• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Amerika 2019

Auteur: willeme, gepost 2 november 2019 om 23:03 – 40 Reacties

GP Amerika kwalificatie


Houdt Hamilton zijn vorm vast of maken de Ferrari’s (eindelijk) hun favorietenrol waar? Je leest er alles over, hier op Autoblog.

Tot nu toe is het turbulent Formule 1 seizoen geweest. Het begon vrij saai met een enorm dominante Mercedes, waar met name Lewis Hamilton aan de voorkant het veld te vinden was. In principe was het seizoen na de GP van Frankrijk al voorbij.

Maar sindsdien zijn er wel een paar ontwikkelingen geweest. Red Bull wist met de Nederlander Max Verstappen af en toe een speldenprikje uit te delen en zelfs tweemaal een race te winnen. Na de seizoenshelft was het juist Ferrari dat de toon zette. Dus wat kunnen we verwachten van de GP van Amerika?

Verstappen

Dat gaan we zien in deze kwalificatiesessie. Die begint in Austin traditioneel wat later, zodat men direct naar het feest kan gaan dat gehouden wordt bij het circuit. In de vrije trainingen was het verschil tussen de Ferrari’s, Mercedessen en Red Bulls niet bijzonder groot, maar dat zijn voornamelijk racesimulaties en zeggen niet zoveel over de kwalificatie. We weten dat Ferrari de motor behoorlijk kan opschroeven, dus voorlopig zijn ze favoriet voor de kwalificatie. Dan nog een huishoudelijke mededeling, Perez heeft zich niet op tijd gemeld om zijn auto te laten wegen, waardoor hij voor straf moet starten uit de pitlane. De ogen zijn natuurlijk ook gericht op Verstappen, die in de derde vrije training wederom de snelste tijd noteerde. Hij was ook de snelste in de eerste vrije training it weekend. Leuk weetje: het is zijn eerste snelste tijd in VT3 dit seizoen.

Max Verstappen

Q1
Als eerste gaan de Williams auto’s naar buiten, de Toro Rosso’s volgen snel. Van de topteams is het de Ferrari van Leclerc die alvast de eerste rondjes gaat rijden. Logisch, want Leclerc had in FP3 nog niet voldoende rondjes kunnen rijden. Het begint met de 1:38.302 van Kubica, een tijd die door waarschijnlijk 19 andere coureurs verbeterd gaat worden. Leclerc laat zien met de 1:34.696 zien dat de Williams nog altijd te weinig snelheid heeft. Pierre Gasly zit daar vlak achter. Sinds zijn demotie naar Toro Rosso heeft de Fransman duidelijk zijn vorm weer gevonden. Norris, Sainz (McLaren) en Albon (Red Bull) laten zien dat het nog sneller kan. Blijven die tijden staan? Nee, Verstappen duikt er met een halve seconde over, Hamilton weet er nog eens een krappe tiende van een seconde af te snoepen.

Hamilton

Weinig bijzonderheden aan de voorkant van het veld, dus. Aan de achterkant is het spannender. Russell en Kubica (Williams) bungelen achteraan. Perez heeft geen lekker weekend en staat op P18, de Alfa Romeo’s van Raikkonen en Giovinazzi staan op P17 en P16, niet wat ze van te voren hadden gewenst. Met nog twee ronden te gaan is iedereen die lager dan P7 staat op de baan. Zoals gewoonlijk zijn de laatste minuten het spannendst. Norris sluit Q1 af als snelste. Gasly pakt een verrassende P4. Nog opmerkelijker is de P7 van Magnussen. Het hele weekend waren de auto’s van Haas ‘off the pace’, maar ze hebben weer wat snelheid gevonden. Helaas, helaas: Raikkonen, die vorig jaar hier zijn laatste GP-winst behaalde, weet Q2 niet te halen.

