• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Maserati Bora

Auteur: chefke, gepost 13 april 2008 om 18:00 – 42 Reacties

Maserati Bora


Deze week hebben we weer een Italiaanse schone in de klassiekerreeks. Net na de overname van Maserati door Citroën in 1968 begon de ontwikkeling van de Bora. Het moest een sportwagen met middenmotor worden om de concurrentie van Ferrari en Lamborghini het hoofd te kunnen bieden.

Het project startte al in oktober 1968 onder de naam Tipo 117. In 1969 was het eerste rijdende prototype klaar maar pas in 1971 werd de productieversie onthuld in Genève. De verschillen waren minimaal. Het prototype had twee luchtinlaten op de motorkap en roosters achter de voorwielen. Verder ontbrak de kleine achterspoiler die het productiemodel wel heeft.

Het design van de Bora was nogal apart en ik kan de achterkant ook niet direct mooi noemen. De sportwagen is ontworpen door Giugiaro van ItalDesign die al eerder de Ghibli getekend had. De Bora had een hoge achterkant met twee opvallende langwerpige achterruiten. De A-stijlen en het dak waren van geborsteld roestvrijstaal wat zorgde voor een contrast met de kleur van de lak. Aan de achterkant lag de motor onder een grote glazen kap die opengeklapt kon worden voor het onderhoud.

Maserati Bora

De motor was een 4,7-liter V8 die in de lengterichting lag. Het blok leverde 310 pk waardoor de Bora in 6,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 sprintte. De topsnelheid was 270 km/u. De 4,7-liter motor voldeed echter niet aan de Amerikaanse eisen en dus werd in 1973 een 4,9-liter motor onder de kap gelegd van de modellen die naar de Verenigde Staten verscheept werden. Helaas voor de yanks leverde de grotere motor minder pk’s want het blok kwam niet verder dan 280 pk. Hierdoor deed de Bora 0,4 seconden langer over de sprint van 0-100. In 1976 kregen alle Bora’s de 4,9-liter V8 die door een hogere compressiedruk 330 pk leverde.

Om trillingen en het lawaai te dempen werd de motor bevestigd op een subframe dat aan de rest van de auto vastzat door vier flexibele verbindingen. Verder werd de motor afgedekt door een aluminium kap voorzien van dik tapijt en zat er een dubbelglazen ruit tussen de bestuurder en de motor om het geluid nog verder terug te dringen.

De Bora was geen hardcore racer maar meer op luxe gericht. De auto moest goed gebouwd, betrouwbaar, verfijnd en combortabel zijn. De Maserati had bijvoorbeeld onafhankelijke wielophanging. Het interieur was voorzien van veel leer. De pedalen en de bestuurdersstoel waren hydraulisch te verstellen en de ramen gingen elektrisch op- en neer. Ook werden de meeste Bora’s geleverd met airconditioning.

Maserati Bora

Dat Citroën de eigenaar was van Maserati is terug te zien in de gebruikte techniek. Het hydraulische systeem voor de schijfremmen, het verstellen van pedalen en de inklapbare koplampen kwam namelijk uit het magazijn van de Franse fabrikant.

Uiteindelijk bleef de Bora in productie tot 1979. Er waren toen 571 exemplaren gebouwd waarvan er 289 de 4,7-liter motor hadden. Citroën werd halverwege de jaren ’70 opgenomen in het PSA-concern waardoor het Franse bedrijf Maserati moet verkopen. Hierdoor is de Bora nooit verder ontwikkeld gedurende zijn leven. Er zijn alleen een paar miniscule aanpassingen gedaan zoals een rondere vorm van de koplampen en een verschuiving van de schanieren van de bagageruimte van achter naar voren waardoor de klep in tegengestelde richting opende.

Uiteindelijk heeft de Bora Maserati geen geluk gebracht. Desondanks is het wel een icoon.

Ook interessant!

  • Ferrari SUV mag buitenspelen, vermomd als Maserati
  • Uitverkoop! Van Lambo to Maserati bij Belgische domeinen
    Uitverkoop! Van Lambo tot Maserati bij Belgische domeinen
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Maserati

Vorig bericht: « China komt steeds dichterbij: Geely NL concept
Volgend bericht: Gewoon omdat het kan: 8-wielige Isuzu pick-up met V8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Aston Martin zegt

    13 april 2008 om 18:08

    Best wel mooi.

