• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker gezocht: the saga continues…

Auteur: CasperH, gepost 28 februari 2009 om 10:00 – 81 Reacties

Wij van Autoblog adviseren de Caddy van Ruben

Een tijdje geleden schreef ik over de zoektocht naar een leuke auto. De vereisten waren eenvoudig: het moest een leuke auto worden die nog wel enigszins praktisch inzetbaar is, dagelijks te rijden is zonder al te gekke onderhoudskosten en een goede uitstraling heeft op mijn klanten. Minimum leeftijd: 15 jaar met oog op de bijtelling. Dat laatste was vooral ook belangrijk omdat ik de auto zakelijk ga rijden. De shortlist bestond uit een aantal auto’s, voornamelijk youngtimers. De Peugeot 205 GTI was nog steeds een optie, gewoon omdat ik iets heb met die auto. Daarnaast was er de BMW E30 touring, ook een youngtimer. Liefst een 325, omdat die motor onverwoestbaar schijnt te zijn. Een Saab 900 was ook een goede optie, zeker de Turbo. Alweer een youngtimer, evenals de Audi 80 coupé B3. Op zich logisch, gezien het feit dat auto’s van pak hem beet een jaar of vijftien oud natuurlijk aanzienlijk lager zijn dan die van een “echte” klassieker van 25 jaar of ouder.

Echter, de youngtimers zijn uit het vizier. Ik zal uitleggen waarom. In Nederland hebben we een -niet zo heel erg- prachtige belastingtruc die “bijtelling” wordt genoemd. De leaserijders hier zullen het geintje wel kennen, maar voor degenen die er niet bekend mee zijn, de regeling houdt kort gezegd het volgende in: als je je auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt moet je 25% van de nieuwwaarde bij de top van je inkomen optellen. Hierover betaal je dan belasting. Dit geldt op dit moment voor alle auto’s tot vijftien jaar oud. Let op, we hebben het over de nieuwwaarde, niet over de dagwaarde. Dus stel, je wil een 14 jaar oude BMW 7 serie gaan rijden. En je trakteert jezelf op een leuke uitvoering. Dan koop je bijvoorbeeld een 740i executive voor 3000 euro. De bijtelling wordt dan berekend over de nieuwwaarde van de auto. Een slordige € 90.000,- euro is wat je destijds voor deze auto had moeten betalen. Stel nu dat je gemiddeld goed bent in je werk en je betaalt over de top van je inkomen 42% belasting, dan geldt het volgende rekensommetje: 25% van € 90.000,- euro is € 22.500,- waarover je per jaar dus 42% belasting betaalt. Dat is € 9.450,- per jaar. Voor een auto van 14 jaar oud, die een dagwaarde heeft van nog geen derde van dat bedrag.

Welnu, dat dit voor auto’s tot 15 jaar oud geldt is al belachelijk genoeg. Maar dat de overheid -of liever gezegd: de Christen Unie- nu heeft besloten om deze maatregel per 2010 uit te breiden naar auto’s tot 25 jaar oud is ronduit belachelijk als je het mij vraagt. Wat is er gebeurd? De Christen Unie heeft er eind vorig jaar op het laatste moment een regeling doorgedrukt waarin wordt bepaald dat de bijtelling over de nieuwwaarde wordt berekend voor auto’s tot 25 jaar oud, en dat de belastingvrijstelling voor klassiekers komt te vervallen voor auto’s die op 1 januari 2012 niet ouder zijn dan 25 jaar. Laat ik dit nu gelezen hebben in een oud autoblad tijdens mijn vakantie vorige week. Laat ik nou net even dat ene voor mij zo belangrijke regeltje onderaan het bericht gemist hebben op het altijd actuele autoblog. En laat dat nou even roet in het eten gooien wat betreft mijn youngtimerplannen. Geen 325 touring, geen 205 GTI (in ieder geval geen 1.9) en 80 coupé B3. Vergeet het maar. Ik moet iets ouders zien te vinden, aangezien ik vooralsnog geen uitzonderingen heb kunnen vinden op de regeling die bijvoorbeeld bestaande eigenaren van youngtimers vrijwaren. De 900 is nog wel een optie maar nu stukken moeilijker vindbaar. Ik ben blij dat ik nog geen auto gekocht heb!

The saga continues. Ik ben nog steeds op zoek, alleen nu dus naar een auto van minstens 25 jaar oud op 1 januari 2010. Relatief onderhoudsvriendelijk en met een prettige uitstraling. Liefst ook nog iets wat een beetje leuk is om te rijden. Het wordt er niet makkelijker op, maar de beloning van een foto op canvas blijft uiteraard gewoon geldig voor het vinden van mijn toekomstige auto.

Maar goed, los van de problemen die deze maatregel mij oplevert: wat betekent dit voor anderen? Berekeningen van het door ondernemers gestarte bijtellingoldtimer.nl denken dat het een lastenverzwaring oplevert van € 41.000.000,- voor het bedrijfsleven. Ik weet zeker dat een aantal van mijn collega-zelfstandigen goed het haasje zijn. Die kunnen hun huidige, karaktervolle auto’s inruilen voor saaie en waarschijnlijk duurdere leasegebakjes of oudere, minder betrouwbare auto’s die dus ook gegarandeerd meer kosten met zich meebrengen. Erg handig, die lastenverzwaring voor kleine ondernemers, terwijl de economie toch al zo lekker draait. Daarnaast wil ik niet weten wat dit betekent voor de autobedrijven die zich de laatste jaren hebben gespecialiseerd in het aanbieden van youngtimers. Hun klandizie zal waarschijnlijk teruglopen. Alsof de autobranche het nog niet zwaar genoeg heeft. Handige zet van de Christen Unie!

