
Vettel was tijdens de laatste vrije training vanochtend heer en meester. Lukt het hem die snelheid om te zetten in een pole position?
Q1
Weinig verrassingen in het eerste deel van Q1. Grosjean verliest de controle over zijn auto bij het oprijden van het rechte stuk en houdt zijn auto keurig uit de muur, maar moet wel naar binnen voor een setje vers rubber. Verstappen en Ricciardo wachten relatief lang met het zetten van hun tijd en bovenaan prijken dan ook de Ferrari’s en de Mercedessen en het gat naar de rest is ruim een halve seconde.
En dan horen we Verstappen over de radio: ’there’s something not right with the engine’. Dat zijn precies de dingen die je niet wil horen en met iets meer dan 6 minuten te gaan moet Verstappen binnenkomen en heeft hij nog geen snelle tijd gezet. Gaat het hem lukken nog terug op de baan te komen?
Het antwoord is ja, maar goed is het niet. Hij noteert een zeventiende tijd en lijkt dus kansloos voor een goede startpositie. Met nog iets meer dan een minuut op de teller moet hij alles op alles zetten om er nog één redelijk rondje uit te poepen en Q1 te overleven.
Helaas verpest Giovinazzi het toch al niet zo gezellige feestje voor Verstappen door te crashen bij het opkomen van het rechte stuk. Overal gele vlaggen en Q1 is definitief over. Verstappen is klaar voor vandaag… Andere afvallers zijn Vandoorne, Grosjean, Palmer en Ocon. Positieve uitschieter is Lance Stroll, die zomaar een vijfde tijd laat noteren.
Q2
Vettel komt tijdens Q2 al heel dicht in de buurt van het ronderecord, maar heeft Hamilton op 0.015 seconden in zijn nek hijgen. Als iedereen zijn tijd heeft gezet, is het minuten lang wachten in de pit alvorens het spelletje om de laatste snelle ronden gaat beginnen. Onder andere Alonso zit op de wip en moet dus nog even flink aan de bak om bij de laatste tien te geraken.
Als een duvel uit een doosje gooit Kimi er nog even een 1:32.181 uit, de snelste ronde tijdens Q2, maar ook de snelste ronde ooit gereden op dit circuit. Sainz, Magnussen, Alonso, Ericsson en Giovinazzi worden geëlimineerd.
Q3
De sessie begint goed voor Lewis Hamilton, die de voorlopig snelste tijd weet te noteren. Vettel komt een kleine twee tienden te kort, terwijl Bottas en Raikkonen op respectievelijk 0,36 en 0,71 seconden volgen. Ricciardo volgt op gepaste afstand op de vijfde plek met een flink gat van 1.359 seconden op de snelste tijd.
Tijdens de twee poging is het Hamilton die als eerste rond gaat en dat doet hij liefst twee tienden sneller. Bottas pakt de tweede plek, maar die wordt spoedig weer afgepakt door Vettel op 0.186 seconden achter een ijzersterke Hamilton.
1 Hamilton
2 Vettel
3 Bottas
4 Raikkonen
5 Ricciardo
6 Massa
7 Hulkenberg
8 Perez
9 Kvyat
10 Stroll
11 Sainz
12 Magnussen
13 Alonso
14 Ericsson
15 Giovinazzi
16 Vandoorne
17 Grosjean
18 Palmer
19 Verstappen
20 Ocon
Conclusie
Weer geen goede dag voor Red Bull en ditmaal is Verstappen het bokje. Laten we hopen op regen, zodat we net als in Brazilië weer een epische inhaalrace kunnen aanschouwen. Pluspunten zijn er voor Kvyat, die zijn teamgenoot Sainz aftroeft. Hamilton laat weer zien uit het juiste racehout gesneden te zijn en weet ondanks de flink toegenomen druk van Ferrari nog steeds te presteren. De strijd belooft morgen echter spannender dan ooit te worden, zeker als moeder natuur zich er ook nog mee gaat bemoeien.
Beetje jammer van die Franse brommer achterin de bolide van Max… Hopelijk kunnen ze het netjes fixen voor morgen en kunnen we ons weer verheugen op een mooie, zeiknatte, inhaalrace.
@trustmeiamanengineer: Drie Fransen gebruiken camembert om de kleppen te smeren. Moeten ze echt even mee stoppen!
@willeme: Het is wel de vraag of de motor problemen van Max een mechanisch of elektronisch dingetje is.
@HZW: Op Twitter noemde RedBull het een engine software issue. Dus hopelijk simpel op te lossen.
@trustmeiamanengineer: vertrouwen is bij mij echt even tot een dieptepunt gezakt. Vorige race ricardo met problemen, nu weer dit…
@wildbeest: ja lieve mensen het zit niet altijd mee, vergeet ook de prive problemen niet van de jongeman.
@willeme: dat op zich is niet zo’n punt, alleen halen ze die walnoten er nooit uit
Kvyat ziet er goed uit, doet het dit jaar tot nu toe lekker.
@pomoek: misschien nu wat meer rust in zijn koppie..zou mooi zijn als hij aan het einde van de streep beter geeft gedaan als sainz
@pomoek: gun het hem ook wel, hopelijk verslaat hij Sainz die vond zichzelf zo goed.
