Lamborghini Aventador brandt af na motorwissel

Auteur: , 33 Reacties

Motorwissels. Zelden zonder gevaar.

Op de A81 nabij Stuttgart is woensdag een Aventador LP700-4 grotendeels in een vlammenzee verdwenen. Alleen van de voorkant valt nog wat te maken (een bureau, bijvoorbeeld). In een verklaring zegt de politie van Ludwigsburg dat de supercar net begonnen was aan zijn eerste testrit na een motorwissel. De reden van de krachtbrontransplantatie is niet bekend, en we weten niet wie ‘m heeft uitgevoerd, maar om een of andere reden is er toch iets te heet geworden in de motorruimte. De politie houdt het op een “technisch mankement”.

De 33-jarige bestuurder en zijn passagier kwamen er ongeschonden vanaf, maar de Aventador is toast. Schade: zo’n 300.000 euro. Door de hitte raakte ook het wegdek beschadigd.



33 reacties

In deze motor zat meer vuur?
En de rede voor de moterwissel? Te veel km?
@reggie-boy_rood:
VAG kwaliteit, kan gebeuren.
PS: het is motor, met 2 o’s dus.
via Android app
@tupperware: laat de lambo V12 is nou net de enige motor binnen de groep zijn die niet centraal ontwikkeld en geproduceerd wordt. Voor die reactie moet je dus nog even op de eerste fikkende huracan wachten ;)
@knipperlichtje: centraal als in bij VW, Audi of Porsche ontwikkeld? Volgens mij zijn de W12, V12 van Lambo en de V8 van de Mulsanne nog oudjes die in productie gehouden worden todat er 1 echte opvolger is. Een V10 van Porsche oid.
@mashell:
Nope, voor de Aventador hebben ze een compleet nieuw blok ontwikkeld, de oude oorspronkelijke Lamborghini motor kon niet meer aan de emissie eisen voldoen.
Ergo, dit is dus een motor die door het VAG concern ontwikkeld is.
Of dat in Duitsland dan wel in Sant Agata gebeurd is, daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven.
@tupperware: Eens. De motor is misschien binnen VAG ontwikkeld maar is niet modulair en heeft weinig te maken met de W12 in Bentley’s, A8’s en Phaetons. Hoe kan je überhaupt haten op een 6,5l atmosferische V12 die 700 pk aflevert boven de 8000 toeren?
@bussie88:
Klopt, deze motor is specifiek voor Lamborghini en buiten het simpele feit dat 700pk in een straatauto ronduit belachelijk is heb ik daar weinig op tegen.

Zoals @desjonnies verderop ook opmerkt zijn dit soort auto’s zonder computers onbestuurbaar, maar dat weten slechts een paar ouwe rotten hier. De rest gelooft werkelijk dat meer altijd beter is.
LOL @bureau
Deze trend van supercars in een fel kleurtje in combinatie met een zwart dak is overrated IMO.
via Android app
Er is een probleem met de 1e motor, de motor wordt vervangen, de vervangende motor veroorzaakt een levensgevaarlijke situatie. Het lijkt GM wel.
Wat fikt er tegenwoordig nou het meeste af, misschien de Italiaanse supercars?
Het is toch ongelofelijk dat die dingen steeds in de fik vliegen of was dat altijd al zo, maar besteden we er nu meer aandacht aan.
@csx3000:
Nee.
Zit natuurlijk ontzettend veel meuk en electronica weggestopt onder die motorruimte.
En een katalysator is gewoon een gloeiende bom in en onder ieder benzine voertuig.
En er moet natuurlijk een hele gecompliceerde reeks van componenten inzitten om aan milieu eisen te voldoen en dingen die het ding op de weg houden (zonder electronica is er gewoon NIET mee te rijden)
Dan alle by-pass brandstof en huubjes piefjes en pafjes aan zo’n ding en je hebt gewoon een rijdende bom.
Ik zou zeggen, haal eens de voorbumper van een moderne Porsche 911 af en je ziet 361 radiatoren, intercoolers, airco-condensers en andere meuk zitten
Je kunt als gewone sterveling geen dopsleutel meer op zo’n wagen zetten
@desjonnies: mjah, heb je wel een punt maar dan nog…er worden honderden miljoenen in de ontwikkeling van zo’n wagen gestopt (overigens dus wel veel minder dan bij een Golf of E klasse om maar wat te noemen).

Zet er ff een zwikkie neer in Death valley en/of Tokio, ga er flink mee gummen/in de file staan, kijk waar de onherroepelijke vlammetjes ontstaan en vervang die onderdelen met beter materiaal. How hard can it be (met die resources achter je).
@desjonnies: Daar zit wel wat in, door de strenge milieu eisen is het een” hell off a job” om een goede auto te bouwen.
Maar toch, die dingen worden toch getest.
Ik vind het belachelijk dat je in die prijsklasse nog zoveel problemen kan hebben.
De claims zullen er niet om liegen!
@csx3000: Ik vrees dat er vroegah ook wel een paar zijn afgefikt (nu fikt er nog wel eens zo’n mooie klassieker af), maar dezer dagen worden er ten eerste meer van dit soort wagens verkocht dan toen en ten tweede staat er vrijwel overal ter wereld meteen iemand klaar met een (telefoon)camera die wat kiekjes schiet en die binnen no time op internet plempt.

