• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke Porsche met turbo kies jij?

Auteur: machielvdd, gepost 13 december 2025 om 16:00 – 23 Reacties

Drie geblazen Porsches bij The Collectables, welke wordt het?

Ben je toevallig op zoek naar een Porsche met een turbo? Onze vrienden van The Collectables hebben drie exemplaren in de aanbieding. Twee daarvan lijken op elkaar, eentje niet. Maar alle drie zijn het geblazen Porsches.

Vandaag de dag heeft een instap-911 al een turbo (twee zelfs), maar tot voor kort was dit nog voorbehouden voor de absolute topmodellen. Dat zijn de auto’s die we vandaag behandelen dan ook.

Porsche 924 Carrera GT

We beginnen met de vreemde eend in de bijt. Het is geen 911, maar ook deze auto heeft een turbo. De 924 Carrera GT was gebaseerd op de 924 Turbo, maar is een stuk ruiger. Dit is namelijk een homologatiemodel. Porsche bouwde deze auto om deel te nemen aan Group 4-races.

De Carrera GT leverde 210 pk, 40 pk meer dan de standaard 924 Turbo. Dat werd mede mogelijk gemaakt door de toevoeging van een intercooler. Dat is ook de reden voor de opvallende luchtinlaat op de motorkap. De Carrera GT is verder te herkennen aan de uitgeklopte wielkasten en de dikkere voorbumper.

Van de 924 Carrera GT zijn er maar 406 gebouwd, dus dit is verreweg de zeldzaamste auto van dit trio. Dit specifieke exemplaar heeft nog maar 86.700 km gelopen en staat nog grotendeels in de eerste lak.

Porsche 996 Turbo

We spoelen even 20 jaar vooruit in de tijd, naar de 996 Turbo, de eerste watergekoelde 911 Turbo. Dit was geen Widow Maker, maar een auto waar je moeiteloos hard mee kunt rijden. En ja, de 996 Turbo is voor hedendaagse begrippen nog steeds snel, met 420 pk en 560 Nm. Ook leuk: deze auto heeft een handbak, iets wat je op recente 911 Turbo’s niet meer tegenkomt.

Deze 996 Turbo is uitgevoerd met diverse Porsche Exclusive-opties, wat betekent dat zo’n beetje alles in het interieur met leer bekleed is. De auto is origineel in Duitsland geleverd, maar verkeert al sinds 2003 in Nederland. Het kenteken is dus period correct.

Porsche 997 Turbo S Cabrio

Vergelijkbaar met de 996 Turbo, maar toch ook weer heel anders: deze 997 Turbo. Ten eerste is dit een cabrio en ten tweede is dit een Turbo S. Tegenwoordig zijn bijna alle Turbo’s een S, maar bij de 997 was dit nog echt iets bijzonders.

De 997 is gebouwd van 2004 tot 2012 en de Turbo S kwam pas in 2010. Deze variant leverde 30 pk meer dan de standaard Turbo, voor een totaal van 530 pk. De cabrio is ietsje minder snel dan de coupé (dat moet je ervoor over hebben), maar je knalt alsnog in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u.

Deze bijzondere 997 is uitgevoerd in black on black, met de gave RS Spyder centerlock velgen. Daarachter gaan de gele remklauwen schuil die aangeven dat deze auto carbon-keramische remmen heeft. Veel dikker dan dit wordt een 997 niet.

Bieden maar!

Mocht je interesse hebben in één van deze drie Porsches: ze staan op dit moment allemaal online op The Collectables. Op de 924 en de 996 kan tot maandagavond geboden worden, de 997 loopt dinsdagavond af. Vallen deze auto’s niet in je budget? Laat dan weten in de reacties voor welke je gaat sparen!

Ook interessant!

  • Bied mee op deze piekfijne 997 Turbo!
  • Bied mee op deze 996 Turbo met handbak!
  • Bied mee op deze fraaie Porsche 964!
  • Deze Porsche is de definitie van een perfect verzamelobject [video]

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

944, 996, 997, carrera-gt, Porsche, the-collectables, turbo, veiling

Vorig bericht: « Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
Volgend bericht: Vijfcilinder van Audi viert feest: de hoogtepunten! »

Lees Interacties

Reacties

  1. vodgen zegt

    13 december 2025 om 11:10

    Ik heb altijd een zwak gehad voor de 924/944 serie. Dus deze zet ik op de 1e plaats. Een goede 2e plaats voor de 997. De 996 heeft me nooit kunnen bekoren met zijn spiegelei koplampen.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      14 december 2025 om 08:39

      Dus je oordeelt alleen op basis van de looks van de koplampen, en dat een 996 in alle opzichten de betere auto tov een 944 boeit je niet?

      Login om te reageren
  2. knapzuur zegt

    13 december 2025 om 11:18

    Ik spaar door voor een 964 Carrera 2, turbo’s doen toch een beetje af aan het geluid van zo’n platte 6.

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    13 december 2025 om 11:23

    924/944, daar past ook een 5 cilinder Audi motor in, plug en play. voorbeeld 944/20v.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 december 2025 om 20:11

      Oh, yes please!

