• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Frankrijk 2018

Auteur: willeme, gepost 23 juni 2018 om 17:05 – 26 Reacties

Red Bull - Paul Ricard


Dit keer wel een spannende happening op een Frans circuit?

De Grand Prix van Frankrijk was al een tijdje van de kalender. De races op Nevers Magny Cours waren vaak een garantie voor een goede powernap tussen 14:05 en 15:45, wanneer je wakker werd gemaakt door de Duitse en Italiaanse volksliederen. In 2008 werd deze GP voor het laatst verreden en nu, in 2018, is de GP van Frankrijk weer terug! Ditmaal is het niet Magny-Cours, maar het nog saaiere Paul Ricard. Veel rechte stukken, weinig bochten waar je kan inhalen en enorm veel uitloopstroken. Perfect voor Jeremy Clarkson om een supercar te testen, maar levert het ook spektakel op met twintig verse Formule 1 auto’s? In FP3 was het nog lekker aan het regenen. Dat was een redelijk korte, maar hevige bui. Omdat de teams maar de beschikking hebben over drie setjes full wets, werden er slechts een paar rondjes gedaan. Voor wat het waard is: Bottas was het snelste.

Q1
De coureurs beginnen relatief rustig. Verstappen zet een redelijk snelle 1:38 nee, maar Bottas, Hamilton en Raikkonen klappen daar meteen overheen. De verschillen zijn vooralsnog niet groot, maar we weten dat dit pas Q1 is, de Mercedessen worden straks nog voorzien van meer vermogen. Verstappen kan vooralsnog redelijk pareren. Hij gaat er nogmaals een keer ertussen uit en het reusltaat is een 1:35.531, goed voor een (tijdelijke) P1. Dat ziet er niet verkeerd uit. Hamilton verbetert de tijd van de Nederlander met 2 tienden een ronde later. Maar natuurlijk.

Red Bull RB13

Kortom, het lijkt erop dat de topteams weer ouderwets dichtbij elkaar zitten. Althans, totdat de turbo’s opgeschroefd worden in Q3. Het is dan spannender om te kijken wat er aan de onderkant gebeurd van de lijst. Gaat überkluns Lance Stroll nog ouderwets blunderen? Uiteraard doet Stroll dat, hij stond op een waardeloze P20 en beschadigd op de hoge kerbstones zijn bodemplaat. Knap werk. Wat ook opvalt, is dat Force India de snelheid niet gevonden lijkt te hebben die ze op andere circuits wel hadden. Pas in de laatste ronde weet Ocon zich veilig te rijden. Hoe doen de andere Fransozen het? Best aardig. Ocon en Grosjean mogen door naar Q2. Ook LeClerc (feitelijk een Monegask), zien we straks terug. Gasly mag wel door naar Q2. Heel erg pijnlijk, twee topteams van weleer (McLaren en Williams) halen dus Q2 niet eens.

De afvallers van Q1 zijn:
Alonso
Hartley
Vandoorne
Sirotkin
Stroll

Q2
YES! We zien paraplu’s in de tribunes en een Red Bull met #33 helemaal voorin de pitlane. Zou het dan toch gaan regenen? Volgens Verstappen is het een beetje aan het miezeren. Iedereen gaat meteen naar buiten voor een snelle ronde. In de tussentijd gaat het beetje bij beetje harder regenenen, iets wat wederom door de jonge Nederlander wordt bevestigd. Iedereen rijdt vlak achter elkaar, de enige die niemand voor zich heeft is Verstappen.

Max zet een 1:32.307 neer. Is dat voldoende om de rest voor te blijven? Helaas niet. Raikkonen, Bottas, Sainz en Grosjean (!) zijn sneller. Hamilton loopt te zeuren dat er een kussentje niet lekker zit in de cockpit, terwijl hij een toptijd van 1:30.645 neerzet, een halve seconde voor Bottas. Hamilton weet die tijd vooralsnog vast te houden, achter hem is het constant stuivertje wisselen tussen Bottas, de Ferrari’s en Red Bulls. Verrassing: Grosjean en Magnussen staan voorlopig op P7 en P8.

In de gevarenzone zitten vooralsnog de Force India’s, Saubers en Hülkenberg in de Renault. En Gasly? Voorlopig op P10 in de Toro Rosso. Klasse. De baan is iets aan het opdrogen. Met nog drie minuten te gaan, gaan de meeste coureurs weer naar buiten. Bijna alle coureurs zijn bezig hun tijd te verbeteren. Grosjean heeft de vorm van zijn leven gevonden, hij staat voorlopig op P6. LeClerc weet zijn Sauber-Alfa Romeo naar Q3 te slepen.

