Een extreem lage en brede auto: ruim 2 meter breed en slechts 1,15 meter hoog. Jaguar wilde er ooit een V12 in leggen, het werd een 3,5 liter V6 met twee joekels van turbo’s. Met veel was de auto zijn tijd vooruit. Het onderstel kende een veel betere constructie dan de meeste supercars, de bodemplaat was helemaal vlak en gesloten. Enkel het reusachtige turbo-gat van de V6 turbo deed volgens velen afbreuk aan de auto. Ondanks die initiële traagheid spoot de 1400kg, 550pk supercar in minder dan 4 seconden naar de 100km/u en bezat Jaguar zelfs korte tijd het 349,4 km/h snelheidsrecord.

De Jaguar XKR-S heeft de motor voorin zitten, is flink zwaarder (1700kg) en kent zijn basis in een standaard productiemodel. Voorin een 5 liter V8 met supercharger in plaats van turbo’s. Volgens de specificaties even snel naar de 100km/u als de XJ220 (4s) maar met topsnelheid blijft de XK ver achter: 300km/u.

Hoe dit in de praktijk uitpakt en of de bejaarde dame nog snel bochten kan nemen? Tiff zoekt het uit.

Ook interessant!

  • Video: 70 jaar Tiff Needel - alle hoogtepunten
    Video: 70 jaar Tiff Needell - alle hoogtepunten
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Black on Black Friday: 5x een compleet zwarte auto
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

fifth-gear, Jaguar, kies-maar, tiff-needell, Vergelijkingen, Video, xj220, xkr, XKR-S

Vorig bericht: « BMW 4 Serie impressie: de nieuwe 3 coupé
Volgend bericht: Jij straatracen? Wij jouw Lexus IS-F slopen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    18 oktober 2011 om 22:15

    Hmmmm, ik moest er lang over nadenken maar doe toch maar de xj220…

    Login om te reageren
  2. label89 zegt

    18 oktober 2011 om 22:15

    XJ220 voor mij!

    Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    18 oktober 2011 om 22:17

    idd XJ220, zal wel meer waard zijn.. verkopen, en dan de XKR-S kopen :lol:

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    18 oktober 2011 om 22:18

    XJ220 voor mij ook ,alhoewel er eigenlijk een 12 pitter in had moeten liggen.

    Login om te reageren
  5. anakiet zegt

    18 oktober 2011 om 22:21

    “In de ene hoek een supercar uit een tijd waarin CO2 gezond was en benzine goedkoop. Een extreem lage en brede auto: ruim 2 meter breed en slechts 1,15 meter hoog. Jaguar wilde er ooit een V12 in leggen, het werd een 3,5 liter V6 met twee joekels van turbo’s.”

    De V6 kwam er toch juist vanwege de olie crisis ?

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      18 oktober 2011 om 22:33

      @anakiet: De kokosolie crisis van 1989 in Thailand?

      Login om te reageren
    • bassie zegt

      18 oktober 2011 om 22:33

      @anakiet: nee, vanwege de groene hype die in 1990 begon, het concept met v12 te vervuilend en moesten ze vlug iets anders bedenken.. Dus haalden ze het blok uit de rally auto van team rover en plaatste deze in de XJ220.

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      18 oktober 2011 om 22:48

      Die V12 was ook een onding, kwam niet door emissie eisen en was van alles mis mee. Ze hadden d’r ook een betere V12 in kunnen lepelen maar ze zijn toen voor die V6 TT gegaan (why? geen idee).

      De XJR-15 van TWR is een soort neefje van de 220, een verre broer. Die had wel een werkende V12. Tof ding!

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        19 oktober 2011 om 19:34

        @bozewolf:

        Ik dacht dat ze voor de V6 TT gingen omdat de V12 te zwaar was. En als ik het goed heb had het prototype 4WD. Dat is toen ook geditcht omdat het te zwaar was. En natuurlijk zullen kosten daarbij ook een rol hebben gespeeld.

        Login om te reageren
  6. walter zegt

    18 oktober 2011 om 22:23

    Die XKR-S is echt traag. Die had met de hedendaagse banden en wegligging de XJ220 dik moeten verslaan. Een GTR of 458 of Gallardo zou volgens mij dik onder de 1:10 hebben gereden.

    Login om te reageren
    • Nv zegt

      19 oktober 2011 om 03:03

      @walter: Hmm weet ik nog niet zo zeker, heeft al eens een modernere auto verslaan:
      http://www.youtube.com/watch?v=GmPlmET1u38

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      19 oktober 2011 om 13:43

      @walter: niks traag, het is ook in basis een luxe grand tourer zoals een bmw 6 serie. die vergelijk je toch ook niet met een 458 italia? dit is een van de beste wagens op de markt en dat blijkt ook wel uit de verkopen!

