Klassieker: Honda Integra Type-R (DC2)

Auteur: , 56 Reacties

Tegenwoordig zien we ze vaker: premium aanbiedingen in het C-segment. Kort door de bocht zijn dat normale C-segment auto's waar de fabrikant een beetje waarde toevoegt om zo een hogere vraagprijs te kunnen vragen.

Honda

Eind 1994 kwam BMW met de E36 Compact. Dit zou je kunnen zien als de eerste premium aanbieding in dit segment, ondanks dat het een E36 sedan was met een afgesneden kont en E30 achtertrein. De A3 kwam een jaartje of anderhalf later en bood alle bekende premium waarden (gevoel, beleving, mooie afwerking van de prijslijst) tegen een premium prijs.

Bij Honda vulden ze dit aanmerkelijk anders in. Daar lazen ze het boek Principles of Marketing van Kottler ook en redeneerden dat ze daadwerkelijke waarden moesten toevoegen om een hogere prijs te kunnen rechtvaardigen. In 1993 kwam de derde generatie Integra op de markt. Om de auto meer premium te maken ten opzichte van de Civic was de techniek afwijkend. Een 1.8 liter viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen, goed voor maar liefst 140 pk. Standaard. Lijkt nu niet zo bijzonder, maar een Golf 1.8 (toch ‘semi-premium’) leverde een schandalig schamele 75 pk. Dat was net aan de helft.

Acura Integra 1.8 GS Sedan

Het was niet alleen de motor van de Integra wat bijzonder was. Ook het onderstel was voor zijn tijd en klasse alleraardigst: double wishbones rondom. Dat hadden een Golf, A3, of E36 niet. Sterker nog, zelfs de huidige Civic heeft het niet meer. De standaard Integra was dus prima premium vervoer. Zo premium zelfs dat je deze niet bij de gewone Honda dealer in Japan kon krijgen, maar speciaal naar de Honda Verno dealer moest. Daar werden alleen de meest luxe en sportieve Honda’s als de NSX en Legend verkocht.

Honda Integra SiR-G Coupé

Ook in de US kon je niet terecht bij een Honda dealer. Die leverden ze niet. Je mocht jezelf togen naar de Acura dealer. De Integra was te krijgen in diverse smaakjes. Er waren diverse modellen met de 140 pk motor en er was zelfs eentje met een hitsige variant van de B18, deze had namelijk Variable Valve Timing and Variable Lift Electronic Control (VTEC) en wist zonder turbo’s zelfs zo’n 175 pk te halen. In Japan werd deze auto aangeduid als Integra SiR en in de States heette deze auto Acura Integra GS-R.

Acura Integra 1.8 GS-R Coupe

Dus een sportcoupé met ongeveer 170-180pk. Dat hebben we vaker gezien, toch? Klopt. Maar niet zo eentje als deze. Honda had namelijk grootste plannen met de Integra. De NSX sloeg in als een bom (onder de liefhebbers althans) en de Type-R variant daarvan deed er nog een schep boven op. Het idee was om alle elementen die de NSX en NSX Type-R zo bijzonder maakten door te voeren naar een Integra. Deze auto was de Honda Integra Type-R en het is misschien wel de beste voorwielaandrijver ooit gebouwd. De motor was nog altijd de B18C unit, maar dan grondig herzien door de heren van Honda. Het VTEC systeem werd iets heftigere afgesteld, de compressie was hoger, het uitlaatspruitstuk was aangepast evenals het gasklephuis.

B18C

Ondanks de bescheiden 1.8 liter waren de prestaties indrukwekkend. Bij 8.000 toeren leverde het blok 200 pk. Dit waren 190 stuks voor de US en EU uitvoeringen dankzij een iets afwijkende compressieverhouding vanwege emissie eisen. Meer dan voldoende, want zo veel mogelijk vermogen was nooit het uitgangspunt van deze auto en 0-96 km/u in iets meer dan 6 seconden is voor een voorwielaandrijver behoorlijk snel. Het rijden, daar ging het om. Dat kon zelfs gerieflijk met zijn vieren, want de Integra Type-R is er ook als sedan geweest.

Honda Integra Type-R Sedan (DB8)

Het is namelijk een raszuivere sportwagen met toevallig voorwielaandrijving. Alles was dusdanig afgesteld om de bestuurder het gevoel te geven dat deze in een race auto voor de weg zit. Lekker clicheetje, maar het klopte wel. Als je naar de auto toe liep zag je dat de 15” lichtmetalen velgen iets camber hadden. De banden hadden relatief weinig profiel, het zat tegen semi-slick niveau aan. Open de deur en de twee knalrode Recaro kuipstoelen vielen op (zwart kon ook, geel werd later leverbaar). Geen optie overigens: standaard. Nam plaats en je zat direct klemvast. De deur dicht trekken ging verbazingwekkend licht. Niet met het kluisdeur gevoel,- en gewicht van een Duitser, maar wel met eenzelfde precisie.

