Wat hadden de Duitsers twintig jaar geleden in de aanbieding op het gebied van coupés? We zetten ze op een rijtje!
Hoewel we over de top heen leek te zijn, hebben de Duitse Drie er de laatste jaren een sport van gemaakt om zoveel mogelijk modellen en modelvarianten in hun gamma te proppen. Vooral Mercedes was daar een ster in. Een jaar of twintig geleden was dat nog anders: de modellengamma’s waren een stuk overzichtelijker. Toch viel er wel degelijk wat te kiezen. Daar gaan we in dit artikel naar kijken.
De coupé is één van de carrosserievarianten die van alle tijden is. Toch is het aanbod op dit vlak ook flink gegroeid. Vandaag de dag bestaat het aanbod van Duitse coupés uit de Audi A5, de BMW 2 Serie, de BMW 4 Serie, de BMW 8 Serie, de Mercedes C-klasse Coupé en Mercedes E-klasse Coupé. En dan was er tot voor kort ook nog de S-klasse Coupé. Coupés in alle soorten en maten dus. Desondanks zijn ze geen van alle goedkoop.
Mocht een spiksplinternieuwe Duitse coupé om die reden iets te hoog gegrepen zijn dan kun je gaan kijken naar youngtimermarkt. Daarom gaan we even twintig jaar terug in de tijd om te kijken hoe het modellenaanbod van de Duitse Drie er toen uitzag.
BMW 3 Serie Coupé (E46)
Om te beginnen was er natuurlijk de 3 Serie Coupé. Die was er namelijk altijd, aangezien de 3 Serie er van begin af aan als coupé is geweest (of als tweedeurs sedan, zo je wilt). De E46-generatie was hierop geen uitzondering. Wat de naamgeving betreft was de E46 wel een beetje een uitzondering: het was de enige generatie 3 Serie waarbij BMW de aanduiding Ci voor de Coupés en Cabrio’s gebruikte bij de motorvarianten. Naast de instapper, de 318Ci (bekend van de Autoblog Garage), heb je in alle varianten een heerlijke zes-in-lijn tot je beschikking. Combineer dit met puike rijeigenschappen en een tijdloos design en je hebt alles wat je kunt wensen van een BMW.
BMW 8 Serie (E31)
Als we het hebben over Duitse coupés van rond de eeuwwisseling, kunnen we de 8 Serie ook nog net meepakken. Die was namelijk tot en met 1999 in productie. In tegenstelling tot de meeste andere Duitse coupés, was de 8 Serie géén variant van een bestaand model. De 8 Serie was echt een op zichzelf staand model, dat hoog in de markt werd gezet. De auto kreeg niet voor niets het hoogste cijfer mee van BMW.
De coupé was met de computer ontworpen (in de jaren ’80) en in de windtunnel getest. Het resultaat was een zeer gestroomlijnde auto. Ook de klapkoplampen droeg daar hun steentje aan bij. De 8 Serie was er zowel met V8 als met V12, met de 850CSi als topmodel. Ondanks de inspanningen op het gebied van aerodynamica was deze auto niet extreem snel, maar de V12 kwam (in aangepaste vorm) terecht in een auto die dat wél was: de McLaren F1.
Mercedes CLK (C208)
Mercedes had rond de eeuwwisseling eigenlijk geen echte C-klasse Coupé als concurrent voor de 3 Serie Coupé, maar wel twee auto’s die daarbij in de buurt kwamen. De eerste was de Sportcoupé uit 2000, maar dat was met zijn hatchback-kont meer een concurrent voor de 3 Serie Compact. Voor een echte klassieke coupé moest je bij de CLK zijn. Hoewel de CLK op het platform van de C-klasse stond, werd de auto een segment hoger in de markt gezet. Daarom zag de auto eruit als een E-klasse Coupé en werden er ook veel E-klasse onderdelen gebruikt.
De instapper was de CLK 200 met een vier-in-lijn die 136 pk leverde. Aan de andere kant van het motorgamma was er een heuse AMG: de CLK 55 AMG met een 347 pk sterke V8. Dit model was in 1997 de allereerste Mercedes die als officiële F1 Safety Car dienst mocht doen. Daarna zouden er nog vele volgen.
Mercedes CLK (C209)
De 3 Serie Coupé – die we even als benchmark gebruiken – overlapte met twee generaties van de CLK. In het voorlaatste productiejaar van de E46 Coupé werd de tweede generatie CLK geïntroduceerd, die een stuk eleganter gelijnd was. Wederom was de basis een C-klasse, maar oogde de CLK als een E-klasse Coupé. Ook de CLK 55 AMG maakte een comeback. Deze keer was de 5,4 liter V8 goed voor 367 pk. De auto trad in 2000 in de voetsporen van zijn voorganger als F1 Safety Car.
