Lambo Aventador LP 750-4 Superveloce: alle specs en info

Auteur: , 29 Reacties

De belangrijkste gegevens van de Superveloce hadden we natuurlijk al en nu is de rest bekend. Hou je vast voor een setje duizelingwekkende cijfers.

Lamborghini Aventador SuperVeloce

De 6.5-liter N/A V12 uit de standaard Aventador kreeg een redelijke boost van 50 pk, om uit te komen op 750 stuks. Verantwoordelijk voor deze toename zijn een aangepast variabel inlaattraject, verder verfijnde variabele kleptiming en een nieuw uitlaatsysteem. Over de vormgeving van die laatste was niet iedereen even positief, maar het mag gezegd worden dat de vier pijpen op een rij er op z’n minst angstaanjagend uitzien.

Het gewicht nam zoals bekend af met 50 kg, uiteraard met behulp van het veelvuldig toepassen van carbon en CFRP. Zowel in- als exterieur zijn overdadig met het goedje aangekleed. Door deze kracht- en afslankkuur sprint de SV van 0-100 in 2,8 tellen, van 0-200 in 8,6 tellen en van 0-300 km/u in slechts 24 seconden. Topsnelheid? Meer dan 350 km/u. Remmen van 100-0 km/u doet de stier in een oogbal verpulverende 30 meter.

Aventador SV interieur

Om het extra grote potentieel zo goed mogelijk te benutten heeft Lamborghini een nieuwe versie van het AWD-systeem met haldexkoppeling ingebouwd. Daarnaast krijgt de bestuurder hulp van een elektromechanisch sperdifferentieel. Geen gedoe dus met torque vectoring, gewoon het beste van twee werelden. Uiteraard kunnen de van onderstel en aandrijflijn worden aangepast, er zijn drie rijmodi beschikbaar.

Dit voorjaar maakt de Superveloce met trappelende hoeven z’n opwachting op de markt, de kale prijs (zonder belastingen) bedraagt een niet mis te verstane € 327.190. Maar goed, daar krijg je wel een behoorlijk puur rij-ijzer mét atmosferische V12 en zonder hybridemeuk voor terug. Een voorproefje van de soundtrack vind je HIER.



29 reacties

Wat een bak, ongelooflijk.
Maar vind de Murcielago SV toch wat mooier.
@viezefreddyw: eens, daar komen ze nooit meer overheen!
@viezefreddyw: Diablo sv net zo
Leuk, maar past er ook een krat bier in de bagageruimte? Anders heb je er alsnog niks aan natuurlijk.
Dan koop ik wel.een Miura, indien nodig spaar ik wel even door.
Kan ik tenminste zeggen dat ik een echte Lamborghini heb die ook nogeens mooi is..
Superdik! Alleen de afwerking van de uitlaten is een beetje slordig gedaan.
Als ze nou eens de aandrijflijn die naar voren loopt verwijderen… Bij de Balboni werkte het.
De vraag is: een productiewagen of net als de Murcie in beperkte oplage?
Is de Super Veloce tot nu toe niet altijd een afscheid geweest voor de huidige generatie?
Heerlijk! Nu nog RWD
0-200 in 8,6 sec. Terwijl dat de concurrent voor de huracan, de 488′ dat al in 8 sec. doet.
Volgens Ferrari, dat wel. Mompelt iets over fabrieksauto s.
@autoblogfan: en de 675 LangStaart doet t in 7,9s. Toch denk ik dat Lamborghini ondanks deze onderspitdelvende cijfers nog wel één of twee exemplaren weet te slijten.
@sir_smokalot: aaaahhh, een reactie van Smoke him self.
Kan iemand mij het verschil tussen carbon en CFRP uitleggen?
@vincegail: CFRP is volgens mij Carbon met plastic, en Carbon is puur Carbon
@Vincegail: Carbon Fibre reinforced plastic .

Plastic/CF cocktail dus . ( lekker exotisch )
@Vincegail: Hebben ze hier al eens uitgelegd:

http://www.autoblog.nl/nieuws/special-koolstofvezel-in-de-auto-industrie-71192
@dwersbongel: het is dus hetzelfde. Maar bedankt voor de link naar dat artikel!
Jammer dat ze er geen Miura SV, Diablo SV of Murcielago SV er bij hadden
Binnenkort maar eens even proefrijden ..
Zouden ze klachten hebben gehad van Murcielago-eigenaren die steevast hun SV tegenkwamen met het hoofd van een spotter in de uitlaat?

Overigens is Haldex niet bedoeld als AWD voor oorspronkelijk voorwielaangedreven auto’s?
Lamborghini blijft elke keer weer bizar lekkere auto’s produceren, waar Ferrari na de F430 en de 599 in mijn ogen behoorlijk faalt.
Helemaal mooi
Ik had toch wel verwacht dat er nu een versnellingsbak met dubbele koppeling in zou komen.

Hele gave wagen, hopelijk zie ik er snel eens 1
Vraag mij toch nu af hoe het zit met die automatische spoiler. Komt ie nog omhoog nu er een vaste spoiler opzit of fungeert ie als dubbele spoiler bij hoge snelheden?
Hij is echt snel en in het rood veel mooier dan in het geel.
Doe maar eentje, heel snel!
Die vleugel vind ik echt verschrikkelijk en in plaats daarvan graag zo’n decent opstaand randje die je ook bij de Murcielago SV kon aanvinken.
Best tof, maar die vier uitlaatjes vind ik maar niks :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).