
Een goedkopere Tesla, dus meer verkopen, dus betere resultaten?
Waar andere autofabrikanten door de jaren heen met nieuwe modellen komen, is het bij Tesla extreem stil. De Model Y en Model 3 draaien toch alweer een tijdje mee. Iedereen die interesse had in zo’n ding heeft er inmiddels eentje. De verkopen drogen op en dus moesten de Amerikanen wat nieuws verzinnen om het wiel draaiende te houden.
Tesla Model 3 en Model Y als Standard
Ze kwamen met de Standard-modellen. Eerst de Model Y, later de Model 3. Uitgeklede versies die duizenden euro’s goedkoper zijn dan de instappers tot dan toe waren. Een goedkopere nieuwe Tesla. Dan rent men massaal naar de winkels, toch? In de praktijk valt dat vies tegen voor het merk.
De Amerikaanse verkoopcijfers van november laten namelijk zien Tesla het momenteel lastig heeft. Je mag best een voorzichtige conclusie trekken: het gewenste effect blijft uit.
Tesla noteerde in november een verkoopdaling van bijna 23 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal werden er zo’n 39.800 auto’s verkocht in de VS, tegenover ruim 51.500 vorig jaar. Daarmee komt Tesla uit op het laagste maandtotaal sinds januari 2022, merkte Jalopnik op. En dat terwijl het merk juist hoopte de klap op te vangen met uitgeklede, iets goedkopere modellen. Iets, want met een korting van ongeveer 5.000 dollar kun je nauwelijks spreken van een echte prijsbreker.
Een extra tegenvaller voor de Amerikaanse markt is het verdwijnen van de EV-subsidie van 7.500 dollar, eind september. Elektrisch rijden is duurder geworden en daardoor minder in trek.
Het lokkertje van Tesla is bovendien niet extreem aantrekkelijk. Ja, het prijsverschil is enkele duizenden euro’s. Maar je krijgt een veel kalere auto. Dan toch liever wat bijleggen en een meer compleet model krijgen. Het verschil is te klein om echt een doorbraak te creëren, waar Tesla wel zo op hoopte. En laten we wel wezen. 39.990 euro voor een Model Y Standard is nog steeds serieus geld, het is niet dat de Amerikaanse autobouwer ze weggeeft voor een dumpprijs.
Terug naar de tekentafel? Misschien is het de hoogste tijd voor Tesla om met nieuwe modellen te komen. De Model Y en 3 kennen we nu wel. Op naar wat nieuws.





Ik vraag me af wie tegenwoordig nog met plezier die configuratie opent? 10 jaar geleden was dat (relatief) leuk: de model S blijft wat mij betreft de mooiste van het stel.
Ondertussen zijn er zo veel alternatieven die mijns inziens, voor ongeveer hetzelfde geld, leuke auto’s zijn? Jaja ik wet het range bla bla … ik rijd nu een jaar elektrisch en heb nog nooit (nooit!) moeten bijladen onderweg. 35.000 km per jaar is dus prima mogelijk mits je geen afstanden van 500+ per dag moet doen.
Zou het ermee te maken hebben dat de CEO dolgedraaid is en overal in het Westen actief verkiezingen probeert te verzieken? Vast niet…
Nee, alleen mensen in een linkse bubbel blijven die flauwekul roepen.
En de rechtse mensen blijven hun kop in hun her zand steken. En dan vragen ze zich af straks af: waarom is mijn vrijheid verdwenen en moet ik in uniform werken en op elke straathoek heil Musk roepen…
Of je nu wel of niet zijn auto koopt gaat daar geen invloed op hebben
Maak jij je ook druk als andere ceo dat doen. Zoek je dat op?
Ik snap niet dat je als merk relevant kan blijven met zo’n line-up. En de beurskoers blijft maar stijgen.
Komt doordat ze veel gebakken lucht verkopen voor zaken anders dan hun crappy line-up, zoals die gare robo taxi of die robot van ze.