Alsnog best wel bizar dat concerns als VAG en FIAT er niet voor zorgen dat dit fenomeen uitgebannen/zeldzamer wordt, dat wel…
@jaapiyo: @csx3000

Eigenlijk gaan we aan de hele oorzaak voorbij.

WAAROM moest er een nieuwe motor in?

Ik bedoel, ’t lijkt me nou niet bepaald dat zo’n wagen taxi-kilometers maakt, of dat de eigenaar een rijke Algerijnse voetballer is, met vliegangst die bij Bayern München speelt of zo.

En dat affikken, wel Ulli vom werkstätt weet nu opeens waarom hij nog 1 slangenklemmetje over had….
@desjonnies: nou ja iedereen met een TSI-tje weet dat dat wel eens noodzakelijk kan zijn bij VAG he, zo’n austausch motor.

Is al een geaccepteerd feit in het gezamenlijke gedachtegoed van mensen met enige affiniteit met auto’s.
@desjonnies: Waarom er een nieuwe motor erin moest, kan aan heel veel factoren liggen.
Misschien was de man/vrouw gewend om met een kouwe pit vol weg te scheuren in zijn voormalige leasebak (de nieuwe rijken),
Maar dat neemt niet weg dat er toch wel heel veel auto’s affikken.
@csx3000:
Dat was altijd al zo, alleen was er ten tijde van de licht ontvlambare Miura nog geen internet..
Om dit nu een Italiaanse supercar te noemen is spotten met de waarheid, het is een Duitse auto die in Italië geassembleerd wordt.
Of is een Audi Q3 Spaans en een TT Hongaars?
@tupperware: Ja jammer is dat.
Gelukkig is Ferrari nog steeds Italiaans.
Niet dat de snobs dat iets interesseert.
Ik ga toch niet in een duitse Rolls of Bentley rijden.
Daarom koop ik alleen maar klassiekers.
@csx3000:
Persoonlijk ben ik meer van de youngtimers (geen ruimte voor restauraties), als het maar analoog is. Met het vorderen der jaren worden dat dus vanzelf oldtimers, met dank aan de bemoeizucht van Brussel.
Laten we wel wezen, het hoort een eigen keuze te zijn of je al die veiligheidsmeuk in je auto wil hebben, gordels vind ik wel genoeg.
@tupperware: Ook maken mooie oude auto’s het straatbeeld in steden gewoon boeiender. Ik zie liever een Parijs vol DS’en en een Milaan vol Alfa juniors dan diezelfde steden vol Clio’s en Punto’s. Het restaureren van monumentale panden is ook veel minder efficiënt dan slopen en nieuwbouw maar dan blijven alle toeristen weg
Ik zou er wel een bed van willen maken. Of als aanhanger voor op vakantie
@henkhupelschoten: Leuk voor in de kinderkamer…..Toch?
Ons oranje verloren nu deze duister ook z’n oranje verloren,haha.Weet hij ook hoe het is om “oranje”te verliezen.
@Alfarobert: Het interesseert me totaal niks dat oranje heeft verloren. Als de bestuurder van deze oranje bolide er nou net zo over denkt…
@bruinbeer: Je bent vast een belg.
@csx3000: Een volbloed Nederlander die niks met voetbal te maken wil hebben.
@bruinbeer: een volbloed Nederlander heeft oranje bloed.
@mashell:
Ken je klassiekers en het volkslied, de Oranjes zijn van Duitsen bloed, niks volbloed Hollands aan Oranje dus.
Gewoon een boeven club die hier op slinkse wijze de touwtjes in handen gekregen heeft.

Voetbal kan mij ook gestolen worden trouwens..
Flink laten dokken voor de schade aan het wegdek!!
als je een keer zelf een motor hebt vervangen weet je dat het niet altijd zo eenvoudig is om alles weer correct aan te sluiten… een vergeten slangetje, kabeltje kan al voor dit soort ellende zorgen.. dit heeft imho dus niets met de ontwerpkwaliteit van vag,lambo of zo te maken maar meer met het geduld van de betreffende monteur, die niet eerst goed heeft gecontroleerd of alles correct was gemonteerd, voordat hij een proefrit ging maken…

dat moderne autos, en supercars in het bijzonder, veel en sneller vlam vatten is volgens mij ook wel logisch.. ze zijn veel complexer dan de ouwe meuk, en alle onderdelen zitten hutjemutje op elkaar, met minder ruimte voor fouten, minder koeling, minder zicht op controle e.d. je zou wel verwachten dat de verzekeraars een automatische blusinstallatie als verplichte optie gaan eisen…zou dat als eigenaar ook wel een prettig idee vinden trouwens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).