• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van China 2017

Auteur: Dizono, gepost 8 april 2017 om 10:14 – 41 Reacties

Verstappen kijkt boos


Vettel was tijdens de laatste vrije training vanochtend heer en meester. Lukt het hem die snelheid om te zetten in een pole position?

Q1
Weinig verrassingen in het eerste deel van Q1. Grosjean verliest de controle over zijn auto bij het oprijden van het rechte stuk en houdt zijn auto keurig uit de muur, maar moet wel naar binnen voor een setje vers rubber. Verstappen en Ricciardo wachten relatief lang met het zetten van hun tijd en bovenaan prijken dan ook de Ferrari’s en de Mercedessen en het gat naar de rest is ruim een halve seconde.

En dan horen we Verstappen over de radio: ’there’s something not right with the engine’. Dat zijn precies de dingen die je niet wil horen en met iets meer dan 6 minuten te gaan moet Verstappen binnenkomen en heeft hij nog geen snelle tijd gezet. Gaat het hem lukken nog terug op de baan te komen?

Het antwoord is ja, maar goed is het niet. Hij noteert een zeventiende tijd en lijkt dus kansloos voor een goede startpositie. Met nog iets meer dan een minuut op de teller moet hij alles op alles zetten om er nog één redelijk rondje uit te poepen en Q1 te overleven.

Helaas verpest Giovinazzi het toch al niet zo gezellige feestje voor Verstappen door te crashen bij het opkomen van het rechte stuk. Overal gele vlaggen en Q1 is definitief over. Verstappen is klaar voor vandaag… Andere afvallers zijn Vandoorne, Grosjean, Palmer en Ocon. Positieve uitschieter is Lance Stroll, die zomaar een vijfde tijd laat noteren.

autojunk

Q2
Vettel komt tijdens Q2 al heel dicht in de buurt van het ronderecord, maar heeft Hamilton op 0.015 seconden in zijn nek hijgen. Als iedereen zijn tijd heeft gezet, is het minuten lang wachten in de pit alvorens het spelletje om de laatste snelle ronden gaat beginnen. Onder andere Alonso zit op de wip en moet dus nog even flink aan de bak om bij de laatste tien te geraken.

Als een duvel uit een doosje gooit Kimi er nog even een 1:32.181 uit, de snelste ronde tijdens Q2, maar ook de snelste ronde ooit gereden op dit circuit. Sainz, Magnussen, Alonso, Ericsson en Giovinazzi worden geëlimineerd.

Q3
De sessie begint goed voor Lewis Hamilton, die de voorlopig snelste tijd weet te noteren. Vettel komt een kleine twee tienden te kort, terwijl Bottas en Raikkonen op respectievelijk 0,36 en 0,71 seconden volgen. Ricciardo volgt op gepaste afstand op de vijfde plek met een flink gat van 1.359 seconden op de snelste tijd.

Tijdens de twee poging is het Hamilton die als eerste rond gaat en dat doet hij liefst twee tienden sneller. Bottas pakt de tweede plek, maar die wordt spoedig weer afgepakt door Vettel op 0.186 seconden achter een ijzersterke Hamilton.

1 Hamilton
2 Vettel
3 Bottas
4 Raikkonen
5 Ricciardo
6 Massa
7 Hulkenberg
8 Perez
9 Kvyat
10 Stroll
11 Sainz
12 Magnussen
13 Alonso
14 Ericsson
15 Giovinazzi
16 Vandoorne
17 Grosjean
18 Palmer
19 Verstappen
20 Ocon

Conclusie
Weer geen goede dag voor Red Bull en ditmaal is Verstappen het bokje. Laten we hopen op regen, zodat we net als in Brazilië weer een epische inhaalrace kunnen aanschouwen. Pluspunten zijn er voor Kvyat, die zijn teamgenoot Sainz aftroeft. Hamilton laat weer zien uit het juiste racehout gesneden te zijn en weet ondanks de flink toegenomen druk van Ferrari nog steeds te presteren. De strijd belooft morgen echter spannender dan ooit te worden, zeker als moeder natuur zich er ook nog mee gaat bemoeien.

Ook interessant!

  • Video: Hamilton pakt Verstappen
  • Video: Verstappen pakt Hamilton
  • Video: Verstappen en Hamilton vechten het uit
  • Video: Verstappen en Hamilton elimineren ELKAAR!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Formule 1, Kimi Räikkönen, kwalificatie, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Racing, sebastian-vettel

Vorig bericht: « Kreisel EVEX 910e: stekkeren was nog nooit zo leuk
Volgend bericht: Rij jij deze goedkope Bentley naar het half miljoen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    8 april 2017 om 10:16

    Beetje jammer van die Franse brommer achterin de bolide van Max… Hopelijk kunnen ze het netjes fixen voor morgen en kunnen we ons weer verheugen op een mooie, zeiknatte, inhaalrace.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 april 2017 om 10:44

      @trustmeiamanengineer: Drie Fransen gebruiken camembert om de kleppen te smeren. Moeten ze echt even mee stoppen!

