Klassieker: BMW 507

Auteur: , 21 Reacties

Onlangs werd er een BMW 507 verkocht voor maar liefst 1,5 miljoen euro! Tijd om wat meer te weten te komen over deze prachtige roadster.

Het idee voor de 507 kwam oorspronkelijk van de Amerikaanse auto-importeur Max Hoffman, hij haalde het management van BMW in 1954 over om een roadsterversie van de BMW 501 en 502 sedans te maken. BMW wilde met deze auto het gat vullen tussen goedkopere sportwagens zoals MG en Triumph, en de duurdere Mercedes-Benz 300SL.

In 1955 werd de BMW 507 gepresenteerd op de Frankfurt autoshow. De auto was gebaseerd op de technologie van de 3,2-liter BMW 502, maar met meer power. Het frame was afkomstig van de BMW 503, maar dan iets korter.

De BMW 507 Roadster werd destijds met de hand gemaakt, voornamelijk van aluminium. De productie vond plaats van 1957 tot 1959. Een 3,2-liter V8 met 150 pk (de eerste seriegeproduceerde aluminium motor) zorgt voor de aandrijving, op de achterwielen uiteraard. Latere modellen kregen 15 pk extra, het vermogen kwam daardoor op 165 pk. Dit werd bereikt door grotere kleppen te gebruiken. De topsnelheid bedraagt officieel 205 km/u (127 mph), maar door de motor meer toeren te laten draaien kon er schijnbaar een snelheid van 220 km/u bereikt worden. Het was het eerste ‘volumemodel’ van BMW die de magische grens van 200 km/u passeerde. De 507 accelereert naar 100 km/u in ongeveer 10 seconden. Het gewicht bedraagt 1220 kilo.

Onlangs mocht ik een stukje rijden in een BMW 507, een fantastische ervaring. Net zoals bij alle oudere auto’s is het even wennen aan het harde werken, zoals schakelen en sturen, maar de auto is verbluffend soepel. En het geluid.. WOW! De V8 toeren laten maken is een verslaving. Het is dan ook vreemd om te beseffen dat deze auto destijds geen succes was.

Dat kwam voornamelijk door de prijs. De 507 moest in Duitsland omgerekend $5000,- gaan kosten maar door hoge productiekosten werd de prijs opgevoerd naar $9000,- en uiteindelijk ging de 507 zelfs in de verkoop voor $10.500,-. Dit bedrag betaalde men ook voor een 300SL en daarom viel de verkoop heel erg tegen. Zoals gezegd, de auto was voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt. BMW wilde daar 2.000 exemplaren verkopen, maar dat aantal werd bij lange na niet gehaald. Er werden slechts 39 units verkocht in de VS, eentje daarvan voor Elvis Presley. De totale verkoop bleef steken op 252 exemplaren (plus 2 prototypes), wat de 507 tot een zeer zeldzame auto maakt.

Deze flop zorgde er schijnbaar voor dat BMW bijna failliet ging, maar dat is inmiddels geen probleem meer. BMW draait mooie cijfers en de 507 behoort tegenwoordig tot de pareltjes van het merk. Bijna alle 507’s zijn nog in rijdende conditie, al zijn velen in handen van celebs en vermogende liefhebbers. Waarschijnlijk ook een erg goede investering, want de vraagprijzen voor dit model blijven stijgen. In 2007 verkocht Bernie Ecclestone zijn 507 voor 430.238 Britse ponden (904.000 dollar), in maart 2014 werd een 507 verkocht voor 2,4 miljoen dollar (1,5 miljoen euro).

En ja, het design van de BMW Z8 is gebaseerd op de 507.



21 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Voor mij toch de gullwing !
@reggie-boy_rood: ik dacht precies hetzelfde mooie wagen deze 507 maar een gullwing is voor mij toch net wat speciaaler.
Prachtig design, spijtig dat er niet meer zijn gebouwd. De late jaren ’50 en vroege jaren ’60 hebben ons echt meesterlijke erfstukken geschonken.
Toch fijn die Amerikanen…