Ook interessant!

  • Honda NSX
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
  • The return of the alcoholslot
    The return of the alcoholslot?!
  • Video: Transformers Rise of the Beasts trailer
    Video: Transformers Rise of the Beasts trailer

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Klassiekers

Vorig bericht: « AC Schnitzer ACS7 debuteert in Geneve
Volgend bericht: Ook Chinese banden zijn onveilig »

Lees Interacties

Reacties

  1. Thibaut zegt

    28 februari 2009 om 10:11

    en wat is het maximum budget?
    peugeot 205 T16 valt er een beetje buiten zeker?:d

    Login om te reageren
  2. rikkon zegt

    28 februari 2009 om 10:12

    Waarom niet de auto prive kopen en kilometers declareren aan de zaak?
    Problem solved, of mis ik nu iets.

    Login om te reageren
  3. RDS zegt

    28 februari 2009 om 10:12

    Op zich logisch, gezien het feit dat auto’s van pak hem beet een jaar of vijftien oud natuurlijk aanzienlijk lager zijn dan die van een “echte” klassieker van 25 jaar of ouder.

    Zin klopt niet, zijn de auto’s lager bij de weg ofzo?

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    28 februari 2009 om 10:14

    Een Volvo 760 met 2.3 Turbo of 2.8 V6 uit ’83, ’84 of ’85 ;) erg luxe wagens, onafhankelijk geveerd onderstel, achterwielaandrijving, weinig diefstalgevoelig, weinig slecht imago, wolf in schaapskleren etc…

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    28 februari 2009 om 10:15

    als je een auto wilt gaan kopen ..
    kan je terwijl je toch aan het internet zit eens kijken op autoblog.nl ..

    handige site .. boordevol informatie ..

    maar als je inmiddels al 2 jaar bezig bent met het uitzoeken van een auto naar je gading ..
    ga er dan maar vanuit dat je voor de rest van je leven met het openbaar vervoer gaat reizen ..
    tjongejonge .. hoe moelijk kan het zijn ..
    elke week dezelfde vraag stellen is gewoon sneu ..

    Login om te reageren
  6. RDS zegt

    28 februari 2009 om 10:17

    @Casper
    Je zegt dat de auto voor de belasting voor 1 januari 2012 25 moet zijn
    En jij wilt een auto die voor 2010 25 jaar oud is.
    Foutje?

    Login om te reageren
  7. Thibaut zegt

    28 februari 2009 om 10:23

    mini cooper
    volkswagen kever
    bmw 3 E 21
    iets amerikaans
    een volvo
    oude citroen (CX ofzo)

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    28 februari 2009 om 10:24

    Jeez man, make up your mind.

    Of gaan we nu elke vraag af die je je in de eerste fase kan stellen? Volgende week een column over de kleur?

    Login om te reageren
  9. Victortje. zegt

    28 februari 2009 om 10:26

    je kan idd zoals rikon zegt, de auto voor de zaak kopen, en dan gaat er geloof ik al een heel stuk af!

    Login om te reageren
  10. de sjonnies zegt

    28 februari 2009 om 10:27

    Tsja, ik zou toch een 205 GTI overwegen, ik heb zelf een 106’je XSI om mee te spelen (niet gepimpt hoor, standaard metallic blauw) en de voordelen van een 205 zijn talrijk : enorme onderdelen voorziening door het aantal geproduceerde 205’s, niet roest gevoelig en het rijdt gewoon lekker.
    Daarnaast kun je erg goed meekomen in het verkeer.

    Login om te reageren
  11. John zegt

    28 februari 2009 om 10:56

    @ de sjonnies
    Je hebt een 106 om mee te spelen? Wat voor auto heb je dan als je niet speelt?

    Login om te reageren
  12. Thatsme zegt

    28 februari 2009 om 11:14

    Wat dacht je van een leuke Mercedes 190 2.6 6-cylinder?;)
    In duitsland kosten die dingen geen drol, import is een eitje, en je rijd als een koning:P

    Login om te reageren
  13. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    28 februari 2009 om 11:14

    @ John:

    Volgens mij bedoelt ie een modelautotje.. :D

    Login om te reageren
  14. Ben zegt

    28 februari 2009 om 11:18

    Porsche 944 S Type 2 uit 1985?

    Login om te reageren
  15. autoblogger zegt

    28 februari 2009 om 11:23

    I’m with Rick Dos, make up your mind aub…

    Login om te reageren
  16. AutoInformatief zegt

    28 februari 2009 om 11:25

    Zoals Rikkon al zegt; Waarom koop je de auto niet gewoon privé?

    Of missen wij dan allebei iets?

    Login om te reageren
  17. gerard zegt

    28 februari 2009 om 11:27

    mercedes 280CE geweldige wagens!!!

    Login om te reageren
  18. Incognito zegt

    28 februari 2009 om 11:38

    Gaap, Casper het blijft een wereldprestatie.. de eindeloze niets-toevoegende comlumns geschreven door een columnist met weinig autoervaring. Waste of pixels if you ask me.