Naast de autos doet Tesla ook andere dingen waardoor ze gewoon winstgevend kunnen blijven draaien. Een groot deel van deze winst komt door de verkoop van co2-certificaten/credits. Maar ook de thuisbatterijen en de (snel)laadstations leveren behoorlijke winsten op.. Daarnaast kijk naar Porsche..die hebben elke paar jaar een geupdate 911.. en dat al 50 jaar.. dus t kan zeker…
Je kent wel heel weinig van auto’s als je denkt dat de 911 al 50 jaar grotendeels dezelfde auto is met facelifts/updates. Elke nieuwe serie is een compleet nieuwe auto op een totaal nieuw platform, waarbij enkel een gelijkaardig herkenbaar uiterlijk behouden wordt omdat het zo kenmerkend 911 is. Een beetje het omgekeerde van de model y, dezelfde wagen onderhuids met een nieuw uiterlijk om er “nieuw” uit te zien. Enkel de .2 versies bij 911’s zijn faceliften.
De Y bestaat dan ook pas sinds 2020. Overigens ken ik de 911 best goed. Heb denk ik in 7-8 verschillende versies gereden. Sommige zijn facelifts.. andere zijn wat verder gemoderniseerd. Met EV’s is dit echter een ander verhaal. Als je basis al goed is, (dus geen motor (eerst achter) later boven de achteras, hoef je dat sowieso niet te wijzigen. Nog steeds is de Model S een mooie en moderne auto. Wat ze nu missen is de nieuwste laadtechnologie. Draadloos, 800v(of meer) en misschien al SSD. Als ze dat toevoegen staan ze weer een stap voor op de rest. T is ook niet voor niks dat ze nog steeds zo hoog staan in lijstje van Björn Nyland vwb real range test over 1000km. Zelfs de nieuwste Audi, Porsche en Mercedes, ondanks hun 800v komen daar nog steeds niet aan.. wel apart denk ik dan.. Maar t toont wel hun gelijk aan..
Zie https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
Zelfs de nieuwste Mercedes met meer range en 800v haalt de Model S tijd niet en dan is daar alweer een opvolger van die nog niet getest is…
Interessant dat je Bjorn aanhaalt. Vind zijn video’s ook wel best leuk om meer het technische ev-testen te zien. Maar hij noemt niet voor niks TeslaBjorn. Hij is 1 van de bekendste Tesla influencers en zit al sinds de begindagen Tesla’s te testen. Hij kent Tesla’s dus ook door en door en spendeert ook heel veel tijd in het testen van Tesla’s.
Kijk maar bv. naar zijn 1000 km challenges met tesla’s. Hij rijdt de batterij leeg tot enkele procent om vervolgens te profiteren van de korte piek van 250 kW. Bij uit men hoofd rond de 50% houdt hij het alweer voor bekeken met laden omdat hij weet dat de laadsnelheid dan volledig inkakt. Ik ken heel weinig mensen die met hun familie het gaan durven om de batterij steeds leeg te rijden tot enkele procent en dan vervolgens het bij rond 50% weer voor bekeken houden met laden om vervolgens relatief kort te rijden en terug heel snel te gaan laden.
Vergelijk je dat dan met de CLA (die maar 5 minuten trager was), dan was hij totaal niet bekend met de auto of de laadcurve. Hij heeft eerst 1000 km gereden om een tijd neer te zetten. En vervolgens heeft hij meer in detail het laden getest. Op wat voor palen laadt de auto het snelst, wanneer valt het tegen waardoor hij totaal niet het maximale er heeft uitgehaald. Combineer dit met gedeeltelijke regen en de Tesla zal in realiteit zeker niet sneller zijn.
Komt hier bij dat ik in het verleden nooit een auto heb gekocht puur op basis van alleen de beste efficientie, want dan had ik heel men leven in bluemotions en consorten gereden.. Er zijn wel zaken die belangrijker zijn.
Vlak na de lancering van de Mercedes is de S wederom met updates uitgebracht. Daar is nog geen test van maar er is nog steeds geen 800v. Overigens is daar ook een onderzoek over waarom Tesla dit nog niet heeft uitgebracht in hun autos. Google er maar is op maar t komt er op neer dat 85% van de mensen die een snellader gebruikt slechts bij laad wat ze nodig hebben en niet tot 80(of meer)%.. Dan sta je daar dus maar (ik geloof dat uit t onderzoek gemiddeld max 15min staat..
Nou ben ik het met je eens dat efficiency niet t belangrijkste zou moeten zijn maar sinds ik EV rijdt vindt ik dat wel een stuk belangrijker. Als ik in mijn (rappe)oldtimer rijdt of op mijn motor (fireblade) dan ben ik altijd blij als ik de 1 op 10 haal… Maar t maakt me niet zo veel uit als dat niet gelukt is..
