Klassieker: BMW 524 td (E28)

Auteur: , 61 Reacties

Niet de eerste, maar wel meteen de beste. Laat dat maar aan die Wissenschaftler uit München over: de BMW 524 td.

Het is begin jaren 80 en aan diesel hangt nog een luchtje. Niet alleen aan je handen na het tanken en als je pech hebt de hele dag aan je ribbroek, maar deze brandstofvariant is dan überhaupt nog lang niet zo sophisticated als vandaag de dag. De algehele opinie bij meneer burgermans was nog een beetje dat zo’n zelfontbrander ratelend, walmend en stinkend aldoor te weinig pk’s bij elkaar rochelde. Wel onverslijtbaar, dus bijzonder geschikt voor de trekker van boer Gezienus of de truck van bolle Henkie. Maar dat was natuurlijk niet zo.

Zeker niet in het geval van deze 524 td. Heel lang had BMW de dieselboot afgehouden (de concurrent uit Stuttgart was er al zowat eeuwenlang succesvol mee) vanwege hun zorgvuldig in stand gehouden sportieve image. Tot dan toe was het een no-go area. Stel je voor zeg; met je Bimmer aan dezelfde pomp als bolle Henkie. Dat dat later zelfs met een Jaguar realiteit werd, was toen helemáál ondenkbaar. Maar de dieseltechniek evolueerde snel en belangrijker nog: de vraag werd groter. Zeker in de zakelijke markt, waar diesel traditioneel al een voorsprong had, werden zelfontbranders verfijnder en daardoor steeds aantrekkelijker. Ook in de hogere segmenten werd deze goedkope peut zo langzamerhand bespreekbaar. Dus BMW kon het zich niet veroorloven om de boot te missen. Die ook op diesel liep, trouwens. In 1983 kwamen ze met hun eerste dieselvariant, in de E28 5-serie van die periode. En het was meteen een klapper. De 5-serie was al een instituut op zijn gebied en de dieselversie deed daar eigenlijk op geen enkele manier afbreuk aan. Knap. Freude am Fahren, zelfs op tractorsap.

Maar daar was dan ook hard aan gewerkt in de laboratoria van BMW. Het mocht natuurlijk geen nagelende catastrofe worden, dat konden de perfectionistische Beiers zich niet permitteren. Zeker gezien de hooggespannen verwachtingen en vooral vanwege de sceptische concurrentie, altijd klaar voor een flinke flop verderop. Dat ging niet gebeuren. Op basis van de bestaande M20 zes-in-lijn benzineversie togen de heren technici aan het werk en leverden een zelfontbrandend, hoogstandje af. Uit de zes cilinders met een inhoud van 2,4 liter ontfutselden de Techniker met behulp van een Garrett turbo in totaal 115 paardenkrachten, die uiteraard de achterwielen aandreven, De 2-serie was gelukkig nog heel ver weg. Geen straatsteenophopende waarde, maar dit blok had zo mogelijk nog meer grunt en souplesse dan zijn benzinebroertje. Vooral onderin. Dat gaf deze 524 een zelfverzekerd en krachtig karakter, en bovendien was hij de snelste turbodieselaar van dat moment. En daar vroeg-ie niet veel voor terug.

BMW 524td

Een hoop geld, dat wel. Je kocht er ruim vier Pandaatjes 34 voor, maar dat was ook weer niet handig. En zo liep je verbruik toch nog uit de hand. De 524 td zelf was daar redelijk bescheiden in. Een gemiddelde van 1 op 14 was heel wel mogelijk met deze eco-sporter. Want een top van iets meer dan 180 km/u was zonder meer spectaculair voor een dieselaar. De automatische versie was aan het eind van zijn latijn bij 174 km/u. De standaard sprint naar 100 werd afgerond in ruim twaalf seconden. Dat was gewoon snel. Punt. Want plaats het maar in de context van Gezienus en bolle Henkie.