Mercedes CL (C215)
Voor wie een CLK toch wat te bescheiden vond, had Mercedes ook nog wat anders in de aanbieding: de CL. Waar de CLK op een C-klasse-platform stond, had de CL de S-klasse als basis. Verwarrend genoeg had de CL echter het front van een E-klasse. Daarmee had Mercedes dus twee coupés die er van voren uitzagen als een E-klasse, terwijl geen van beide daadwerkelijk op die auto gebaseerd waren.
De CL was uitsluitend met dikke motoren leverbaar. De instapper was namelijk meteen een CL 500 met een 306 pk sterke V8. Daarnaast was de CL er als 55 AMG en als CL 600. In 2004 was er zelfs een CL 65 AMG, die precies net zo veel vermogen had als twee CL 500’s bij elkaar.
Audi
Er zijn misschien nog mensen die zich afvragen wat Audi rond 2000 op het vlak van coupés uitspookte. Daar kunnen we kort over zijn: helemaal niks. De Audi Coupé was namelijk in 1996 al met pensioen gegaan. De Cabriolet was nog wel tot en met 2000 in productie. Maar ja, die kunnen we moeilijk onder de coupés scharen. Pas in 2007 pakte Audi de draad weer op met de A5.
monsieurleloure zegt
Voor mij de CL, die is zo fout dat ie weer gaaf wordt.
The Stig NL zegt
@monsieurleloure: Voor ultieme foute coolheid moet je natuurlijk voor een AMG gaan!
net10 zegt
Zelf ben ik groot liefhebber van coupe’s, je ziet ze echter steeds minder. Erg leuk rijtje, maar stuk voor stuk occasions waar je ook flink op leeg kan lopen. De Franse Peugeot 406 Coupe vind ik zelf de mooiste coupe uit deze periode.
sportevo zegt
8 serie voor mij, mooie 850CSi. Die V12 post gewoon helemaal bij die auto
pier zegt
De E46 en clk (209) zijn allebei mooie auto’s om te zien vind ik, van buiten en ook van binnen. Maar de CL is toch wel het summum, een lang gestrekte coupe met een prachtig vormgegeven achterruit. In het zilver in AMG uitvoering helemaal goed.
akranoplan zegt
Misschien ook leuk om te lezen: wat had de niet-Duitse concurrentie hier tegen in te brengen? Ik kan me zo uit het hoofd niet veel auto’s voorstellen die het konden opnemen tegen een BMW 850CSi of CL55AMG… Of moet ik dan al aan ‘exoten’ denken als een Aston Martin DB7, Dodge Viper, Ferrari 550, etc.?
willeme zegt
@akranoplan:
Inderdaad, de Aston Martin DB7. Of wat te denken van de Jaguar XK8 als het gaat om Britse auto’s. De AC Aceca, Marcos Mantis, TVR Cerbera en Bristol Blenheim waren wel heel specifieke auto’s (maar ook ruime coupé’s). De Cadillac Eldorado TC, Lincoln MkVIII, Chevy Camaro en Ford Mustang uit Amerikaanse hoek, alhoewel die minder premium waren). Aziatisch: Lexus SC400, Mazda Cosmo (JC), Subaru Alcyone SVX, Nissan 300ZX en Mitsubishi 3000GT. Italiaans: Maserati Shamal, Ghibli en later de 3200GT. Er was voldoende keuze, gelukkig ;-).
z3cabby zegt
@willeme: En uit Italië…De eigenzinnige Coupe Fiat, Alfa Brera…
sjouveur zegt
En de Audi TT dan?
machielvdd zegt
Dat is inderdaad ook een Duitse coupé, maar ik heb me even beperkt tot de ‘luxecoupés’. Vandaar dat ik ook de Z3 niet genoemd heb. Maar daar kun je natuurlijk over discussiëren.
mattr zegt
Fijne auto’s. Waar is de Audi TT? Stiekem misschien een hatchback, maar zou hier ook een plekje kunnen krijgen
giertjuh zegt
Uhm audi had toen toch de TT?
monsieurleloure zegt
Audi TT?
Je gaat een omgekatte Golf 4 toch niet vergelijken met het vermelde rijtje auto’s?!
dijan zegt
monsieur’Je gaat jouw bash commentaar toch niet vergelijken met wat normale verstandige mensen als commentaar geven?
monsieurleloure zegt
@dijan
Diep van binnen weet je dat ik gelijk heb, of verkies jij echt de TT boven het vermelde rijtje?
In de basis een fwd tov louter achterwielaandrijvers, icm met een haldex wordt het nog wat….
Morgenochtend vroeg op pad met mijn Cadillac CTS op Michelin Crossclimates eens kijken wat die in de sneeuw doet. Toch nog een beetje vermaak in de vermaledijde Covid-19 tijd. (-;
dijan zegt
Je bedoelt met je uitvergrote Opel Omega?
monsieurleloure zegt
@dijan
Laat ik een late Omega 3.0 v6 nou net een gave bak vinden….
toniominestrone zegt
@monsieurleloure: Dus jij verkiest zo’n Amerikaanse proleten bak in plaats van een fraaie coupe?, succes!
monsieurleloure zegt
@toniominestrone
Assumption is the mother of all fuck-ups.
