• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Knallen met je Crafter: trucktuning door mcchip

Auteur: RubenBaeten, gepost 9 maart 2009 om 12:27 – 24 Reacties

VW Crafter

Inderdaad, zo na Genève vallen we een beetje in een zwart gat waar er nauwelijks nieuws te melden is. Maar een getunede Crafter, da’s best leuk. Toch?

Vind je van niet? En wat dan als ik je vertel dat deze Crafter, ehm… Helemaal niets harder gaat dan een standaard uitvoering. Hij is alleen 20% zuiniger geworden; hij verbruikt nu 11,5 liter diesel op 100 km in plaats van 14,2. En daar betaal je dan €729 voor. Bij de huidige dieselprijs moet je dan tegen de 30.000 km rijden om dat er weer uit te krijgen. Waarbij je dus niet eens harder kunt rijden dan anders. Saaaai…

Da’s niks dus. Kun je beter iets anders met je Crafter doen.

VW Crafter shoppie

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

trucks, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Is vuilniszakkengrijs het nieuwe wit?
Volgend bericht: Eindelijk duidelijke foto’s van de Kia Sorento »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbert zegt

    9 maart 2009 om 12:33

    Doe mij die geshopte Crafter dan maar :D

    Dan nog de 680pk motor dr in van die T5..

    Login om te reageren
  2. Henk zegt

    9 maart 2009 om 12:42

    wat een dom gelul zeg… als je kijkt hoeveel km’s een gemiddelde crafter maakt is die zin over da’s niks totaal onzinnig.

    Login om te reageren
  3. Die Bruine zegt

    9 maart 2009 om 12:42

    Ik neem aan dat je de Claer conversie bedoelt. Dan heb je het dus over de Porsche motor ;)

    Die shop ziet er goed uit ja, beter dan de T5, dat vind ik echt nix.

    Login om te reageren
  4. ZwerverRoodbaard zegt

    9 maart 2009 om 12:48

    Nou doe mij maar zo’n T5 van Claer ;) Dat is nou wat leuker en mooier dan dit ding…

    Login om te reageren
  5. Benjamin1 zegt

    9 maart 2009 om 12:48

    Vuiniszakkengrijs is niet het nieuwe wit, das nl al paars mensen!

    Login om te reageren
  6. tuurlijk zegt

    9 maart 2009 om 12:55

    vercrafter

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    9 maart 2009 om 13:02

    is misschien saai, maar zeker interessant voor bedrijven. Vraag me af waarom VW dat dan niet zelf doet, maw. wat zijn de nadelen? Meer slijtage, minder laadvermogen, … ?

    Login om te reageren
  8. Beetje Verward zegt

    9 maart 2009 om 13:29

    @esprit
    Ik heb mij door een zeer terzake kundige garagist laten uitleggen dat chipperij tot een verplaatsing van het probleem leidt.
    Een motor verbruikt niet alleen brandstof en produceert niet alleen CO2. Er is (bij diesels) ook nog de emmissie van NOXen, zwavelverbindingen en roet. Aanpassing van de electronica kan het verbuik (en het CO2 verhaal) verlagen, maar daar staat verhoging van de ander zaken tegenover. Net een weegschaal. Dat is dus de reden waarom de fabrikant voor een bepaalde afstemming kiest.
    Dat Jan Modaal dit verandert omdat hij alleen oog heeft voor PK’s, Nm’s en (in enkele gevallen) voor verbruik (is namelijk portemonnee) is jammer maar helaas. Dat de gemiddelde (amateur) autojournalist hier blij aan meedoet: idem

    Login om te reageren
  9. Robbert zegt

    9 maart 2009 om 13:32

    @ Beetje Verward

    Kan je dit even uitleggen?

    Naar mijn weten ontstaat NOX, zwavel en roet door verbranding van brandstof. Als je zuinig rijdt, verbrand er minder brandstof, dus hoe kan deze uitstoot dan hoger worden?