Misschien ook nog ff vermelden, Palmer en Grosjean zijn beide under investigation. Zij gingen allebei vol gas door double yellows na de crash van Antonio G. En reden toen hun snelste tijden waarmee ze nog voor max kwamen te staan. Dus Max zal nog wel 3 plekjes opschuiven. Er vanuit gaande dat Sauber uit de pit straat moet starten.
@kilum: ja dat idee had ik dus ook
@kilum: zal wel meevallen. Zeker Grosjean was op weg naar een tijd die ruim voldoende was voor de eerste 15. Of dat voor Palmer ook geldt weet ik niet zeker, maar beiden waren uiteindelijk een klap langzamer dan hun teamgenoten. Ze kunnen dus wss vrij makkelijk aantonen dat ze van hun gas afgegaan zijn in de laatste sector.
Max had helemaal geen motorproblemen, hij had gewoon geen zin om zondag weer anderhalf uur lang in niemandsland te rijden. Alles voor de fans!
Dit kan de sport wel eens heel goed uitkomen. In Australië was er toch wel wat kritiek op het aantal inhaalacties, zowel van het publiek als van Hamilton (“I can’t pass this guy”) en wellicht ook andere coureurs van wie we geen radiocommentaar hebben gehoord. Wie is er dan de betere kandidaat om het ongelijk te bewijzen dan Max “inhaalkoning” Verstappen?
@edge: ik hoop het. Andersom geredeneerd: als het Verstappen morgen niet lukt om naar voren te vechten wordt het een saai seizoen….
@pomoek: idd als max het niet kan dan zie ik de bui wel hangen. Ben bang dat het nog moeilijk wordt turbulentie is veel meer bij deze nieuwe auto’s.
Morgen allemaal de voorbeschouwing op Ziggo kijken! Rico Verhoeven is te gast….
Leuk dat ronderecord! Terwijl er gister nog vanuit werd gegaan dat dit record op schumi z’n naam niet verbroken zou worden.
@sr20det: ja dat dacht ik dus ook al.
Lijkt.alles.kijkcijfer maar
Nederlanders verwachten te veel van Max . Misschien over een paar jaar ,als hij bij Mercedes of Ferrari zit.
@dijan: Misschien moet hij over een paar jaar Gewoon in de Renault zitten om wereld kampioen te worden.
Het viel me dit keer wel op hoe ongelooflijk hard de lamellen op de voorvleugel van de Ferrari doorbuigen. Mercedes zou er blijkbaar al een officiële klacht bij de FIA voor ingediend hebben. Zelfs op de bodemplaat(net achter de side-pods) was er vrij veel beweging te bespeuren.
@chrisvis: ze hadden het dan ook bij de andere auto s mogen laten zijn om te vergelijken. Ik zag ze ook bewegen maarja er zal vast een marge zijn.
@maferick74: klopt, er worden door de FIA op het uiteinde van de vleugel gewichten gehangen om de flexibiliteit van de vleugel te testen. Het innovatieve bij Ferrari is dat de vleugel wel bijna niet beweegt maar de dwarselementen aan de binnenzijde doorbuigen (langs de kant van de neus). Geloof niet dat hier specifieke metingen voor zijn,
@chrisvis: ben benieuwd wat de fia daar mee gaat doen
Dwt wordt heel veel nadenken, over de optimale strategie om Max naar voren te krijgen, vanavond bij RedBull. Hopelijk met de harde band starten en lang doorhalen. Als dan het veld uit elkaar is gevallen wordt het wellicht aan het eind op zachte banden nog leuk. Als die motor het zolang goed blijft doen.aar goed, bij een natte race ligt het allemaal weer anders dus misschien moet iedereen zijn beste regendans inzetten!
Tja niet echt lekker zegmaar.
@dutchdriftking: Met regen weet je het nooit, halverwege de race kan het halve veld al langs de baan staan.
Kutzooi… heeft het allemaal maar te doen morgen die Max. Balen zeg
Als het regent heb je maar 2 banden ter beschikking blauw en groen.
Laat het maar dus danig regenen dat er alleen met de blauwe gereden kan worden.
@HZW: Vind het persoonlijk leuker als ze 3 keer moeten wisselen tussen inters en full wet.
@fmgarcia: Misschien, maar hoe meer je moet wisselen hoe slechter het resultaat kan worden.
Je weet nooit waar je in het veld terecht komt na een bandenwissel, dan wordt het toch een beetje Russische roulette.
En weer wordt er niks gemeld over Nico H. Heeft toch heel knap de auto op p7 gekregen en kan nog voor dreiging gaan zorgen bij massa en Daniel R. Vind het toch mooi om te zien dat Renault als team weer de goede kant op gaan, rijden gewoon mee met Williams.
@thefmanl: Nico H. is geen Nederlander, zit niet in het rode stieren team en is geen kandidaat om ook maar een race te winnen.
Dus ja als die dan saai zevende wordt is dat geen vermelding waard.
@pinut187: ja hij is inderdaad geen kandidaat om te winnen, maar ze vermelde wel Kvyat. En het is toch ook leuk om een team te vermelde dat een rijke historie heeft in de F1 en weer bezig is met de weg naar de top.
@thefmanl: Zoals ik al aangaf zit Nico H. niet in het rode stieren team. Die Rus dus nog wel..
Aach er werken ook maar 650 mensen in het totale Red Bull team dan kun je ook niet verwachten dat het een beetje fatsoenlijk loopt.
Nou dat wordt een inhaal spektakel dan morgen.. De rode stieren hebben wat in te halen..
Dikke paniek in Nederland