• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koreaan wint designprijs met ergonomisch zebrapad

Auteur: Dennis, gepost 9 september 2010 om 11:17 – 49 Reacties

Ergonomisch zebrapad


De Koreaan Jae Min Lim heeft met zijn ontwerp van een ergonomisch zebrapad de Seoul International Design Competition 2010 gewonnen.

Voetgangers hebben nog weleens de neiging om bij het oversteken in de buurt van een zebrapad een stukje af te snijden. Door hier rekening mee te houden en de strepen op aan te passen, zullen er volgens Jae Min Lim minder ongelukken gebeuren. Tevens zijn de strepen voorzien van LEDjes die rood of groen kleuren om aan te geven wanneer het voor voetgangers veilig is om over te steken. Geen idee of het werkt, maar wel aardig bedacht. Toch vind ik de virtuele muur leuker.

Ergonomisch zebrapad

Met dank aan prim voor de tip

Ook interessant!

  • Video: volidioot rijdt voetganger aan op zebrapad
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de eerste Taycan die méér waard is geworden?
  • Pas op: je kunt vanaf nu een boete krijgen van een focusflitser
  • Koop een 205 GTi voor weinig bij de Belgische overheid!
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen…?
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer, zebrapad

Vorig bericht: « MR Car Design duwt BMW 335i in M3 vaarwater
Volgend bericht: Wallpaper: Aston Martin V12 Vantage »

Lees Interacties

Reacties

  1. mano zegt

    9 september 2010 om 11:19

    dit is eigenlijk gewoon briljant…

    Login om te reageren
  2. Spyder zegt

    9 september 2010 om 11:22

    Volgens mij is dit minder briljant dan het in eerste instantie lijkt. Voetgangers die oversteken zullen nu (nog) eerder in een “boog” lopen. Waardoor ze langer onderweg zijn. De tijd dat voetgangers op de rijbaan lopen zal dus toenemen.

    Login om te reageren
  3. dumdum zegt

    9 september 2010 om 11:23

    wow! out of the box, heel goed!!

    Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    9 september 2010 om 11:23

    cool, lijkt geniaal zou wel eens willen zien hoe goed het werkt in een drukke stad.

    Login om te reageren
  5. LaurensVD zegt

    9 september 2010 om 11:24

    Alleen een beetje verwarrend als automobilist dat je net moet verder rijden bij een volledig rood zebrapad en moet stoppen bij een groene gloed. Zeker ’s nachts wnr je dus enkel dat licht maar gaat zien.

    Login om te reageren
  6. BasRS zegt

    9 september 2010 om 11:28

    Erg leuk bedacht en uitgewerkt,

    alleen denk ik niet dat dit gaat werken.
    ik denk namelijk dat voetgangers zullen gaan oversteken bij de breedste streep en direct oversteken naar de andere breedste streep.

    De ledjes zijn echter wel erg practisch!

    Login om te reageren
  7. Kvgorp zegt

    9 september 2010 om 11:33

    Volgens mij is het in Nederland verplicht voor voetgangers om zo snel mogelijk en met de korst morgelijke route (recht, haaks) over te steken. Zoiets zal je in Nederland dus niet snel zien

    Login om te reageren
  8. Bosnia_love zegt

    9 september 2010 om 11:33

    Goh, dit kon ik ook wel bedanken (behalve het deel met die led-lampjes). Mensen zullen altijd een beetje afsnijden. Zo zijn mensen nou gewoon. In dit geval zullen zij (vast) ook een stukje afsnijden denk ik. :)

    Oei, een hele slimme reactie van Spyder. ;) Dat zegt al genoeg denk ik.

    Login om te reageren
  9. Bas zegt

    9 september 2010 om 11:37

    Volgens mij bestaat er al iets met lichtjes die aangeven wanneer het veilig is om over te steken. Die dingen heten volgens mij stoplichten.