      Alleen nog wel even op zoek naar een Audi 200 Turbo, als donor. Of twee, dan heb je hopelijk ook voldoende spare parts om de auto rijdend te houden.

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    13 december 2025 om 12:00

    Van deze drie de 924 Carrera GT, wegens goed ogend. Bovendien snel zat. En een goede kleur, die andere twee doodskisten vind ik niks. Waar nog bij komt, dat ‘cabrio’ en ‘Turbo S’ wat mij betreft een onlogische combinatie is. Hebben we het nog niet eens over de zwarte velgen gehad. Nee, die 924 dus.

    Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      13 december 2025 om 13:00

      De 924 heeft ook zwarte velgen.

      Login om te reageren
  5. Dymff zegt

    13 december 2025 om 14:04

    Omdat niemand hem wil neem ik de 996 wel 😄 zo’n prachtige porsche.

    Cabrio’s vind ik sowieso niet mooi. Die hebben bij porsche altijd een te dikke kont.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      13 december 2025 om 17:51

      Jawel, ik wil die 996 Turbo ook!

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      13 december 2025 om 19:20

      Opvallend dat het een handgeschakelde 5-bak is, kon de 6-bak het vermogen en koppel niet aan?

      Login om te reageren
  6. mjpamsterdam zegt

    13 december 2025 om 14:14

    Die rooie ! Wel graag van die pexiglas koplampen erop.

    Login om te reageren
  7. moosecar zegt

    13 december 2025 om 14:15

    Zoveel mooie modellen van Porsche en dan een keuze tussen 3 die voor mij niets hebben. 944 altijd boven een 924. En dan zonder NACA duct graag.
    Lees her en der dat het uiterlijk van de 996 meer waardering krijgt. Waarom toch.
    Combinatie Turbo S en cabrio ontgaat mij totaal

    Login om te reageren
  8. tortuga zegt

    13 december 2025 om 18:24

    Zonder twijfel de 996!

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    13 december 2025 om 18:42

    De 996 is de meest aantrekkelijke maar niet in deze kleur. Dan toch maar doorsparen voor een rode 964.

    Login om te reageren
  10. beetec zegt

    13 december 2025 om 18:54

    Een 944S2 of Turbo: ja. Elke andere of een 924: nee. 911 en cabrio: nee.
    Blijft over 996.

    Login om te reageren
  11. verdebosco zegt

    13 december 2025 om 19:15

    De mooiste blijven een Porsche 964 3.6 Turbo S, 993 Turbo S en een G50 3.3 Turbo. Maar deze Collectables zijn ook niet te versmaden. Met in dat geval voor mij de 997 Turbo S cabrio. Twijfelde nog over de 924 Carrera GT. Wegenbelastingvrij.

    Login om te reageren
  12. martinus.tussengas zegt

    13 december 2025 om 21:20

    Zwarte cabrio’s…

    Login om te reageren
  13. Joost zegt

    13 december 2025 om 21:46

    De 924 Carrera GT. Zonder twijfel.
    Als klein Joostje een keer in een witte meegereden.

    Login om te reageren
  14. rendomjoeser zegt

    13 december 2025 om 22:27

    Ik heb, als kind, de 996 vervloekt toen hij uitkwam vanwege de koplampen (en de waterkoeling, ik dacht dat ik er verstand van had). Maar man, man, man, wat wordt hij ontzettend mooi oud.

    Login om te reageren
  15. PunicaOase zegt

    13 december 2025 om 23:15

    Hmm lastig. De 996 vind ik het strakst van deze drie, maar toch ga ik voor de 997 vanwege een automaat en ik cabrio in de funauto juist wel leuk vind. Die gekke ronde lampjes in de bumper zien er niet uit, maar dat is vast te fixen.. En ook nog een wrapje voor een leuke kleur..

    Login om te reageren
  16. mc96 zegt

    14 december 2025 om 10:10

    De 924 Carrera GT, no question. Uit de tijd dat Porsche nog pure Sportauto’s bouwde. Geen statussymbolen.

    Login om te reageren
  17. herve11f zegt

    14 december 2025 om 10:27

    Mijn vader had vroegereen 924 carrera gt. Wat een brok ellende was dat zeg. De zuigers waren absoluut niet bestand tegen de turbodruk. Hetzelfde probleem had ook de gewone 924 turbo. Het was een schande dat ze dit voor duur geld verkochten. Op 3 jaar tijd gingen er 4 motoren door. Telkens gaten in de zuigers gebrand. Van specialist naar motorist gelopen. Uit ellende met kapote motor verkocht aan een opkoper. Dus neen. Geef me maar de 997. Het is idd geen passende combo, maar beter dan de eerste 996 waterkippen.

    Login om te reageren
    • Ton zegt

      14 december 2025 om 15:42

      De 924 CGT heeft itt de turbo gesmede zuigers. Die kunnen best wat hebben als de ontsteking maar goed staat afgesteld
      Daarom staan de meeste CGT’s nu ook op electronische ontsteking
      Verder is de wastegate vaak de boosdoener. Zolang die in orde is kan het weinig kwaad.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North