      Login om te reageren
  7. Tommy2 zegt

    18 oktober 2011 om 22:26

    XKR-S, omdat nieuw altijd beter is.

    Login om te reageren
  8. love4sportcars zegt

    18 oktober 2011 om 22:31

    Xj220 voor de naam en de xkr-s om ’s ondags lol mee te maken!

    Login om te reageren
  9. bozewolf zegt

    18 oktober 2011 om 22:34

    De 220 is een icoon maar ik denk niet dat je er echt graag veel in rijdt. Beetje een slagschip, maar wel ontzaglijk snel in een rechte lijn.

    Hele Amerikaanse auto eigenlijk ;)

    Login om te reageren
  10. macready zegt

    18 oktober 2011 om 22:44

    XJ220, ondanks het afschuwelijke interieur en ondanks het feit dat het beide mooie auto’s zijn.
    Overigens, als de XJ220 op modern rubber had gestaan, was het verschil ongetwijfeld een flink stukje groter geweest.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    18 oktober 2011 om 22:58

    kwam laatst een xj220 tegen op de a12 gewoon in de avondspits net voorbij Utrecht. Bizar apparaat met enorme venturi’s achter. Echt cool om eens in het echt te zien rijden.

    Login om te reageren
  12. mrbones zegt

    18 oktober 2011 om 23:06

    XJ220. Prachtig design en houdt zijn waarde ;-)

    Login om te reageren
  13. 4991 zegt

    18 oktober 2011 om 23:06

    zonder twijfel de legendarische XJ220

    Login om te reageren
  14. besaram zegt

    18 oktober 2011 om 23:32

    Welke idioot moet hier nou overnadenken!
    Xj220 Super auto!

    Login om te reageren
  15. fant zegt

    18 oktober 2011 om 23:42

    Ik zou een XJ220 over 99,9% van alle auto’s in deze wereld verkiezen. Die lijnen zijn gewoon perfect. In het bordeauxrood een van de mooiste verschijningen op deze aarde.

    Login om te reageren
  16. theblackdude zegt

    18 oktober 2011 om 23:53

    xj220, alleen de naam al, de lijnen, de auto, tijdloze schoonheid.

    Login om te reageren
  17. Freewarefreak zegt

    18 oktober 2011 om 23:55

    Daar denk je toch niet over na? De XJ220 natuurlijk. Da’s zo’n icoon. Op Classicdriver staat er nu één te koop voor 171.000 pond. Toch raar dat deze ultieme auto niet meer waard wordt. 17 jaar geleden meer als 400.000 pond en nu nog maar 171.000 pond. Dat is met oude Ferrari supercars wel anders.

    Login om te reageren
  18. maartenooms zegt

    18 oktober 2011 om 23:56

    ongelooflijk, een jaguar XKR-S voor 115000 euro en meneer vindt het een staggering price tag. Haat aan BPM

    Login om te reageren
    • mout zegt

      19 oktober 2011 om 00:28

      @maartenooms: Al valt de schade dit keer wel een beetje mee: €182.000 = 159000 GBP. Hoewel… Dat is zo’n 38%.

      Login om te reageren
  19. xilver zegt

    19 oktober 2011 om 00:07

    Een XKRS is lekker… heel lekker… maar een XJ220 is iconisch!

    Login om te reageren
  20. dymf zegt

    19 oktober 2011 om 00:16

    De Ford Transit XJ220 please ;) lijkt me vet.. Of de “gewone” XJ220

    Login om te reageren
  21. sportquattro zegt

    19 oktober 2011 om 01:00

    de XJ220 natuurlijk! mijn leraar zij altijd dat domme vragen niet bestaan, maar soms…

    Login om te reageren
  22. nsmvo zegt

    19 oktober 2011 om 01:27

    XJ220, alsof je een jaguar midden in de ogen kijkt. Lijkt me werelds om zo’n legend op een mooie zondag uit de garage te rijden voor een ritje.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      19 oktober 2011 om 22:01

      @nsmvo:

      Amen!

      Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    19 oktober 2011 om 03:33

    als er unaniem voor de xj220 wordt gekozen ..
    en de V12 verheerlijkt wordt boven de L6 ..

    dan weet je zeker dat je op een blog zit waar niemand verstand van auto,s heeft ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      19 oktober 2011 om 06:38

      @lincoln:Waarom ? Reden voor mij om voor de XJ220 te kiezen is dat het ooit THE supercar was. En de V12 was door het ontwikkelings team van de auto destijds gekozen ,de fabriek vond het echter te duur.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 oktober 2011 om 09:09

      @lincoln: over welke L6 heb je het?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        19 oktober 2011 om 17:17

        @robbie:

        was altijd in de veronderstelling dat er een L6 van de XJ40 in lag ..
        ijzersterk ding nml ..