Nog veel indrukwekkender was de kalmte en rust waarmee dit relatieve geweld gepaard ging. De toegewijde mannen van de Beierse Motor Werken hadden serieus werk gemaakt van de de geluids- en trillingsisolatie. Extra isolatiemateriaal onder de motorkap, op en onder de vloer, rond het dashboard en de isolatie van grotere plaatdelen hadden een enorm rustgevend effect. Deze Bimmer was zen. In alle rust deed de dieselbeul zijn werk, in de automatische versie nog eens geholpen door de vierbak met lock-up. Deze deed ook dienst in de 525eta en had daar dezelfde functie: rust, reinheid en regelmaat. Toch was het absoluut geen doetje geworden.

Verre van zelfs. Dat prestatiepotentieel kon nog steeds BMW-waardig benut worden. Zijn rijeigenschappen deden in niets onder voor die van de benzinevarianten. De wegligging en stuureigenschappen lieten moeiteloos hoge snelheden toe, alleen het geluid was anders. En het verbruik. En dat was misschien nog wel het meest briljante aan de eerste dieselende Fünfer: BMW kwam laat met zijn aandeel in deze dieselmarkt, maar zette wel meteen de standaard. We raken er bijna aan gewend. Altijd winnen in de laatste minuten, die Duitsers.