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    28 februari 2009 om 11:40

    Ik snap je aarzeling om stappen te zetten (heb er zelf ook meer dan 1,5 jaar over gedaan om uiteindelijk de knoop door te hakken) maar ik snap Rick dos en co ook wel….. je moet een keer de knop omzetten en gewoon iets kopen. Laat je daarbij niet teveel door de fiscale ellende sturen…. daar wordt je nooit blij van. Beter is het om je keuze te laten bepalen door de grote van de smile op je gezicht als je met een auto rijdt en hoeveel mensen je ongevraagd lastig valt met verhalen over hoe leuk die auto is/was. Daarnaast hoef je geen bodemloze put te kopen, maar het blijft bijna altijd een gokje…. Overigens… maak je achteraf gezien de “verkeerde keuze” dan is dat vrij simpel op te lossen…. verkoop het ding en koop wat anders.

    Login om te reageren
  20. rikkon zegt

    28 februari 2009 om 11:45

    @ AutoInformatief.com Even nagekeken, wij zijn zo gek nog niet…

    Rekenvoorbeeld nieuwe auto

    Eerst dient er een schatting gemaakt te worden van de belangrijkste variabelen:

    * Catalogusprijs nieuwe auto: € 20.600
    * Jaarlijkse autokosten exclusief benzine: € 2.000
    * Aantal privé kilometers: 10.000
    * Aantal zakelijke kilometers: 30.000
    * Geschat brandstofverbruik: € 4.000
    * Afschrijving (over exclusief BTW aanschafprijs): € 2.400
    * Marginaal belastingtarief: 42%

    Privé: In de privé sfeer zou u te maken hebben met de aanschafprijs (€ 20.600) en de jaarlijks te maken kosten en brandstofverbruik (€ 7.000). Daarnaast heeft u recht op een aftrek op de winst van € 5.400 (30.000 km * € 0,19/km (2008)) waarover u 42% belasting bespaart: € 2.268. U kunt tevens de betaalde BTW over de benzine en overige autokosten terugvragen, in dit geval ongeveer € 675: 30.000/40.000 * ± € 900 over de jaarlijkse kosten (niet op alle kostenposten wordt BTW verrekend). De totale kosten zijn aldus jaarlijks € 3.982 (6.000 – 2.268 – 675) en € 20.600 voor de aanschaf. Het belastingvoordeel bedraagt zoals gezegd € 2.268 + € 675 = € 2.943.

    Zakelijk: Ten eerste krijgt u de BTW terug: € 2.570 over de aanschafprijs en ± € 900 over de jaarlijkse kosten (niet op alle kostenposten wordt BTW verrekend). De totale jaarlijkse kosten voor de onderneming zijn dus € 5.100 (2.000+4.000-900) plus een afschrijving van ± € 2.400. Volgens het aantal privé-kilometers geldt de fictieve bijtelling van 25% (2008): € 5.150 (25%*20.600). Het belastingvoordeel bedraagt aldus € 987 (42%*(5.100+2.400-5.150)). Voor het privé gebruik moet u tevens 12% BTW afdragen over de fictieve bijtelling, in dit geval € 618 (12% * 25% * € 20.600). Daarnaast dient u de BTW te corrigeren voor privé gebruik, in dit geval is het privé gebruik 25%. U moet zodoende ook nog 25% corrigeren voor de BTW over de benzine en overige autokosten (ongeveer € 200). Het resterende jaarlijkse belastingvoordeel bedraagt zodoende € 1.069 (900+987-618-200) en een eenmalige teruggaaf BTW van € 2.570.

    Conclusie: Vanwege het groot aantal zakelijke kilometers kunt u waarschijnlijk jaarlijks behoorlijk wat geld besparen door de auto privé aan te schaffen. U bent dan echter wel gebonden aan een omvangrijke rittenadministratie. Het eenmalige BTW voordeel bij aanschaf zou u echter kunnen besluiten de auto namens de zaak te kopen. Bedenk echter dat bij verkoop van de auto weer BTW afgedragen dient te worden. Daarnaast behoort u rekening te houden externe factoren zoals het rentevoordeel i.v.m. de teruggave van de BTW, toekomstig gebruik en eventuele aftrek van rentelasten voor het aangaan van een lening door de onderneming voor de aanschaf van de auto.

    Elke situatie is echter weer anders! Met een BV heeft u bijvoorbeeld te maken met twee belastingpercentages te maken. U zult uw eigen situatie zelf of samen met uw accountant moeten bekijken om te achterhalen wat het voordeligst is. De berekening bij het leasen van een auto gaat overigens op een soortgelijke wijze.

    bron http://www.inzakengaan.nl/fiscus/auto.html

    Dat wordt dus rekeningen sturen naar je eigen zaak, de kosten van postzegels zullen lager zijn dan de bijtelling.

    Login om te reageren
  21. Spiderman zegt

    28 februari 2009 om 11:47

    Genoeg leuke Mercedessen van meer dan 25 jaar oud, maar ook de eerste generatie Golf GTI (liefst met de 1800 motor) is een prima optie. Pittiger dan die versie is de GTI in de 20 jaar erna eigenlijk niet geweest.

