
In plaats van anderen afbranden kijkt Audi gewoon met een kritische blik naar zichzelf.
Wat maakt een auto ‘premium’? Dat is deels een geldkwestie, maar ook grotendeels gevoel. Een auto moet lekker aanvoelen. Van alles wat je indrukt tot hoe het rijdt en eruit ziet. Het is dus niet altijd objectief wat een auto ‘premium’ maakt, maar het helpt als je als merk bekend staat om een bepaalde mate van kwaliteit.
Audi
Wil je dus een Volkswagen waar kwaliteit hoog in het vaandel staat? Dan moet je de upgrade naar een Audi maken. Het merk uit Ingolstadt weet hun Volkswagen-basis vaak naar een hoger plan te tillen met een strak interieur waar technologie belangrijk is. Zo ook hun recente interieurs die je kan vinden in modellen als de A5, Q5, Q6 e-tron en nieuwe A6 e-tron. Alleen lang niet iedereen is zo lief over deze nieuwe lichting interieurs. Vele reviewers en zelfs kopers vinden dat de nieuwere Audi-interieurs ietwat tegenvallen. Vooral het materiaalgebruik is op zijn minst anders dan voorheen en dat maakt dat velen vinden dat een Audi niet perse een fijnere plek is om te zijn dan één van zijn voorgangers.

“Kwaliteit kan beter”
Audi heeft er nog een criticus bij: Audi. Ja, één van de hoge omes van Audi geeft op een evenement toe dat de kwaliteit ooit beter was bij het merk. Dat wil zeggen dat Audi meer heeft ingespeeld op multimedia en schermen, en hoopte dat de nadruk daar dusdanig op kon liggen dat men een niet bijzondere verdere afwerking voor lief neemt. Dat blijkt tegen te vallen en de tegenvallende kwaliteit is nu bij velen een doorn in het oog. Dat wordt beter, belooft Audi. Zonder te noemen wanneer of bij welke modellen.
Eieren voor je geld
Het is natuurlijk een lastig parket waar je in terecht komt, want Audi moet hun prijzen competitief kunnen houden. Als je alles spendeert aan multimedia en vervolgens ook nog extreem veel moet uitgeven aan kwaliteit, heb je onder de streep een peperduur product. Er moet dus ergens bespaard worden. Alleen de huidige keuze blijkt minder ideaal dan gehoopt. Laten we maar hopen dat er snel verandering in komt, zodat de nieuwe lichting Audi’s terug kan vechten tegen de Mercedessen en BMW’s van deze wereld. (via Motor1)





Is Audi niet failliet? Het beginnen onderhand klagers te worden.
Premium wil echt alleen maar zeggen dat een auto duurder is (dan andere auto’s van een vergelijkbaar formaat). Dat er bereidheid is om de hogere prijs te betalen betekent uiteraard dat de koper bepaalde eigenschappen als kwalitatief beter ervaart dan de goedkopere alternatieven. Maar er is geen universele set eigenschappen die een auto premium maakt. Discussies over of een bepaalde auto premium is of niet zijn dus per definitie bullshit. Alleen de prijs bepaalt dat.
Helemaal correct verwoord!
Premium kun je prima meten.
Een Dacia heeft halogeen lampen, 5 versnellingen met handbak, een luidruchtige en inefficiënte motor met weinig pk, en de optielijst is waarschijnlijk een reservewiel met een vinkje die gevuld kan worden. Vrij basic en budget, wat helemaal prima is.
Een ‘premium’ auto heeft led koplampen die veel verder en preciezer schijnen, een goede motor en versnellingsbak, stiller op hoge snelheid, betere audio, veel meer opties die het leven fijn maken. Je kan een Chinese volhangen met deze opties en het is niet premium, want het is een slecht gebouwde auto, dan komt het merk om de hoek kijken met support, updates, beschikbare onderdelen, etcetera.
En alles is relatief, ik zie een Volvo en Tesla nooit als premium, Chinese en Franse auto’s ook nooit..
