Koop één van de honderd Mercedes CLK DTM AMG’s

Auteur: , 56 Reacties

Je hoeft er niet eens ver voor te reizen.

Collega @casperH vond de Mercedes CLK DTM aanvankelijk hélémaal niks toen ‘ie gelanceerd werd. Veel te schreeuwerig, die uitstulpingen op de flank en de dikke taartschep achterop. Dat blijkt tenminste uit dit artikel uit het archief. Ook toen stond er een CLK DTM te koop, helaas voor een niet nader te noemen prijs. Ondanks het ontbrekende prijskaartje luidde het advies destijds: KOOP DAN!!!

Geen wonder, de CLK DTM schitterde namelijk in 2006 al in een van de eerste autoblog-video’s, met dikke beats erbij van van No-one Ever Really Dies. Nostalgie.

Ladies and gentlemen,
Yeszir,
Let’s do it!
Yeszir,

AMG-DTM

Deze epische video kan je ook checken als je even naar beneden scrollt bij het verslag van de rijtest met de CLK DTM. Zo te lezen waren de OG’s van autoblog destijds al behoorlijk onder de indruk van de CLK DTM, met diens 582 pk sterke V8 onder de kap. Overigens was dat nog een variant van ‘ye olde’ V8 met de compressor en dus niet de atmosferische 6.2-liter grote unit die in de latere CLK Black Series (kies maar met @sacha) zat.

De CLK DTM was een project van Hans-Werner Aufrecht, beter bekend als de ‘A’ uit AMG. Hans-Werner had samen met zijn mattie Gerhard Melcher een meerderheidsbelang van hun toko in 1998 officieel overgedaan aan Mercedes. Inmiddels had GHans alweer een eigen bedrijfje opgericht: HWA GmbH. Waar HWA voor staat dat vind je zelf wel uit.

Vanwege de nog altijd goede banden met Mercedes herhaalde de AMG-geschiedenis zich min of meer. In de hoogtijdagen van Christijan Albers prepareerde HWA de fabrieks-bolides van Mercedes in het DTM en zodoende werd bij hetzelfde bedrijf ook de CLK DTM ontwikkeld als ‘de DTM auto voor de openbare weg’. Uiteindelijk werd besloten de auto te maken in een beperkte oplage van 100 stuks, hoewel er later ook nog 100 cabrio’s kwamen. Desalniettemin een behoorlijk zeldzaam ding dus.

Dat verklaart waarschijnlijk ook dat bij de vorige te koop staande ‘DTM’ de prijs niet genoemd werd. Die zal namelijk ook toen al behoorlijk hoog gelegen hebben, want zeldzaam en gewild maakt duur. Nu de klassiekerbubbel echter een enorme omvang heeft, durft de verkoper van deze CLK ‘m wel aan: 415.250 Euro wil hij hebben voor de Merc. Dat is ongeveer net zoveel als je in Nederland kwijt bent voor bijvoorbeeld een nieuwe Mercedes G65 AMG. Maar ja die laatste wordt niet in een (kunstmatig) gelimiteerde oplage gebouwd en is daarmee toch een stukje minder speciaal.

Op de teller van de zilveren CLK uit 2005 staan 17.690 kilometers. We zouden je iets meer kunnen vertellen over de uitrusting van de silberpfeil, die onder andere bestaat uit bixenon-koplampen en Keyless Go. Maar eigenlijk is dat irrelevant. Het is een van de honderd CLK DTM’s, dat is alles wat je moet weten. Je kan de auto oppikken bij VDM Cars, opererend in de grensstreek bij Enschede en het Duitse Gronau. KOOP DAN!!!

Bedankt Freddy voor de tip!



