De toekomst van de kilometerheffing was al behoorlijk onzeker geworden, nadat deze eerder deze maand controversieel werd verklaard. Die onzekerheid werd nog eens versterkt doordat Camiel Eurlings vorige week aankondigde na de verkiezingen niet terug te zullen keren in de Tweede Kamer. Vandaag is de regeling definitief de das om gedaan. Het CDA stapt af van het voorgestelde systeem voor de kilometerheffing. Dat heeft CDA-Kamerlid Ger Koopmans vandaag tijdens een debat laten weten.
Koopmans heeft zich in de materie verdiept en grote twijfels bij het voorstel zoals dit er nu ligt. Voor hem weegt tevens zwaar mee dat de regeling op veel weerstand stuit. Het lijkt hem daarom niet de juiste weg om dit hard door te drukken. In het CDA-verkiezingsprogramma komt wel een vorm van beprijzing terug, maar op een andere manier.
Eurlings liet gisteren middels in brief aan de kamer weten dat hij stopt met de voorbereidingen voor de kilometerheffing en dat er geen nieuwe financiële verplichtingen zullen worden aangegaan. Het onderwerp is immers controversieel. GroenLinks is verbolgen over het gewijzigde standpunt van de CDA-fractie en ook de PvdA kan de draai maar moeilijk volgen. De PVV is vooral verheugd.
Eurlings deed tijdens het debat een beroep op alle fracties in de Tweede Kamer om toekomstige systemen van kilometerbeprijzing eerlijk te houden; het mag niet zo mag zijn dat de automobilist weer als melkkoe wordt gebruikt.
Met dank aan iedereen voor de tip
De Fiets zegt
Vreselijk. Wat een drama.
j zegt
Kost wat maar dan heb je ook niets
midasracer zegt
De vraag is of dit een verkiezingsstunt is of dat het CDA serieus afstand neemt van het misdadig bureaucratische km heffing systeem. Voor de zekerheid eindigt mijn stem op 9 juni ergens in de rechterhoek.
Thijs zegt
Eurlings is een held. Punt. Hij heeft z’n politieke hart op de goeie plek zitten.
Mo zegt
Eurlings een goed hart? Het was duidelijk, achteraf bezien, dat hij niet meer zeker was van “zijn project”. Hij had moeten roepen dat hij er toch echt niet in gelooft toen het nog geloofwaardig was. Nu is het als demissionair minister makkelijk praten. Vooral omdat hij uit de partij komt die meent dat we zware beslissingen moeten durven nemen. Nee, het CDA en Eurlings zijn voor mij een stelletje draaiende populisten. Ik stem zo links mogelijk.
trigger565 zegt
“het mag niet zo mag zijn dat de automobilist weer als melkkoe wordt gebruikt” Een magje te veel ;)
OT: ik ben uiteindelijk wel blij dat de kilometerheffing er niet komt, en vooral dat ze inzien dat de automobilist geen melkkoe is. Nu nog juist de mentaliteit veranderen en we zijn goed bezig jongens :)
jack_abarth zegt
Koopmans heeft zich in de materie “verdiept” en grote twijfels bij het voorstel zoals dit er nu ligt.
Wanneer een partij ergens voor kiest als standpunt wordt er dus nooit verdiept in de gegevens over desbetreffende onderwerp. I knew it!
Hopelijk zakt bij flink wat mensen nu ook het vertrouwen in het CDA. Iedereen mag zijn eigen keuze maken wat betreft verkiezingen, of je nu links of rechts bent ieder zo zijn ding. Maar een partij als CDA die geen eigen mening heeft zodat ze alleen maar in de kamer willen zitten.
Opzouten daarmee, de kamer moet maar eens spijkers met koppen slaan!
Citrofiel zegt
Ik ben benieuwd. Wat gaat er nu gebeuren met de al deels verlaagde BPM en verhoogde MRB? Wordt dat weer teruggedraaid? Of laten ze dat zo en komen ze met wat anders…? Die BPM is natuurlijk aardig te vervangen door de CO2-heffing, wat al zo bedoeld was. Misschien wordt die permanent. En zou de MRB verdwijnen of blijven? Spanning…
timo zegt
@Citrofiel: Ja daar ben ik nou ook benieuwd naar. De BPM is toch al gedeeltelijk verlaagd? Dat zal dus betekenen dat de schatkist geld misloopt, en dat zal nooooit gebeuren dus zal er weer een ander naaisysteem worden bedacht om de inkomsten op zn minste weer tot het oude niveau te brengen… Ben benieuwd..