De afvallers in Q1 zijn:
Giovinazzi
Raikkonen
Russell
Perez
Kubica

Q2
In Q2 zien we dat beide Mercedessen en Ferrari’s direct naar buiten gaan op de gele band. Logisch: wellicht is hun tijd snel genoeg op die band en kunnen ze dus op de gele band starten in de race. Hamilton zet de toon met een 1:33.045, Bottas zit daar vlak achter. Leclerc en Vettel zitten een paar honderdsten van een seconde daar achter: kortom, erg spannend. Wat kan Verstappen doen? Simpel: hij pakt voorlopig P2. Albon zet ‘m op P3, want de Britse Thai pakt P1! Er is wel een verschil: Verstappen rijdt op de gele (medium) band, Albon rijdt op de zachtere rode band.

Verstappen

Bottas en Hamilton gaan beide met rode banden nog even naar buiten. Een tactiek die je vaker ziet, als ze geen snelle tijd nodig hebben, breken ze de ronde op het laatst af door de pits in te duiken. Wederom is de meeste spanning te vinden in de zogenaamde elimination-zone. Helaas zijn het de usual suspects die afvallen. De Ferrari’s pakken de eerste twee tijden, terwijl Verstappen een momentje heeft met Lewis Hamilton.

De afvallers in Q2 zijn:
Kvyat
Hulkenberg
Magnussen
Stroll
Grosjean

Q3
Dan is het nu tijd voor het laatste gedeelte. Hamilton is er op gebrand om pole te pakken, maar Bottas, Leclerc en Vettel zijn sneller dan de Brit. Om het erger te maken pakt Verstappen later nog P3. Leuker om te melden is dat de tijden vooralsnog heel erg dicht bij elkaar liggen.

Dan blijft het even rustig. Met nog twee minuten te gaan, is iedereen pas buiten. Verstappen blokkeert een wiel in de eerste sector, dat gaat hem een paar tienden kosten. Alle tussentijden zien er bij niemand denderend uit, overigens. Niemand lijkt een plaats te kunnen winnen. Hamilton gaat te wijd en moet zijn ronde afbreken. Goed nieuws voor Bottas, want hij pakt de pole.

De uitslag van de kwalificatie is als volgt:
1. Bottas
2. Vettel
3. Verstappen
4. Leclerc
5. Hamilton
6. Albon
7. Sainz
8. Norris
9. Ricciardo
10. Gasly
11. Kvyat
12. Hulkenberg
13. Magnussen
14. Stroll
15. Grosjean
16. Giovinazzi
17. Raikkonen
18. Russell
19. Perez (start uit pitlane)
20. Kubica

Ook interessant!

  • Video: Hamilton pakt Verstappen
  • Video: Verstappen pakt Hamilton
  • Video: Verstappen en Hamilton vechten het uit
  • Video: Verstappen en Hamilton elimineren ELKAAR!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

austin, Charles Leclerc, circuit-of-the-americas, Formule 1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Racing, sebastian-vettel, Valtteri Bottas, verenigde-staten

Vorig bericht: « Koop deze hele speciale Jag en maak 007 bang
Volgend bericht: Het motornieuws dat we dinsdag in Milaan gaan zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. stfu zegt

    2 november 2019 om 23:10

    Dat was nogal spannend wie P1 zou pakken. Netjes van Bottas.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      3 november 2019 om 09:02

      @stfu: jammer voor Bottas maar het is te laat om WK te worden.

      HAM heeft voldoende aan 4 punten (8e plaats) of plaats 9 én de snelste raceronde.

      Login om te reageren
  2. brammetjedeb zegt

    2 november 2019 om 23:23

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    2 november 2019 om 23:36

    Lekker dicht bij elkaar, kan leuk worden morgen. Mooie tijd voor de zondag, ik heb er zin in

    Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    2 november 2019 om 23:44

    Is er nou echt niemand bij Ziggo die inziet dat Jack incapabel is als interviewer? En dat hij ook niet VT3 kan becommentariëren?

    Jack Plooij is wel een goede anticonceptie middel. Door hem heeft mijn vrouw gelijk geen zin meer in seks. Bedankt, Jack!

