• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kleine mensen gaan eerder stuk bij aanrijdingen

Auteur: ricardo, gepost 22 juli 2010 om 09:04 – 24 Reacties

Kleine auto

Hadden we laatst niet iets over dikkerds met een verhoogde kans op schade bij een aanrijding? Klopt. Maar zij zijn niet de enige groep die het er gemiddeld slechter vanaf brengt dan personen met een normaal postuur. Ook kleintjes lopen meer kans om gewond te raken.

De voornaamste reden dat kleinmensen vaker en ernstiger gewond raken in het geval van een auto-ongeluk is vrij simpel. Ze zitten nou eenmaal dichter op het stuur. Dus die klap komt net wat harder aan. Uit een onderzoek dat werd gehouden door de Automobile Club of Europe blijkt dat vooral vrouwen hier last van hebben bij crashes. Bij dit onderzoek werden 200 ongevallen onder de loep genomen, en de resultaten kwamen aardig overeen met de data van verschillende crashtests met dummies die in oma-stand (lees: dicht op het stuur) werden gezet. De impact bij little people is in sommige gevallen vijf keer zo groot als bij figuren met een normale lengte.

Daarnaast zijn passieve veiligheidssystemen als airbags vaak afgericht op chauffeurs met een gem. lengte van 1.80m. En niet op kleintjes onder de 1.55m. Maar er zijn oplossingen, zo willen een aantal ongevallenexperts dat de auto-industrie meer doet om de veiligheid van kleine mensen in auto’s te verhogen. Maar je stoel in een fatsoenlijke stand zetten schijnt volgens Veilig Verkeer Nederland ook een stuk te helpen. Nog even, en verzekeraars gaan premies afhankelijk maken van je gewicht & lengte… (via HLN)

Ook interessant!

  • Dementie gevaar voor mensen die naast de weg wonen
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

airbag, crash, Verkeer

Vorig bericht: « Welke kleur staat de Murcie het best?
Volgend bericht: AC Roadster (800 pk) gaat de weg op in 2011 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    22 juli 2010 om 09:07

    Stoel goed zetten en het stuur van je af verstellen, maar kleine mensen zullen altijd dichter op het stuur zitten domweg omdat ze kortere armen hebben.

    Vroeger kocht je dan gewoon een Italiaan of Japanner, gaat tegenwoordig niet meer op :D

    Login om te reageren
  2. Pallas zegt

    22 juli 2010 om 09:10

    +1 voor de normalen

    Login om te reageren
  3. Rutger zegt

    22 juli 2010 om 09:16

    Allemaal gaan fietsen dus

    Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    22 juli 2010 om 09:22

    Ik stel m’n stoel altijd in volgens racerichtlijnen.. als je je polsen op de bovenkant van je stuur kan leggen zonder dat je je positie hoeft te forceren staat ie goed. Maar veilig is anders.

    Login om te reageren
  5. zdev zegt

    22 juli 2010 om 09:26

    Dus daarom rijdt Wesley een Hummer? Staand, begreep ik :)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      22 juli 2010 om 10:03

      @zdev: Nee, da’s speciaal voor Yo, dan kan ze makkelijker bij de ……… :P

      Login om te reageren
      • zdev zegt

        22 juli 2010 om 10:40

        @406_v6: handig! :-)

        Login om te reageren
  6. mb man zegt

    22 juli 2010 om 09:26

    Veilig zon fiat.

    Login om te reageren
  7. CSL zegt

    22 juli 2010 om 09:36

    Maar een vliegtuig ramp overleven ze wel!?

    Login om te reageren
  8. Svenska Aeroplan AB zegt

    22 juli 2010 om 09:42

    Binnenkort achterhaald neem ik aan!
    De ‘echte merken’ hebben al een tijdje adaptieve airbags, die volledig of half of kwart uitgaan afhenakelijk van de stand van de stoel en het stuur…

    Dus wordt echt al wel over nagedacht.
    Zal dus over een tijdje wel in de onderzoeksresultaten te zien zijn niet?

