
Drie geblazen Porsches bij The Collectables, welke wordt het?
Ben je toevallig op zoek naar een Porsche met een turbo? Onze vrienden van The Collectables hebben drie exemplaren in de aanbieding. Twee daarvan lijken op elkaar, eentje niet. Maar alle drie zijn het geblazen Porsches.
Vandaag de dag heeft een instap-911 al een turbo (twee zelfs), maar tot voor kort was dit nog voorbehouden voor de absolute topmodellen. Dat zijn de auto’s die we vandaag behandelen dan ook.
Porsche 924 Carrera GT




We beginnen met de vreemde eend in de bijt. Het is geen 911, maar ook deze auto heeft een turbo. De 924 Carrera GT was gebaseerd op de 924 Turbo, maar is een stuk ruiger. Dit is namelijk een homologatiemodel. Porsche bouwde deze auto om deel te nemen aan Group 4-races.
De Carrera GT leverde 210 pk, 40 pk meer dan de standaard 924 Turbo. Dat werd mede mogelijk gemaakt door de toevoeging van een intercooler. Dat is ook de reden voor de opvallende luchtinlaat op de motorkap. De Carrera GT is verder te herkennen aan de uitgeklopte wielkasten en de dikkere voorbumper.
Van de 924 Carrera GT zijn er maar 406 gebouwd, dus dit is verreweg de zeldzaamste auto van dit trio. Dit specifieke exemplaar heeft nog maar 86.700 km gelopen en staat nog grotendeels in de eerste lak.
Porsche 996 Turbo




We spoelen even 20 jaar vooruit in de tijd, naar de 996 Turbo, de eerste watergekoelde 911 Turbo. Dit was geen Widow Maker, maar een auto waar je moeiteloos hard mee kunt rijden. En ja, de 996 Turbo is voor hedendaagse begrippen nog steeds snel, met 420 pk en 560 Nm. Ook leuk: deze auto heeft een handbak, iets wat je op recente 911 Turbo’s niet meer tegenkomt.
Deze 996 Turbo is uitgevoerd met diverse Porsche Exclusive-opties, wat betekent dat zo’n beetje alles in het interieur met leer bekleed is. De auto is origineel in Duitsland geleverd, maar verkeert al sinds 2003 in Nederland. Het kenteken is dus period correct.
Porsche 997 Turbo S Cabrio




Vergelijkbaar met de 996 Turbo, maar toch ook weer heel anders: deze 997 Turbo. Ten eerste is dit een cabrio en ten tweede is dit een Turbo S. Tegenwoordig zijn bijna alle Turbo’s een S, maar bij de 997 was dit nog echt iets bijzonders.
De 997 is gebouwd van 2004 tot 2012 en de Turbo S kwam pas in 2010. Deze variant leverde 30 pk meer dan de standaard Turbo, voor een totaal van 530 pk. De cabrio is ietsje minder snel dan de coupé (dat moet je ervoor over hebben), maar je knalt alsnog in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u.
Deze bijzondere 997 is uitgevoerd in black on black, met de gave RS Spyder centerlock velgen. Daarachter gaan de gele remklauwen schuil die aangeven dat deze auto carbon-keramische remmen heeft. Veel dikker dan dit wordt een 997 niet.
Bieden maar!
Mocht je interesse hebben in één van deze drie Porsches: ze staan op dit moment allemaal online op The Collectables. Op de 924 en de 996 kan tot maandagavond geboden worden, de 997 loopt dinsdagavond af. Vallen deze auto’s niet in je budget? Laat dan weten in de reacties voor welke je gaat sparen!





