• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieke Ferrari’s in stukken zagen = K.U.N.S.T.

Auteur: robbie, gepost 31 maart 2012 om 12:08 – 60 Reacties

Ferrari slopen is kunst


Mensen met een voorliefde voor (oude) Ferrari’s en een zwak hart zou ik willen aanraden om vooral niet verder te lezen. Dit artikel zou namelijk kunnen leiden tot een torenhoge bloeddruk en/of een hartinfarct. U bent gewaarschuwd.

De Duitse kunstenaar Jürgen Ulmer heeft iets leuks gedacht om te doen met de carrosserieën van klassieke Ferrari’s. Hij zaagt ze in stukken om ze vervolgens aan de muur te hangen. Dan kan je er tenminste naar kijken als je thuis op de bank zit. Ook stoot je geen Co2 meer uit en hoef je geen cent uit te geven aan onderhoud.

Jürgen is inmiddels al enkele jaren met deze praktijken bezig en heeft al 2 klassieke en zeldzame bodies in stukken gezaagd. Hij begon met de carrosserie van een Ferrari 330 GT 2+2 uit 1964. Een auto die ooit is ontworpen door designer Tom Tjaarda (met Nederlandse roots) en waarvan slechts 625 exemplaren gebouwd zijn.

Het is niet zo dat hij met een ‘complete’ auto begon. Het chassis waar deze carrosserie ooit op zat kreeg in de jaren ’90 een nieuwe carrosserie aangemeten en de oorspronkelijke carrosserie werd bewaard bij een carrosseriebouwer in Italië. En die carrosseriebouwer heeft de body dus verkocht aan Jürgen Ulmer, die de boel vervolgens in stukken zaagde. Ik gok dat als die Italiaan dat van te voren had geweten, dat hij de body nooit verkocht had.

De tweede carrosserie die kennis maakte met de slijptol van Ulmer was van een Ferrari 365 GT 2+2 uit 1969. Van dit model zijn 801 exemplaren gebouwd in de periode 1967 en 1971. Het chassis en de carrosserie werden waarschijnlijk in de jaren ’90 al van elkaar gescheiden. Waar het chassis momenteel is weten we niet, maar de carrosserie werd gevonden bij een verzamelaar in Italië.

Is dit heiligschennis? Of is het juist een mooie manier om een ‘overbodige’ carrosserie een twee leven te gunnen? Het is namelijk niet vreemd dat “minder bijzondere” Ferrari’s worden ontdaan van hun oorspronkelijke carrosserie om vervolgens een replica carrosserie van bijvoorbeeld een 250 GTO of ander bijzonder model ervoor in de plaats te krijgen. Toch doet het wel een beetje pijn om te zien.

Meer informatie over dit project kan je vinden op ferrari-project.de. En daar valt ook te lezen dat Jürgen plannen heeft om een 250 GTE en 400i in stukken te gaan zagen.

Voor de liefhebbers wat videomateriaal met de kunstenaar in actie:

Ferrari kunst

Ferrari kunst

Het eindresultaat:

Ferrari 365 GT

Ook interessant!

  • Gespot - Deze klassieke Ferrari mag gewoon naar buiten in de winter
  • Video - Leclerc laat een klassieke Ferrari 275 uit
  • Ferrari Replica
    Ferrari wil opnieuw Nederlandse replica vernietigen
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

330, 365, Ferrari, Klassiekers, kunst, Video

Vorig bericht: « Autosloperij in Vlaardingen staat vol met gestolen spul
Volgend bericht: Schoolbus brengt bezoekje aan stripclub »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    31 maart 2012 om 12:12

    Mag ik vloeken of schelden hier ? Zoniet ben ik sprakeloos…….

    Login om te reageren
  2. MV zegt

    31 maart 2012 om 12:17

    Het is mooi gedaan het eindtotaal, maar het is o zo’n zonde…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      31 maart 2012 om 12:19

      @cumulus: is het dan beter om die bodies te laten verrotten in een schuur?

