Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Singapore 2017

Auteur: , 58 Reacties

Er staat vandaag veel op het spel. Pakt Max Verstappen de eerste pole uit zijn carrière? En belangrijker, mag na vandaag een woord dat rijmt op poncho nog gebruikt worden op autoblog?

MV33

Al sinds de GP’s van Monaco en Hongarije hebben Nederlandse F1-fans dit weekend in hun agenda gezet. De Red Bull RB13 van dit jaar is niet goed genoeg om mee te strijden voor de titel, maar op baantjes met veel korte bochten en zonder hele lange rechte stukken gaat het ding nog wel aardig. Koppel je dat aan de updates waarvan we al wisten dat Red Bull ze door zou gaan voeren gedurende het jaar, dan was er maar een conclusie mogelijk: áls het team nog ergens op eigen kracht kon winnen dit jaar, dan zou dat in Singapore zijn.

En jawel, tot op heden is de voorspelling redelijk uitgekomen. Red Bull heeft tot op heden de snelste tijd neergezet in alle sessies voorafgaand aan de kwalificatie. Ricciardo was de snelste in VT1 en VT2, Max ging vanochtend het hardste in VT3. Het verschil met Ferrari en Mercedes is echter klein. Hadden de roden en zilveren nog wat extra’s achter de hand in de kwalificatie, of kon Red Bull de goede lijn doortrekken?

Q1:
Raikkonen gaat vroeg de baan op. De Fin heeft dit hele weekend de snelheid nog niet echt te pakken. Apart, want in Monaco pakte Kimi nog de pole. De klok blijft stilstaan op 1:44.060. Niet echt een toptijd, maar toch bijten de meesten zich er aanvankelijk op stuk. Misschien dat er nog even een warm-up gedaan wordt door sommigen, even de spieren losgooien, je kent het wel.

Grosjean worstelt weer enorm met zijn Haas F1 en met name de remmen van de bolide. Het leek de laatste tijd wat beter te gaan met Haas in dit opzicht, maar het stratencircuit van Singapore zonder noemenswaardige uitloopzones legt deze zwakte van de auto zonder genade bloot. Bizar hoe hij en zijn team dat maar niet onder de knie lijken te krijgen.

Aiii, terwijl Lance Stroll als een wildebras over de baan gaat en de snelste topsnelheid noteert, is het juist zijn ervaren teamgenoot Felipe Massa die de muur raakt en zijn achterwiel kapot rijdt. Als Massa mazzel heeft is het alleen de band, maar de ophanging heeft ook een tikje gekregen.

Wat doen de rode stieren? Max gaat hard met een minuut of zes te gaan. Hamilton heeft op dit moment de beste tijd in handen. Dat is echter van korte duur: als MV33 over de meet komt is hij bijna negen tienden van een seconde sneller dan LH44. Teamgenoot Ricciardo volgt achter Max en zet bijna dezelfde tijd neer als onze landgenoot, maar is net iets trager. Het wil nu nog niet zoveel zeggen, maar wellicht kan Max dit kleine voordeel mentaal meenemen naar Q3.

Met nog twee minuten te gaan, gaat het om de laatste vijf. Massa heeft nieuw schoeisel gehaald en kan het toch nog een keer proberen, maar is de Williams überhaupt goed genoeg voor de top-15? Het lijkt er niet op. In de gevarenzone zitten verder de Toro Rosso’s van Sainz en Kvyat. Maar op de valreep zetten die enorm scherpe tijden neer. Kvyat naar P4 en Sainz, ondanks dat zijn motor zojuist nog heftig rookte, naar P3. Zo dan.

Nog meer coureurs boeken opeens dikke vooruitgang aan het einde van de sessie. Alonso en Vandoorne zijn snel in hun Macca’s en de geplaagde Jolyon Palmer gaat naar de zevende tijd. Als iedereen rond is heten de afvallers Magnussen, Massa, Stroll, Wehrlein en Ericsson. Williams komt dus weer niet uit de verf op een stratencircuit. Grosjean verdient een pluim: hij prikt zijn Haas ondanks alle problemen net voor teamgenoot Magnussen de top-15 binnen.

Q2:
Het moet toch even schrikken geweest zijn voor Ferrari en Mercedes in Q1 om te zien dat zoveel coureurs nog onder hun tijden door schoten. Wellicht daarom zoeken de coureurs van beide teams direct weer de baan op in Q2. Hoewel, als de baan alleen maar beter en beter wordt hadden ze wellicht juist beter even kunnen wachten. Het idee is waarschijnlijk eerst een marker neerzetten en dan nog een snel rondje aan het einde van de sessie.