    Login om te reageren
  2. Joske zegt

    13 april 2008 om 18:18

    Voor die tijd is het een mooie bak. Best nette lijnen die al mooi rond lopen.

    Login om te reageren
  3. floryn zegt

    13 april 2008 om 18:21

    gaaf he en idd best tijdloos doordat het allemaal niet zo schreeuwerig en gecompliceerd is qua design.

    Login om te reageren
  4. LionSpeed zegt

    13 april 2008 om 18:27

    Mooi stukje! En mooie auto =)

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    13 april 2008 om 18:27

    tja Giugiaro he .. wat heeft die man op Deawoo na eigenlijk voor een missers gemaakt ??
    toch ben ik net iets meer van de Merak gecharmeerd ..

    Login om te reageren
  6. victor zegt

    13 april 2008 om 18:28

    niet echt mooi vind ik hem ook niet voor die tijd, de miura was toch zijn opvolger??

    Login om te reageren
  7. David38 zegt

    13 april 2008 om 18:32

    Mooie video. Meer Gran Tourismo dan sportwagen, niks mis mee.
    James May presenteert bekwaam en rustig, prettige stem ook.

    Geheel toevallig dat de huidige GT S ook een 4,7 liter V8 heeft………….;)

    Login om te reageren
  8. IksEm zegt

    13 april 2008 om 18:33

    Citroën SM?
    En dan nog alletwee met teleurstellende verkoopscijfers.

    Login om te reageren
  9. IlCuoreSportivo zegt

    13 april 2008 om 18:44

    nog nooit van gehoord, nette bak.
    Maar de ghibli was mooier, die heb ik laatst wel gezien in het rood.
    Maar wat wil je onder het dak van citroën. :)
    de één is kampioen van comfort en de ander van sportwagens…

    Login om te reageren
  10. sebastian zegt

    13 april 2008 om 18:51

    khamsin was ook een knappe…

    net een uitgerekte alfetta gt…

    Login om te reageren
  11. sebastian zegt

    13 april 2008 om 18:52

    Login om te reageren
  12. NiNja! zegt

    13 april 2008 om 19:01

    Lijkt beetje op de Delorean.

    Login om te reageren
  13. bruistablet zegt

    13 april 2008 om 19:02

    reete mooie auto,..zo”n tien jaar geleden een stoplichtsprintje mee gehouden,..ik in mijn senator en die meneer in z”n mas erati….ik ging af als een gieter.

    Login om te reageren
  14. Adriaan W. zegt

    13 april 2008 om 19:14

    tiens.. toeval of niet…

    Daarnet zag ik een oudere wagen rijden door het centrum van Oostkamp (Brugge – BE).
    Ik wist niet meteen welke wagen.. denk een Renault Alpine… maar moet zeggen dat die Maserati er ook wel goed op trekt.

    Iemand een idee welk type het nog kan zijn? Die Maserati lijkt onwaarschijnlijk maar altijd mogelijk.

    Het was een rood exemplaar die ik zag.

    Login om te reageren
  15. Patrick zegt

    13 april 2008 om 19:14

    Dat waren nog mooie auto’s, niet patserig, eenvoudig en sierlijk.

    Login om te reageren
  16. Tombnolz zegt

    13 april 2008 om 19:21

    Lekkerrrrrrrrr! Ik herken er ook een beetje BMW M1 in. Nog iemand?

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    13 april 2008 om 19:41

    Tja, in de jaren 70 was autodesign nog echt Design. Daarbij vergeleken zijn die mooiste auto’s van nu niet meer dan leuk.

    Wel vreemd dat een artikel over Maserati Bora niet ook de Merak aanhaalt, het “kleine” broertje, gelukkig doet lincoln dat wel.

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    13 april 2008 om 19:56

    Ik vind ’t nog steeds een pracht auto. Heb wel eens in een Merak gereden, maar helaas nog niet in de Bora…

    Login om te reageren
  19. Hapkars zegt

    13 april 2008 om 19:57

    In Groningen zie ik er regelmatig een rond rijden, ook een grijze. Aparte auto om te zien.