61 reacties

Heb een tijd een ETA mogen rijden. Een benzine die reed als een diesel, heerlijk koppel en een automaat. Reed erg fijn en je voelt je toch lekkerder in een E28 wanneer je naast een E46 330d stopt. In mijn ogen de mooiste generatie BMW’s.
@skinnybmw: je voelt je lekkerder in een Peugeot.
@skinnybmw: wel stukken sneller zo’n E46 330d
@wimbraber: Rij nu een veel snellere E61 530D maar heb een bredere smile in de E28, zo veel meer karakter en emotie. Hoe snel de 330/530D ook is.
@skinnybmw: oh grappig, wij hadden tot vorig jaar thuis ook een 530d e61, in het zilver. Geweldige bak maar ons 04 model had heel veel storingen, anwb had m met autopech verneukt door een verkeerde dynamo. Elke week ging ie wel een keer in de zo genoemde ‘safety mode’ (automaat bak word gelockt in 4 of 5, trekt ook zo op uit stilstand, bizar!)
Sleurt wel als een gek al zeg ik het zelf, bijna een evenredige acceleratie door de automaat, is de jouwe wel betrouwbaar?
@wimbraber: ik heb een 2005 model. E60/61 is een storingsauto al zijn de storingen niet altijd terecht. Heb tot nu toe nog geen grote, dure storingen gehad maar lees ‘m geregeld uit. Heb de heerlijke comfortstoelen met massage/vetilatie. Maar heb meer met E28/34/39 dan met deze.
@wimbraber: Klopt heb 2 jaar geleden nog E46 330d automaat gehad een hele mooie met slechts 90.000km. Maar als je er dan helemaal uit wordt gereden door een nieuwe Megane diesel, is dat wel pijnlijk. Maar de 6 cilinder loopt wel erg mooi, snel is het naar huidige maatstaven niet meer.
@thomasthomas: Inderdaad is de vermogensopbouw van een 6iL mooier dan een (snellere en nieuwere 4 cilinder). Maar ga nu maar eens rijden in een F30 330D…kijken wie sneller is? Emotie is meer dan alleen snelheid.
@skinnybmw: dat koppel kwam mede door de grotere slagvolume. De 525e had bijvoorbeeld een 2.7l. :)
Mijn vader heeft vroeger 2 van deze wagens gehad (525i). Was toen al zijn tijd ver vooruit wat betreft wegligging etc.
Wat een gruwelijk mooie wagen die funfer. Zn opvolger vind ik nog net wat mooier gelijnd. Kwijl er van….
En net als trekker en trucks een ‘groen’ toeren gebied. Geniaal toch!
Freude am fahren, immer wer.
Ik had de e30 324td als eerste auto met hetzelfde blok, de halve buurt stond altijd in de rook bij het starten ? Verder niet kapot te krijgen, 100k gereden zonder dat er wat stuk ging.
@n42b18: Ik heb er 3 gehad (1x automaat, 2x handbak, alle drie zwarte Tourings) maar geloof dat in de E30 de motor elektrisch was geregeld en bij de E28 nog niet. Ze kunnen wel betrouwbaar zijn, maar, net als veel BMW’s, wel op de koeling letten: gescheurde kop kwam weleens voor (helaas zelf ook gehad). Ik haalde iets van 1 op 12 met de td’s, geen 1 op 14 ? Wel fijne blokken!
Als je dan toch echt BMW wilt rijden dan inderdaad deze maar.
Als zeer verstokt Alfa rijder heeft deze BMW altijd wat aantrekkingskracht gehad.
Kijk! De trekhaak zit er al onder. De doelgroep ook direct gedefinieerd… ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: You were saying…
http://silafoto.net/saabforum/99-caravan.jpg :) ;)
@E34M5Touring: ah, kijk eens wat een plaatje! Als je dat naast dat vierkante bmw hok ziet…
@svenska_aeroplan_ab: Ja inderdaad een stuk ronder…?
Weet nog goed op de lagere school kocht een vader van een vriend deze nieuw. En hij kon 180km/h halen dat was toch wat voor een diesel.
Wat stonken die bakken zeg. Dat ze toen nog geen sjoemelsoftware daarvoor hadden
Ik heb er zelf ook één. Een 524td automaat met M535i onderstel, M-technik body en donkerbruin M-tech interieur. Gespoten in Estoril blauw (niet historisch verantwoord, maar zo mooi!). Zo verschrikkelijk lekker touren is dat… Voor de sportieve ritten heb ik een E30 318is, maar qua rust en GT-gevoel is de 524td echt heer en meester. Fijner dan de M550d. Ik ben verliefd en de 524 gaat nooit meer weg.
@m550d: klinkt alleszins heel leuk! Eventueel een fotootje van de 524td ?
@misterdrogba: in de nabije toekomst wil ik professionele foto’s laten maken van de M550d, 524td en 318is. Die komen zeker op AJ terecht :-).
@m550d: ik ben benieuwd, Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst alleszins!
Goede herinneringen aan, 8-9 jaartjes oud was ik, tourend 160-175 op de Autobahn op weg naar Denemarken, ma achter het stuur want die was van het doorrijden uiteraard tot mijn genoegen….fijne reisauto en ik vond het geluid zo gaaf!
Samen met de 300TD toch een beetje de M550d en 30CDI AMG van hun tijd! Was je toch wel het heertje! Gast op het IVA had er 1 met 550k op de klok. Ding was optisch echt helemaal op maar liep altijd. Tof spul!
Rijdt heerlijk, jammer dat de koppen allemaal scheuren, bij de m51 was het al iets beter, en vanaf de m57 is het gewoon goed. Zuinig, krachtig en degelijk
Vroeger, in 1990, waren wij de enige in St-Petersburg (Rusland) met een E12. Een Nederlandse gouden 520 AUTO, later overgespoten in baby blauw (WTF?). We waren sowieso 1 van de enige met een buitenlandse auto toentertijd. Zo weinig, dat men zelfs de BMW emblemen op de velgen van onze BMW los peuterden. De auto had een heerlijke roffel en was behoorlijk snel, zeker als je vergelijkt met een ZAZ Zaporozhets. Tegen woordig zie je ze (de E12 en E28) nooit meer.
@e550: 4 cilinder 520 of 6 cilinder 520, ik heb zelf altijd een zwak gehad voor die oude 2 liter m10 4 cilinder, loopt ook mooi,en de techniek is net ff wat degelijker.
Dr Karl Zahnradmacher, (tandwielmaker zou dat in het Nederlands zijn) is de drijvende kracht geweest achter BMW en Diesel.
Zijn grootste verdienste was volgens hem, dat hij de directie had weten overtuigen dat BMW EN Diesel wel bij elkaar hoorden !
De motor was een aangepast M20 blok, ze hadden in München het Gold-Diesel kunstje goed afgekeken ! Overigens kwamen de turbo en de Diesel techniek van Steyer uit Oostenrijk !
Overigens is dit nog steeds de BMW der BMW’s ! Toen was het echt veel beter dan de rest en reed het mijlen beter dan wat ook.
Geen Rover, Volvo of grote Opel kwam in de buurt, een CX misschien, maar die was zo totaal anders !
Gold = Golf Dieseltje (uiteraard)
Is toch heel duidelijk geen klassieker. Kan er wel BMW op staan, het blijft een saaie grijze muis voor de middenstander.
@aadnus: geen klassieker? Zit je wellicht op de verkeerde site?
@m550d:
Specsavers klant…………………….
Ouders van een klasgenoot, uit die tijd, hadden er één voor de zaak. Ééntje met M-onderstel en een motorisch update, met automaat, want zijn moeder kon niet schakel.
Ik heb wel eens mee mogen rijden, van Wageningen naar Ede, als het slechtweer was en mijn klasgenoot dan werd opgehaald, was een fijne auto.
Hij heeft altijd een voorkeurspositie gehad, deze E28 524td.