Overigens was de Z8 ook niet bepaald een verkoopsucces…
@e1000bmw523i: en ja, ook die was voornamelijk voor de Amerikaanse markt.
@e1000bmw523i: Naar goed Amerikaans gebruik, eerst lekker maken met mooie vooruitzichten en vervolgens met lege handen laten staan :)
Dank @autoblogger: goed om een artikeltje te wijden aan deze beauty. Mijn nummer 1 wens. Maar zoals al eerder geschreven: jammer dat er zo weinig van zijn gemaakt en jammer dat mensen zoveel willen betalen voor een mooi ontworpen stuk staal+alluminium. Als ik er een zou hebben, zou ik er wel in rijden. Als het mooi weer is naar werk toe en in het weekend de bergjes in hier in Zwitserland. Maar nee, de meeste staan stil; want ja, de afschrijving per km voor deze zijn nu ietsje hoger geworden.
En de Z8 staat dus ook op nummer 2 in mijn lijstje. Maar nog altijd 100k euro’s (voor de goedkoopste met vaak >75000 km); en dat is aardig vors een een auto die 14 jaar geleden ongeveer 120k euro’s kostte (in normale landen)!
Dure smaak…
@gregorius: Tja het zijn geen auto’s voor Jan met de Pet.

Een Z3 of Z4 is dan realistisch.

Z8 is bloedmooi en voor aardig wat meer mensen bereikbaar. Die zal ook zeker in waarde gaan stijgen.100.000 euro voor een auto die een collectors item is/gaat worden is volgens mij best een goeie deal. Je kan je er haast geen buil aan vallen denk ik.
@tstile: Nou. Je koopt een auto van 100k met 60 – 80k aan km erop.
En ik wil m rijden.
Dus je betaalt wegenbelasting (goed, in Zwitserland is dat te doen).
Maar dan die verzekering: die zien je al aankomen met je all-risk met restauratie ipv total-loss max-claim. En het zal een soort van hybride old-timer verzekering zijn: zeer duur.
Dan rijdt je ermee: zeg ook zo weer 2 – 5k per jaar  dus onderhoudt (gelukkig is het voor een groot deel ene oude M5 van binnen (toch?) dus het is ook weer niet ZO duur voor de moterisering. Maar Z8 specifieke onderdelen laten veravngen zal wat prijziger worden.

Dus ja, ik gok dat je zo 5 – 10 verder bent per jaar. Dus dat is de prijs van je 5-serie daly driver voor een weekend auto.

En wat als er over 5, 10, 20 jaar wordt besloten dat dit soort vervuilende autos geowon de weg niet meer op mogen: je 507 is een echt collectors item; die Z8.. ben bang van niet.
@gregorius: Heb een keer een weekend in een zwarte Z8 mogen rijden met zwartleren interieur, geweldige ervaring zeg! Zwaar sturen en schakelen, dikke bulderende V8 met lange pedaalslag… Met recht een auto voor kerels.
@RacerX: wat vond je van het bochtengedrag?
Liever dan een Veyron laferrari of wat dan ook. Ongelofelijk mooie auto.
@bilscobar: “wat dan ook” gaat dan weer te ver.
Wel een prachtige wagen.
Tof dat jullie tegenwoordig regelmatig wat posten over oldtimers!
@P1m: ja, alleen jammer dat een tot op de draad versleten walmende 190D hier nog nooit aan bod is gekomen..

oh, wacht..
Zo dan. 1,5 mil? Heb onlangs in Ellmau, Oostenrijk, tijdens de kitsbuhler alpenrally nog een 507 uit Zwitserland op de gevoelige plaat gezet. En aangezien ik het een pracht van een wagen vind tevens maar als screensaver gebruik :). Maar dat er zulke bedragen voor gegeven worden wist ik dus niet!
Goed stukje en inderdaad belangrijk om Max Hoffman te vermelden.
Die man zou alleen al een stukje op dit blog verdienen, ik denk dan onder de topic “Gouden Doden “- ik blijf Jacobse en van Es fan he-
Italiaans design!.
@Sracerr: nee, Duits design. Maar wel geïnspireerd op de Ferrari’s, Abarth’s en Cisitalia’s uit de vijftiger jaren. Die topsnelheid lijkt mij een beetje sterk. Zijn daar tijdsgerelateerde testen van? Voor de rest een leuke auto maar wel zwaar overgewaardeerd qua prijs. Technisch is het allemaal niet zo heel bijzonder. Net als de Porsche 356 die ook steeds onbetaalbaarder wordt. Maar ja wat er voor betaald wordt is het blijkbaar ook waard. Vraag en aanbod. Maar voor deze bedragen kan je ook wel een paar hele leuke klassiekers kopen.
Mooi ding, waar de gullwing mooi is is deze gewoon sexy met de wulpse vormen.

Voor 25k of zelfs 50k zou ik niet lang twijfelen voor serieuzere bedragen zoals 200k of 1M, zou ik niet zo’n 13 in een dozijn oldtimer willen, maar iets echt bijzonders, dat bij mij hoort.
Prachtig stuk! En wat een schoonheid!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).