Raikkonen zet wederom als eerste zijn tijd neer en komt net onder de 1:41. Hamilton bijt zich stuk op die tijd, evenals Bottas, maar Vettel is wel flink sneller dan zijn teamgenoot. Dan komt Max: Bam! 1:40.379 en de eerste plaats, precies 1,5 tiende voor Vettel. Ricciardo geeft dit keer ruim drie tienden toe op Max en sluit aan achter Vettel.

Terwijl iedereen de pits opzoekt om zich voor te bereiden op de volgende run schiet Grosjean nog maar eens rechtdoor in de chicane. We achten de kans niet zo groot dat Romain verder komt in deze sessie, maar de vraag is, wie gaan er met hem niet door naar Q3? Naast de Fransman staan Alonso, Kvyat en de Force India’s in de gevarenzone.

Uiteindelijk weet Alonso zich daar nog uit te vechten, ten koste van Palmer. Helaas voor de Brit verliest hij dus voor de vijftiende keer dit jaar het kwalificatieduel van Nico Hulkenberg.

Q3:
Dus, Red Bull het snelste in VT1, VT2, VT3, Q1 én Q2. Dan nu de grote vraag: gaat het in Q3 ook gebeuren? Spann0nd! Van de favorieten zet -wederom- Raikkonen als eerste een tijd neer: 1:40.069, een halve seconde sneller dan hij tot op heden geweest is. Hamilton haalt de tijd niet. Dan Verstappen: 1:39.814 en P1! Maar wacht…Vettel, wat doe je nu. De Duitser gaat naar 1:39.669. Dat is stiekem toch wel veel om goed te maken. Ricciardo haalt de tijd van Vettel ook niet, hij is een halve tiende langzamer dan Max. Maar de baan wordt wellicht ook nog wat sneller voor de tweede runs en dan heeft Max nog een kans (tikte hij hoopvol).

De korte pauze voor de tweede runs kunnen we even gebruiken door McLaren te belichten. ‘Nando en Stoffel staan op de plaatsen zeven en acht. Lekker gewerkt! Minder goed nieuws is er voor Bottas, hij kan niet aanhaken bij teamgenoot Hamilton en geeft ruim een halve seconde toe op de Brit.

Dan run 2 van Q3: Max zit in de eerste sector een tiende boven de tijd van Vettel. Het kan nog. In de tweede sector is het echter al vier tienden. Ondertussen gaat Vettel nóg harder. De Duitser is ongenaakbaar in de Ferrari en doet wat hij moet doen om zijn hoop kampioen te worden levend te houden. Helaas, ik had ‘m al klaarstaan: MAX VERSTAPPEN PAKT ZIJN EERSTE POLE IN SINGAPORE!. Het mag echter niet zo zijn. Desalniettemin is P2 voor Verstappen wel een evenaring van zijn beste kwalificatie ooit onlangs in Monza. Ricciardo wordt derde voor Raikkonen, Hamilton, Bottas, Hulkenberg, Alonso, Vandoorne en Sainz. Wat een honcho is het ook, die Max.

De volledige uitslag:
1. Vettel
2. Verstappen
3. Ricciardo
4. Raikkonen
5. Hamilton
6. Bottas
7. Hulkenberg
8. Alonso
9. Vandoorne
10. Sainz
11. Palmer
12. Perez
13. Kvyat
14. Ocon
15. Grosjean
16. Magnussen
17. Massa
18. Stroll
19. Wehrlein
20. Ericsson



58 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
@jaapiyo je kan lekker doorgaan met je gehoncho..
@fmgarcia: phew…gelukkig.
Erg jammer dat Verstappen geen pole wist te scoren. Ik had er toch hoop op nadat hij in Q1 en Q2 de snelste is geweest, maar helaas in Q3 niet. Wel op de eerste startrij en weer voor Ricciardo dus dat is wel lekker.

