• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koeweit eist verkoop van Smart

Auteur: Dennis, gepost 26 januari 2006 om 21:01 – 7 Reacties

Smart

Smart begint zo langzamerhand een soap-serie te worden. Een paar dagen geleden nog, waren er geruchten dat Smart wellicht zou worden overgenomen door scooterfabrikant Piaggio. Dit werd door DaimlerChrysler overigens met klem ontkend, maar toch, ik denk dan, waar rook is, is vuur. En vuur is er absoluut!

De staat Koeweit, dat 7,2 procent van de aandelen van DaimlerChrysler bezit (geen lullig belang dus), heeft kennelijk wel oor naar de verkoop van het probleemkindje. Koeweit heeft het vetrouwen in Smart feitenlijk al opgegeven en ziet nu het liefst dat Smart verkocht wordt. Smart is immers nog nooit winstgevend geweest en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Grootaandeelhouder Koeweit heeft nu de druk op DaimlerChrysler opgevoerd om Smart te dumpen. Hoewel Koeweit geen zetel in de raad van toezicht van DaimlerChrysler heeft, kan het als grootaandeelhouder toch behoorlijk wat invloed uitoefenen. Topman Dieter Zetsche heeft eerder verklaard Smart nog niet te willen opgeven, maar heeft kennelijk toch een dubbele agenda, want ondertussen gaf tegelijkertijd investeringsbank Goldman Sachs de opdracht om te inventariseren wie Smart eventueel over zou willen nemen (bron: bloomberg).

Ik vraag me af hoe lang DaimlerChrysler de Smart-soap nog laat voortduren…

Ook interessant!

  • SMart
    Video: Smart legt lekker driftje neer
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • Smart ForFour
    In memoriam: Smart ForFour
  • Smart Crossblade video

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Smart

Vorig bericht: « Gratis onderdelen voor gestolen Corvette
Volgend bericht: Mercedes overweegt DSG vernellingsbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    26 januari 2006 om 21:17

    Die Koeweities zijn niet op hun achterhoofd gevallen, stel je voor dat kleine zuinige autootjes als de smart populair worden….. da’s slecht voor de olieprijzen dus…… meteen de stekker uit dat Smart als je het de Koeweities vraagt.

    Login om te reageren
  2. Dennis zegt

    26 januari 2006 om 21:32

    Erg scherp W0o0dy, zo had ik het nog niet bekeken.

    Login om te reageren
  3. Superkoerier! zegt

    26 januari 2006 om 23:25

    Wat ik nooit heb gesnapt van DaimlerCrysler is dat ze grijze import naar de USA zo hebben tegengehouden door het bedrijf ZAP. Als er een manier was om snel van die auto’s af te komen dan leek de USA ideaal. Maar ze lijken veel energie te hebben gestoken in het tegenhouden ervan. Dat hadden ze beter kunnen steken in het enablen.

    Login om te reageren
  4. SamSam zegt

    27 januari 2006 om 14:13

    Aan Woody
    Je bekijkt het van de verkeerde kant..
    Omdat er zoveel onzekerheid aan de oliereserves moet je juist ziunige autootjes promoten=
    En de stelling ´´ dat is slecht voor de olieprijs´´ klopt ook niet.
    Want door de toenemende vraag van olie, stijgt ook de prijs van olie! De wet van vraag en aanbod noemen we dat.
    Dus die ´´ koeweitties ´´ kunnen zowiezo niet verliezen.
    Want een wereld zonder olie, is bijna een wereld zonder water…

    Login om te reageren
  5. iRonic zegt

    27 januari 2006 om 23:06

    Smart een probleemkindje? De oplossing: Prijs die dingen eens fatsoenlijk. Weg probleem!

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    28 januari 2006 om 11:28

    @samsam denk je nou echt dat die koewieties baat hebben bij zuinige auto’s? Wat is het belangrijkste (bijna enige)exportproduct van Koeweit? Waar halen die lui hun geld vandaan?
    Enne een econoom de les lezen over de wet van vraag en aanbod… lijkt me niet nodig.
    Mijn punt is dat zuinige auto’s de vraag naar benzine verminderen en daarmee drukken ze op de olieprijzen (vervang 1 miljoen auto’s die 10 liter/100km verbruiken door 1 miljoen smarts en het verschil is merkbaar, zij het gelukkig nogal theoretisch)
    En als je nou water aanhaalt….. dat is nou juist een puntje waar we die koeweities “bij de veter hebben”!

    Login om te reageren
  7. chill zegt

    28 januari 2006 om 13:17

    en dus is het handig dat ze hun geld ook in ‘zuinige’ producten investeren

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North