Je kunt premium inderdaad prima meten, want wat is er makkelijker te meten dan de prijs? De rest van je verhaal is subjectieve onzin. Zoek anders eens de definitie op van het woord premium.
Even aan Chat GPT gevraagd. Ik weet niet of je het kent, maar hierbij een copy/paste:
Zeker!
Premium auto’s onderscheiden zich door een hogere bouwkwaliteit, waarbij luxere en duurzamere materialen worden gebruikt dan bij reguliere merken. Daarnaast bevatten ze vaak de nieuwste technologieën, zoals geavanceerde veiligheidssystemen, innovatieve infotainmentopties en rijhulpsystemen. Dit draagt bij aan een comfortabele rijervaring, met een stillere cabine, soepelere vering en krachtigere motoren.
Ik geloof niet dat je mijn initiële punt echt begrijpt. Iedereen snapt dat de algehele kwaliteit van een duurdere (premium) auto over het algemeen hoger is dan die van een goedkopere. Waarom zou je anders bereid zijn een hogere prijs (premium) te betalen? Mijn argument is dat er echter geen universele set eigenschappen bestaat die een auto kunnen definiëren als premium. Laten we je eigen redenatie eens toepassen om dit toe te lichten.
Je geeft aan dat een premium auto led koplampen heeft, over een ‘goede’ motor en versnellingsbak beschikt, stiller is op hoge snelheid, betere audio heeft, en veel opties die het leven fijn maken. Dat definieert volgens jou dus wat een premium auto is. Maar even verderop geef je aan dat een Volvo volgens jou nooit premium is. Dus een Volvo die alle eigenschappen zou hebben die volgens jou een auto premium maken, is volgens jou toch niet premium?
Dat onderschrijft dan toch alleen maar mijn argument dat er geen universele set eigenschappen bestaat die een auto tot premium definiëren? Het enige universele wat alle premium auto’s delen is een hogere prijs. Of kopers bereid zijn die hogere prijs te betalen, is op basis van een subjectieve beoordeling van eigenschappen. Dat is dus per definitie niet universeel.
Bij VAG speelt dit bij alle merken. Ook bij Porsche (992 interieur is aanzienlijk minder dan 991, wat het aanvinken van het Porsche Exclusive lederpakket van 15K, het uitgebreide lederpakket van 3K en de lederen zonnekleppen van 500 Euri noodzakelijk maakt) en zelfs bij Bentley, waar de nieuwe Conti GT en Flying Spur een knakig plastic paneeltje met knoppen op de middenconsole heeft waar eerst hoogglans zat.
Wel leuk en goed dat Audi bonzen dit nu via de media op de agenda zetten bij de VAG topmensen. Maar of het werkt gezien de malaise van de (Duitse) auto industrie valt te bezien. Bij BMW en Mercedes gebeurt hetzelfde (wellicht in iets mindere mate) immers ook.
Het probleem erkennen is vaak de eerste stap naar een oplossing.
Denk ook dat je als merk bij je merkwaarden moet blijven waar je jarenlang aan hebt gewerkt. Die goede naam mbt kwaliteit kan je zo weer kwijtraken.
Het erkennen is al een begin. Nu de andere merken, waaronder Mercedes en BMW nog. Ook die auto’s zijn over het algemeen kwalitatief gewoon heel matig. Hopen op verbetering n.a.v. dit soort berichten dan maar
Flink hoor jongens en meisjes. (En de rest als dat nog mag).
Is dat een aankondiging om de prijzen nog wat op te schroeven? (We gaan het nu beter doen maar het kost je wat…)
Of gaat de hoge prijs nu ook gewoon gerechtvaardigd zijn…
Die headerfoto… dat lijkt wel een render van een autootje voor een nieuwe Pixar/Disney film…
Zag dat de Bugatti van Rick zelfs veel VAG-spullen bevat. Dat moet gewoon niet kunnen. Sowieso nergens die naam erop. Midden jaren 0 was Audi top. De A2, A4, A8 en TT blonken uit in kwaliteit. Dat moet echt terug. En biedt vooral variatie. Wol, leer, suède, hout met slimme technieken en mooie constructies. Gun de klant wat extra’s. Geen bonentellers.