      Login om te reageren
      • MV zegt

        31 maart 2012 om 12:46

        @robbie: Nee zeg ik zeker niet, maar toch blijft het zo’n zonde.

        Login om te reageren
  3. fortuna zegt

    31 maart 2012 om 12:20

    Het is juist het geheel dat deze auto’s mooi maakt, enkel een stukje plaat tegen de muur hangen maakt dit kapot, kan je net zo goed in polyester maken dan.

    Login om te reageren
  4. voytekbe zegt

    31 maart 2012 om 12:20

    Ik vind het ergens ook wel een beetje zonde.
    Voor zo’n ding aan de muur te maken kunnen ze evengoed een replica body gaan maken ipv de resterende originele wagens in stukken te gaan zagen.
    Is niet dat het een willekeurige VW is waarmee ze het doen…

    Login om te reageren
    • Larick zegt

      31 maart 2012 om 12:57

      @voytekbe: Dan is het geen kunst meer. Kunst werkt ook een beetje omdat het vaak tot de verbeelding spreekt. Je wtf momentje om het zo maar even te zeggen. Een echte Ferrari aan stukken zagen om op te hangen heeft een grotere impact dan een polyester afgietsel van een ferrari.

      Login om te reageren
  5. temptation zegt

    31 maart 2012 om 12:22

    Dat leidt inderdaad tot pijnlijke gevoelens ;-)

    Login om te reageren
  6. bungabungastig zegt

    31 maart 2012 om 12:22

    Oud schroot, in Vlaardingen staat er wel meer van.

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  7. MARS zegt

    31 maart 2012 om 12:22

    Niet janken, het zijn lege body’s die de weg NIET meer opmogen. Mooi om ze zo een tweede leven te geven.

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      31 maart 2012 om 12:25

      @MARS: De weg niet meer opmogen? In de staat waarin ze aangekocht zijn misschien maar er zijn al meer ‘hopeloze’ projecten terug gerestaureerd hoor ;)

      Ik ben echt niet zo’n purist die gaat ‘janken’ als er ergens een Ferrari of Lambo gecrasht wordt maar zo, toch wel zeldzame, auto’s gaan vernietigen? Dat is toch wel zonde.

      Login om te reageren
  8. bonkers zegt

    31 maart 2012 om 12:35

    Ik zaag die vent ff in stukken, dan heb je kunst!! Wat een fapkees. Snapt niks van de waarde van zo’n ferrari!!!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 maart 2012 om 13:26

      @bonkers:

      handel .. maar daar snap jij dan weer nix van ..

      Login om te reageren
  9. moondustfocus zegt

    31 maart 2012 om 12:38

    Als je zegt dat het eindresultaat een opel manta is geloof ik het ook. Die vent moeten ze met z’n eigen gereedschap omleggen.

    Login om te reageren
  10. syliaca zegt

    31 maart 2012 om 12:40

    Wat een mongool, zoveel waarde gaat hier verloren, afmaken die vent!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 maart 2012 om 13:25

      @syliaca:

      hoeveel waarde ??

      Login om te reageren
      • syliaca zegt

        31 maart 2012 om 17:21

        @lincoln: 41 euro en 25 cent.

        Login om te reageren
    • norge zegt

      31 maart 2012 om 14:59

      @syliaca: Agressief ben jij zeg.

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      31 maart 2012 om 16:22

      @syliaca: om blik? Wat doe je dan als ze aan je vriendje komen?

      Login om te reageren
      • syliaca zegt

        31 maart 2012 om 17:22

        @betonstaal: .

        Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    31 maart 2012 om 12:43

    Ik vind het zonde. Ik zet dan liever de hele body in de tuin ofzo. Kun je rr nog is in gaan zitten met een bandje met racegeluiden :)

    Login om te reageren
  12. bertuss zegt

    31 maart 2012 om 12:44

    Klassieke Ferrari’s in stukken zagen = Z.O.N.D.E.

    Login om te reageren
  13. racerx zegt

    31 maart 2012 om 12:56

    Ik zal die vent es in stukken zagen…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 maart 2012 om 13:24

      @RacerX:

      je weet nu waar hij woont ..