    #ontslaJackPlooij

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      2 november 2019 om 23:59

      @Rick-dos:

      Als je vrouw zich zo laat beïnvloeden door JP dan wordt het tijd voor oordopjes i.p.v. anti-conceptie.

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      3 november 2019 om 00:10

      @Rick-dos: neem F1 TV Pro en kies Engels.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        3 november 2019 om 08:28

        @stfu: over klote apps en niet fatsoenlijk streamen gesproken.

        Login om te reageren
    • tfsi zegt

      3 november 2019 om 00:11

      @Rick-dos:
      Zou je daar eens mee willen ophouden, Dat gelul met #ontslaJackPlooi, als het je niet bevalt dan kijk je het toch via een ander kanaal, of solliciteer naar Ziggo Sport mocht je denken dat je zelf beter commentaar kunt geven.

      #verwijderRick-dos.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        3 november 2019 om 00:13

        @tfsi: Nee, nee, en nee geen zin.

        Login om te reageren
        • Shenkie zegt

          3 november 2019 om 03:50

          @Rick-dos: Maybach music!!1 oh wacht..

          Login om te reageren
          • rickross zegt

            3 november 2019 om 13:38

            @shenkie: Hey dat is van mij!

            Login om te reageren
            • Shenkie zegt

              3 november 2019 om 22:50

              @rickross: another one! Thrillahz

              Login om te reageren
    • hplh zegt

      3 november 2019 om 00:21

      @Rick-dos: #verwijder rick-dos

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        3 november 2019 om 00:31

        @hplh: pas op hoor! Of anders: hesjtek verwijder hplh! ( Ik kan het hekje niet vinden met mijn zatte kop).

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          3 november 2019 om 05:56

          @pomoek: mag je eigenlijk wel op AB zitten als je zat bent?? ?

          Login om te reageren
          • por100 zegt

            3 november 2019 om 09:23

            @drdre1: ja dat mag. Maar alleen als je tegelijkertijd ook aan het rijden bent.

            Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      3 november 2019 om 00:29

      @rick-dos: Het hele team bij ziggo bestaat uit incapabele snotneuzen, dat is exact de reden waarom ik ondanks dat ik ziggo heb gewoon een abbo bij f1 tv heb omdat ik dan engels commentaar heb van mensen die aanzienlijk meer kennis van zaken hebben. Maargoed, het zal mij dus een worst wezen of ze iemand ontslaan of niet, het zal er toch niet snel beter op worden.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        3 november 2019 om 00:37

        @mrskyline: Olav Mol is een enorme ?-el, maar gek genoeg is een race zonder zijn commentaar als een eitje zonder zout. Jack kan ik missen als kiespijn. Zijn interviews zijn echt exercities in plaatsvervangende schaamte. Wat een lvl de B is dat. Zeg dan niks. Denk ik dan.

        Het is maar een mening.

        Login om te reageren
        • dutch zegt

          3 november 2019 om 02:07

          @pomoek: wel weer grappig dat diezelfde Jack Plooij dan tandarts is. Ik denk dat hij je wel van die kiespijn af zou kunnen helpen. Tenminste, ik ga ervan uit dat hij daar beter in is dan interviewen. Dat blijkt toch een vak. Ik stoor me er overigens niet aan, mocht ik dat wel gedaan hebben zou ik wel een andere manier zoeken om F1 te kijken.

          Login om te reageren
        • jasbelle zegt

          3 november 2019 om 10:42

          @pomoek: hij is een enorme blad-el?

          Ik zit hier nu al een tijdje naar te kijken, maar ik snap echt niet wat je met ?-el wilt zeggen

          Login om te reageren
          • jipino zegt

            3 november 2019 om 11:09

            @jasbelle: esdoornel? Canadese vlagel?

            Login om te reageren
          • pomoek zegt

            3 november 2019 om 11:20

            @jasbelle: ik ben lui. Ik kon zo snel geen eikel emoji vinden. Dus vandaar.