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        8 april 2017 om 11:12

        @willeme: Het is wel de vraag of de motor problemen van Max een mechanisch of elektronisch dingetje is.

        Login om te reageren
        • trustmeiamanengineer zegt

          8 april 2017 om 11:53

          @HZW: Op Twitter noemde RedBull het een engine software issue. Dus hopelijk simpel op te lossen.

          Login om te reageren
          • wildbeest zegt

            8 april 2017 om 12:11

            @trustmeiamanengineer: vertrouwen is bij mij echt even tot een dieptepunt gezakt. Vorige race ricardo met problemen, nu weer dit…

            Login om te reageren
            • bmwfreak038 zegt

              8 april 2017 om 15:52

              @wildbeest: ja lieve mensen het zit niet altijd mee, vergeet ook de prive problemen niet van de jongeman.

              Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        8 april 2017 om 12:31

        @willeme: dat op zich is niet zo’n punt, alleen halen ze die walnoten er nooit uit

        Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    8 april 2017 om 10:20

    Kvyat ziet er goed uit, doet het dit jaar tot nu toe lekker.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      8 april 2017 om 11:08

      @pomoek: misschien nu wat meer rust in zijn koppie..zou mooi zijn als hij aan het einde van de streep beter geeft gedaan als sainz

      Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      8 april 2017 om 11:29

      @pomoek: gun het hem ook wel, hopelijk verslaat hij Sainz die vond zichzelf zo goed.

      Login om te reageren
  3. kilum zegt

    8 april 2017 om 10:26

    Misschien ook nog ff vermelden, Palmer en Grosjean zijn beide under investigation. Zij gingen allebei vol gas door double yellows na de crash van Antonio G. En reden toen hun snelste tijden waarmee ze nog voor max kwamen te staan. Dus Max zal nog wel 3 plekjes opschuiven. Er vanuit gaande dat Sauber uit de pit straat moet starten.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      8 april 2017 om 10:36

      @kilum: ja dat idee had ik dus ook

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 april 2017 om 10:46

      @kilum: zal wel meevallen. Zeker Grosjean was op weg naar een tijd die ruim voldoende was voor de eerste 15. Of dat voor Palmer ook geldt weet ik niet zeker, maar beiden waren uiteindelijk een klap langzamer dan hun teamgenoten. Ze kunnen dus wss vrij makkelijk aantonen dat ze van hun gas afgegaan zijn in de laatste sector.

      Login om te reageren
  4. harrie zegt

    8 april 2017 om 10:30

    Max had helemaal geen motorproblemen, hij had gewoon geen zin om zondag weer anderhalf uur lang in niemandsland te rijden. Alles voor de fans!

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    8 april 2017 om 10:37

    Dit kan de sport wel eens heel goed uitkomen. In Australië was er toch wel wat kritiek op het aantal inhaalacties, zowel van het publiek als van Hamilton (“I can’t pass this guy”) en wellicht ook andere coureurs van wie we geen radiocommentaar hebben gehoord. Wie is er dan de betere kandidaat om het ongelijk te bewijzen dan Max “inhaalkoning” Verstappen?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      8 april 2017 om 10:41

      @edge: ik hoop het. Andersom geredeneerd: als het Verstappen morgen niet lukt om naar voren te vechten wordt het een saai seizoen….

      Login om te reageren
      • goodolddays zegt

        8 april 2017 om 11:07

        @pomoek: idd als max het niet kan dan zie ik de bui wel hangen. Ben bang dat het nog moeilijk wordt turbulentie is veel meer bij deze nieuwe auto’s.

        Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    8 april 2017 om 10:39

    Morgen allemaal de voorbeschouwing op Ziggo kijken! Rico Verhoeven is te gast….

    Login om te reageren
  7. sr20det zegt

    8 april 2017 om 10:44

    Leuk dat ronderecord! Terwijl er gister nog vanuit werd gegaan dat dit record op schumi z’n naam niet verbroken zou worden.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      8 april 2017 om 12:45

      @sr20det: ja dat dacht ik dus ook al.