    Login om te reageren
  20. Dink zegt

    13 april 2008 om 19:57

    @sebastian: Jaaaaaaaaa, de Merak. Met de Espada m’n favoriete jaren ’70 GT-tandem.

    Login om te reageren
  21. sebastian zegt

    13 april 2008 om 20:15

    @ dink
    merak? deze bedoel je…

    indertijd werden al deze uit italie afkomstige concurrenten, 308 gtb, merak ss, urraco, met 2.0 v8 turbo’s geleverd in verband met de opcenten in italie. hoezo downsizing iets van deze tijd! mooi ook hoe automerken in die tijd nog echt inspeelden op hun eigen inlandse markt. daardoor kreeg je natuurlijk van die prachtige individualistische auto’s. ach ja, vroegah…

    Login om te reageren
  22. Mr. Reddingius zegt

    13 april 2008 om 20:15

    Victor: “niet echt mooi vind ik hem ook niet voor die tijd, de miura was toch zijn opvolger??”

    Pardon?

    Login om te reageren
  23. jorden zegt

    13 april 2008 om 20:40

    Is dat niet de maserati waar mee ze in topgear reden in een test met 3 itiliaanse supersport auto’s voor een budget van 10.000 pond ofzo? en dat de complete motor van de maserati van ellende uit elkaar valt?

    Login om te reageren
  24. Adriaan W. zegt

    13 april 2008 om 20:50

    @jordon.. dit was idd een Maserati Merak

    andere auto was een gele Ferrari Dino waarmee Richard Hammond reed.
    James May reed met de Merak.
    Clarkson reed met ???

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    13 april 2008 om 21:05

    Clarkson – Maserati Merak, May – Lamborghini Urraco, Hammond – bought a Ferrari 308GT4. Geniale aflevering.

    Login om te reageren
  26. fubar zegt

    13 april 2008 om 21:16

    mijn buurman had een zilveren vroeger,dacht altijd dat het een alfa was

    Login om te reageren
  27. Ron zegt

    13 april 2008 om 21:36

    @sebastian: Een Merak had een 3 liter V6, zelfde als een Citroen SM. Maserati deed niet aan turbo’s toen, die kwamen pas bij de Biturbo’s in de jaren 80 en 90.

    Bora vind ik een geweldig mooie auto. Op de Ghibli 1 na de mooiste Maser.

    Login om te reageren
  28. sebastian zegt

    13 april 2008 om 21:43

    @ron
    yep
    foutje… ;)

    Login om te reageren
  29. sebastian zegt

    13 april 2008 om 22:09

    @ron
    maarr ehhm, de merak voor italiaanse markt met een 2.0 v6 motor had inderdaad geen turbo’s maar wel 170 pk (niet slecht voor die tijd uit een 2 liter motor. de motoren waren ontworpen binnen maserati en was eigenlijk een afgehakte (alfredo alfieri) v8. een van de redenen van citroen om met maserati in zee te gaan was om een propere motorisatie te vinden voor de sm.

    Login om te reageren
  30. sebastian zegt

    13 april 2008 om 22:18

    prototype van de bora voor de fanboys…
    lijkt haast wel alsof hij ooit als front engine is ontworpen…

    Login om te reageren
  31. Guan zegt

    13 april 2008 om 22:26

    @Hapkars; ik heb er ook 1 x een in Groningen gezien, maar die was donker bruin, beetje richting koper.
    Maar ik kan zeggen dat deze auto echt een super mooie auto is. Staat echt wel ergens in de hoge regionen van mijn wish lijstje…

    Login om te reageren
  32. Zoef zegt

    13 april 2008 om 22:48

    Ik vind de Bora wel degelijk mooi. De “khamsin” van Sebastian doet me dan weer denken aan mijn eigen eerste karretje, de Matra Simca Bagheera. Jongensjongens heb ik daar leut mee gehad. Ik had een Oranje. Je kon er in de breedte net in liggen zoals ik menig vriendinnetje heb getoond :-) Je moest dan wel de versnellingspook in z’n één zetten, zat die niet in de weg ;-)

    Login om te reageren
  33. Ron zegt

    13 april 2008 om 23:06

    Denk niet dat er een 2.0 V6 is geweest, dat zou nl betekenen dat er een 2.5 V8 is geweest waar 2 cilinders vanaf zijn gezaagt. Klinkt niet echt logisch.