BJ zegt
@Citrofiel:
Was de grap van BPM niet dat dit eraf gaat wegens druk vanuit de EU? Dat werd altijd verkocht als compensatie van de KM-heffing, maar dat was beetje oorzaak gevolg omdraaien volgens mij. Ik denk dan ook dat die verlaging wel door gaat, alleen is de vraag nu wat er voor heffing in de plaats komt.
toyotaprius zegt
@Citrofiel: Nou reken er maar op dat er iets anders op wordt gevonden. Vergeet niet dat er gigantische bezuinigingen voor de deur staan en dat de automobilist daar ook voor zal gaan opdraaien. Dus goedkoper, dat wordt het allerminst. Vrees dat het wellicht onder aan de streep nog wel eens duurder zal gaan worden.
lincoln zegt
joh .. en hoe moeten ze het nu “goedkoper” maken voor de consument ??
enricoo zegt
goh wat erg! had al een plekkie gemaakt op het dashboard.Nou moet ik mn wuppie weer gaan zoeken op zolder!
Hubert zegt
Jammer, want zo’n slecht idee was het niet voor mijn persoonlijke situatie.
En iedereen die zeurt over privacy moet eerst nadenken voordat ze op een forum reageren.
Want als je ziet wat mensen allemaal blootgeven op hyves, facebook, en diverse forums, dan hebben ze al zelf hun privacy open en bloot op straat gegooid.
bakkerst zegt
@Hubert:
op elk topic waar het onderwerp privacy ook maar enigzins bij betrokken is zijn er altijd mensen zoals jij die dit soort dingen roepen. meestal komt er dan nog iets achteraan als “gooi je mobiele telefoon ook maar weg en stop met pinnen” etc.
denk je nu echt dat mensen die zich zorgen maken om hun privacy zo stom zijn om al hun prive gegevens op internet te gooien?
bovendien, nogmaals, waarschijnlijk ten overvloede, je hebt een KEUZE bij het online zetten van je privé leven. je hebt een KEUZE bij het gebruik van je mobiele telefoon. en je hebt een KEUZE bij het betalen met je pin. bij de voorgestelde kilometerheffing bestaat die keuze niet, registratie vind hoe dan ook plaats. verplicht, hetzelfde geld voor de studenten OV chipkaart, er is geen keuze mogelijkheid.
dat schijnen “ik-heb-toch-niets-teverbergen” types nogal eens te vergeten. ik heb ook niets te verbergen maar ik wil ook niet dat de overheid bij mij aan de overkant in de bosjes gaat liggen om te zien waar ik naar toe ga.
on topic, blij dat het (voorlopig) van de kaart is. een kilometerheffin gebasseerd op een GPS registratie zou voor mij een goede reden zijn om te verkassen naar omliggende landen.
Hubert zegt
@bakkerst:
Wat een onzin.
En dan hoeven ze straks niet tegenover mij in de bosjes gaan liggen. Want via zo’n kastje weten ze toch al waar ik ben.
Snap nog steeds alle ophef niet.
Zal wel typisch nederlands zijn : Hakken in het zand zodra iets van overheidswege opgelegd wordt.
En zoals iemand hierboven al zei : maak het bezit goedkopen en het rijden duurder. Kan ik ook eindelijk een grote defender kopen.
bakkerst zegt
@Hubert:
onzin? onzin? waarom dan? leg eens uit? ik zie geen weer woord? of wel dan? in deze informatie maatschappij is er zowieso al weinig toezicht op de mate van privacy. dus elke structurele inbreuk daarop vind ik onprettig.
ander voorbeeldje? komtie, kort geleden is er binnen de europese regering (weet niet precies welk orgaan) een wetsvoorstel gelanceerd dat het douaniers aan alle grenzen binnen europa mogelijk maakt om digitala datadragers te inspecteren op illegaal gedownloade muziek. alle digitale datadragers, van alle burgers, binnen de EU. wat nou vrij verkeer van goederen en diensten?
ik hoop dat je begrijpt dat er mensen zijn die zich wél druk maken om hun privacy, dat het jou niet uitmaakt wie er in je leven wroet, en in welke mate derden daar inzicht in hebben moet je zelf weten. maar ga niet anderen afdoen als “onzin” of belachelijk ofzo. dat jij het hebt opgegeven prima, ik niet.
FrankypankyV8 zegt
@Hubert:
Man, die Defender kun je op je buik schrijven!
Met die KMH zou iedereen in Nederland uitgeknepen worden!
Weet je nog dat de provinciën protesteerden, omdat ze dan 1,4 miljard misliepen?
Hun werd toen beloofd dat ze een tax mochten invoeren, om de “gemiste inkomsten” te ‘compenseren’!!!