      Login om te reageren
    • norge zegt

      31 maart 2012 om 15:01

      @RacerX: Stoer hoor…..

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      31 maart 2012 om 16:23

      @RacerX: zet je het wel op Facebook? Heeft powned ook weer nieuws.

      Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    31 maart 2012 om 13:23

    @Ferrari-redders ..

    en hoeveel Ferrari,s hebben jullie al gered van deze kerel ??

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      31 maart 2012 om 14:00

      @lincoln: Jij was zeker de stoerste jongen van de school?

      Net even je profiel bekeken en je hele comment geschiedenis staat vol met banale berichten en wanhopige pogingen om cynisch te zijn. You sir, are a joke.

      Zoals je bericht hierboven; “hoeveel waarde?”
      Ga je dan ontkennen dat een oldtimer Ferrari niet een pak specialer en zeldzamer is dan een oude VK Kever waarvan er miljoenen zijn geproduceerd? Is net zoals een kunstliefhebber die een post-impressionistische Van Gogh naar waarde schat terwijl het ook gewoon een doek met wat verf is. Wat een zielige persoonlijkheid zeg!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        31 maart 2012 om 14:17

        @voytekbe:

        voor iemand die nooit een klassieker zal kopen of eeuwig aan zijn leasecontractje vast zit zal het allemaal wel heeeeeeel bijzonder zijn ..

        voor de kunstenaar is het een 2000 euro stuk plaatwerk transformeren naar 8000 euro handel ..

        dat is geen cynisme .. dat is 1+1=2 ..

        was idd niet het emotionele teefje van de school ..
        nog iets te keffen ??

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          31 maart 2012 om 14:27

          @lincoln: Nee dat is opportunisme. De ‘kunstenaar’ snijdt de wagen niet eens zelf. Erg veel kunst… Als het een mooi idee is, laat het dan realiseren met een afgietsel, kan je ook goedkoop realiseren en kan je ook met winst gaan verkopen (en vooral op grotere schaal), dat is handel.

          “Nog iets te keffen?”
          Kruip toch snel weer even onder die modale middenklasse steen waar je blijkbaar duidelijk gefaald hebt om ooit uit te ontsnappen, anders zou je zo geen gefrustreerde reacties geven op alle dingen.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            31 maart 2012 om 14:33

            @voytekbe:

            Ikea staat vol Chinees plastic afgietsels van vormen die consumenten graag willen hebben ..
            maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen ..

            veel plezier met je plastic .. ouwe zakenman ..

            Login om te reageren
            • voytekbe zegt

              31 maart 2012 om 14:45

              @lincoln: Waarop baseer jij de conclusie dat ik er dergelijke levensstijl op na ga houden? Je hebt geen flauw idee wie ik ben of wat ik doe, laat staan mijn financiële situatie ;)
              Voor iemand die zichzelf als intelligent wil laten over komen bega je toch wel een grote misstap met dergelijke reacties te gaan geven! Maar goed dat jij geen zakenman bent zoals ik (je had gelijk, ik run een consultancy & een marketing bedrijf, toch één goede gok), je ontbreekt duidelijk de HR skills om enigszins succesvol te kunnen zijn. Gelukkig heb je daar vast geen nood aan! ;)

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                31 maart 2012 om 15:05

                @voytekbe:

                zonde-schreeuwers zijn ALTIJD volgers ..
                zonde-schreeuwers zijn ALTIJD armzalig ..
                luitjes die een brok plastic aan hun muur willen hangen zijn Ikea-gangers ..

              • voytekbe zegt

                31 maart 2012 om 15:25

                @lincoln: Je hebt het blijkbaar echt wel moeilijk om je ongelijk toe te geven in gelijk welke omstandigheden. Het heeft geen zin om hier virtueel te gaan pochen met hetgeen ik al dan niet zou hebben, bezitten of doen maar hey, je bent altijd welkom om eens een kijkje te komen nemen! Dialoog aangaan met mensen zoals jij heeft toch absoluut geen nut. Werkt enkel als je met de neus op de feiten gedrukt wordt en dat gaat helaas niet via het internet.