    Login om te reageren
  34. sebastian zegt

    13 april 2008 om 23:46

    @ron
    toch is het zo :)
    in 1977 Maserati introduced the 2000 GT with its 2-litre engine (1999 cc) 44DCNF carbs developing 170 bhp @ 7000 rpm with a maximun torque figure of 131 lb ft @ 5700 rpm.
    http://en.wikipedia.org

    Login om te reageren
  35. dekster zegt

    14 april 2008 om 00:19

    Prachtige auto, spijtig genoeg zal het nooit DE klassieker van z’n tijd zijn.

    Login om te reageren
  36. sebastian zegt

    14 april 2008 om 00:39

    @zoef heeft er idd. wat van weg.
    mij doet hij hier aan denken,

    Login om te reageren
  37. markieanta zegt

    14 april 2008 om 08:36

    De motor was een 4,7-liter V8 die in de lengterichting lag. Het blok leverde 310 pk waardoor de Bora in 6,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 sprintte. De topsnelheid was 270 km/u. De 4,7-liter motor voldeed echter niet aan de Amerikaanse eisen en dus werd in 1973 een 4,9-liter motor onder de kap gelegd van de modellen die naar de Verenigde Staten verscheept werden. Helaas voor de yanks leverde de grotere motor minder pk’s want het blok kwam niet verder dan 280 pk. Hierdoor deed de Bora 0,4 seconden langer over de sprint van 0-100. In 1976 kregen alle Bora’s de 4,9-liter V8 die door een hogere compressiedruk 330 pk leverde.

    280 pk, die kut Italianen kunnen ook geen pk’s uit een V8 halen…..

    Login om te reageren
  38. Ron zegt

    14 april 2008 om 08:40

    ???markieanta?

    De Maserati Ghibli SS 4.9 V8 had 390pk. De Dodge charger had ook een V8 met 390pk, alleen was die 7.6 liter. Ruim anderhalf keer zo groot. En op een cricuit reed een Ghibli zo’n Charger natuurlijk helemaal weg. Circuit heeft nl bochten.
    Italianen waren in die tijd juist goed om pk’s uit V8-en te halen.

    Login om te reageren
  39. markieanta zegt

    14 april 2008 om 08:54

    @Ron, ik zei dit vanwege twee dingen. Mensen die altijd lopen te klagen dat Amerikanen zo weinig pks uit de moters halen snappen over het algemeen niet dat dit wel eens met een reden gebeurd.
    Ten tweede deed ik dit puur om te provoceren.

    Overigens werd de Charger SS toch gemaakt om op dragstrips te spelen, toch niet voor op het circuit?

    Login om te reageren
  40. Dink zegt

    14 april 2008 om 21:58

    @sebastian: ik was wel erg in de war: Khamsin natuurlijk.

    Login om te reageren
  41. Dink zegt

    14 april 2008 om 22:00

    De V8 uit de Khamsin, Bora, Kyalami:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_Kyalami

    . . . en de Qporto stamt uit de 450S:.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_450S

    Bruut spul.

    Login om te reageren
  42. JCD zegt

    16 juni 2008 om 23:58

    Die donkerbruine maserati die in groningen veel gezien wordt, heb ik ook in gereden. Tis een mooie wagen, alleen zeer sporings gevoelig en remmen blokkeren op welke snelheid dan ook als je ietsje te hard trapt. Ik ging altijd met de eigenaar naar de garage toe, dus met twee maserati’s heen, en ik weer met hem terug.

    Weet nog goed dat we lekker aan het gassen waren, en ik in zijn bora behoorlijk aan het stoken was (zigzaggend enzo) door het verkeer… later zei ie ’toch wel machtig, ik zag me eigen auto rijden met mijn rijstijl!!!’ hahaha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North