Ook mooi om te lezen dat hij bij sommige nog steeds een troeteldier is, heel gaaf en goed om te horen, emotie is meer dan snelheid en je druk maken om snelheid, is vooral haast hebben en denken dat dat beter is. Niet voor mij.
Leven en vooral laten leven.
Een (ex)zwager van mij heeft een aantal jaar eentje gehad. Hij heeft die verkocht voordat de belastingregels veranderden. Een beul van een motor, met daarachter een draak van een versnellingsbak. Als je die van Mercedes gewend bent al helemaal. Ik vond het altijd leuk om ermee te rijden, maar niet te lang. Wellicht is bmw gewoon niks voor mij, maar ik vind het zogenaamd sportieve gecombineerd met het grote logge van een 5-serie totaal niet bij elkaar passen. Het plaatje klopt gewoon niet. Daarbij was eigenlijk de hele familie het er over eens dat de auto niet eens in de schaduw kan staan van mijn w123 van Mercedes. En dat gekke ding van mij was nog net zo snel ook bij de sprint. Met slechts een standaard 200 benzine motor!
Uit de goede oude tijd dat alles nog rookte, je auto, jij, jij in je auto, jij in het vliegtuig, jij op kantoor alle combinaties waren eigenlijk mogelijk. Toen twee kleppen per cilinders meer dan zat was. Toen alleen de instap-loser geen 6 cilinders kreeg, goede oude tijd.
Heb werkelijk nog nooit nagedacht over deze auto ..
Top stukkie dus @larssb ..
@lincoln: er staan er wel een paar te koop voor een paar rooitjes. Allemaal binnen onze prijsrange…
Heerlijk model die e28, leuk stukje historie er ook bij @larssb!
Die motoren waren niet zo betrouwbaar hoor, de kop scheurde nog wel eens.

Ik heb zo’n 524td gehad met automaat, ik kwam uit een Mercedes 300d en heb de BMW nooit een fijne auto gevonden. Erg nerveus met (terug) schakelen vergeleken met de Mercedes en veel meer motorgeluid en hoger verbruik.

Volgens mij was destijds de Citroën CX trd2 de snelste diesel, niet de BMW, ga dat ff uitzoeken…
@phevtreb: @larssb heb het even uitgezocht, de Citroën CX trd 2 had 120 pk en ging in 10,5 sec naar 100 km/h de top van de CX lag op 195km/h, de Citroën was beduidend sneller dus..
@phevtreb: edit:

Ik zie dat Citroën in 1986 de trd2 pas introduceerde.. De BMW was dus veel eerder op de markt..
@phevtreb: de Volvo 760 TD liep in ’82 ook al 180, net als bepaalde Lancia’s. Maar doet het ertoe? Feit is dat hij snel was. Een 520i ging niet veel harder.
Mijn vader kocht in ’86 een nieuwe met handbak. Hij twijfelde toen tussen deze en een 525i. De 524td bleek achteraf toch niet zo’n verkeerde keus. Later kwam er nog 15” lichtmetaal onder. Was 30 jaar geleden een flinke upgrade waar toen lang over getwijfeld en gediscussieerd werd.
de 524td, de eerste auto die ik kan herinneren die mn vader had.
Een donker groene ; sp-88-rs
Een “klassieker” met dieselmotor, dat bestaat naar mijn idee niet echt ondanks dat veel oude diesels wel zo hun charme hebben.

Vorig jaar had ik regelmatig een Volkswagen Caddy 1.9D uit de jaren ’80 mee om spullen op te halen. Je moest altijd volgas wegrijden want anders sloeg dat ding af en de topsnelheid was bij volgas een goede 110 km/h. Met een enorm kabaal dankzij de vierbak en bijna ontbrekende geluidsisolatie. Maar ik moet toegeven, dat ding nam ik bijna net zo graag mee als de ruim 20 jaar jongere Ford Transit Connect. Puur karakter zo’n ding. Dat zal bij deze BMW ook wel zo zijn, gok ik dan maar zo.
@ej20g: hoewel ik van mening ben dat de ster destijds veel beter was dan bmw onderschat jij deze auto nu toch echt wel. Niet vergeten dat destijds premium nog echt premium was, en mijlenver boven een koekblik zoals een caddy stond. De motor is zelfs tegenwoordig niks om je voor te schamen. Zowel wat prestaties als verbruik betreft.
524td kreeg later gezelschap van de 524d zonder turbo. gek dat dit niet wordt vermeld.

Beide te herkennen aan de naar benden gerichte uitlaat als de type-aanduiding was verwijderd.
@larssb vergeet hierbij nog te vermelden dat deze E28 diesel voor het eerst op de markt kwam in het anti-diesel werelddeel bij uitstek: de US of A.
@e1000bmw523i: je bedoelt datzelfde anti-diesel “werelddeel” (land dus) als waar mercedes al jaren daarvoor de turbodiesel introduceerde? Een motor die overigens slechts een aantal pk minder had, al jaren daarvoor…
@lekbak: daar ja. Ding was eerder op de markt in Amerika dan hier.

Misschien was men in Europa toch net iets conservatiever met betrekking tot dit onderwerp dan de Amerikanen. Zoals wel vaker: daar hebben ze de reputatie, maar hier gedragen wij ons naar diezelfde reputatie.
Ik heb dit altijd een van meest lelijke hondehokken gevonden die ooit geproduceerd zijn.
@sracert: Ben wel benieuwd naar wat jouw smaak is dan. Wel een auto uit die tijd pakken die vergelijkbaar is met een E28, graag.
@skinnybmw: Voor jou: de E34 5 serie, voor mij de mooiste ooit! maar die kwam pas later. Renault 30 TX, Citroen CX. Wel benzine dan want ik heb nog steeds een hekel aan stinkdiesels in personenauto’s. Vond dit model en het vorige van BMW altijd een matige kopie v/d FIAT Mirafiori alleen dan op z’n Duits Lelijk en Log. Smaken verschillen.
@sracert: goh, laat de E12 nou getekend zijn door een Italiaan…
Leuk ding zeg , zo’n E28!
Leuk artikel!
Erg fraaie auto.

Volgens de toen heersende mode met erg strakke lijnen getekend, maar wel met een zekere flair. En het ontwerp heeft een mooie balans tussen ingetogen en sportief. En die typische BMW-neus uit die tijd en het naar de bestuurder gedraaide dashboard, het blijft mooi.

Maar zijn opvolger vind ik pas echt geweldig. Met de E34 maakte BMW de sprong naar de jaren negentig. Sterker nog, dat is gewoon bijna dertig jaar later nog steeds een hele auto waarmee je meer dan prima voor de dag kan komen. Net als met een nette E-klasse uit die jaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).