    Login om te reageren
  22. Hans zegt

    28 februari 2009 om 11:51

    Natuurlijk weer die CHRisten unie,die Farizeeers zaten al ver voor Christus in de regering en daar kun je zulke luizen streken van verwachten

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    28 februari 2009 om 11:52

    @wOoOdy .. 1.5 jaar ??
    man man .. de eerste de beste zaterdag na het behalen van mijn rijbewijs meteen de allergrootste auto uit de telegraaf gekocht .. 78er Towncar ..

    2de hands auto,s in nederland zijn zooooo asociaal goedkoop dat rekenen gewoon geen zin heeft ..

    reken er maar op dat een auto geld gaat kosten .. da,s het enige ..

    Login om te reageren
  24. AutoInformatief zegt

    28 februari 2009 om 11:59

    Nou Rikkon heeft zelfs de moeite genomen om het allemaal op te zoeken! Gewoon privé kopen en de volgende keer weer een normale column schrijven.

    Einde van de saga?

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    28 februari 2009 om 12:00

    @lincoln: Tja, wat ik oorspronkelijk wilde kopen dat ketste af, daarna wilde ik eigenlijk toch iets anders en dat was wat lastig te vinden. Toen ik eenmaal klaar was om de knoop door te hakken was de verkoper een oetlul en de auto tijdens de proefrit al niet betrouwbaar….. Door die proefrit realiseerde ik me dat ik toch beter een goed exemplaar van de huidige auto kon zoeken…. en toen die beslissing erdoor was heb ik binnen 2 weken de huidige auto gekocht en heb er geen seconde spijt van gehad.

    Hoe lang heb je die towncar gehouden en waarom deed je em weg?

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    28 februari 2009 om 12:04

    @lincoln

    ja, maar jij verplaatst er ook je woning mee.

    @casper

    dacht dat je een autoliefhebber was en daarom klassiek wilde gaan rijden; kijk eens naar het leasen van een Honda Insight

    OT:

    er is ook nog een soort regel dat de belastingdienst je niet zwaarder kan belasten dan de werkelijke kosten. Als je bijhoudt wat je uitgeeft aan afschrijving, onderhoud etc. mag je op basis daarvan je bijtelling berekenen.

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    28 februari 2009 om 12:10

    @wOoOdy .. na een jaar kon ik em goed verkopen .. en was het effe leuk geweest .. heb goeie herinneringen aan dat ding ..
    maar heb met geen enkele auto een emotionele band ..

    ook de reden waarom ik hier zo,n 50 vrijwaringen heb liggen ..
    sommige auto,s MOET je “gehad” hebben ..

    net zoals mijn laatste aankoop .. de ultime kwee-car ..
    92er Chrysler Le Baron ..
    leuk voor van de zomer .. daarna mag mijn zusje em wel hebben ofzo ..

    ach .. ik zeg het zelf wel .. ik ben gewoon een verwende drol ..

    Login om te reageren
  28. Laurens zegt

    28 februari 2009 om 12:16

    @lincoln

    en je autotrailer.

    Zit er niet ver naast dat je een kwee-amper bent?

    Login om te reageren
  29. Benjamin1 zegt

    28 februari 2009 om 12:16

    @ Lincoln

    Verwende drol!

    Ik zou zelf een rode nemen btw. Wel veel onderhoud qua lak, maar het ziet er gewoon sportief uit. Maakt niet uit op welke auto

    Login om te reageren
  30. Joejojo zegt

    28 februari 2009 om 12:16

    –edit: even ontopic aub, tips kun je mailen–

    Login om te reageren
  31. Daniel zegt

    28 februari 2009 om 12:17

    leuke jaguar xj of daimler van 1985 of jonger zijn er genoeg…
    of van voor 1987 wat je wilt.
    grote bak rijd mooi en maakt indruk op je klanten.
    onderhoud etc valt ook wel mee als je adresjes kent.

    minder praktische maar leuke auto die wat duurder zal uitvallen is jaguar xjs, maar wel snel

    Login om te reageren
  32. 205GTI16 zegt

    28 februari 2009 om 12:17

    In je eerste verhaal geef je aan een budget van 3000 euro te hebben, tevens geef je aan weinig tot geen technisch inzicht te hebben, aangezien je niet aan de motor wil lopen sleutelen of wilt lassen.

    Mijn tip is simpel zet het dan eerst maar uit je hoofd, een oudere auto heeft nu eenmaal onderhoud nodig en er is een grote kans op technische gebreken. Als je niet technisch bent moet je dit uitbesteden en dan ben je gewoon vele malen meer kwijt dan dat je alles zelf doet.

    Conclusie ga gewoon doorsparen, kijk eerst niet verder. Als je laten we zeggen grofweg 6000 euro hebt kun je weer gaan zoeken naar een wagentje voor maximaal 3000 euro. De andere helft kun je dan reserveren voor uitgaven als de wagen opknappen en reperaties uit laten voeren.

    Login om te reageren
  33. Alfa zegt

    28 februari 2009 om 12:55

    Een Alfa 1750 of 2000 Berlina lijkt mij de oplossing. Heldere techniek. Goede onderdelen voorziening. Representatief. Echt iets anders dan en Guilia.
    Wel even zoeken naar een echte…..