Dus dan denk jij dat je eindelijk je Defender of dikke V8 kunt kopen, maar in plaats daarvan ben je je voordeel kwijt aan ‘ingezetenentax’ of hoe ze het zouden gaan noemen!
Nog los van het feit, dat de BPM vervangen zou worden door een CO2-tax.
Wie gelooft dat je nieuwe auto goedkoper wordt, is knettergek of wel heeeeeel naïef!
Rutger zegt
Ger Koopmans is altijd kritisch geweest op de kilometerheffing. Koopmans heeft dit punt nu gebruikt om de bouwsector tevreden te stemmen. Misschienniet geheel toevallig dat het voorstel van Koopmans vrijwel direct volgt nadat de crisis- en herstelwet is aangenomen door de Eerste Kamer. Er zijn nogal wat infrasctructurele projecten die de laatste jaren in allerlei procedure het moeilijk hadden om de nut en noodzaak van de investeringen aan te tonen. Het standaard verhaal van de autonome groei van het autoverkeer werd namelijk ondermijnd door de KM-heffing. Nu stelt Koopmans dat die aannames uit de besluitvorming rond infrastructurele projecten gehaald moet worden. Dat betekent dat het toekomstperspectief voor het verkeer over 20 jaar weer keurig via de lijn vande autonome groei berekend kan worden. Dit is dus in veel gevallen voordeliger om infrastructurele investeringen erdoor te kregen.
Meesterzet…… hoewel ik het niet in alle gevallen er mee eens zal zijn.
BJ zegt
Blij dat dit uitgesteld is, maar als iemand het had moeten invoeren, dan misschien Eurlings maar… Ben bang dat er wel een paar clubs zijn die het toch weer gaan afstoffen en ik moet er niet aan denken dat een natte scheet van de PvdA/GL/CU of iets dergelijks er verantwoordelijk voor wordt.
Snelle japie zegt
Ik begrijp die weerstand tegen de km heffing niet. Het systeem de gebruiker voo gebruik te laten betalen en niet voor het in in bezit hebben van een voertuig lijkt mij zeer wenselijk. Dit systeem geeft iedereen de kans betaalbaar de auto naar smaak te rijden. Een leuke polo zonder alures voor de boodschappen en woon werk een dikke V8 voor de funrides in de weekends.
Ik rijd 15.000km prive per jaar, een BMW 535D wordt ineens reel. Wel even slikken bij onderhoud.
Jammer als het systeem er niet komt. Niet gezegd of het met een kastje moet of niet, en privicy is met 2 mobiels en een beurs vol klantenkaarten alang geen issue meer.
Groet,
Jaap
bakkerst zegt
@Snelle japie:
lees bovenstaande post even, geldt ook voor jou!
Bob zegt
Iedereen is er toch klaar mee? Goed dat dit miljarden verslindende systeem in een tijd dat er schijnbaar heel veel moet bezuinigd gaan worden niet doorgaat. Daarnaast heb ik nooit het idee gehad dat het autorijden voor mij persoonlijk goedkoper zou worden, het is nl nog nooit gebeurt dat belasting/heffingen goedkoper worden. Benzineprijs stijgt dermate hard trouwens nu dat het vanzelf wat rustiger wordt op de weg.
Beschonken bestuurder zegt
Allemaal leuk hoor Snelle japie. Maar als ze de extra kosten nou gewoon in de benzine doen heb je een PRECIES hetzelfde systeem qua betaling. Wie meer rijdt wie meer betaald. En dan heb je ook niet al die onnodige kosten die gemaakt gaan worden voor rekeningrijden
Teun zegt
De verbruiker moet betalen, dus wegenbelasting afschaffen, bpm afschaffen, diverse eco premies&crap afschaffen, en simpelweg de brandstof duurder maken. Dat lijkt me een veel goedkoper en eerlijker systeem.
jack_abarth zegt
@Beschonken bestuurder,
Dan ligt heel de haven van Rotterdam stil, omdat alle transportbedrijven en dus ook die uit het buitenland alles via Antwerpen laten lopen.
Dus dat wordt NOOOIT een optie.
bakkerst zegt
btw, béétje off topic,
is het iemand wel eens opgevallen dat er als er gepraat wordt over “bezuinigen” de eerste reactie in het bedrijfsleven het snijden in de organisatie is.
en dat er bij de overheid kwistig gestrooid wordt met nieuwe heffingen en belastingen. in plaats van te snijden in de eigen organisatie (lees overtollig ambtenaren vet)
het wordt tijd dat de overheid opgezet en geleid als een bedrijf waar men afgerekend wordt op resultaat. waar iedereen verantwoording draagt voor zijn eigen prestaties en wanprestaties. de schandaligheden waarmee je als burger geconfronteerd wordt vanuit de ambtenarij zouden in het bedrijfsleven onmiddelijk tot ontslag leiden, of op zijn minst stevig stront aan de knikker.