    Login om te reageren
  10. alfra01 zegt

    9 september 2010 om 11:38

    Eigenlijk is het simpel en toch dacht niemand er eerder aan. Gewoon doen en het zebrapad geeft nog een design-meerwaarde aan de saaie kruispunten.

    Login om te reageren
  11. Quartett zegt

    9 september 2010 om 11:40

    Je heb van die mensen die een meter van een zebrapad overwillen steken, een uitkomst dus deze luie donders.

    Login om te reageren
  12. floryn zegt

    9 september 2010 om 11:45

    ha eindelijk. Mooi bedacht ik loop ook liever in een boogje dan dat ik ineens abrupt moet draaien.

    Login om te reageren
  13. 911GT2 zegt

    9 september 2010 om 11:46

    Typfout in de link van Virtuele muur.

    Verder goed plan, maar zouden de de andere kant op ook niet rond moeten zijn?

    Login om te reageren
  14. gioor zegt

    9 september 2010 om 11:46

    erg onlogisch voor de auto. stoppen bij groen en rijden bij rood. dat zal nog wel eens fout gaan.

    Login om te reageren
  15. Zoef zegt

    9 september 2010 om 11:51

    Mooi. Maar Gioor heeft gelijk: die ledjes mogen enkel voor voetgangers zichtbaar zijn. Dat kan ook, je kan ze enkel links en rechts laten oplichten;

    Login om te reageren
  16. KaCh1ng zegt

    9 september 2010 om 11:52

    zo simpel , maar toch :O !

    Login om te reageren
  17. jack_abarth zegt

    9 september 2010 om 11:57

    Heeft in Nederland geen nut, er wordt toch doorgereden.
    Dan komt er nog bij dat er waarschijnlijk over wordt gestoken op het stuk tussen de stoplijn van de auto en het zebrapad zelf.

    Verder hebben de kleuren ook geen nut. Want wanneer een zebrapad wordt nageleefd als bijvoorbeeld in Italië dan is het altijd veilig. Het is alsof er daar de doodstraf op staat.

    Maargoed, Nederland heeft het dan ook wel zelf verpest. Die leggen zebrapaden neer en stoplichten op 1 plek. Dan wordt het er niet makkelijker op voor wie er nu voorrang heeft en wie niet.

    Login om te reageren
    • Vince zegt

      9 september 2010 om 18:24

      @jack_abarth: In het noorden van Italie liggen zebrapaden er slechts ter formaliteit…

      @ Iedereen die het over lui heeft en zelf in de auto zit: De pot verwijt de ketel

      Login om te reageren
  18. Jochempie zegt

    9 september 2010 om 11:59

    Ik zou gelijk het middelste stuk afsnijden…

    Login om te reageren
  19. VantageR zegt

    9 september 2010 om 12:00

    Eens met Spyder. Daarnaast heb je nu een hele loze ruimte binnen de boog, waardoor mensen die recht oversteken het uiterste puntje nemen en vervolgens niet meer over het zebrapad lopen.

    Login om te reageren
  20. mcdonald zegt

    9 september 2010 om 12:00

    Zebrapaden op de Rotterdamse Coolsingel zijn reeds voorzien van witte lichtjes die ook zichtbaar zijn voor automobilisten. Heb geen idee of het om LEDjes gaat.

    Login om te reageren
  21. SJ zegt

    9 september 2010 om 12:08

    In een drukke stad met veel voetgangersverkeer zullen de mensen het wachten voor het zebrapad zich over de hele breedte van de eerste streep opstellen. Bij ‘groen’ loopt iedereen dan alsnog gewoon rechtdoor.

    Login om te reageren
  22. KeesB zegt

    9 september 2010 om 12:13

    Ik weet ook nog wel wat snelwegen die economischer gelegd kunnen worden.