      Login om te reageren
  8. elemento zegt

    8 april 2017 om 10:46

    Lijkt.alles.kijkcijfer maar

    Login om te reageren
  9. dijan zegt

    8 april 2017 om 10:53

    Nederlanders verwachten te veel van Max . Misschien over een paar jaar ,als hij bij Mercedes of Ferrari zit.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      8 april 2017 om 11:02

      @dijan: Misschien moet hij over een paar jaar Gewoon in de Renault zitten om wereld kampioen te worden.

      Login om te reageren
  10. chrisvis zegt

    8 april 2017 om 10:57

    Het viel me dit keer wel op hoe ongelooflijk hard de lamellen op de voorvleugel van de Ferrari doorbuigen. Mercedes zou er blijkbaar al een officiële klacht bij de FIA voor ingediend hebben. Zelfs op de bodemplaat(net achter de side-pods) was er vrij veel beweging te bespeuren.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      8 april 2017 om 11:38

      @chrisvis: ze hadden het dan ook bij de andere auto s mogen laten zijn om te vergelijken. Ik zag ze ook bewegen maarja er zal vast een marge zijn.

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        8 april 2017 om 12:01

        @maferick74: klopt, er worden door de FIA op het uiteinde van de vleugel gewichten gehangen om de flexibiliteit van de vleugel te testen. Het innovatieve bij Ferrari is dat de vleugel wel bijna niet beweegt maar de dwarselementen aan de binnenzijde doorbuigen (langs de kant van de neus). Geloof niet dat hier specifieke metingen voor zijn,

        Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      8 april 2017 om 12:11

      @chrisvis: ben benieuwd wat de fia daar mee gaat doen

      Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    8 april 2017 om 11:00

    Dwt wordt heel veel nadenken, over de optimale strategie om Max naar voren te krijgen, vanavond bij RedBull. Hopelijk met de harde band starten en lang doorhalen. Als dan het veld uit elkaar is gevallen wordt het wellicht aan het eind op zachte banden nog leuk. Als die motor het zolang goed blijft doen.aar goed, bij een natte race ligt het allemaal weer anders dus misschien moet iedereen zijn beste regendans inzetten!

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    8 april 2017 om 11:04

    Tja niet echt lekker zegmaar.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      8 april 2017 om 11:09

      @dutchdriftking: Met regen weet je het nooit, halverwege de race kan het halve veld al langs de baan staan.

      Login om te reageren
  13. goodolddays zegt

    8 april 2017 om 11:05

    Kutzooi… heeft het allemaal maar te doen morgen die Max. Balen zeg

    Login om te reageren
  14. HZW zegt

    8 april 2017 om 11:07

    Als het regent heb je maar 2 banden ter beschikking blauw en groen.
    Laat het maar dus danig regenen dat er alleen met de blauwe gereden kan worden.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      8 april 2017 om 11:14

      @HZW: Vind het persoonlijk leuker als ze 3 keer moeten wisselen tussen inters en full wet.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        8 april 2017 om 11:46

        @fmgarcia: Misschien, maar hoe meer je moet wisselen hoe slechter het resultaat kan worden.
        Je weet nooit waar je in het veld terecht komt na een bandenwissel, dan wordt het toch een beetje Russische roulette.

        Login om te reageren
  15. thefmanl zegt

    8 april 2017 om 12:25

    En weer wordt er niks gemeld over Nico H. Heeft toch heel knap de auto op p7 gekregen en kan nog voor dreiging gaan zorgen bij massa en Daniel R. Vind het toch mooi om te zien dat Renault als team weer de goede kant op gaan, rijden gewoon mee met Williams.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      8 april 2017 om 12:47

      @thefmanl: Nico H. is geen Nederlander, zit niet in het rode stieren team en is geen kandidaat om ook maar een race te winnen.

      Dus ja als die dan saai zevende wordt is dat geen vermelding waard.

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        8 april 2017 om 13:33

        @pinut187: ja hij is inderdaad geen kandidaat om te winnen, maar ze vermelde wel Kvyat. En het is toch ook leuk om een team te vermelde dat een rijke historie heeft in de F1 en weer bezig is met de weg naar de top.

        Login om te reageren
        • pinut187 zegt

          8 april 2017 om 14:11

          @thefmanl: Zoals ik al aangaf zit Nico H. niet in het rode stieren team. Die Rus dus nog wel..

          Login om te reageren
  16. thomasthomas zegt

    8 april 2017 om 12:45

    Aach er werken ook maar 650 mensen in het totale Red Bull team dan kun je ook niet verwachten dat het een beetje fatsoenlijk loopt.

    Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    8 april 2017 om 13:26

    Nou dat wordt een inhaal spektakel dan morgen.. De rode stieren hebben wat in te halen..

    Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    10 april 2017 om 09:35

    Dikke paniek in Nederland

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North