Sauber Alfa Romeo

De afvallers in Q2 zijn:
Ocon
Perez
Gasley
Ericcson
Hülkenberg
Gasley

Q3
Ook hier gaat iedereen er meteen uit. Het is duidelijk dat de Mercedessen duidelijk profijt hebben van hun nieuwe motor. Direct staan ze bovenaan. Vettel zit daar op gepaste afstand achter. Verstappen weet de vierde tijd te bemachtigen. Wat doet Grosjean? Net als Stroll weet hij altijd een fout te maken, terwijl dat niet nodig is. Vervolgens rijdt de Fransman zijn auto in de muur, natuurlijk. Het ziet er erger uit dan dat het is, waarschijnlijk is alleen de neus licht beschadigd, die is eenvoudig te vervangen. Voor Leclerc wel leuk, want hij kan serieus voor P9 gaan rijden. Omdat Grosjean stilvalt op een onhandig gedeelte van de baan, wordt de kwalificatie even gestopt. Romain Grosjean, de Wout Weghorst van de Formule, mag de walk of shame naar de pitstops doen.

De baan is opgeruimd, alle auto’s mogen weer het circuit op. Het is Raikkonen die als eerste naar buiten gaat. Waarschijnlijk wacht de rest van de coureurs op de laatste minuten om nog één keer een snel rondje neer te zetten. Bottas komt als eerste binnen en pakt de voorlopige P1, die Hamilton meteen weer afpakt. Vettel blijft op afstand: P3. Wat kan Verstappen doen? Dansend over de kerbstones weet ‘ie P4 vast te houden. Ricciardo weet ook zijn positie niet te verbeteren. Lewis Hamilton pakt hiermee zijn 75e pole position. Gefeliciteerd!

Lewis Hamilton

De startopstelling ziet er als volgt uit:

1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. VERSTAPPEN
5. Ricciardo
6. Raikkonen
7. Sainz
8. Leclerc
9. Magnussen
10. Grosjean
11. Ocon
12. Perez
13. Ericcson
14. Hülkenberg
15. Gasly
16. Alonso
17. Hartley
18. Vandoorne
19. Sirotkin
20. Stroll

Ook interessant!

  • Video: Hamilton pakt Verstappen
  • Video: Verstappen pakt Hamilton
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: Verstappen en Hamilton vechten het uit

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Charles Leclerc, daniel-ricciardo, Formule 1, frankrijk, Kimi Räikkönen, kwalificatie, Lewis Hamilton, Max Verstappen, sebastian-vettel, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Deze ‘Ringrecord houder is spotgoedkoop
Volgend bericht: Special: Pagani Zonda C12 »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    23 juni 2018 om 17:12

    Hulde Charles Leclerc. Q3 in een Sauber en gewoon even P8 pakken. Wat een uitstekende prestatie van hem zeg, onwijs knap. Van harte gegund en met een beetje geluk weet hij morgen er een mooie race van te maken.

    Mercedes heeft de snelheid weer teruggevonden lijkt het. Spannend is het in ieder geval voor morgen en het algemeen klassement. Verstappen een prima kwalificatie maar ik vrees dat de Red Bulls toch pace te kort komen om mee te doen om het podium. Maar je weet maar nooit. Ik ben benieuwd!

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      23 juni 2018 om 18:56

      @viezefreddyw: Forza & let’s go #33.

      Login om te reageren
  2. zwepp zegt

    23 juni 2018 om 17:14

    Crashjean!! Maar het schijnt dat hij als enige op de Microsoft compound reed…

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      23 juni 2018 om 17:35

      @zwepp: die had je al ff liggen of niet ?

      Login om te reageren
    • zwepp zegt

      23 juni 2018 om 17:47

      @zwepp: Niet zo lang als @viezefreddyw ;-)

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    23 juni 2018 om 17:21

    Goed werk van Max weer. En briljant gereden van Leclerc.
    Maar wat heeft Mercedes weer een klap gemaakt met het nieuwe blok zeg…. balen.
    Ik denk dat Alonso nu z’n ontslagbrief zit te typen. Wat een treurnis.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    23 juni 2018 om 17:24

    Hulde voor Sauber wat een prestatie.Voelt voor die mannen als pole denk ik

    Login om te reageren
  5. ikleesookoverautos zegt

    23 juni 2018 om 17:25

    Max toch weer mooi voor zijn teammaat. Fijn ook dat de rondetijden er nu wel bij staan .

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      23 juni 2018 om 18:07

      @ikleesookoverautos: Mochten de rondetijden enorm bijzonder zijn, zullen we dat in de tekst verwerken. Wij willen jullie graag zo snel mogelijk voorzien van de startopstelling. Dat betekent dat het hele artikel in een uurtje geschreven, opgemaakt en gepubliceerd moet worden. Men wil graag snel op de hoogte zijn van de startopstelling. De onderlinge tijden moeten dan in een tabel (tijdrovend en overzichtelijk) vermeld worden. Een andere optie is om de tijden erachter te plaatsen, minder tijdrovend, maar wel erg druk en onoverzichtelijk.