Honda Integra Type-R interieur

Datzelfde gold ook voor de besturing. Deze had voor het comfort bekrachtiging en voor de veiligheid een airbag. Maar daar wisten de heren ingenieurs zeer kundig om heen te werken. Zeer weinig auto’s waren zo communicatief via het stuurwiel. Het rad was ook nog eens zeer direct, gewoon op Ferrari niveau. Insturen was gaan, direct. Dit had een klein nadeeltje: de draaicirkel was dermate groot dat je bij een gemiddelde rotonde in Almere-Hout drie keer moest steken.

Honda Integra Type-R (DC2) Championship White

Niet alleen je handen kregen door wat er gebeurde op het asfalt, ook het onderstel deed dat. Dat was stevig, maar niet kneiterhard, een fout welke veel tuners nog wel eens willen maken. De Integra Type-R was uiterst goed te zetten voor een bocht. Je kon later aanremmen dan iedereen vanwege het lage gewicht en dankzij de hoge grip kon je veel snelheid mee de bocht in nemen.

Honda Integra Type-R (NZ spec)

Maar eenmaal in de bocht was de Integra Type-R in tegenstelling tot veel voorwielaandrijvers niet singele minded: je kon verder insturen, vol gas ondersturen of met abrubt gas los zelfs met flink overstuur de bocht uit. Net wat de bestuurder uitkwam. De bocht uitsturen was geen probleem, mede dankzij het 25% sperrend torsen differentieel. Niet zo heftig als het Quaiffe diff van een Focus RS of het Draxler diff van een Corsa OPC. Neen. Bij de Integra Type R ging het allemaal om precisie en verfijning. Daar droeg de motor aan bij. Ondanks dat 200 pk niet veel lijkt was het voor de Integra meer dan zat. Elke pk kon je bijna per stuk op het asfalt drapperen. Ook hierbij geen lompe motor als een Saab Turbo, maar een uiterst geraffineerd naaimachientje die alleen maar meer, meer, meer toeren wilde maken.

Hoe had Honda dit bereikt? Ze hebben er geen ‘marketing’ term voor bedacht, maar gebruik gemaakt van een heel beproefd recept. Voeg de dingen toe die waardevol zijn en haal de onnodige dingen eraf. Bij bijna élk onderdeel werd er gekeken hoe het geoptimaliseerd kon worden en of het überhaupt nodig was. Dus wat de Integra nodig had waren de Recaro kuipen (+6,6 Kg), aangepaste wielophanging (+5,5 Kg), achterspoiler (+3 Kg) en het Torsen diff (+1,5 Kg). Om deze gewichtstoename tegen te gaan werden er op allerlei manieren kilo’s bespaard. Denk aan het verwijderen van de airconditioning (-18 Kg), vloerisolatie (-10 Kg), stereo, boxen en antenne (-5,5 Kg), dashboardisolatie (-3,5 Kg) en de achterruitwisser (-1,8 Kg). Gelukkig waren het Momo stuurwiel (-0,7 Kg) en de lichtmetalen wielen (-5,5 Kg) zowel nodig als lichter. Ten opzichte van de Integra Si-R was de Type-R 40 Kg lichter, ondanks dat er voor 25 Kg aan onderdelen opgeschroefd werd. Voor de straatracer met comforteisen kwam Honda later met een Integra Type-Rx, deze had wél airco, stereo en achterruitwisser.

Integra Type R Interieur

Dit alles stond beschreven in de speciale folder van de Integra Type-R. Pak de brochure van een A3 of A-klasse en je ziet veel te jonge, strontchagrijnige mensen in vage designeroutfits semi-geïnteresseerd de verte in kijken terwijl ze met hun fulloption A3 over een Spaans berglandschap rijden. Of zoiets. Niets van die onzin in de Integra folder. Hier kon je afgebeeld zien wat onderstuur was en hoe het diff van de Type-R dit verhielp. Ook kon je zien dat de speciale motor met de hand gebouwd werd en een paar pagina’s puur om te laten zien waar het gewicht werd bespaard. De mensen in de folder hadden een helm op of waren een motor aan het bouwen. Tevens werd in de folder aangeraden om de auto het circuit op te gaan en de grenzen op te zoeken. Dat was een een element waar de Integra Type-R echt in zijn element was.