De 3 serie e46 coupe kan ik afstrepen die heb ik 6 jaar geleden gehad. Wel een schrale 2 liter 6 cilinder maar dat mag de pret niet drukken…
degrotemuis zegt
@monsieurleloure Hopelijk minder sneeuw dan hier in GLD-Zuid dan? Had hetzelfde idee, maar dan met de Z4, zelfs nog even de winterset voor eronder gezet. De enige stukken sneeuw die de Z4 eerder zag was op zomerbanden, in de Alpen en Dolomieten, wel benieuwd wat ie doet op wintersloffen. Maar de sneeuw komt een stuk hoger dan de bumpers, dus toch maar van afgezien…
monsieurleloure zegt
@degrotemuis
De Michelin Crossclimates deden het niet eens zo verkeerd . In noord holland is het nog goed te doen op de weg.
Pascal zegt
De BMW’s voor mij. Vergelijk die prachtige modellen eens met wat ze vandaag de dag ontwerpen, eeuwig zonde!
moveyourmind zegt
De Mercedes CL staat voor mij wel heel hoog bovenaan dit lijstje. Hij heeft een beetje dezelfde uitstraling als de BMW 635 ooit had, elegant met een heerlijk fout randje. Ook aardig zeldzaam hier, wat hem alleen maar begeerlijker maakt.
Maar de 850 overstijgt zelfs die fraaie CL. Zo mooi kan een Duitse coupé zijn. En zo mooi kan een BMW zijn. En zo typisch BMW kan een BMW zijn. De complete BMW-lijn had toen dezelfde langgestrekte lijnen en een optisch zwaartepunt dat mooi laag bij de weg lag en de fraaie Hofmeisterknik.
Dutchdriftking zegt
Zo’n CLK is wel een ‘guitly pleasure’ hoor!
joosstra zegt
De compilatiefoto boven het artikel is erg leuk.
alcantara zegt
Die front overhang van de 8-serie kan echt niet!
mashell zegt
De BMW 850i (840i is ook prima) streekt er wat mij betreft in dit lijstje qua begeerlijkheid met kop en schouders boven uit.
O plaat zegt
Ondanks dat normaal enkel auto’s van voor 1990 mij boeien, als ik een Duitser moet kopen van rond 2000 zou het een R230 SL500 zijn. Ooit eens met één gereden en het voelde aan als een Duitse muscle car. Ook het design spreekt me meer aan dan het modern MB design.
bischero zegt
De E46
wimbraber zegt
Ik ga voor de E46, heb zelf een 2003 330Cd, blijft een tijdloze schoonheid zowel van binnen als van buiten!
Pordon zegt
Die CL is natuurlijk top. Heerlijke grote luxe slee maar ik zou ook zeker genoegen nemen met een CLK. Dit design blijft eigenlijk opvallend mooi.
maxidyne zegt
Ik heb dit jaar m’n 330Ci 17 jaar, nog steeds zeer tevreden mee. Dus ik ga uiteraard voor de E46 coupe.
pindakoning zegt
E46 en CL. Maar die andere zijn eigenlijk ook erg leuk ;)
wjeurs zegt
Wat blijft die E46 toch een prachtig ontworpen auto, ik zou met die lijnvoering en verhoudingen wel eens een gemoderniseerde versie willen zien…
maartenbronk zegt
CL…😍
kniesoor zegt
Een E46 en een W209 gehad. Dus dat benne de favorieten uit de lijst hierboven wat mijn betreft.
degrotemuis zegt
E46 met dikke motor en handbak, liefst een M3, daarna E31 12 pitter voor mij. Allebei tijdloze modellen van binnen en buiten, maar de E31 is wel echt duidelijk GT. Wel een goede GT, maar het mag van mij nog iets sportiever. De Mercs voelen voor mijn gevoel minder tijdloos.
Jammer dat de gelinkte Z4 wordt verkocht door een niet-bepaald-liefhebber/kenner. De befaamde S54 motor in een 3.0i? Die is toch echt voorbehouden aan de Z4M (of Z3M, E46 M3). Deze heeft de M54B30. Ook een prima blok, maar niet vergelijkbaar met de S54. Ook de antwoorden op de reacties spreken niet meteen liefhebber. Misschien beter die link verwijderen?
marcomanta zegt
Een E46 natuurlijk.
jcjc zegt
Mijn ouweheer rijdt na 23 jaar bmw, nu een CL500. Groen, de juiste wielen. Echt een fantastische auto. Beul van een motor met bijbehorende, ontzettend luie, automaat. Elke kilometer is genieten!