Bizar snelle tijd van Vettel en hij is er blij mee. Dit kan een mooi weekend voor hem en Ferrari worden. Ik denk ook dat hij zonder al te veel moeite de overwinning zal pakken.
@viezefreddyw: Klonk eerder alsof er een wesp in zijn helm vloog. Maar snelle lap en jammer van Maxie. Pole was hem heel erg gegund!
@viezefreddyw: een pole was inderdaad mooi geweest, ik vraag mij af waarom mercedes plots achterblijft, te weinig olie gestookt tijdens de qualifying?
@acizane80: Mercedes heeft een beresterke motor en over het algemeen een erg sterke auto. Op stratencircuits is de auto een stukje minder omdat ze aerodynamisch gezien een stuk minder zijn dan Ferrari en Red Bull.
@viezefreddyw: Komt het ook niet door de langere wielbasis van de Mercedes?
@berlinetta: ook wel een dingetje ja.. en je ziet het ook. In de slalombochten is de Mercedes een beetje minder agiel dan de RedBull.. scheelt daar zomaar 0,2 sec..in twee in elkaar overlopende bochten.
@acizane80: heeft ook te maken met het ontwerp van de Mercedes. Ze hebben gekozen voor een langere wielbasis dan de concurrentie. Op een bochtig (straten)circuit komen ze minder goed uit de verf. Ook hebben ze moeite de banden goed te krijgen en te houden in deze warme omstandigheden.
@acizane80: Lange wielbasis is niet wat je wil op een stop-and-go circuit.
@viezefreddyw: Moet nog zien dat Vettel in de race ook zo snel is, die Ferrari heeft wel een kwali stand en de RB niet… Dus verwacht van de RB’s iets meer racepace, als Max bij de start een kans ziet zal die die absoluut pakken. Vettel denkt aan de titel, die zal toch echt iets voorzichtiger moeten zijn.
@griffendahl: ves zal ook wel eens een race uit willen rijden denk ik.
@peug206: ver bedoel je?
@rolov: ja ik dacht al, wie bedoeld ie met VES?
@sjonniedeluxe: voorheen was het VES. Nadat de FIA VER heeft vrijgegeven na het vertrek uit de F1 Van VERgne is het voor Max VER geworden in 2016.
@erik2907: dat weten we allemaal. Het was een beetje getreiter.
@griffendahl: Ricciardo zei ook gewoon dat ze Vettel aan konden op racepace.. dus dat KAN leuk worden.
@viezefreddyw: ik ben nog niet helemaal overtuigd van de snelheid van ferrari in de longruns. Daar zagen ze er gister niet goed uit en was red bull duidelijk de snellere. Maar misschien hebben ze nu wel het lek boven (althans, bij vettel). Daar ziet het er wel naar uit in de quali..

Hopen op een megastart van Max en Daniel en een mindere van Vettel dan maar

@viezefreddyw: Max heeft binnenbocht maar start op het vuil. Start wordt spannend morgen.
@bassx: Ach, spannender dan vorig jaar gaat het niet worden voor hem met de crash van Hulkenberg vlak voor zijn neus.
@viezefreddyw: Lees deze comment nog eens terug en huil met me mee :P
@gulli: Haha, tranen met tuiten!
Verhip, Mercedes op 5 en 6. Supersterke ronde van Vettel, eerlijk is eerlijk. Alles is mogelijk morgen, hopen op een Red Bull winst! Snel in de eerste ronde ervoorbij steken en dan goede stops maken.
Misschien wat opportunistisch maar heeft Mc Laren niet te vroeg afscheid van Honda genomen?
@toniominestrone: Op dit circuit gaat het niet om power maar om een goede auto.
Dat de McLaren als auto top is, is geen geheim, vandaar dat ze er goed bij staan.
Met een Renault motor hadden ze om pole mee gedaan.
Ah, dus je zegt nu dat alles dat met een Mercedes blok rond rijd eigenlijk hele slechte auto’s zijn met hele goede blokken. Want op circuits war power belangrijk is doet Force India ook vooraan mee.

Ook ik denk dat Honda er volgend seizoen behoorlijk goed bij kan zitten, mits ze niet te eigenwijs zijn en anderen mee laten denken en ontwikkelen.
@toniominestrone: Red Bull is een stuk sneller. Met de Renault motor.
Aaah belooft een mooie wedstrijd te worden, hoe laat is ie te bewonderen?
@janmetdelangeachternaam: f1.com kun je zelf alles vinden
Worden ze lekker zelfstandig van :)
Volgens mij zijn de RB sneller in de race , gisteren waren ze bloed snel in de long runs
Verstappen heeft één voordeel ten opzichte van Vettel, hij hoeft niet te finishen. Vettel moet de eindstreep halen ivm met het kampioenschap. Mocht Max een ziekelijke divebombaktie van stal halen, dan zal Vettel hoe dan ook moeten uitwijken.
@piquet1986: ja maar je hebt roch ook gezien hoe moeilijk sommige bochten zijn. Hoeveel wagens hebben de muur geraakt? Ik hoop dat morgen alles heel blijft, en een goede finnish.
@piquet1986: In de race komt bij Vettel de bekende rode waas voor de ogen en wint de emotie het vaak van de ratio dus ik zou er niet vanuit gaan als ik Max was.
@toniominestrone: hij heeft veel te veel temperament inderdaad. Bij RedBull wist men (Horner, Marko) dit nog wel in bedwang te houden, maar bij Ferarri lijken ze het te promoten.