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      19 oktober 2011 om 12:43

      @lincoln:
      Yep, maar ze weten niet dat Jaguar de boel gewoon heeft belazerd met de XJ 220:
      Hij liep geen 220 Mph
      Hij had geen V12
      Ze hebben er meer geproduceerd dan afgesproken is.
      Hij ziet er niet uit.

      Daarnaast is het een Cosworth V6 en is er geen moertje Jaguar aan de motor, die overigens ongeblazen in de legendarische Metro 6R4 Groep B rallywagen ligt.
      Waar deze motor beter tot zijn recht komt.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        19 oktober 2011 om 17:23

        @desjonnies: Klopt, zeer teleurstellend van Jag was dat toendertijd.. :(

        Login om te reageren
  24. vale46 zegt

    19 oktober 2011 om 08:06

    De XKR-S aub!
    Ik heb het niet zo voor die ouwe, ik heb hem nooit gekend en er zijn veel te veel nadelen, zoals het grote turbogat bijvoorbeeld.
    Dat de topsnelheid niet zo hoog is kan me weinig schelen, zo’n auto koop je om te beuken zoals een MB AMG. Niet om te racen als een ferrari/porsche.

    Login om te reageren
  25. mikef10 zegt

    19 oktober 2011 om 10:33

    Voor mij XKR-S all the way!
    Vind hem zoveel mooier!

    Login om te reageren
  26. Megakix zegt

    19 oktober 2011 om 11:22

    De XKR-S natuurlijk…ziet er mooier uit, zéker van binnen….en laat zich niet kennen in de performancevergelijking met de XJ220 (ouwe meuk).

    Login om te reageren
  27. tomleeuw zegt

    19 oktober 2011 om 12:54

    Ik denk dat ik voor de XKR-S zou gaan, want de xj220 is helemaal niet zo iconisch als door somige hier wordt beweert.
    Ze waren niet aan de straatstenen kwijt te raken, ding heeft eigenlijk in alles gefaald (ook design)Een veel onbekendere XJR-15 is de auto geweest die de XJ220 had moeten zijn

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      19 oktober 2011 om 22:25

      @tomleeuw:

      Visuele ondersteuning voor de XJR-15:
      http://www.shorey.net/Auto/British/Jaguar/XJR15/198x%20Jaguar%20XJR-15%20Mid-Engine%20Sports%20Car%20Blue%20Frt%20Qtr.jpg
      http://images4.fanpop.com/image/photos/23700000/JAGUAR-XJR-15-sports-cars-23765218-800-402.jpg

      Specs:

      6.0 V12 (tchnische basis XJR-9)
      450pk
      569nm
      0-100 3.9
      Topsnelheid: 307 (gelimiteerd)

      Login om te reageren
  28. tomleeuw zegt

    19 oktober 2011 om 12:55

    grrr. ik mis de edit knop……

    Login om te reageren
  29. Alex_79 zegt

    19 oktober 2011 om 13:45

    Toch best lastig, de Xj220 bedonderde idd iedereen, maar wint dankzij de Austin Rover 6R4 motor de onderlinge strijd.
    Toch ga ik voor de XKR-S, da’s meer de auto voor door de week, de XJ220 mag in de garage blijven tot zaterdag is aangebroken ;)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      19 oktober 2011 om 14:28

      @Alex_79:
      Geen schroefje van de 6R4 motor komt bij Austin Rover vandaan, ’t is een Cosworth motor.
      Eerst wilde Austin Rover met een Rover V8 Groep B de strijd aangaan, maar die bleek te lang voor de Mini Metro
      En is het dus de Coswoth V6 geworden.
      Wel alleen en exclusief voor Austin Rover gebouwd, wat zich -helaas- nu vertaald in de onderdeelprijzen.

      Login om te reageren
      • Alex_79 zegt

        19 oktober 2011 om 17:03

        @desjonnies: “Geen schroefje van de 6R4 motor komt bij Austin Rover vandaan, ‘t is een Cosworth motor.”

        Wist ik, maar toch bedankt voor de uitleg ;)

        Login om te reageren
  30. gerard1710 zegt

    19 oktober 2011 om 19:16

    Nou, eigenlijk allebei niet. Die XJ220 vind ik echt godsgruwelijk lelijk, de carrosserie ziet eruit of die van tupperware is gemaakt. Die XKR-S ziet er af-fabriek toch enigzins vulgair uit. Met de prestaties van beide is overigens niks mis.

    Login om te reageren
  31. deamid zegt

    19 oktober 2011 om 21:13

    persoonlijk vind ik die xj220 echt lelijk. smaak verschilt, ik ben pas 14 dus ik heb héél andere smaak. Maar als belegging zou ik het wel doen ja!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North