• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vrije Trainingen Singapore: Red Bull doet mee om de zege

Auteur: jaapiyo, gepost 15 september 2017 om 17:11 – 21 Reacties

Max-muur


De F1 staat dit weekend vooral in het teken van alle wijzigingen bij de teams qua coureurs en motoren voor volgend jaar. Maar er wordt ook nog gewoon geracet. Wat kunnen we opmaken uit de eerste beschietingen in Singapore?

Eindelijk was het vanochtend officieel. McLaren heeft genoeg van Honda, Red Bull heeft genoeg van Renault. Oplossing: gewoon ruilen van motor dan maar. Oké, zo simpel was het allemaal niet. Honda wordt door Red Bull namelijk eerst een jaartje bij Toro Rosso geparkeerd en Carlos Sainz had er ook nog wat mee te maken. De Spanjaard gaat nu definitief naar Renault. Niet al bij de volgende race in Maleisië overigens, maar gewoon volgend jaar. Jolyon Palmer mag dus nog even zijn tweede F1-jaar afmaken en Pierre Gasly moet nog even wachten op zijn debuut bij STR.

FP1:
Nu de meeste kaarten op tafel liggen konden de coureurs met een gerust hart beginnen aan FP1. Hoewel, vanwege de hitte in Singapore verwachten velen dat het wel eens noeste arbeid kan worden voor de mannen achter het stuur dit weekend. De actie op de baan kan (vrijwel) iedereen dit weekend overigens gratis volgen via ziggo sport. Voor KPN klanten: schakel in op de kanalen vanaf 233, of vanaf 239 voor HD.

Voor een coureur is het een extra speciale vrijdag: Sean Galael uit Indonesië stapt in bij het team van Toro Rosso voor zijn eerste meters in een F1 auto tijdens een F1-weekend. Sean rijdt normaal in de F2 waar hij niet echt een verpletterende indruk maakt, maar hij is de zoon van een fastfoodketen magnaat en wordt gesteund door de Indonesische oliemaatschappij Pertamina. Zodoende neemt hij deze ochtend het zitje over van de naar Renault vertrekkende Sainz. Ook bij Haas zien we een tijdelijke rijderswissel: Ferrari-protegé Giovinazzi die eerder dit jaar nog uitkwam voor Sauber werkt VT1 af in plaats van Magnussen.

De coureurs laten er geen gras over groeien en gaan spoedig met zijn allen de baan op. Opvallend is dat er veel veschil is tussen de bandencompounds waarmee gereden wordt. Ondanks dat de muren dichtbij het asfalt staan, duurt het ruim een half uur voordat de eerste gele vlag zwaait. Ericsson schiet van de baan af. Verstappen is dan echter al de plaats des onheils voorbij en zet de snelste ronde neer.

Sowieso zijn de rode stieren snel, zoals velen vooraf al voorspeld hadden. Er tekent zich een mooi gevecht af tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes. De Silberpfeile zijn misschien wel iets sneller dan verwacht, maar je ziet tegelijkertijd dat ze het hier veel harder te halen hebben dan op andere banen. Vooral Bottas oogt wat wild en mist een paar keer de laatste bocht.

Tot zover het goede nieuws voor Max. Maar er is ook slecht nieuws voor MV33. Teamgenoot Ricciardo, die in het verleden ook al heeft laten zien dat hij goed uit de voeten kan op dit circuit, is bliksemsnel. Max moet uiteindelijk slechts iets meer dan een tiende toegeven op de Ozzie, maar je krijgt het gevoel dat Daniel hier de overhand heeft. Vettel zit nog tussen de twee Red Bull coureurs. Gelukkig winnen Max en zijn team de comedy-award, als Max twee rechterhandschoenen aangereikt krijgt in de pits. Ergens zit hier een O.J. Simpson-grap in…

MV33
1. Ricciardo
2. Vettel
3. Verstappen
4. Hamilton
5. Perez
6. Bottas
7. Raikkonen
8. Alonso
9. Hulkenberg
10. Kvyat
11. Vandoorne
12. Palmer
13. Ocon
14. Massa
15. Grosjean
16. Giovinazzi
17. Stroll
18. Gelael
19. Ericsson
20. Wehrlein

FP2:
Na een paar rondjes in de tweede sessie zijn VER en RIC de snelste op Supersofts en extreem aan elkaar gewaagd, Hamilton is derde op softs en een dikke vier tienden langzamer. Voor HAM staat overigens Hulkenberg, die nipt sneller is dan de Brit op Ultrasoft en de snelste derde sectortijd neerzet. Knap werk van de Duitser die aantoont dat Renault vorderingen boekt. Normaal zou je zeggen dat Hamilton met een zachtere compound makkelijk voorbij de Red Bulls zou kunnen gaan, maar het probleem van Mercedes is dat ze niet veel extra uit zachter rubber kunnen halen. Je zou het ook kunnen omdraaien en zeggen dat Mercedes juist heel veel uit de hardere compounds haalt, maar dat terzijde.

Heel veel coureurs raken deze sessie de muur. De grip op het stratencircuit in Singapore is nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Palmer tikt de muur bijvoorbeeld wat harder aan dan je zou willen en Romain Grosjean spint.

We zien Alonso in beeld terwijl er wat rook achter zijn auto vandaan komt. Ik weet wat je nu denkt, maar het is dit keer gewoon wat stof dat opgeworpen wordt door de McLaren MCL32. Het is duidelijk te zien dat Alonso er vol voor gaat, want hij glibbert en glijdt over de baan en ook hij raakt even onzacht de muur. Net als voor Red Bull geldt voor McLaren dat dit een weekend is waar ze beter verwachten te presteren dan normaal, maar dan moet Alonso zijn frustratie wel in bedwang houden. Over de radio van de Spanjaard horen we af en toe weer wat verhitte berichten.