    Login om te reageren
  34. jan1666 zegt

    28 februari 2009 om 13:04

    ford capri
    vw passat(eerste)
    morris marina

    Login om te reageren
  35. ? zegt

    28 februari 2009 om 13:12

    weet je wat je moet kopen!
    een oude mustang echt fantastische auto’s!;)

    Login om te reageren
  36. Franco zegt

    28 februari 2009 om 13:16

    Ik ben het met Rick dos eens!
    Je zult je lijstje of drastisch moeten inkorten of direct een definitieve keuze moeten maken.

    En wees nou verstandig en luister naar MIJ… :) … Mercedes W123! PUNT!
    Tracht wel een 300 diesel te kopen, want die 200 is veel te underpowered!!
    Ik rij h’m zelf ook al zakelijk en je de auto een beetje normaal behandeld, dan is er (financieel gesproken) heus niet zo veel aan de hand!

    Alleen zul je er geen vinden voor minder dan 3000 euro, of je moet op zoek willen in het Haagse Schilderswijk naar een “Turkse Achmed” die zo juist zijn baan kwijt is… :roll:
    Sparen dus!

    En ja, bedank diegenen maar die op die @#$#@-Gristenh*nden gestemd hebben! Wat een smerige draaikonterij…

    Login om te reageren
  37. Tombnolz zegt

    28 februari 2009 om 13:34

    @ casper

    Met alle respect, maar ik denk dat je een eeuwige twijfelaar bent. Als ik écht een autootje zoek, wel dan zal het er rap staan….

    Login om te reageren
  38. SimonMc zegt

    28 februari 2009 om 13:41

    Nou, neem zo’n Buick of een Oldsmobile, ben je tenminste uniek !

    Login om te reageren
  39. Markus zegt

    28 februari 2009 om 13:48

    Het lullige is dat er voor zaken als bijtelling (en verzekering trouwens ook) opeens wordt uitgegaan van de nieuwwaarde. Dat is gewoon legale criminaliteit en totaal irreëel. Een oude auto is waard wat hij waard is, en niet meer. Dan is het belachelijk dat jij kosten moet gaan betalen die gebaseerd zijn op een waarde die niet meer bestaat. Net als bij een autoverzekering. Je betaalt op basis van nieuwwaarde, maar je moet niet denken dat je ook basis van die waarde krijgt uitgekeerd als er iets is. Want dan weten ze opeens wel heel goed wat de dagwaarde is, sterker nog, dan ligt de dagwaarde opeens onder de prijs die nog voor zulke auto’s wordt gevraagd.
    Heeft dus verder geen ruk met de Christen Unie te maken (maar ik begrijp hoe graag velen hier christenen overal de schuld van geven, lekker makkelijk), maar met de witte boorden criminaliteit binnen de overheid en de onjuiste wetgeving die ze voortbrengen.

    Login om te reageren
  40. Markus zegt

    28 februari 2009 om 13:50

    @ casper: ze hebben wel een punt hoor. Make up your mind en kies wat. Als het niet blijkt te werken verkoop je de auto weer, makkelijk zat. Het is geen rocket science.

    Login om te reageren
  41. C-Driver zegt

    28 februari 2009 om 13:56

    Ik weet nog een mooie 3-deurs Volvo 360 GLT te staan met wat laswerk. Juiste bouwjaar, zeldzame auto.

    Login om te reageren
  42. Henk zegt

    28 februari 2009 om 14:03

    niet echt slim van de christenunie die rijen zelf altijd de oudste auto’s

    Login om te reageren
  43. RenesisHP zegt

    28 februari 2009 om 14:04

    @Casper.

    Wat ben je toch lekker besluiteloos en moeilijk aan het doen.
    Vergeet het hele belasting gezeik gewoon een keer en koop een goedkope betrouwbare auto.
    De optie die jij op het oog hebt is uiteindelijk nog duurder ook in de meeste gevallen. Oldtimers vergen bergen met onderhoud en vaak is er altijd iets mee aan de hand.

    Daarbij heeft de belastingdiscussie tegenwoordig geen zin meer. Het verandert waar je bij zit. Met jouw denktempo ben je dalijk al drie belastingwijzigingen verder.

    Autorijden is gewoon altijd duur. Accepteer dat en leef verder.

    Koop gewoon een auto waar jij je goed bij voelt.

    Ik bedoel dit overigens niet lullig. Ik denk alleen wel dat je iets meer orde in je chaos moet zien te scheppen. Dat verwachten je (toekomstige)klanten namelijk ook van je. ;)

    Login om te reageren
  44. Jimmie zegt

    28 februari 2009 om 14:08

    Wat een onzinnig verhaal, je gaat toch geen 15 jaar oude auto leasen?

    Volgens mij koop je die bak om prive te hebben dus heb je niks met die bijtelling te maken…

    Login om te reageren
  45. hupke zegt

    28 februari 2009 om 14:15

    Casper
    De volgende modellen kunnen op 21 januari 25 jaar oud zijn. En hebben een redelijke prijs en bovenal een tof of sportief karakter.

    Alfa romeo 75 (verschillende uitvoeringen met meer dan pk’s genoeg, de 1.8 turbo spijtig genoeg van ’86 is met 155 pk meer dan snel genoeg geloof ik en de 1.8 en 2.0 van ’85 zijn met vermogens tussen de 110 en de 128 pk ook al best tof voor een oude bak, je kan er zelfs hebben die een optioneel sper differentieel hebben)

    De Volvo amazone, met zelf een beetje werk aan ben je voor een 4000 euro lekker aan het touren mischien zelfs voor 3000, en desnoods lepel je er ondanks de 1.8 of de 1.6 nog een lpg installatie in. Wil je liever sport het blok kan gemakkelijk 200 pk aan.