Heeft Musk het net voor elkaar dat hij over tien jaar een bonus van duizendmiljard Dollar kan halen, krijg je dit.
Misschien kunnen we op Autoblog alvast een crowdfundingsactie voor hem beginnen. Met zijn allen moeten we in tien jaae toch een heel eind in de richting van het beoogde bedrag kunnen komen.
Al gaan ze ze verkopen voor €20k nieuw blijft k*t kwaliteit.
Alle mensen die ik ken die een Tesla hadden in het verleden rijden inmiddels een ander merk.
Je weet zelf natuurlijk ook wel dat dit flauwekul is. Klanttevredenheid bij Tesla scoort het hoogst van vrijwel alle merken. Prima kwaliteit auto’s met weinig problemen.
Ondanks die K kwaliteit (heb er zelf geen last van) ken ik mensen die vanuit Tesla overstapten naar een Chinese, Koreaanse, Franse of Duitse EV en nu wederom naar Tesla switches omdat ze het gemak van het Tesla laadnetwerk, de werkende software, efficiëncy en het vrijwel nooit onderhoud misten. Vriend van mij van model 3 naar BMWI40 en nu terug naar Tesla LR vanwege de (vele) problemen met de I40. Hij zegt nooit meer een BMW voor mij.. dus tja wat is kwaliteit? Ik sta liever nooit stil dan dat de lak slecht is of er een deurkier wat groter is.. inmiddels is de afwerking bij Tesla ook enkele niveaus hoger dan in het begin…
Had iemand dat wel verwacht dan?
Waar mensen op zitten te wachten zijn nu 2 dingen; SSD accus en 800v(of meer). Als Tesla straks als eerste hier mee komt(ik weet dus niet of ze daar mee komen) dan voorzie ik een sterke stijging in aantallen.. Mits de prijs ook interessant zijn. Nu verkopen ze steeds geupdate modellen maar niks next generation oid.. het zijn nog steeds prima autos maar mensen weten dat er nieuwe technieken aankomen die men wil hebben
Een hopeloze actie. Uitgeklede modellen (3, Y), verlengde modellen (Y), zoveelste facelift-modellen (Tesla S, X). Plus een mislukte pickup.
Maar wacht de Roadster komt nog, pas 7 jaar geleden aangekondigd, nu toch echt met Kerst, of nee op 1 april. Nee, echt waar… wel waar zijn robotaxi’s met een bestuurder. Idem de humanoids (of hoe ze heten): afstand bestuurbare poppen.
Musk doet het nog goed met SpaceX. Nog wel. De rest vertoont ernstige verzuring, terwijl de concurrentie topfit is.
Ik lees relatief veel onwetendheid hier.
Tesla of beter Musk zijn prioriteit is voorlopig nog altijd zelfrijdende autos (FSD supervised) waar enkel zelflerende AI de hardware voedt op basis van alle camerabeelden.
De laaste versies van FSD-Supervised wordt enthousiast onthaald na testen in talrijke Europese steden. De EU-homologatie wordt verwacht in maart-april 2026. Als het niet via NL is dan zal een ander land het wel doen.
Wie het niet wil geloven, lees eerst dit (technisch) stukje: https://citymagazine.si/nl/tesla-fsd-en-europa-dit-is-de-datum-waarop-teslas-in-europa-zelf-het-rijden-overnemen/#google_vignette
Als die homologatie lukt, zal Tesla aan zijn model 2 massaproduct denken, het platform is er eigenlijk al, de Cybercab.
De moderator is “vergeten” een zin te vertalen uit de link dat Tesla het veel beter doet dan de andere merken met hun BEVs , want waar Tesla maar 23% daalde, daalde de ganse US-BEV-markt meer dan 41%.
Zo is het marktaandeel BEV van Tesla van 43,1% naar meer dan 56,7% kunnen stijgen. Maar dat hoeft niet te liggen aan de nieuwe standaardversie, want de premiumversies zijn winstgevender.
Still, the rest of the market is somehow faring even worse. Overall, U.S. EV sales fell more than 41% in November, and that meant Tesla’s market share actually rose to 56.7%. Previously, it was at 43.1%, so while it might be a smaller pie, Tesla has a bigger piece.
Read More: https://www.jalopnik.com/2050419/crummy-cheaper-tesla-sales-not-working/