Merry zegt
Het maakt allemaal niet uit.
Van de zomer zal er een kabinet komen van PvdA/SP/D66(of groenlinks)
Dan krijgen we allemaal een rode auto die op stroom rijd en mag je maar 10 KM per dag rijden om bij de trein te komen…
AlpinaSC zegt
@Snelle japie: de kilometerheffing zou ons een miljard euro per jaar aan exploitatie gekost hebben en bovendien zouden onzuinige auto’s op een buitengewoon onredelijke wijze belast worden. Naast de kilometerheffing zou de autogebruiker in ieder geval collectief hebben moeten opdraaien voor die 1 miljard exploitatiekosten, dus goedkoper dan nu had het nooit kunnen worden. Wel zou het voor nog meer ambtelijke overhead en dus een lagere productiviteit van onze economie hebben gezorgd. In een tijd waarin er bezuinigd moet worden lijkt het me niet verstandig om een systeem te introduceren dat de maatschappij met een miljard euro aan kosten opscheept.
Freude Am F zegt
Graag uw aandacht s.v.p.
Wie denkt dat autorijden goedkoper wordt of anders gezegd “eerlijker”…… this your wake up call!!!!! In Nederleand bestaat GEEN eerlijk beleid betreft mobiliteit…wil je bewegen dan moet je dokken en in NL is dat altijd meer dan België of Dld want NL is UNIEK!!!!
Stel nu dat we vanaf vandaag electrische auto’s zouden hebben en dus geen MRB hoeven te betalen…. dan zouden die daglichtcriminelen toch ergens anders het geld moeten halen……BIJ JOU!!!!
Hubert zegt
@Freude Am F:
Ga in de telegraaf schreeuwen!
jack_abarth zegt
@hubert,
Hij heeft wel een punt, want als er een groot deel overgestapt is op volledig elektrisch rijden dan komt er een extra belasting op energie. En zo blijft het doorgaan…
toyotaprius zegt
@jack_abarth: Ja inderdaad, de staatskas moet ook gespekt worden en die is akelig leeg..
alfa mannetje zegt
Nou gefeliciteerd allemaal , we beseffen na ons gejank wel dat er toch iets als km beprijzing komt om ons file verslaafden die per se om 8.30 achter de computer en massaal moeten (..) kruipen .? Of gaan we er nu pas over nadenken.
Weet je nog …42 belasting op een auto nu……
toyotaprius zegt
@alfa mannetje: Inderdaad, ik ben benieuwd wie nu nog de gedachte heeft, dat dit een echte overwinning is. Een heffing komt er wel. Is het niet links om, dan wel rechts om. Alleen geldt voor het meerendeel eerst schreeuwen en dan pas logisch nadenken. maar dat gaat mbt dit onderwerp niet werken.
Poll zegt
Heel fijn. En de ‘a’ in ‘Freude am…’ moet ’n kleine zijn.
jack_abarth zegt
@bakkerst,
Ik ben het volledig met je eens betreffende privacy, let wel op dat je nu over een wetsvoorstel hebt.
bakkerst zegt
@jack_abarth:
probleem betreffende dat wetsvoorstel is dat het nogal goed ontvangen werd.. iedereen vond het eigenlijk wel een goed idee, (politici tenminste) het was de bedoeling dat dit voorstel er zonder veel omhaal op een rustig dagje door gedrukt zou worden.. ik weet niet wat de status van het voorstel op het moment is, maar we zullen het wel zien.
matthis zegt
goedzo, weg met die nazi-kilometer-en-iedereen-in-de-gaten-houden-heffing. werd tijd.
Mo zegt
Je haalt de woorden uit mijn mond bakkerst. Wanneer beseffen de institutionele zombies nou een keer dat privacy niet betekent dat niemand wat mag weten over een ander, maar juist de vrijheid om zelf te bepalen hoeveel je over jezelf vrij geeft. Het nawauwelen van de hardliners binnen de politiek maakt niet dat je gelijk hebt.
Tony zegt
Die privacy angst is overdreven, je bent nu al overal te volgen door het signaal van je mobiel.
bakkerst zegt
@Tony:
je begrijpt het niet he, lees mijn posts eens, dan ben je op de hoogte en kun je je volwaardig in de discussie mengen..
dw zegt
Schijnheilige partij dat het is, nu het verkiezingstijd is afstand doen van de km-heffing, die er ondanks dat 90% van de bevolking er tegen was doorheen gedrukt moest worden.