    De audi Gt
    een voorwiel aangedreven (tenzij de 2.2 quatro) versie van de audi (ur)quattro. Met respectabel vermogen en dito verbruik voor een wagen van die tijd.

    Mercedes 190
    er zijn vele versies allemaal even karakter vol. En al vanaf een 500 euro tot 20000 euro.

    De VW passat 1ste en 2e generatie

    De alfa 33

    Dat zijn mijn suggesties.

    Login om te reageren
  46. sebastianchubasco zegt

    28 februari 2009 om 14:19

    @casper
    Ga voor de onmogelijke keuze… zo leer je in een hoog tempo de bergen en de dalen van het rijden met de auto van je dromen. en als je echt talent hebt kan je de hoofdprijs aan het eind van de rit (onder)houden.

    Login om te reageren
  47. hupke zegt

    28 februari 2009 om 14:24

    Ennu een volgende Column over iets anders want het begint echt te duren deze historie.

    Login om te reageren
  48. Mikeee zegt

    28 februari 2009 om 14:26

    @ mensen die privégebruik aanraden:

    Over die “omvangrijke kilometeradministratie” hè… van de week (of de vorige) had ik op BNR gehoord dat de Belastingdienst heeft besloten om de regels flink te versoepelen.

    Ze zeiden dat je straks alleen de beginstand en eindstand van de teller moet doorgeven. Alleen kan ik mij niet meer herinneren of het nou per jaar, maand of termijn was.

    Login om te reageren
  49. Een betere ontwerper zegt

    28 februari 2009 om 15:07

    @hupke: 20.000? Ik heb nog een 2.5 EVO II voor 80.000 zien staan ergens.

    Login om te reageren
  50. Thom zegt

    28 februari 2009 om 15:14

    @ Casper

    Please, je schrijft hele rare dingen.

    “Auto van de werkgever

    Rijdt u in een auto van uw werkgever? Dan geldt de regeling privégebruik auto van de werkgever. Dat wil zeggen: uw werkgever moet een bedrag als loon in natura bij uw loon tellen voor het voordeel dat u van het privégebruik hebt. Het bedrag dat bij uw loon wordt geteld, is de zogenaamde bijtelling.

    Voor welke auto’s geldt de regeling privégebruik auto van de werkgever?

    De regeling privégebruik auto geldt in principe voor alle personen- en bestelauto’s van de werkgever. Dat wil zeggen:

    -auto’s die met rijbewijs B mogen worden bestuurd
    -bestelauto’s met de vermelding ‘bestelauto’ op deel I A (voorheen deel I) van het kentekenbewijs

    Auto van de werkgever

    Bij een auto van de werkgever gaat het niet alleen om een auto die daadwerkelijk eigendom van uw werkgever is. Ook in de volgende situaties hebt u een auto van de werkgever:

    -Uw werkgever heeft de auto voor u gehuurd of geleast.
    -U hebt een eigen auto en u hebt met uw werkgever afgesproken dat hij alle kosten (inclusief de afschrijving) van uw eigen auto vergoedt.
    -U hebt zelf een auto gehuurd of geleast en uw werkgever vergoedt de kosten daarvan.
    -Het maakt hierbij niet uit of u een vergoeding aan uw werkgever betaalt (eigen bijdrage) voor het privégebruik van de auto.

    Geen auto van de werkgever
    Rijdt u met uw eigen auto en krijgt u alleen een vergoeding van € 0,19 per kilometer voor zakelijke ritten van uw werkgever? Dan is er geen sprake van een auto van de werkgever. “

    Login om te reageren
  51. Thom zegt

    28 februari 2009 om 15:15

    http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto.html#P0_0

    Login om te reageren
  52. Testpiloot zegt

    28 februari 2009 om 16:46

    Zoals veel mensen hierboven zeggen: “Koop gewoon lekker een mooie Mercedes-Benz”!

    Er zijn genoeg bedrijven waar je een hele mooie 25 jaar oude benz kan vinden met lage kilometer stand, zéér goede staat van onderhoud en alle opties en mogelijkheden die je je maar kan wensen. En vergeet niet dat Mercedessen van 25 jaar oud nog de beroemde degelijke bouwkwaliteit hebben.

    Tip: Kijk eens op http://www.budgetbenz.nl of http://www.benzbuzinezz.nl

    Staan echt hele mooie auto’s op.

    Login om te reageren
  53. EJS zegt

    28 februari 2009 om 17:05

    Echt, ga gewoon je hart achterna! Mocht het echt mislopen kan je een auto altijd nog verkopen!

    Login om te reageren
  54. Carmaster zegt

    28 februari 2009 om 17:30

    Audi Coupe GT B2 5 cilinder non turbo?

    http://www.kvquattro.com/site/cq_side4.jpg

    http://www.audicoupe.nl/pictures/coupe-gt-zijkant-zwart2.jpg

    http://img58.imageshack.us/img58/2498/gt5s3wp.jpg

    Ook een leuk, betrouwbaar en representatief bakkie…

    Login om te reageren
  55. 205GTI16 zegt

    28 februari 2009 om 17:53

    LOL

    Wat is je budget nu eigenlijk werkelijk?? In je 1e verhaal zeg je 3000 euro en nu worden er auto’s aangeraden die 5x zoveel kosten, dat schiet ook niet op….