            Login om te reageren
      • enricoleerdam zegt

        3 november 2019 om 09:35

        @MrSkyline: Robert Doornbos?

        Login om te reageren
    • mwti zegt

      3 november 2019 om 08:31

      @Rick-dos: kinderachtig van je. Waarom ga je niet solliciteren bij Ziggo sport als je het allemaal zo goed weet.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        3 november 2019 om 08:35

        @mwti: Ga ik doen. Eerste wat ik zal doen is Jack Plooij ontslaan.

        #ontslaJackPlooij

        Login om te reageren
        • mwti zegt

          4 november 2019 om 16:41

          @rick-dos: Succes dan maar knul.

          Login om te reageren
    • 208gtidekkers zegt

      3 november 2019 om 11:53

      @Rick-dos: dan moet je die Rob Kamphues eens bezig horen, dat is helemaaaal niks waard

      Login om te reageren
  5. bas2014 zegt

    2 november 2019 om 23:47

    Dat wordt weer depri zijn voor little lewis, met als gevolg de volle bak mr vegan uithangen op social media.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      3 november 2019 om 00:02

      @bas2014: tactisch bekeken van LH44. Hoeft hij zich morgen geen zorgen te maken in bocht 1 en kan hij gewoon de race uitrijden met minimaal een 8e plaats voor de 6e wereldtitel.

      Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    2 november 2019 om 23:52

    Een zeer verrassende startopstelling. Kan een leuke race worden. En een auto zonder Halo is toch een stuk mooier hè?!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      2 november 2019 om 23:54

      @viezefreddyw: vind die paarse banden ook wel gaaf ;-).

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        3 november 2019 om 00:13

        @willeme: Vond die zwarte vrijdag ook wel wat hebben.

        Login om te reageren
  7. KEV9 zegt

    3 november 2019 om 03:12

    De actie van RB over het leggen van de powercable langs de sensor van het brandstofsysteem… ineens miste Ferrari 10km/u aan topsnelheid

    Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      3 november 2019 om 07:39

      @soulmaster: verdacht of toevallig? :)

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        3 november 2019 om 08:27

        @troljedemoeder: wel heeeeel opvallend hé .

        Lewis Hamilton says Ferrari’s straight-line speed is not as strong at this weekend’s race after the FIA clarified an area of the technical regulations.

        The sport’s governing body issued a technical directive which informs teams how it intends to interpret an area of the regulations, in this case relating to power unit design. Ferrari’s impressive power unit performance has been a matter of close scrutiny by rival teams and the directive is believed to have been prompted by a query from Red Bull.

        https://www.racefans.net/2019/11/03/hamilton-ferrari-have-lost-power-since-fia-issued-directive-on-engine/

        Login om te reageren
    • yajouri zegt

      3 november 2019 om 11:06

      @soulmaster: erg sterk gevonden van RB! Mooie en nette vorm van tactieken

      Login om te reageren
  8. racemees1 zegt

    3 november 2019 om 09:48

    Dat wordt een latertje voor de kids

    Login om te reageren
  9. fastshifter zegt

    3 november 2019 om 10:54

    Foto’s van een jaar geleden bij dit artikel ?!

    Login om te reageren
  10. iphonistvongates zegt

    3 november 2019 om 12:39

    Er zijn 127 dingen die mij opvielen bij Q1 – Q3 van ronde 19 van de F1. Ik bespreek er 2,5:

    1. Lando frakin’ Norris rijdt de snelste tijd in Q2 in een freakin’ McLariekoek met een ReNUL motor achterin.

    2. Het circuit heeft heel strategisch geplaatste hobbels voor het spek-en-bonen-effect.

    2,5: Kimi Raikkonen zal tijdens de race als een speer door het veld heen gaan.

    Amen!

    Voor de “fans” van tenenkrommend null commentaar hebben de audio goden een oplossing gevonden…..de mute-knop. Zo wie zo ben je eigenlijk wel een soortje masochist als je F1 kijkt via Ziggo. Er zijn zat 720p en 1080p.50 HD streams voorhanden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North