Never forget Mexico vorig jaar. Waar de hele Vettel optocht wel ‘even’ de 3e plaats kwam opeisen van Max. Wat een vertoning was dat ook…
@piquet1986: vettel schuwt ook een opzettelijke beuk niet, dus ik zou er niet zo zeker van zijn dat hij opzij gaat
@piquet1986: Lijkt me bijna een zekerheid.
Nondejus dat was spannend! En die eerste ronde van Verstappen in Q3 was bloedsnel. Maar Vettel ramde er tot 2x toe echt een krankzinnig lekkere ronde uit. Eindelijk de Mercedesen eens een stukje naar achter, fijn!
Vettel #1 is natuurlijk top. Belooft een mooie race te worden!
Die kwali spec zou echt verboden moeten worden man. VET en RAI beide meer dan 1 sec sneller dan dat ze tot nu toe het hele weekend hebben weten te rijden. Wel een wereld tijd van Vettel. Het was een behoorlijk spannende kwali zo.
@kilum: als Renault betrouwbare blokken zou bouwen hadden Max en Daniël ook een qualificatie-specialist hoor.
Maar dat doen ze niet, dus moet het zonder.

Ferarri en Mercedes vragen meer van een motorblok, ze hebben er nog steeds 4 voor het hele seizoen.
Dus als je goede motoren bouwt kun je daar meer van vragen zonder dat ze kapot gaan. Die van Max doet het af en toe 10 rondjes.
Hopen dat de eerste bocht geen touche tussen vettel en verstappen gebeurt
@rob5nismo: Of Verstappen en Ricciardo.
@MrShifra: die zal het wel druk hebben met hamilton schat ik
Verstappen die ook nu weer voor Ricciardo eindigt. Max hoort gewoon bij de absolute top en daar hoef je geen oranje bril voor op te hebben om dat te zien.
Kreeg toch ook wel het idee dat de lach van Ricciardo in het interview als één die van een boer met kiespijn was. Volgens mij begint hij door te krijgen dat hij de strijd met Max aan het verliezen is. Ik denk dat ie gehoopt had om vandaag met overmacht voor Max te staan.
@Rick-dos: Talent wint races, maar consistentie wint kampioenschappen. Ricciardo heeft meer beheersing, en dat is ook genoeg om bij de absolute top te horen.
@breakingpoint: En als je ze allebei hebt dan ben je een Vettel, Hamilton, Alonso en Verstappen. Mis je één van de twee dan ben je afhankelijk van hoe goed je consistentie of talent is.

Ricciardo schuurt tegen de top aan maar is het net niet. Hij was voor mij wel de meetlat voor Verstappen. Vorig jaar en aan het begin van het jaar miste Verstappen nog een aantal elementen zoals een goede kwalificatie rijden. Als je dan nu een kwalificatiebeest als Ricciardo constant verslaat dan zijn er nog maar weinig elementen waar Verstappen aan moet werken. Enige wat Verstappen nu nog nodig heeft is een goede en betrouwbare auto.
@Rick-dos: en minder akkefietjes of tikkies met anderen, maar komt wel goed
@breakingpoint: als je van kop weg kunt rijden dan heb je altijd minder akkefietje.. dus geef hem een top-auto en ik denk dat er nog maar weinig tikjrs kunnen worden uitgedeeld.
Helaas geen pole maar wel een prima resultaat
Nu hoop ik stiekem dat Ricciardo ‘m wint, zo close als hij vorig jaar was gun je t die man toch.
@niekie1999: ik gun het Verstappen toch meer, Ricciardo heeft Bakoe al gekregen.
@rovadepo: Absoluut! Gun het Max inderdaad na al die pech die hij heeft gehad. En… morgen grote kans op een regenrace! :-)
Max gaat voor een do or die actie in de eerste bocht (of ronde) de dood of gladiools. En daarna gaat iedereen zijn wonden likken en de schade opnemen aan auto of ego’s. Vettel moet finishen, hamilton moet inhalen, verstappen moet winnen en de rest, ach dat boeit niet zo.
@maferick74: zolang Vettel maar gaat winnen , zo blijft het spannend in het kampioenschap. Max tweede en Ricciardo derde is mijn prediction.
Dit was weer eens een ouderwets spannende kwalificatie. Ik snap wel dat de Liberty Media vrienden er nog een stratencircuit of 2 bij willen hebben als race. Hoop dat de race morgen ook zo spannend wordt.
@soes750: Dan wel graag stratencircuits waar een beetje ingehaald kan worden want het is vaak treintje rijden en wordt beslist op pitstops…
Vettel heeft zo te zien weer een illegaat trucje gevonden om harder te gaan .wel raar dat hij de hele tijd niet in de buurt zat en als er dan een kwalificatie gereden word gaat ie ineens een seconde harder.ik had zo het idee dat horner ook al zijn twijfels had,maar ja die kan natuurlijk niet meteen gaan roepen dat ze vals spelen.maar toch goed van max dat ie op de eerste rij staat,succes

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).