    Login om te reageren
  56. pilsjongen zegt

    28 februari 2009 om 18:28

    BMW 2002-tje :D

    Login om te reageren
  57. T-Bird zegt

    28 februari 2009 om 19:45

    Mercury Grand Marquis, veel voor weinig, nooit chagerijnig..

    Login om te reageren
  58. lincoln zegt

    28 februari 2009 om 19:56

    @T-Bird ..
    heb ik em 2 weken geleden aangeboden .. hij mag em zo een week meenemen .. twee weken ook nog wel ..

    hoor nix van die knakker ..

    Login om te reageren
  59. Koen Bongers zegt

    28 februari 2009 om 20:02

    De BMW E30 wordt al sinds eind 1982 gebouwd en is dus ook gewoon belastingvrij te krijgen. Gewoon een goeie, harde importeren ergens vandaan (of toevallig vinden in NL) en je hebt een prima auto.

    Login om te reageren
  60. marruk zegt

    28 februari 2009 om 20:24

    Een 325 E30 is denk ik een goede keus, maar ik vind een 850 uit begin jaren ’90 ook nog steeds wel interessant – als je geen bezwaar hebt tegen een km-stand van net boven de 2 ton.

    Login om te reageren
  61. J.D. de Lange zegt

    28 februari 2009 om 21:02

    @ testpiloot

    Leuke site’s en mooie auto’s maar wat een belachelijk hoge prijzen.

    Login om te reageren
  62. Rocco zegt

    28 februari 2009 om 21:43

    Misschien moet je eens bij autobedrijf Sopa, kijken in Groningen die heeft ook genoeg e30’s 6 cilinders staan en ook wel andere auto’s in die klasse

    Login om te reageren
  63. baert wolfgang zegt

    28 februari 2009 om 22:57

    Mercedes 560 sec. Kwaliteit, tijdloos en snel

    Login om te reageren
  64. Emile_Benz zegt

    28 februari 2009 om 23:04

    @ Franco: jij ook? :)
    @ Casper: Hak die knoop nu maar door, wil je…

    Login om te reageren
  65. Cas zegt

    1 maart 2009 om 10:20

    Zoals ik hierboven al meerdere malen zie: ga voor een Mercedes-Benz (w123 of w126).

    Login om te reageren
  66. Emile_Benz zegt

    1 maart 2009 om 10:46

    @ Cas: precies. Of een W124…

    Login om te reageren
  67. KlassiekeKliko zegt

    1 maart 2009 om 11:52

    ” Ik wil een leuke klassieker, maar eigenlijk draait ’t er alleen maar om dat ’t niks mag kosten”. Zie hier de hollandse “liefhebber”.

    Login om te reageren
  68. Laurens zegt

    1 maart 2009 om 11:55

    Kennis van me heeft net aan zijn toch al zeer goede 123 weer zo’n 4000 Euro onderhoud mogen aftikken. Nu is het ding nog beter, maar het blijft een Mercedes uit die periode, soort van vliegend tapijt. Past wel bij de meeste eigenaren :-)

    Login om te reageren
  69. lincoln zegt

    1 maart 2009 om 12:06

    @Klassiekekliko .. goed gesproken ..
    ook is de eis dat de auto “goed” overkomt bij klanten cq buren ..

    ja ja .. de nederlandse autoliefhebber rockt + punkt van alle kanten ..
    dat volk verdient gewoon een Balkenende ..

    Login om te reageren
  70. paginl zegt

    1 maart 2009 om 15:23

    en een mgb gt?
    is dat geen optie.
    onderdelen kosten een habbekrats.
    deze auto word ook wel the poor man’s aston martin genoemd.
    erg mooi en cheapo.
    groeten pagi

    Login om te reageren
  71. Willem zegt

    1 maart 2009 om 19:26

    kijk vooral eens in de auto-motor klassiek.
    staat bijvoorbeeld een volvo 780 Bertone TDI 6 cil. 180 dznd km. 1988
    veel nw. onderdelen voor 4000 euro!!
    zou ik zo kopen.
    Willem.

    Login om te reageren
  72. CasperH zegt

    2 maart 2009 om 13:15

    Ok guys, duidelijk. Sorry dat ik een aantal van jullie verveel. Ik kwam twee weken terug achter de nieuwe bijtellingsregel, hij gooide voor mij roet in het eten want ik dacht er echt bijna uit te zijn. Ik ben niet voor niets op zoek naar iets tot de 3000 euro. Als je dan weet dat je vanaf volgend jaar ineens forse extra kosten gaat maken dan heeft dat uiteraard grote invloed op mijn keuze. Hoe dan ook: ik zal geen column meer schrijven over mijn speurtocht totdat ik een keus gemaakt heb of er écht noemenswaardige zaken gebeuren. Op zich was het ook meer mijn bedoeling over de bijtellingsregeling te schrijven en dat te verduidelijken aan de hand van mijn eigen situatie, maar ik begrijp dat dit verkeerd overkomt.