      Dan moeten we de afweging maken: voegt het wat toe? Er zijn tientallen lezers die er opmerkingen over maken. Een veelvoud daarvan zit er veel minder mee.

      Dus in plaats van een sarcastische opmerking zou je kunnen vragen: Waarom zijn de tijden niet vermeld @ de redacteur van dienst. Vergeet niet dat het moment dat het artikel gepost is, wij direct doorgaan om artikelen te schrijven. Dus het is een afweging die we moeten maken. Mocht het zijn dat een enorm groot gedeelte van de lezers WEL de tijden vermeld wil zien, dan kunnen we het altijd nog opgooien bij de hoofdredactie.

      Login om te reageren
      • FieRo zegt

        23 juni 2018 om 18:12

        @willeme: maak je niet druk, dat doen ‘wij’ wel ;)

        Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        24 juni 2018 om 05:29

        @willeme: ik had dat al eens eerder gevraagd. Klaarblijkelijk vind de meerderheid de tijden niet zo belangrijk. En ik begrijp je punt dat het tijdrovend klusje is. Ook goed, dan sluit ik me daar bij aan en zal niet meer om tijden vragen.

        Login om te reageren
  6. Pordon zegt

    23 juni 2018 om 17:34

    De Wout Weghorst van de Formule 1…? Wat een rare belediging aan het adres van Weghorst.

    Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      23 juni 2018 om 17:41

      @pordon: Wout Weghorst is een belediging voor het Nederlands elftal zover dat al kan..

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        23 juni 2018 om 20:01

        @rovadepo: Ach dat is het hele Nederlandse elftal op dit moment toch…

        Login om te reageren
        • rovadepo zegt

          23 juni 2018 om 20:03

          @pordon: daarom schreef ik “ zover dat nog kan” wel jammer … ot die Grosjean moeten ze met pensioen sturen

          Login om te reageren
  7. FieRo zegt

    23 juni 2018 om 18:09

    Gaan ze morgen een nieuwe versie van Tron opnemen daar ?

    Login om te reageren
  8. mar10us zegt

    23 juni 2018 om 19:06

    -Edit: thanks! is inmiddels gefixt-

    Voor wat betreft de startopstelling en race. Ik denk dat ik er niet voor thuis ga blijven.

    Login om te reageren
  9. thefmanl zegt

    23 juni 2018 om 19:08

    Teleurstellend van Nico. Eerste keer dit jaar dat hij is verslagen door Sainz. Wellicht technische problemen?

    Login om te reageren
  10. beetec zegt

    23 juni 2018 om 19:20

    McLaren is na Williams toch wel het lachertje van de F1 aan het worden. Na de grote mond aan het begin van het seizoen het spoor echt volledig bijster. Hoewel ik enig leedvermaak voel is het toch zonde dat een top team van weleer zo ver wegzakt. Ik hoop dat ze het nog op de rit gaan krijgen maar dat zal een meerjaren plan gaan worden.
    No way dat Alonso daar nog een jaar gaat aanmodderen.

    Login om te reageren
    • mrbasa zegt

      23 juni 2018 om 19:30

      @beetec: En Ricciardo zal ook wel een dikke streep door deze transfer optie zetten

      Login om te reageren
  11. mverstappen zegt

    23 juni 2018 om 19:34

    Niet om te zeuren op leclerc (het is nog steeds een super talent) maar ik heb zo’n idee dat de Sauber niet zo slecht is als de meeste mensen denken

    Login om te reageren
    • transaxleman zegt

      23 juni 2018 om 19:59

      @mverstappen: Nee de Sauber is best goed ja, maar vorig jaar reden ze stijf onderaan en werden door het hele veld gelapt dus het is enorm knap dat ze in een jaar tijd al zulke stappen kunnen maken. Want alleen een snelle motor is niet genoeg (kuch Williams kuch) om mee te doen in Q3 en voor de punten te rijden

      Login om te reageren
    • hans75 zegt

      23 juni 2018 om 23:53

      @mverstappen: zo’n Alfa Romeo sticker doet echt wonderen…

      zonder gekheid.. Leclerc is duidelijk ook een bijzonder talent.. meest opvallend is dat hij tot nu toe eigenlijk geen fouten maakt.. hij verbruikt zeg maar, een stuk minder onderdelen dan ericsson…

      Login om te reageren
  12. mastemaker zegt

    23 juni 2018 om 21:53

    Grappig dat de broer van Gasley ook mee reed en in de zefde ronde eruit ging

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      23 juni 2018 om 21:53

      @mastemaker: *dezelfde

      Login om te reageren
  13. toyotaprius zegt

    23 juni 2018 om 23:22

    Hoe doet Marussia het?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North