Ik heb altijd een zwak gehad voor de 924/944 serie. Dus deze zet ik op de 1e plaats. Een goede 2e plaats voor de 997. De 996 heeft me nooit kunnen bekoren met zijn spiegelei koplampen.
Dus je oordeelt alleen op basis van de looks van de koplampen, en dat een 996 in alle opzichten de betere auto tov een 944 boeit je niet?
Ik spaar door voor een 964 Carrera 2, turbo’s doen toch een beetje af aan het geluid van zo’n platte 6.
924/944, daar past ook een 5 cilinder Audi motor in, plug en play. voorbeeld 944/20v.
Oh, yes please!
Alleen nog wel even op zoek naar een Audi 200 Turbo, als donor. Of twee, dan heb je hopelijk ook voldoende spare parts om de auto rijdend te houden.
Van deze drie de 924 Carrera GT, wegens goed ogend. Bovendien snel zat. En een goede kleur, die andere twee doodskisten vind ik niks. Waar nog bij komt, dat ‘cabrio’ en ‘Turbo S’ wat mij betreft een onlogische combinatie is. Hebben we het nog niet eens over de zwarte velgen gehad. Nee, die 924 dus.
De 924 heeft ook zwarte velgen.
Omdat niemand hem wil neem ik de 996 wel 😄 zo’n prachtige porsche.
Cabrio’s vind ik sowieso niet mooi. Die hebben bij porsche altijd een te dikke kont.
Jawel, ik wil die 996 Turbo ook!
Opvallend dat het een handgeschakelde 5-bak is, kon de 6-bak het vermogen en koppel niet aan?
Die rooie ! Wel graag van die pexiglas koplampen erop.
Zoveel mooie modellen van Porsche en dan een keuze tussen 3 die voor mij niets hebben. 944 altijd boven een 924. En dan zonder NACA duct graag.
Lees her en der dat het uiterlijk van de 996 meer waardering krijgt. Waarom toch.
Combinatie Turbo S en cabrio ontgaat mij totaal
Zonder twijfel de 996!
De 996 is de meest aantrekkelijke maar niet in deze kleur. Dan toch maar doorsparen voor een rode 964.
Een 944S2 of Turbo: ja. Elke andere of een 924: nee. 911 en cabrio: nee.
Blijft over 996.
De mooiste blijven een Porsche 964 3.6 Turbo S, 993 Turbo S en een G50 3.3 Turbo. Maar deze Collectables zijn ook niet te versmaden. Met in dat geval voor mij de 997 Turbo S cabrio. Twijfelde nog over de 924 Carrera GT. Wegenbelastingvrij.
Zwarte cabrio’s…
De 924 Carrera GT. Zonder twijfel.
Als klein Joostje een keer in een witte meegereden.
Ik heb, als kind, de 996 vervloekt toen hij uitkwam vanwege de koplampen (en de waterkoeling, ik dacht dat ik er verstand van had). Maar man, man, man, wat wordt hij ontzettend mooi oud.
Hmm lastig. De 996 vind ik het strakst van deze drie, maar toch ga ik voor de 997 vanwege een automaat en ik cabrio in de funauto juist wel leuk vind. Die gekke ronde lampjes in de bumper zien er niet uit, maar dat is vast te fixen.. En ook nog een wrapje voor een leuke kleur..
De 924 Carrera GT, no question. Uit de tijd dat Porsche nog pure Sportauto’s bouwde. Geen statussymbolen.
Mijn vader had vroegereen 924 carrera gt. Wat een brok ellende was dat zeg. De zuigers waren absoluut niet bestand tegen de turbodruk. Hetzelfde probleem had ook de gewone 924 turbo. Het was een schande dat ze dit voor duur geld verkochten. Op 3 jaar tijd gingen er 4 motoren door. Telkens gaten in de zuigers gebrand. Van specialist naar motorist gelopen. Uit ellende met kapote motor verkocht aan een opkoper. Dus neen. Geef me maar de 997. Het is idd geen passende combo, maar beter dan de eerste 996 waterkippen.
De 924 CGT heeft itt de turbo gesmede zuigers. Die kunnen best wat hebben als de ontsteking maar goed staat afgesteld
Daarom staan de meeste CGT’s nu ook op electronische ontsteking
Verder is de wastegate vaak de boosdoener. Zolang die in orde is kan het weinig kwaad.