56 reacties

Altijd verliefd geweest op dit ding. Heerlijk.
Veel te duur
@ff40: is het een bubbel?
@ff40: – Plop –
@ff40: en lelijk
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jaapiyo: ik lig en moet ervoor opstaan. Met mijn 1,90m vind ik dat behoorlijk ver reizen.
Om de auto op te halen zou ik bovendien nog eens 300+ km moeten reizen, maar dat terzijde.
@benzinehoofd: de terug reis hoeft dan weer niet zo lang te duren.
@reistje: Een reis waar je 4 ton armer terug reist is altijd lang :)
@benzinehoofd: Slick, @jaapiyo: niet alleen je artikel aangepast maar ook mijn reactie zodat die weer klopt. :-)
Verbleef een jaar of tien geleden voor een wat langere periode in DLD en trof daar tweemaal een zilvergrijze CLK DTM met een fossiel erin bij een supermarkt. Nooit meer uit m’n hoofd kunnen zetten: wat een dikke bak is dit. De cabrio ziet er imho niet uit, maar goed… smaken verschillen.
Spijtig voor zo’n auto dat de kilometerteller niet verder zal oplopen.. Heerlijk machine die de tand des tijds goed doorstaan heeft.

Heb altijd een zwak gehad voor.dit type clk. Zonder deze opsmuk een erg elegante coupe. Met opsmuk DTM VOOR DE OPENBARE WEG!!
Ah, toevallig. Vanmiddag deze auto nog getipt aan de redactie.

Ik vind het een ongelooflijk dikke auto. Geweldig monster. De CLK DTM doet mij altijd denken aan fenomeen Kim Dotcom. De beste man had er gewoon drie staan. Twee coupe’s en een cabrio met de bijpassende kentekens ‘good’, ‘and’ en ‘evil’ waarbij and de cabrio was. Is nog een mooi filmpje van waarmee hij met onder andere Kimi Räikkönen en nog iemand met deze drie auto’s over de ‘Ring gaat. Prachtig.
@viezefreddyw: goede tip freddy ;)
Vond dit: https://youtu.be/eI3WRC3pME8 persoonlijk toch het mooiste filmpje van de CLK DTM. Vooral hoe de eigenaar de CLK in een drift op de roltonde neemt. Tevens aangeeft deze liever te hebben dan de toenmalig legendarische Enzo..
@brabusrocket:

Die meneer kan een knap stukje sturen, meegedaan aan Dakar en dat soort fijne tripjes.
@brabusrocket: Nostalgie dat filmpje ;)
Onwijs gaaf! Enige jammere aan deze bolide is dat elke leek op straat denkt dat je met een gepimpte CLK rijdt. Ze moesten eens weten…
@martijndh:

Would you give a sh*t ?

: )
@bietje: geen moment! vind het juist grappig
@martijndh: Het is een gepimpte CLK
Deze ga je dus niet meer vaak op de weg zien vanwege die prijs. Het is wel één van de subtiele manieren om in ruim 4 ton rond te rijden, waarschijnlijk denkt toch 90% van de kijkers dat het sjonnie tuning is. Tot na het verkeerslicht.
@dare2think: Sjonnie kan dus niet snel wegrijden ?
@riri: Zijn colaflesuitlaat-tuning levert maar 5 pk meer op. Ja dus ;)
Supergaaf ding! Altijd al cool gevonden! Nr 1 van 100! Nice
Deze wil je gewoon!!
Vind de Black Series versie van deze generatie CLK op een of andere manier zoveel mooier en toffer.
@danone:
Daar sluit ik me bij aan. Al is zo’n DTM beslist ook te pruimen.
Heeft daar ook de nr 1 McLaren 675LT Spider *1 van 500
@suheyl: Deze ook als dan toch wilt opvallen