    @rikkon: Ik heb dit redelijk uitgebreid doorgenomen, ook met mijn accountant. Het is voor mij absoluut voordeliger om de auto op de zaak te kopen. Dat heeft onder meer te maken met het verwachte aantal kilometers, onderhoudskosten, etc.

    @RDS: geen foutje, de belastingvrijstelling voor klassiekers vervalt per 2012. Per 2010 gaat de nieuwe bijtellingsregeling in. Wat betreft die zin die je noemt in je andere reactie: da’s idd mis gegaan, typisch gevalletje van verkeerd aanpassen. Moest zijn: “Op zich logisch, gezien het feit dat auto’s van pak hem beet een jaar of vijftien oud natuurlijk aanzienlijk betrouwbaarder en bruikbaarder zijn dan een “echte” klassieker van 25 jaar of ouder.”

    @ Jimmie: bijtelling telt niet alleen bij leasen, maar ook bij een zakelijk gekochte auto die privé gereden wordt.

    @ Lincoln: ik kom nog op je aanbod terug, heb het destijds gemist. Overigens, Maurits is niet mijn vader. En mijn vader geen ambtenaar. :)

    @ iedereen die me aanbeveelt door te sparen: bedankt, maar nee. Ik wil dit voorjaar rijden. Al is het in een skelter. Ik heb lang genoeg zonder auto gezeten.

    Login om te reageren
  73. CasperH zegt

    2 maart 2009 om 13:18

    Lincoln, kun je me een mailtje sturen op casper at autoblog dot nl
    Denk het vraagteken er even bij, mijn toetsenbord doet vreemd.

    Login om te reageren
  74. Laurens zegt

    2 maart 2009 om 13:50

    @casper

    nogmaals, als je werkelijke kosten voor de auto lager liggen dan wat je op basis van cataloguswaarde dient bij te tellen, mag je op basis van de werkelijke kosten bijtellen.

    Een kennis is belastingadviseur en doet dat voor zijn eigen auto: scherp inkopen via een autoveiling en dan een paar jaar later weer verpatsen aan een particulier. Hij rijdt relatief dure auto’s op die manier voor weinig omdat hij aantoonbaar nauwelijks afschrijft.

    Een goede accountant zou dat kunnen weten.

    Maar ik blijf bij mijn commentaar dat als je een echte autoliefhebber bent, je je niet teveel moet aantrekken van de belastingtechnische consequenties. Zoveel maakt dat nou ook weer niet uit per maand, als je in het laagste belastingtarief zit :-)

    Verder mag je van mij schrijven wat je wilt, je stukjes zijn interessanter dan de zoveelste post over een tuner met spoilers.

    Login om te reageren
  75. CasperH zegt

    2 maart 2009 om 14:17

    Laurens, ik ga het mijn accountant zeker even voorhouden. Thanks voor de tip!

    Login om te reageren
  76. EJS zegt

    2 maart 2009 om 15:44

    @Casper

    als je aan de hand van je eigen situatie dat nieuwe belastingding/bijtellingsregel wou uitleggen, is je titel onhandig gekozen, daarmee zaai je verwarring. Verder ben ik ’t met Laurens eens dat ik liever jouw columns lees dan ’t gemiddelde bericht over een tunert.

    Login om te reageren
  77. CasperH zegt

    2 maart 2009 om 17:28

    EJS: ook de titel hielp niet nee, maar als ik het verhaal zo teruglees was er wel meer niet handig aan deze column. Anywho, shit happens, volgende keer beter. Fijn om te weten dat ik (in ieder geval voor sommigen) nog net iets interessanter ben dan de tupperware posts ;)

    Login om te reageren
  78. EJS zegt

    2 maart 2009 om 19:49

    @casper
    ik heb ook niet echt hard m’n best gedaan verdere onhandigheden eruit te halen, volgens mij kun je de rest prima zelf zien, zoals je zelf al aangeeft.

    En dat ben je zeker, maar ik hou sws al van columns e.d.;) Dat is bijvoorbeeld ook één van de eerste dingen die ik bekijk in het TG Magazine!

    Login om te reageren
  79. RenesisHP zegt

    4 maart 2009 om 14:23

    @Casper.

    Spaar door en koop mijn mx5. Fun gegarandeerd. ;)

    Login om te reageren
  80. hupke zegt

    6 maart 2009 om 21:05

    @ een betere ontwerper ik bedoelde natuurlijk 2000 euro maar was ff te enthousiast met de 0000tjes :p

    Login om te reageren
  81. Meo zegt

    20 maart 2009 om 00:20

    Casper,

    ik heb de Ford Sierra Xr4i hier nog niet voorbij zien komen. Is ook zeker het overwegen waard. Het is de enige Sierra met een andere carosserie en hij heeft een heerlijke 2.8 v6 met veel koppel onderin. Er zijn er op dit moment 2 te koop in Nederland, beide rond de 2500. Ben pas zelf bij een wezen kijken en het is echt een brute bak.

    Kijk ook eens naar de E30 323i. Een stuk minder bekend en iets ouder als de 325. Bijkomend voordeel: ze worden nu precies allemaal oldtimer. Heeft 20 pk minder dan de 325, en komt dus uit op 150 pk. Dit wel bij een iets lager toerental volgens mij. Ook redelijk exclusieve auto.

    Beide heerlijke RWD’s, 150 pk, belastingvrij, en oldtimerverzekering. Casper, wat wil je nog meer?;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North