    Login om te reageren
  9. auto-gek zegt

    22 juli 2010 om 09:53

    adatieve airbags bestaan al lang…. bijna alle merken hebben een sensor op de stoelrail die de mate van afgaan regelt…

    De volgende groep die meer risico loopt zijn lange mensen?

    Login om te reageren
  10. alfamannetje zegt

    22 juli 2010 om 10:13

    eerst maar eens gordels omdoen in die twingos en co , en hoofdsteunen dat inetresseert niemand …..

    Login om te reageren
  11. alfamannetje zegt

    22 juli 2010 om 10:14

    interesseert niemand , vooral in het weekend en als de zon schijnt.

    Login om te reageren
  12. Bohica zegt

    22 juli 2010 om 10:23

    En voor lange mensen is het wel makkelijker allemaal zeker.

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      22 juli 2010 om 10:39

      @Bohica:

      probeer maar eens een leuk auto’tje te scoren als je langer bent dan 1,95 de sport auto’s van deze planeet zijn allemaal gebouwd op mannekes van max 1,80.

      iemand tips voor grote mensen?

      Login om te reageren
  13. mobilitydesign zegt

    22 juli 2010 om 10:57

    prima, ik ben precies 1.80 en redelijk slank :)

    Login om te reageren
  14. Plague zegt

    22 juli 2010 om 11:00

    @bakkerst

    Voor al uw self-service verkleiningen!

    Login om te reageren
  15. Pino143 zegt

    22 juli 2010 om 12:17

    @ Ricardo:
    “De impact bij little people is in sommige gevallen vijf keer zo groot dan bij figuren met een normale lengte.”

    Tis nog altijd: “…vijf keer zo groot ALS bij…”
    Bij overtreffende trap wordt het “dan”, dus “groter dan”

    Gr

    Login om te reageren
  16. marc zegt

    22 juli 2010 om 14:38

    @bakkerst:

    Ik ben 1.97m en pas in een Smart Roadster Coupe.

    Is nog goedkoop qua benzine (super) ook nog…

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    22 juli 2010 om 15:56

    Ik wilde even zeggen: Ik zit dan wel goed. Maar als je in auto’s zonder enige veiligheidsvoorziening rijdt is het voordeel van lang zijn zo weer verdwenen natuurlijk…

    Login om te reageren
  18. KoenMB zegt

    22 juli 2010 om 17:45

    @marc: onzin, ik ben ook zo groot en ik heb me werkelijk in die wagen moeten proppen.

    Ik denk dat kleine mensen toch wel veiliger zitten in een kleinere wagen (zoals de fiat op de foto). Per toeval zit ik soms in een Nissan Micra. Aan bestuurderskant (met stoel in verste positie) zit ik met mijn benen bijna klem aan het stuur. Aan passagierskant(met stoel in verste positie) zit ik met mijn benen tegen het dashboard en dus ook tegen de plaats waar de airbag zit. Vanachter voel ik mij dan nog het veiligste, ook al moet ik mijn hoofd steeds scheef houden omwille van de bolvorm in het dak.

    Als normale of grotere mens zit je pas veilig in je auto als hij op jouw formaat gemaakt is.

    Login om te reageren
  19. Dimglor zegt

    22 juli 2010 om 20:00

    Crap… Ik ben al niet van de grootste… en ook al niet van de magerste… No luck for me apparently.. :s

    Login om te reageren
  20. Zoepie zegt

    22 juli 2010 om 21:06

    @Marc en @KoenMB: de ene lange mens heeft langere benen de andere een lang lijf. Daarom moet je tijdens de sport van het autopassen (kiezen kunnen we nadien pas (ikzelf ben 201 cmtjes) zelf bepalen of je erin past of niet. Ik kan mij meestal vrij goed vinden bij de Duitse merken maar de alfa-romeo is voor mij echt te klein.

    Login om te reageren
  21. biggie zegt

    28 juli 2010 om 02:21

    ik denk dat het van auto tot auto verschilt de veiligheid
    kheb zo een sanyyoung of oedatat schrijft gezien in een lichte aanrijding

    de linker achterbumper tot aan de de achterdeur was gewoon opengescheurt lijk een sardinnen blik
    ik kon zelf het interieur zien …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North