    Login om te reageren
  23. paulusrx7 zegt

    9 september 2010 om 12:22

    simpel maar wel slim dat nog nooit iemand anders hiermee is gekomen

    Login om te reageren
  24. jp zegt

    9 september 2010 om 12:24

    Slaat natuurlijk nergens op. Mensen moeten gewoon recht oversteken, kortste weg. Maar dat doen ze niet dus pas je de zebrapaden aan, omdat mensen die neiging hebben. Mensen hebben ook de neiging om te hard te rijden, dus eh…………En mag zo’n verdrijvingshard dan ook wat ergonomischer, oh en de auto van mijn achterbuurman ook, zodat ik die ook wat makkelijker kan snijden.

    Login om te reageren
  25. jp zegt

    9 september 2010 om 12:25

    verdrijvingshard=verdrijvingsvak

    Login om te reageren
  26. [email protected] zegt

    9 september 2010 om 12:27

    Iemand al ooit eens bij stilgestaan hoeveel meer belastinggeld dit gaat kosten om dergelijke lijnen te tekenen??

    Login om te reageren
  27. JohnDrama zegt

    9 september 2010 om 12:28

    Vituele=Virtuele

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  28. Dimglor zegt

    9 september 2010 om 12:30

    Hehe is best wel goed gevonden, want het is echt zo…

    Login om te reageren
  29. Ra1kkoneN zegt

    9 september 2010 om 12:50

    Wat een uitvinding, een stoplicht verwerkt in een zebrapad…

    Login om te reageren
  30. frans zegt

    9 september 2010 om 12:54

    Jezustiefus, maak dan die hele straat zwart-wit-gestreept.. dit beloont luiheid. Wat een nonsens. Iemand die te lui is om naar het zebrapad te lopen, loopt gewoon meer kans om aangereden te worden. En zo hoort het.

    Login om te reageren
  31. ZwerverRoodbaard zegt

    9 september 2010 om 12:59

    Simpel en toch hartstikke doeltreffend echt zo’n idee van “Goh ik had er ook op kunnen komen, maar mis net die vonk” :P

    Login om te reageren
  32. RenesisHP zegt

    9 september 2010 om 13:01

    Met een beetje fantasie zie je toch gewoon een voetgangersbrug. ;)

    Login om te reageren
  33. L=Fred zegt

    9 september 2010 om 13:24

    Briljant idee! En ja, zeker out-of-the-box!
    Maar, dat een Koreaan de wedstrijd wint in Seoul is veel minder bijzonder. Dennis, je hoeft maar iets creatiever te zijn om deze titel te verbeteren. Je kan het!

    Login om te reageren
  34. HDM zegt

    9 september 2010 om 13:28

    Ik verwacht nu dat mensen zullen beginnen over te steken waar het zebrapad begint bij de stoep, dat ligt dus heel ver terug van het kruispunt. Mensen zullen daar recht oversteken, dus moet je er weer een recht zebrapad van maken.

    And so the cycle continues…

    Login om te reageren
  35. Simpson zegt

    9 september 2010 om 13:53

    erg goed bedacht! mensen lopen toch veelal toch naar de strepen toe (al dan niet in een rechte lijn) nu hebben ze een soort virtueel baantje dat ze kunnen lopen.

    En die ledjes is inderdaad briljant in zijn eenvoud

    Login om te reageren
  36. Purno1984 zegt

    9 september 2010 om 14:19

    Out-of-the-box denken is zooo in-the-box denken. Het is nog steeds een zebra-pad… Doe de strepen ook mat-wit, lekker hip en echt 2010………

    Login om te reageren
  37. Lucb zegt

    9 september 2010 om 14:24

    Maar dan beginnen ze bij het zebrapad nog vooraan en lopen ze nog over straat…

    Login om te reageren
  38. Bumer zegt

    9 september 2010 om 14:59

    Erg leuk idee. Maar zou in Duitsland bijvoorbeeld niet nodig zijn, want Duitsers stoppen al 30 meter van tevoren als je nog niet eens op het zebrapad staat en in Nederland zal het niet eens werken, want je hebt het probleem dat sommigen juist extra gas gaan geven :P

    Login om te reageren
  39. MAB zegt

    9 september 2010 om 15:06

    super bedacht

    Login om te reageren
  40. meneersander zegt

    9 september 2010 om 15:18

    Het klinkt leuk maar auto’s moeten bij die lijn stoppen dus lopen mensen over dat stuk weg vlak voor de lijn.