    Ik zeg niet dat ik je niet geloof, ben alleen erg geinteresseerd in je uitleg

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    9 maart 2009 om 13:47

    Daarbij komt ook nog dat je brandstoftank even groot blijft, dus hoef je minder vaak te tanken. Ook wel zo fijn.

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 maart 2009 om 14:09

    @ Beetje verward: klopt, maar niet helemaal! Mijn Saab is zelfs zuiniger geworden na de Hirsch Upgrade (van 150pk/240nm naar 200pk/310nm)!! Zolang de motor er maar op gebouwd is geen enkel probleem. Die Saab Turbo’s van 150, 175 en 210pk zijn eigenlijk identieke motoren qua hardware.

    Dus is lang niet bij iedere motorzo!!

    PS: Om ab.nl amateur-journalisten te noemen…
    Je hebt wel lef!
    :D

    Login om te reageren
  12. Beetje Verward zegt

    9 maart 2009 om 14:31

    @robbert en svenska
    Ik heb begrepen dat het verbruik wel lager kan worden (zelfs bij meer vermogen) maar dat er toch meer emissie van andere zaken plaatsvindt. Juist omdat het als een weegschaal werkt: meer van het ene betekent minder van het andere en omgekeerd. Vraag me niet naar de details. Maar je kunt het misschien vergelijken met een rijker mengsel (zoals “we”, ik ben heel oud, dat vroeger deden. Gewoon met de stelschroef in de carburateur).
    De motor liep daardoor smeuiger. Ook krachtiger. Daardoor hoefde het verbruik ook helemaal niet hoger te worden terwijl je toch meer rijplezier had. Maar keek je eens naar de binnenkant uitlaat: roetzwart! Zelfs na een langere rit.

    Login om te reageren
  13. bozewolf zegt

    9 maart 2009 om 15:37

    ^ Dan heb je het toch over de volledigheid van de verbranding. Des te completer de verbranding van het brandstof/zuurstof mengsel is, des te minder troep komt er bij vrij.

    Login om te reageren
  14. BananaFlip zegt

    9 maart 2009 om 16:06

    Jammer van je Crafter.
    Denk niet dat het erg hard zal gaan met deze actie.
    Meeste Crafters zijn toch van bedrijven, en aangezien de theorie van Beetje Verward wel klopt, levert het bijna niks op.
    Staat misschien leuk op papier, maar meer niet.

    Login om te reageren
  15. Laurens zegt

    9 maart 2009 om 16:11

    Jongens, @beetje verward rijdt in een door velen zo gehate Prius die 80 gaat waar je 100 mag ;-)

    Maar hij heeft de klepel wel een beetje zien hangen. Benzine motoren stoten meer uit dan alleen CO2 en H2O. Een van de andere gassen is NOx. En dat wordt als vervuilend gezien en er zijn eisen voor.

    Een benzine motor produceert meer NOx als de verbranding heter is. Dat kan door tunen optreden. Tijdens de APK wordt het echter niet getest.

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    9 maart 2009 om 16:21

    @Laurens.

    Ik ben vrijgesteld van de viergastest. ;)

    Login om te reageren
  17. RenesisHP zegt

    9 maart 2009 om 16:24

    Chippen kent tegenwoordig veel vormen.

    1 van deze vormen zet de van nature rijke brandstofafstelling om in pk’s en Nm’s.

    Die rijke afstelling heeft in veel gevallen een reden.
    Dit soort chiptuning kan dus ten koste van je motor gaan.

    Login om te reageren
  18. bozewolf zegt

    9 maart 2009 om 16:29

    @ Laurens, kijk interessant. Wist ik niet (over NOx).

    Ik ben sowieso nooit fan geweest van chiptuning. Het is zo makkelijk dat er wel een addertje onder ’t gras moet zitten.

    Login om te reageren
  19. Beetje Verward zegt

    9 maart 2009 om 17:04

    Even los van de persoonlijk gerichte wartaal van laurens (doe dat even voor jezelf):
    Het zijn niet benzinemotoren maar juist diesels die NOX (en roet) produceren. Benzinemotoren scoren weer wat slechter op COX.
    Als het dus gaat om nadelen van het chippen dan gaat het om het chippen van diesels.