http://ww3.autoscout24.nl/classified/297849959?asrc=st|as
@riri: als je …..
@riri: Ja heeft er echt mooi spul tussen staan Ben zelf niet zo van het Porsche design, maar deze is dan wel weer bruut :-)
Heeft daar ook de nr 1 McLaren 675LT Spider staan! Wat een bak! http://www.vdmcars.de/nl/collectie/mclaren-overige-1650460/
Gewoon heerlijk zo’n dikke Merc met uitgeklopte wielkasten. De ‘gewone’ CLK AMG is ook zo’n lekker ding. Good times…
@leaper035t: Uitgeklopt? Erop geplakt bedoel je haha
@venividivici: Sjonnie werkt bij AMG
Heerlijk! Wel even om andere wielen.
Dat was toen al echt heel veel pk. Tussen deze of de G klasse word moeilijke keuze maar verder zal ik er elke nieuwe Mercedes van nu er voor laten staan.
VDM is ook altijd present bij Cars&Coffee Twente, afgelopen jaar hadden ze een pasr keer dit monster mee! Maakt erg veel indruk als jer mee oog in koplamp staat!
HWA – HemelWater Afvoer?
OT. Erg gave auto maar denk dat ik toch voor iets anders zou gaan als ik het geld had.
Heb ooit een bordeaux rode gezien, alles behalve schreeuwerig en ordinair. Deze auto klopt en is ook iedere cent waard!
Bij mij in het dorp staat er ook een te koop. Ongeveer 330k eur, al zal je nog wat import belasting moeten betalen.
Hij heeft m overigens gewoon op straat staat, aangezien er op het moment veel ander moois (en nieuwers) in de showroom staat: oa een 918 met Martini striping.
http://www.autoscout24.ch/de/d/mercedes-benz-clk-55-amg-coupe-2005-occasion?allmakes=1&index=0&make=51&model=344&st=2&typename=dtm&vehid=4248974&vehtyp=10&returnurl=%2fde%2fautos%2f-mercedes-benz–clk-class%3fallmakes%3d1%26make%3d51%26model%3d344%26st%3d2%26typename%3ddtm%26vehtyp%3d10%26r%3d5
heb helaas nog steeds de lotto niet gewonnen. maar anders had ik n spaar ze allemaal actie losgelaten op de speciale edities van mercedes noemende de evo’s de black series en de dtm’s. ik vind dit zo gaaf he
Zoek je een auto die met koude motor de hele tijd de toeren ingetrapt wordt, zoek niet verder! VDM is namelijk hofleverancier bij de twentse Cars en Coffee en daar moet natuurlijk op Groene platen en koude motor getrapt worden met de auto’s.

Echt nog nooit zo’n wanhoopsprestatie gezien als met de Oranje Huracan met DMC kit. God god god,
*Koude start* –> *Toeren janken, kijk ons populair zijn* –> *Motor uit*

Kansloze toko met veel te mooie auto’s.
@estoque: en dan die accent ….
@estoque: Mede dankzij VDM Cars kan Cars & Coffee Twente bestaan zodat jij zonder verdere entreekosten naar de meest exclusieve auto’s mag kijken.
Voor de beleving en duizenden enthousiaste ”autogekken” laten wij het geluid horen van deze auto’s die niet dagelijks voorbij komen. Sorry als dat je niet bevalt.

Vanwaar je grote afkeer voor VDM Cars? Je bent van harte welkom op de vestiging in Gronau om onze voorraad te bekijken en hierover te praten.

Floris
VDM Cars
@floris_struis:
Estoque had z’n afkeer/afkeur misschien in wat rustiger bewordingen kunnen doen, maar inhoudelijk heeft-ie een punt : een koude motor op toeren jagen is niet perse goed voor de techniek. Daar doen de verdere weldaden van VDM niets aan af.
Overigens succes qua jullie winkel, ik kan dat soort liefhebbersoorden wel waarderen :-)
@floris_struis:
Hallo Floris, ik zal mijn uiterste best doen om hier mijn bevindingen over Cars and Coffee Twente en VDM te noteren. Ik ben mij er van bewust dat ik één van de weinige met commentaar ben op het evenement en dat het voor heel veel mensen wel leuk en interessant is en dus in de minderheid ben, dus ik ben ook absoluut niet tegen het evenement. Als er mensen plezier van hebben, is het altijd goed.

Cars and Coffee Twente begon redelijk klein, met mensen die een leuke/unieke/grappige auto hadden. Onder het genot van een kop koffie (stond een knus en klein koffiestandje) praatte je over jouw eigen auto, maar ook over de auto van anderen.