                Ik snap wel dat je je wil blijven verzetten tegen de maatschappij als je er zelf niet succesvol in bent terechtgekomen! Prettige dag nog ;)

              • lincoln zegt

                31 maart 2012 om 18:07

                @voytekbe:

                maar hoeveel Ferrari,s heb jij nou gered ??
                want je schrijft wel veel maar maakt nix duidelijk ..

              • voytekbe zegt

                1 april 2012 om 12:25

                @lincoln: Hoe is het relevant of ik nu Ferrari’s gered heb of niet? Natuurlijk heb ik er geen enkele ‘gered’, dat is toch ook het punt niet? Ging er in de eerste plaats over dat het gewoon zonde is om een echte Ferrari te gaan opsnijden om een muur ornamentje te gaan maken terwijl een replica daarvoor even mooi is.

              • lincoln zegt

                1 april 2012 om 12:47

                @voytekbe:

                je heb je inmiddels wel genoeg voor lul gezet met je zonde-geschreeuw ..

          • betonstaal zegt

            31 maart 2012 om 16:24

            @voytekbe: wat is dan een echte kunstenaar?

            Login om te reageren
            • voytekbe zegt

              31 maart 2012 om 16:35

              @betonstaal: Goh, ik ben iemand die absoluut geen echte liefhebber is van kunst, in die zin dan dat ik niet alle kunst kan waarderen. Zoals bv enkele jaren geleden in België was er daar die kunst aan het SMAK in Gent waarbij ze een paar palen in ham gingen wikkelen? Heb het dan niet over de verspilling van de ham maar wat is daar nu kunst aan? Laatste keer dat ik in het SMAK was hadden ze daar een soort van kaboutertje op batterijen, dat was dan volgens hen ‘kunst’

              Kunst voor mij is iets dat iemand kan maken en dat, naar mijn mening enkel kan gedaan worden als je een bepaalde skillset gaat hebben. Hoeft niet noodzakelijk een diepe betekenis achter te zitten. Een prachtig beeldhouwwerk met uitzonderlijke details of een portret zoals de Mona Lisa, echter kan iedereen dan wel weer wat willekeurige verfdruppels gaan spatten, verhaaltje errond verzinnen over de diepere betekenis en hoe de willekeurige druppels staan voor de diversiteit onder alle mensen blabla…

              Ik link kunst persoonlijk vooral aan technisch kunnen. Ik kan bv een abstract schilderij wel mooi vinden maar ik vind dat sommige dingen veel te snel als kunst worden afgedaan.

              Login om te reageren
              • integralechubasco zegt

                31 maart 2012 om 19:23

                @voytekbe: Kunst is altijd het tegenovergestelde van elke definitie van kunst. Een ieder die probeert uit te leggen wat kunst is raakt in een worsteling met zijn eigen pretenties…

              • betonstaal zegt

                3 april 2012 om 00:24

                @voytekbe: voor mij niet, techniek is handig bij de uitvoering, maar het gaat voor mij om het idee én de uitvoering, als het samen klopt ist pas goed.

                Ik vind het knap als iemand kan schilderen als Michelangelo, Caravaggio, maar het gaat mij ook om WAT hij dan schildert. Ik kan ook een foto maken van Doutzen Kroes bijvoorbeeld, die hoef ik niet 1 op 1 gelijk te schilderen.

                Het is een zoektocht naar het andere, naar andere schoonheid, naar dat er meer is op aarde dan het normale, het gewone. Die zoektocht op zich is een kunst.

      • desjonnies zegt

        31 maart 2012 om 15:32

        @voytekbe:
        ’t is gewoon wat de markt zegt.
        De waarde van een van Gogh wordt bepaald door de waan van de dag.
        En van wat ” men ” erover zegt.
        Persoonlijk geloof ik dat je er geeneens een brood voor kunt kopen.
        Wat niet wil zeggen dat ik het lelijk vind.
        En die Ferrari gozer?
        Simpel gebrek aan talent
        Dus compenseren met aandacht en zakeninstinct.
        Weet je, me wou dat ik er zelf opgekomen was.
        Doet me eerder denken aan een surrogaat Damien Hirst.