Ricciardo zet een bliksemsnel rondje neer en is daarmee een halve seconde sneller dan Max. MV33 laat dit niet over zijn kant gaan, maar in zijn enthousiasme glibbert ook hij even tegen de muur aan met de achterkant van de auto.

max-pb

Sainz doet Bottas na door in de laatste bocht snoeihard wijd te gaan, maar komt net weg zonder schade. Terwijl we Ricciardo met een volledig bezweet hoofd in de pits zien, komt er een Virtual Safety Car periode. Er ligt een reclamebord op de baan. Vettel heeft op hetzelfde punt en op dezelfde wijze als Verstappen de muur geraakt. Ferrari is sowieso teleurstellend traag onderweg. Gezien de koppen in de garages hebben de coureurs misschien wel behoefte aan een korte pauze, maar de VSC verdwijnt al snel weer van de baan.

In de rest van de sessie gebeuren er geen hele spannende dingen meer. Wel is duidelijk dat Max er echt nog een tandje bij moet zetten om Daniel te verschalken. Max beëindigt de sessie weliswaar als tweede, maar geeft ruim een halve seconde toe op zijn teamgenoot. Ook in de long runs is Ricciardo érg snel. Nog even met de Hollandse neus in de data duiken dus…

1. Ricciardo
2. Verstappen
3. Hamilton
4. Bottas
5. Hulkenberg
6. Vandoorne
7. Alonso
8. Perez
9. Raikkonen
10. Ocon
11. Vettel
12. Sainz
13. Kvyat
14. Palmer
15. Massa
16. Stroll
17. Magnussen
18. Grosjean
19. Wehrlein
20. Ericsson

Ook interessant!

  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Red Bull: "Moesten motor Verstappen terugschroeven"
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen
  • Nieuwe helm van Max Verstappen voor de GP van België
    Red Bull overweegt nóg meer straf voor Max in Rusland

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Ferrari, Formule 1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Racing, Red Bull Racing, singapore

Vorig bericht: « Nederland krijgt ontzettend veel Mercedes Project One’s
Volgend bericht: Drie keer raden wat de Toyo Noair is »

Lees Interacties

Reacties

  1. Foramen zegt

    15 september 2017 om 17:30

    Ik zie het morgen wel in de kwalificatie.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      15 september 2017 om 18:24

      @foramen: Mercedes in kwalificatie trim = doei RBR.

      Login om te reageren
      • gjvp zegt

        16 september 2017 om 16:09

        @awesome: zoals ik al zei, waar je geen verstand van hebt moet je niet over praten…

        Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    15 september 2017 om 17:31

    Nogmaals….vrije trainingen zeggen niks. morgen staat ze gewoon weer achter de Mercedessen en wellicht voor de Ferrari’s…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 september 2017 om 17:37

      @maarten020: als dat zo is gebruik ik nooit meer het woord honcho.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        15 september 2017 om 17:53

        @jaapiyo: Haha mooie deze mbt reactie gisteren! Ik ben bang dat je vrolijk door kan gaan met dat inmiddels vreselijke woord;).

        Login om te reageren
      • radeox zegt

        15 september 2017 om 18:14

        @jaapiyo:

        Hoe weet ik nog niet, maar daar hou ik je aan!

        Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        16 september 2017 om 06:18

        @jaapiyo: zet het anders even op punt :-)

        Login om te reageren
  3. cpp1 zegt

    15 september 2017 om 17:36

    Hopelijk is ’t dit keer omgekeerd: Ric sneller in training en kwalificatie, Max sneller tijdens de race zodat ie Ric voorbij stuift en uiteindelijk 1e en 2e worden.

    Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    15 september 2017 om 18:00

    Plek 6 en 7 voor McLaren? Klopt het misschien toch dat het chassis wel goed is en idd alleen de motor minder.

    Maar ja, op zaterdag …………

    Login om te reageren
  5. snorrewietskie zegt

    15 september 2017 om 18:25

    En wéér is Ricciardo sneller. Make doet z’n best maar kan m gewoon niet bijhouden.

    Login om te reageren
    • markoh zegt

      15 september 2017 om 18:45

      @snorrewietskie: haha, en nu verwacht je dat iemand tegen je ongefundeerde reactie ingaat.

      Login om te reageren
      • snorrewietskie zegt

        15 september 2017 om 19:29

        @snorrewietskie: Ricciardo sneller blijkt.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 september 2017 om 18:54

      @snorrewietskie: lolbroek, is nog net niet de eerste keer dit jaar…

      Login om te reageren
    • RuVi zegt

      15 september 2017 om 18:56

      @snorrewietskie: heb je de stand gezien? 10-4 in kwalificaties in het voordeel voor Max…..

      Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      15 september 2017 om 18:56

      @snorrewietskie: make dat maar iemand anders wijs

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      15 september 2017 om 19:00

      @snorrewietskie: meestal is het andersom? Trololo?

      Login om te reageren
  6. offroad zegt

    15 september 2017 om 21:03

    @”Red Bull heeft genoeg van Renault”

    Het is juist andersom. Renault is degene die het contract niet verlengt.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 september 2017 om 21:22

      @offroad: Red Bull heeft zo vaak gezegd dat hij andere chicks lekkerder vindt dat Renault het uitgemaakt heeft.

      Login om te reageren
  7. quincy zegt

    15 september 2017 om 22:31

    Op ZiggoSport.nl kan je het ook gratis kijken als ik het goed begrijp. Inclusief een aantal voetbalwedstrijden.

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      15 september 2017 om 23:50

      @quincy: dat wordt weer lekker stotterend beeld op dd iPad.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North