Deze auto was behoorlijk overengineered. Omdat alles moest kloppen aan de auto en Honda de Integra Type-R wilde homologeren voor diverse toerwagenklasses wereldwijd was het een nogal dure auto. Honda had wel de goede smaak om dit niet door te berekenen aan de klant. De Integra Type-R moest Honda een imagoboost geven. In plaats van reclameslogans gewoon een topauto bouwen. Per exemplaar schijnt Honda zo’n 15% verlies gemaakt te hebben.

Dit is één van de weinige auto’s die wereldwijd in vrijwel ongewijzigde vorm verkocht werd. Sterker nog, in Europa was de Integra al een paar jaar uit de prijslijsten verdwenen en was Type-R de enige Integra die je kon krijgen. Japanse Integra’s kun je herkennen aan de brede platte koplampen, terwijl de rest van de wereld de bekende dubbele koplampen kreeg. De Integra was eigenlijk overal in zijn element. Behalve in Nederland misschien. Dankzij de perfecte geasfalteerde wegen kon de Integra Type-R niet aantonen dat het onderstel bovengemiddeld veel absorptie vermogen had. Het kleine aantal bochten, vele drempels en de grote drukte op de wegen zorgden er voor dat het een vreemde eend in de bijt zou blijven. Zo heel af en toe, bij een klaverblad of lange bocht kon je als je de ruimte had met gemak naar snelheden gaan waar alleen Honda Fireblade’s motorfietsen zich nog prettig bij voelen.

Honda Integra Type-R (DC2, EU-spec)

Voor alle anderen was een jaarabonnement op de Nordschleife een optie. Je reed naar Eiffel, genoot van de buitenwegen om vervolgens een ronde of 5 de auto te gebruiken waar deze voor is bedoeld: Porsches en BMW’s pesten. Daarna reed je naar huis, plankgas over de Autobahn naar een topsnelheid van 237 km/h. Thuis aangekomen draaide je gewoon het contactslot om om de motor uit te zetten. Een uur later rijdt je vriendin er mee naar de Albert Heijn. Niets aan de hand.

Exceptionele techniek dat het gewoon altijd deed. Premium volgens Honda.



56 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Het blijven gave wagens! Wist niet dat ze ook als sedans geleverd waren. Je komt Integras vgm niet meer zo vaak tegen. Doe er maar eentje in een frisse kleur.

Lekker stuk Willem.
@toyotafortuner: Gran Turismo 2 is ze elke dag leverbaar ;)
Check op Youtube het kanaal van Daniel Silvester, een Britse gozer met een VTEC-tic die een vlog bijhoud over z’n DC2. Aanradertje vanwege aanstekelijk enthousiasme, sleutelen met vrienden, roadtrips, trackdays, bloopers, etc.
@volvo-s60-adept: heb me direct na het kijken van 1 video geabonneerd :)
Blijft een gave auto! Bijzonder om ‘m nog tegen te komen
Premium volgens Honda. volgens mij ook.
Leuk verhaal en fijne auto. Heb er zelf nooit eentje gehad maar had het wel gewild. Gezien beperkte tijd voor autohobby gaat het er niet van komen, denk ik want anders staat hij stof te happen in de garage net zoals dat nu gebeurt.

@willeme: doe volgende week mee aan de Vestingloop dus ben bij jou in de buurt ;)
@stephane8200: Willemstad?? Mooiste stad van Nederland ;)
@willeme: ja, daar. 10K en ga voor top 20 klassering ;)
Heerlijk geschreven en spot on! Uiteraard hou ik van hot hatches en dit was toen toch wel een van de beste. Zo jammer dat het een Japanner is, voor de rest klopt alles. De motor is waanzinnig en het onderstel kan zich meten met de beste Europese hot hatches uit die tijd. Voor mij niet speels genoeg (vandaar de Peugeots..) maar wel steengoed.
Zag er vandaag nog een bij C&C
Buitengewoon aardig artikel met veel info waarvan ik niet wist dat ik het niet wist.
Leuk stuk! Hier in de buurt (Zutphen) heeft een tijd een DC2 Integra gestaan. Heerlijk puur gebakje. Stuur rechts, dus waarschijnlijk import uit Japan of UK. In UK werden de auto’s veelal grijs geïmporteerd (net als veel andere interessante Japanse auto’s).
Saab Turbo motor lomp…. Pfoe….
Je ziet ze nog regelmatig op de ring…
Mooi artikel over een mooie en toch een licht legendarische honda
Prachtige laatste zin! Het hele stukje is geweldig geschreven, maar die laatste zin maakt het perfect af!
Type-R = de Japanse code voor een tweedeurs model, gebruikt iedere fabrikant daar.
En Honda, kan eigenlijk geen enkel Europees merk tegenop, is meer een engineering company dan een marketing bureau of financiële instelling die toevallig auto’s maken .
@desjonnies: civic fd2 type r was nochtans een 4-deurs
@desjonnies: dat ‘Type-R’ gebruikt Subaru alleen om de tweedeurs aan te geven van de homologatie modellen, volgens mij. Vierdeurs heet dan Type-RA.