    Login om te reageren
  20. Laurens zegt

    9 maart 2009 om 17:27

    Voor de volledigheid, tijdens een APK wordt er een viergas test gedaan, waarbij CO, CO2, HC (onverbrande benzine) en O2 gemeten worden.

    In de tegenwoordig verplichte driewegkatalysator vinden de volgende reacties plaats:

    1. CO + NO → ½ N2 + CO2
    2. CO + ½ O2 → CO2
    3. CxHy + O2 → H2O + CO2

    Om alles goed te kunnen verwerken moet een en ander wel in de juiste verhouding aangeboden worden aan de katalysator in het uitlaatgas afkomstig van de motor.

    Als je verkeerd tuned, kan NO meer toenemen dan CO, waardoor er NO overblijft in het uitlaatgas. NO kan verder reageren tot allerlei minder gewenste stofjes, reden waarom de EU bij de typegoedkeuring van een auto eisen stelt.

    Maar bij een APK worden die eisen niet meer gecontroleerd, vooral omdat de meting van NO(x) eigenlijk alleen op een rollenbank kan plaatsvinden onder zware belasting etc..

    Tuners komen dus mooi weg, maar kunnen vanuit een milieustandpunt verkeerd bezig zijn. Af fabriek tuning wordt dacht ik wel typegoedgekeurd. Misschien gaat men in de toekomst bij de APK wel strengere eisen stellen, bijvoorbeeld of het motormanagement en de software daarin wel volgens typegoedkeuring is.

    Dan mag het chipje er weer uit derhalve :-)

    wordt CO omgezet in CO2. HC (zijnde koolwaterstoffen oftewel niet verbrande benzine) wordt door de cat omgezet in CO2 en H2O. Zuurstof blijft natuurlijk zuurstof. Maar samen met de in de lucht aanwezige N2 (stikstof) bij hoge temperaturen kan O2 reageren tot NOx.

    1. CO + NO → ½ N2 + CO2
    2. CO + ½ O2 → CO2
    3. CxHy + O2 → H2O + CO2

    Login om te reageren
  21. Laurens zegt

    9 maart 2009 om 17:34

    Het deel na het lachende gezichtje had ik willen deleten en is dus een beetje dubbelop!

    @beetje verward

    Ik bepaal zelf wat ik doe en laat hier. Maar als je zoals jij echt aantoonbare onzin uitkraamt, kan ik me niet beheersen. Dat benzinemotoren geen NOx uitstoten klopt voor geen meter. Idem fijnstof, vooral 1e generatie direct ingespoten benzinemotoren zijn hier berucht om.

    Ik zou je willen adviseren om lekker in je Prius te blijven rijden maar het apparaat nooit en te nimmer aan anderen aan te raden als zijnde een milieutechnisch goede auto. Dat de Nederlandse overheid die dingen blijft subsidiëren is een grof schandaal!

    Login om te reageren
  22. Beetje Verward zegt

    9 maart 2009 om 17:47

    @lourens
    Zo, zo. Licht geraakt typetje dus.
    Ik reageerde even op je foutieve, in elk geval zeer onvolledige melding dat benzinemotoren NOx uitstoten. Het zijn vooral diesels die NOX uistoten. Dus als je moet opletten met chippen, dan vooral bij diesels.

    Login om te reageren
  23. Mikeee zegt

    9 maart 2009 om 18:42

    Hot damn!!! Die gesjopte versie mag VW onderhand wel gaan maken want dat smaak echt wel naar meer. RWD ook please. Hubba-hubba.

    Klein puntje: stoere off-road banden wel maar nergens goed voor met zo weinig grondspeling :-D

    Login om te reageren
  24. Cantago zegt

    10 maart 2009 om 12:05

    Die gepimpte crafter ziet er gaaf uit zeg! Zou hem wel liever in het zwart hebben dan in het paars, maar het ziet er zeker dik uit! Nice…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North