        En Lincoln was idd op school al heel stoer. Punt.

        Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    31 maart 2012 om 13:37

    Het zijn geen one off’s, de body’s werden nietmeer gebruikt en nog beter ze waren niet van mij. Wat kan ik hier dan tegen hebben?

    Login om te reageren
  16. potjak zegt

    31 maart 2012 om 13:56

    Ik vind het wel gaaf, mocht ik een ruime woning bezitten met mooi ruim opgezette vertrekken en grote lange witte wanden, dan zou ik dit best aan de wand willen hebben.
    Voor mij is dit kunst.

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      31 maart 2012 om 14:10

      @potjak: Ziet er idd best nog wel mooi uit in bepaalde interieurs denk ik maar daarvoor hoef je geen wagen kapot te gaan slijpen lijkt me. Een replica carrosserie lijkt me even mooi en even geschikt :)

      Login om te reageren
  17. ferrarithijs zegt

    31 maart 2012 om 14:01

    AAAAAH!!! VIEZE VUILE (…) #@%*&^%!!!!! echt zonde!

    Login om te reageren
  18. bullgod76 zegt

    31 maart 2012 om 14:51

    Mogen wij die “kunstemaker” ook in stukken zagen en aan de muur hangen?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      31 maart 2012 om 14:57

      @bullgod76: Nee dat mag dan weer niet.

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      31 maart 2012 om 16:28

      @bullgod76: je mag hem wel tegen de muur plakken met veel duck-tape, net als Maurizio Cattelan deed met een galerie-houder:

      Login om te reageren
  19. xilver zegt

    31 maart 2012 om 14:57

    Hij doet maar… het is zijn geld dus dan doet hij maar. Ik zou het persoonlijk niet doen omdat die dingen toch redelijk veel geld kunnen kosten… maar zo’n Ferrari is maar waard wat je er zelf voor wil geven natuurlijk.

    Login om te reageren
  20. alfamail zegt

    31 maart 2012 om 16:09

    Kunst??? Nope Krimineel, hoewel je dat eigenlijk met een C schrijft….
    Wat een ongelofelijke l…..

    Login om te reageren
  21. jordy14 zegt

    31 maart 2012 om 16:51

    Hadden ze die niet gewoon na kunnen maken en het origineel heel laten?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      31 maart 2012 om 19:18

      @jordy14: Dan is het geen kunst, maar Kitsch…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        31 maart 2012 om 20:43

        @Esprit_de_Flandre: lol!

        Login om te reageren
  22. robbie zegt

    31 maart 2012 om 20:46

    Wel opvallend trouwens dat hij sinds 2009 nog geen halve Ferrari verkocht heeft.

    In 2009 was de eerste gereed en was de eerste tentoonstelling en de tweede was volgens mij in 2010 gereed. Inmiddels leven we in 2012 en heeft hij alle 4 de helften nog te koop.

    Login om te reageren
  23. baasbas zegt

    1 april 2012 om 00:36

    Ach… Wat had hij anders ermee moeten doen? De bodies op een corvette chassis zetten? Dan had hij ook een paardenkop in zijn bed gevonden… (onterecht overigens)

    Login om te reageren
  24. dennisr zegt

    1 april 2012 om 12:34

    kunst.. aha..

    Login om te reageren
  25. lazaro zegt

    1 april 2012 om 14:20

    Gelukkig heeft hij geen voorliefde voor lamborghini’s

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      3 april 2012 om 00:24

      @lazaro: die vernietigen zichzelf ;-p

      Login om te reageren
  26. petrolgirl zegt

    2 april 2012 om 11:33

    Hoewel ik het eindresultaat wel kan waarderen, is het toch zonde om een gaaf carrosserie in stukken te zagen. Neem er dan een die aan één kant in de kreukels ligt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North