Alle andere Japanners vullen het anders in. De Mazda Lantis Type-R is een vijfdeurs liftback, de Accord Type-R is een sedan. Veel Civic Type-R’s zijn drie of vijfdeurs hatchbacks. De Mazda RX-7 Type-R was een coupe, maar van de RX-7 was er niet in een andere carrosserievorm.

Mooi stukje weer. Hardop zitten lachen bij het stukje over de brochure.

Zelf nooit in een Integra gezeten, maar mijn broer had een Civic met Japanse Integra Front-end swap dus deels ook weer wel. Wat een geweldige auto was dat, zoveel gevoel in het stuur en de heerlijke motor met heerlijk geluid. Ik heb nog geen FWD auto gereden die dat kan evenaren.
Volgens de kenners is dit de fijnste voorwielaandrijver aller tijden…
@jochempie:

Zijn dat die “kenners” die ook zo weglopen met de Toyota GT86 ??
@lincoln: Wat is je punt, Lincoln?
@simonmc:

Veel “kennen” maar niet kopen ..
@lincoln: wat is er met de BRZ / FR-S / GT 86 ?
@ronin1130:

Dat je ze aan de straatstenen niet kwijt kan raken ..
@lincoln: zoals dat de meeste Japanse wagens hier in Europa zwaar onderschat worden … en dikwijls ook ‘neergeschreven’ in de pers
@ronin1130:

Tuurlijk .. Ligt aan de media ..
Louwman zal het helemaal met je eens zijn ..
@lincoln: als je de zaken objectief bekijkt zal je toch moeten toegeven dat in de Europese pers vaak denigrerend wordt geschreven over Japanse modellen. Hoewel zij vaak uitstekende producten leveren. En dat blijft ook allemaal hangen in de perceptie van de mensen. Zal wel iets te maken hebben met een soort protectionisme zeker, en met reclame-inkomsten, sponsoring, beschikbaarheid testwagens … Vergelijk vaak eens met (vergelijkende) tests in de Angelsaksische of Australische pers.
@ronin1130: Dat is vice versa ook zo; en breek me de bek niet open over Amerika. Nee, het probleem met de GT86 in Europa is gewoon de prijsstelling, nog even los van de ongunstige NL bijtelling regels daar nog eens bovenop.
@dawwg:

LOL .. In Amerika doen de Japanse auto’s het juist uitstekend ..

En de GT86 kan je inmiddels voor 50% van de nieuwprijs oppikken ..
Veeeeel te duur voor de objectieve kenners dus ..
Dit had een klein nadeeltje: de draaicirkel was dermate groot dat je bij een gemiddelde rotonde in Almere-Hout drie keer moest steken.

Almere Hout heeft welgeteld 0 rotondes ;)
Nog een leuke anekdote bij dit fantastische speeltje. Honda wou met dit model meedoen in de toerwagenkampioenschappen in Europa. Bij het testen werd in meerdere Europese landen 1 dag het circuit afgehuurd, en hierbij sneuvelde op elk hiervan het ronderecord voor wagens tot 2000cc! Met een zo goed als standaardversie!! Enkel Francorchamps lukte het niet omdat het … regende
@ronin1130: maar hoe is het afgelopen. Hebben ze de toerwagen klasses gedomineerd? Voor zover ik me kan herinneren niet; ten minste, niet op wat bij Eurosport voorbij kwam rondom 1993 en later.
@gregorius: ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik het niet echt weet. Rond de introductie van deze modellen in de toerwagenkampioenschappen ben ik de interesse verloren… Waar is de tijd van de Audi A4 Quattro, BMW 318i/320i, Ford Mondeo, Honda Accord, Renault Laguna enz… Fantastisch toen, close racing met hun atmosferische 2.0 met 300pk!
@gregorius: ik kan het je vertellen. De Integra deed het erg goed. Honda deed zelf niet mee met een fabrieksteam met de Integra (maar met een Accord). Voor veel priveteams was het lang een favoriet.
Toen ik nog avondschool automechaniek volgde, had een mede-leerling exact dezelfde als die witte hierboven afgebeeld. Gelukkig had hij het fatsoen om hem in ere te houden, en niet te verkrachten met aftermarket sjonnie gedoe. Het enige dat hij had toegevoegd, was onderhuids en was voor en achter zo’n “suspension bar” ( weet de goede term niet ) om stijfheid te creëren tussenin de wielen-veronderstel ik. Volgens hem was het effect enorm merkbaar.