Op een gegeven moment werd dat groter en kwamen er steeds meer eigenaren met exotische auto’s langs. Zo heb ik ooit dik 30 minuten staan praten met een man die een witte Gallardo Superleggera had en mij alles kon vertellen over wat zo’n auto kostte qua onderhoud, hoe onderhoudsgevoelig zo’n auto is etc, zonder op te scheppen van zijn kant over de kosten. Was een hele aardige man. Beetje de informatie die Youtube-kanalen als Shmee en SOL zo groot hebben gemaakt, zij gaan iets verder dan het stukje Spec-sheet en geven een inzicht in de achterliggende zaken van een exoot.

Op een gegeven moment, naarmate CaC groter werd, kwam een behoorlijke stoet VDM auto’s aanrijden op het terrein van (volgens mij morsinkhof in hengelo, achter de McDonalds en Mercedes dealer). Die stoet bestond uit enkel auto’s op groene platen, waarin tieners/twintigers zaten die even waren opgetrommeld om die auto’s te verrijden en die moesten overal even stoer doen met hun “Rev-acties”. Los van dat dat “exotische” auto’s zijn, zijn ze niet interessant, aangezien mij niemand iets meer over die auto kan vertellen dat het prijskaartje en specificaties. Niet echt interessant naar mijn mening, maar dat is mijn tekortkoming.

Vervolgens wordt nu bij elke CaC het hele plein volgezet met vriendjes van de organisatie. Kijk VDM, kijk AST Vriezenveen (die weer vriendjes zijn van jullie, en ook gewoon jullie auto’s tentoonstellen), Kijk AutoSpa (ook jullie auto’s) en die opgepompte kampers van CaC Dusseldorp. Nogmaals, niet erg als je alleen komt om auto’s te kijken, maar waarom zou ik naar het FC Twente stadion rijden als ik ook gewoon naar jullie showroom kan rijden? Juist ik wil helemaal niet jullie showroom zien, want ik vind de eigenaren ACHTER de auto interessant.
Het feit dat een auto 4 ton kost, vind ik gewoonweg niet interessant. Daar is geen kennis/kunde voor nodig naast de financiële middelen.

Het feit dat ik eerder noemde (die reactie van mij, hierboven) is gewoon de keiharde waarheid. Het maakt mij niet uit hoe goed de nieuwe motoren zijn en hoe goed die wel niet tegen rev-en kunnen etc, je komt er gewoon vanaf als een idioot als jij met je dealerplaten daar staat te gassen met koude motor. Dus als ik ooit in de positie zou zijn om zo’n auto te kunen betalen(misschien als de bubbel eindelijk is gebarsten) zal ik hem nooit bij jullie kopen vanwege de kans dat er voor het vermaak van 16 jarige pubers met een camera, als een gek mee is gerev-ed met koude motor.

Nogmaals, ik heb helemaal niets(op bovenstaande na) tegen VDM als bedrijf en ben ook niet in de positie om maar iets constructiefs te vermelden over de gang van zaken binnen het bedrijf etc, ik heb iets tegen het gehele CaC Twente gebeuren en laten jullie daar nou heel erg in vertegenwoordigd zijn.

In het begin waren er geen kosten of was het kostendekkend en nu omdat het allemaal groter moest (om het interessant voor sponsoren te maken) moeten er ineens kosten gemaakt worden, waar wij dan weer dankbaar voor moeten zijn dat jullie die op jullie willen nemen.

En voordat mensen gaan zeggen: “Ga dan niet!” dat doe ik dus ook niet meer sinds de eerste editie bij het Twente stadion.
@estoque: Je geeft wel een erg vertekenend beeld van de groei van Cars and Coffee Twente, Rutger.
@matthisl: weet ik Matthis, het zal als Organisator ook wel niet eenvoudig zijn om iedereen tevreden te stellen. Daarom geef ik ook aan dat ik niet meer kom, aangezien ik er niet tussen pas.
Geweldenaar maar helaas met de huidige bubbel weel te duur..
Een van de (in mijn ogen) weinige vette benzen
Kleine kanttekening bij het artikel. Van de cabrio zijn er uiteindelijk maar 80 gebouwd. Als ik de loterij ooit win dan komt er sowieso een CLK DTM ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).