    Login om te reageren
  41. junkreader zegt

    9 september 2010 om 17:17

    WAT!!! zijn hier echt “mensen” die dit een “goed idee” vinden??? je moet al het iq van een aardappel hebben om zo’n debiel ontwerp nog maar een overdenking te gunnen…tssss

    Login om te reageren
  42. Alcantara zegt

    9 september 2010 om 17:31

    Wat een onzin die boog erin, dan loopt iedereen vanaf de punt meteen rechtdoor naar de overkant, want je gaat echt niet in een boog de straat oversteken…

    Login om te reageren
  43. schnitzerken zegt

    9 september 2010 om 18:04

    Maar een auto moet wel over rood rijden.. hoeveel mensen gaan niet denken dat ze daarvoor moeten stopppen..

    Login om te reageren
  44. Northwestern zegt

    9 september 2010 om 18:35

    Ledjes zijn opzich wel een goed idee. Alleen zou ik ze niet rood maken als voetgangers niet mogen lopen, dit zou verwarring opbrengen bij de automobilisten. Die ronding eraan heeft trouwens ook geen toegevoegde waarde, ik zou hem alsnog afsnijden, vlak voor de auto’s langs. Maar een zebra die geel oplicht als je mag oversteken lijkt me wel slim, en gaat knipperen voordat auto’s mogen gaan rijden.

    Login om te reageren
  45. Toeter zegt

    9 september 2010 om 21:47

    Nut of geen nut, het ziet er gewoon cool uit. =)

    Login om te reageren
  46. george zegt

    9 september 2010 om 22:35

    Ik verwijs naar mijn reactie op de virtuele muur.
    Nu met dodelijk gevolg voor automobilisten die geen respect willen geven aan andere weggebruikers.
    De software in de helm is simpel aan te passen.
    De oplossing is zo simpel dat een aanhanger van de PVV ( dit is een indirecte verwijzing naar het politiek getinte bloggen op deze site) dit ook begrijpt.
    Ik vind dat behalve automobilisten dus ook, dat iedereen die links of rechts betrokken zijn bij,aan of in de PVV verplicht een helm opmoeten. Ik regel de software.
    Uw mening over mijn mening valt onder een zogenaamd recht van vrijheid van meningsuiting.
    Met respect zal ik reageren op respect.
    De redactie van deze site is wijs genoeg om de grenzen te bepalen. Het meest geniale aan dit ontwerp van Jae Min Lim
    is dat de voetganger meer ruimte heeft om te ontsnappen aan een respectloze automobilist.
    De stopstreep is verder van de kruizing.
    Op de foto zijn de Ram-palen zichtbaar om automobilisten tegen te houden die echt alles doen wat niet leuk is.
    Zo is tegelijk duidelijk dat ze in Amsterdam Meer Waarde hechten aan een mensenleven en dat is al minimaal 55 jaar 100% duidelijk. Simpel toch.

    Login om te reageren
  47. Esprit_de_Flandre zegt

    9 september 2010 om 23:39

    In plaats van die Virtuele muur, als je nu eens palen uit de grond laat komen. Je weet wel, zo van die waarmee ze voetgangerszones blokkeren voor auto’s maar die wel naar beneden kunnen voor politie e.d. Dan moeten ze wel stoppen voor voetgangers…

    Je vindt het misschien stom, maar effectief zal het wel zijn.

    Login om te reageren
  48. Roelio zegt

    11 september 2010 om 02:24

    De LED-trend zet zich niet alleen in de auto industrie voort…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North