Alleen de sticker op de ruit ” Dude I almost had you -Paul Walker (1973 -2013) “, was in mijn ogen nogal sneu.

Hij heeft mij verteld dat een kameraad van hem eens wat aan het kloten was met z’n auto, en dat toen het torsen-differentieel uit elkaar sprong. Auwtsj…En ook duur. Een versnellingsbak revisie was ook al aan de orde geweest, de synchromesh ringen meende ik. Ook een heel dure grap ( logisch ). Had ten tijde nog een (rijdende) Honda S2000, en dat geen haar op m’n hoofd er aan dacht om het eens tegen hem op te nemen. Zowel qua acceleratie, als in de bochten. Magnifiek ding !
@SimonMc: Veerpootbrug bedoel je denk ik
@redbeams: je ziet vaak onder Civics ook van die aluminium constructies zitten, zou misschien zijn wat ‘ie bedoelt? Veerpootbruggen zitten toch altijd bovenin?
@redbeams: Inderdaad. Bedankt.
Super artikel dit! Misschien nog een een artikel over de civic type r ep3?
Toen maakte Honda nog Mooie Modellen . Jammer dat er nu die rare spaceachtige ,spoilerachtige bij Honda vandaan komen. Zonde .
Ik heb dit nooit een boeiende auto gevonden, maar na het lezen van dit artikel wil ik er eigenlijk een.
Jammer dat er veel zijn verkracht. De Japanse is imo veel mooier. Jammer dat we ‘m niet kregen. Er ging laatste een volledig originele gele Acura onder de hamer met 30k miles voor $32k oid.
‘veel te jonge, strontchagrijnige mensen in vage designeroutfits semi-geïnteresseerd de verte in kijken terwijl ze met hun fulloption A3 over een Spaans berglandschap rijden’

Heerlijk en treffend omschreven.

Het soort klote hipsters dat bij Starbucks tevens semi-geïnteresseerd op hun MacBook naar een bureaublad staren onder het genot van een “way too lekkere” frappuccino beverage.

Om te kotsen dat soort
He petje….! Afblijven!!! Zo laten……
Ok, ik vergeet het kritische artikel over max verstappen van laatst nu, jullie hebben nu iets geschreven wat ik zeer kan waarderen. Hulde autoblog.nl .

Toch ga ik er wel iets aan toevoegen. De integra type R is idd de beste fwd sportauto ter wereld. Veel eigenaren zijn puristen en herstellen integra’s in eer naar fabrieksspecs met hier en daar mugen of spoon onderdelen om de auto technisch nog verder te optimaliseren. Ook een andere motor zoals de civic type R motor, de k20 wordt soms gewisseld . Veel autos zijn actief in time attack wedstrijden en heuvelklimraces. In Milwaukee staan denk de 3 meest begeerlijke integra’s in de ‘Realtime Collection Hall). Integra R rijders zijn een soort familie (met dank aan Facebook). We komen jaarlijks ook samen op een camping in de buurt van venray en op hondafest in venlo Grtn. Robert (hondaintegra.nl & eigenaar van een onverprutste eudm integra type r dc2, no. 1617).. https://youtu.be/eBVhnaJMcQA
Nog een indruk van hondafest NSX club europe & hondaintegra.nl groep https://youtu.be/2bP_lApGXHA
Die op foto 8, die wil ik! Staat erg hoog in mijn lijstje. Verder wederom een top artikel van ome Willem! Leest lekker weg, vol met leuke weetjes en een lekker vleugje humor,
En nou wachten op de nieuwe Integra gecombineerd met de CR/Z die echt in de pijplijn blijkt te zitten. Helaas zal die wel een (lompe?) turbo krijgen. ;-)
Heb ze vaak gezien
… alleen in het wit
Wat een top-verhaal!
Ik heb hem nooit aandacht gegeven, en had er het beeld bij van een soort Nissan 100NX: een kekke carrosserie op een Sunny.
Echt een topwagen ik zie de laatste tijd vaak een bordeaux rode acura integra. Honda type-r zijn heerlijke autos

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).