Voor de mensen die CDA stemmen en tegen de km-heffing zijn, weet wel dat als die schijnheiligen weer aan de macht komen ze opeens weer 180 graden draaien en het alsnog er doorheen willen drukken, zo zijn ze nou eenmaal.
alfa mannetje zegt
mensen , er moet iets anders komen om ons uit die file te halen . Sluit je aan bij de tegenpartij.
Joerek zegt
@alfa mannetje
Wat zit je steeds met 42% belasting op een auto nu? De BPM is 27% en de BTW is 19%, samen dus 46% belasting ex. CO2 heffing + benzine/diesel bonus/malus en je komt ruim over de 50% heen.
alfa mannetje zegt
@Joerek: en toch be je TEGEN de km heffing ?????
9000cse zegt
Ik begin me nu toch echt wel af te vragen, hoe serieus je iemand als Eurlings, in zijn functie als minister nog kunt nemen, wanneer hij zijn voorstel voor de kilometerheffing als wetsvoorstel kan indienen, terwijl zijn eigen partij er in feite mordicus tegen is, zoals nu duidelijk blijkt. Naar mijn bescheiden mening is dit een overtuigend bewijs van volksverlakkerij! Staat die klojo het hele verhaal als een Sinterklaas te promoten als het beste, wat autorijdend Nederland ooit is gepresenteerd, komt zijn eigen partijwoordvoerder voor verkeerszaken, nu het gevalletje demissionair is, even duidelijk maken, dat ze er niets van wilden weten! Ik kan, nadat ik in het begin nog iets wilde geloven van Eurlings’ betoog, nu alleen maar toejuichen, dat we van dit sujet als minister verlost zijn. De gladjanus! Nee, ik zal blij zijn, wanneer hij zich uitsluitend en intensief gaat bezighouden met zijn huiselijk verkeer, in het bijzonder dat in zijn slaapkamer! Veel succes ermee, Emile, en blijf verder maar weg uit de politiek!
alfa mannetje zegt
@9000cse: en nu betalen we meer dan ooit !
Blijf janken met zijn allen !
binkie zegt
@9000cse
hij heet Camiel.. en hij zal zich weinig van je opmerkingen aantrekken, zo relaxed als hij gisteren op het Plein achter een drankje in de zon zat :)
Emerald_Green_Jag zegt
Beste mensen, doorzien jullie de verkiezingsretoriek van het CDA niet?
Overigens, reagerend op allerlei aanvallen op de persoon Eurlings: Je mag een politicus best afrekenen op zijn/haar daden. Dat is je goed recht. Maar niet op de persoon.
Een politicus is naast vertegenwoordiger van een deel van het volk ook nog een mens, een persoon, een individu.
Freez zegt
Juist Ger Koopmans was afgelopen Februari nog de man die bij de aanbieding van de petitie met zo’n 200.000 handtekeningen zeer arrogant het min of meer wegwimpelde met als argument “Jullie willen toch dat we wat aan de files doen?” Nu, met het vallen van het kabinet wordt het weer tijd zieltjes te winnen en wordt de troefkaart “gebrek aan draagvlak” getrokken. Ongelooflijk hoe onbetrouwbaar dit soort mensen reageert.
Ericie zegt
Koopmans heeft zich in de materie verdiept? dat had hij veel eerder moeten doen! want hij was het die twee jaar geleden aandrong op 100% omzetting van de bpm, tegen het advies van Nouwen in. Hij heeft de onuitvoerbaarheid van deze belastingomzetting en de hoge tarieven dus zelf veroorzaakt.
stefanlangeveldbaluw-nl zegt
Het verstand heeft een slag gewonnen, maar de uitzaaiingen zijn er nog. De verkopers van mobiliteits’oplossingen’, de EU met Galileo en vooral degenen die het autorijden willen terugdringen blijven zoeken naar maatregelen.
Waarom de kilometerheffing een idioot idee is, staat op http://baluw.nl/index.php?id=10
Stemadvies: PVV, want die partij is consequent en betrouwbaar tegenstander, en wil lastenverlichting. De SP “wil een groot deel van de vaste lasten () afschaffen en () de accijns verhogen” ; goedkoper dan de k-heffing, maar het is lastenverschuiving, geen -verlaging. Volgens de SP dragen de automobilisten niet te veel bij aan de schatkist.
Cantago zegt
Yes! Ik blij nu;) Maar vervolgens gooien ze wel de prijs van de benzine omhoog, dat is ook niet (nu meteen) de bedoeling! De BPM is nog niet afgeschaft!