Doen die Chinezen toch een stuk beter moet ik ze nageven. In een nieuwe Lotus zie je ook geen enkel knopje van een Volvo, Polestar of wat dan ook. En dan ook nog eens in erg goede kwaliteit. Beter dan de Duitsers.
Bekijk de onderste helft van de deurstijl tussen de voor- en achterdeur van binnen van een e-tron gt, dat is echt het goedkoopste van de auto.
En de navi-unit zit ook in een A1. Niet bepaald ‘premium’.
Dus dat wat in je de dode hoek zit vind je belangrijk? Dat het navigate in een A1 hetzelfde is geeft alleen maar aan dat de A1 rijder, die echt belachelijk veel voor dat gebakje betaalt, daar ook wat voor terug krijgt.
Wat een afschuwelijk lelijke auto zeg, op die coverfoto. Waarom zit er een enorm gat naast de grille?
Dat is een Q5 sportback (in een mooie kleur) en dat grote zwarte gat moet een luchtinlaat voorstellen. Heeft de auto niet nodig maar het publiek is nou eenmaal zo geconditioneerd dat grote zwarte vlakken op de voor- en achterbumper sportief betekenen. En voor “sportief” betalen ze graag extra.
Kleur is mooi ja. Voor de rest ziet het er uit als een mpv blob aan de ketamine. Echt dot ding is bijzonder lelijk als je het mij vraagt.
Ach, het domme volk ervaart opgeschuimd kunststof als premium kwalliteit. Dus dat is gemakkelijk te fixen.
Dit is wel een bijzondere verwoording om eigenlijk te zeggen “we hebben geprobeerd om te bezuinigen en marges te vergroten door goedkopere spullen te gebruiken en te kijken waar we mee weg konden komen, nu valt het teveel op dus gaan we weer betere spullen gebruiken. Maar dat berekenen we wel door dus de auto’s worden weer duurder”.
Kwaliteit is de laatste jaren gewoon slecht maar dat is bij alle andere Duitse merken ook. Je betaalt meer en krijgt minder. Hoe lang accepteert de klant dit nog. Ik kan het helaas in ieder geval niet meer over mijn hart verkrijgen om een nieuwe auto te kopen want die is kwalitatief stukken minder als mijn huidige. Dus lekker doorrijden, wat dan ook weer duurzaam is…
Wat is kwaliteit? Is dat de hardheidsgraad van het plastic van het kaartenvak in de deur of is dat hoe precies het in elkaar geschroefd is, of het geluid maakt als je het aanraakt (was zelf diep teleurgesteld in de EQS) of is dat hoelang het heel blijft?
Laten we eerlijk zijn, premium is nog nooit synoniem aan daadwerkelijke kwaliteit geweest, eerder een kwaliteitsbeleving of bijvoorbeeld bij de BMW 1 serie E87/E81, duidelijk fijnere rij eigenschappen. In ieder geval iets dat meerwaarde gaf ten opzichte van de mindere merken. Zo ook bij Audi. Ooit zat er nog een verschil in kwaliteitsgevoel tussen bijvoorbeeld een Skoda Superb en een Audi A4/A6, waarbij de Audi duidelijk hoogwaardiger aanvoelde. Tegenwoordig is dat eerder omgekeerd. En vergelijk een Q4 etron maar helemaal niet met een xpeng G6, want qua rijden én luxegevoel in het interieur blijft de Q4 achter ondanks dat ook de xpeng niet top of class is op dat vlak. Audi heeft al aangekondigd omhoog te willen, dus er zal wel een prijsverhoging aankomen. Dan zullen ze ook daadwerkelijk iets moeten bieden dat meerwaarde biedt behalve die 4 ringetjes voorop. Goede, maar ook erg noodzakelijke zet dus van Audi, gezien hun ambities.