
Uiteraard hoeven we jullie niet te vertellen dat de foto’s van deze prachtige (en zeer zeldzame) Lamborghini Miura SV/J gemaakt zijn tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. De ex-testrijder van Lamborghini bleef echter niet alleen naast de Miura staan, hij liet de V12 ook even lekker brullen.
Eerst even wat Miura geschiedenis, speciaal voor de mensen die het niet meer weten. Van de door Bertone ontworpen Miura zijn in totaal zo’n 762 exemplaren gebouwd, waarvan slechts 6 exemplaren als extra speciale Miura SV/J. Dit is een verder opgepepte Miura SV (385 pk) die geinspireerd is op de Miura Jota waar slechts 1 (vernietigd) exemplaar van gemaakt is. Een Miura SV/J heeft zo’n 420 pk.
Toen klanten hoorden van de Miura Jota wilden ze ook zoiets hebben. En dus bouwde Lamborghini 2 Miura SV/J’s (chassis #5090 en #51000 en er werden nog 3 bestaande SV’s omgebouwd tot SV/J. Uiteindelijk werd door de fabriek in de jaren ’80 voor Jean Claude Mimran (destijds eigenaar van Lamborghini) een zesde exemplaar gebouwd. In de loop der tijd schijnen garages verspreid over de wereld nog zo’n 10 Miura’s omgebouwd te hebben tot SV/J.
Wat het exacte verhaal is achter deze bordeauxrode Miura SV/J uit 1972 die in Villa d’Este stond moeten we jullie helaas schuldig blijven. We weten alleen dat deze auto ooit is afgeleverd op Corsica. Als pleister op de wonde hebben we wel 2 video’s waarin te horen is hoe Valentino Baloni de (optionele) extra luide Ansa uitlaat even flink laat brullen. Inclusief vlammen!
Meer foto’s kan je op Autojunk bekijken.
Wanneer gaan jullie filmpjes compatible maken met jullie Android app? Zou fijn zijn, dan hief je niet meteen achter je pc te kruipen. OT: bijzondere wagen, geluid weet ik nog niet. Zal vast wel goed zijn.
@masterstig: je moet even de nieuwste versie downloaden ;)
@robbie: weet je meer van de andere 4 SV/J’s? oa chassisnummers enzo. ik heb er 1 gevonden (sn4840) die [url=http://www.finecars.cc/en/detail/car/135606/index.html?no_cache=1&ret=63]hier te koop[/url] staat. maar er is spraken van “een conversie door Righetti voor dat hij naar de eerste eigenaar ging” dit betekent of dat dit niet een van de 6 Orgnilene SV/J’s is of de conversie van de laatste 4 niet door de Lamborghini fabriek zelf is uitgevoert..
ik vind de Miura echt de mooiste auto die ooit is gemaakt!
Prachtig! Hier wordt een mens blij van ipv die achterlijke SUV !
Start niet echt lekker :P
@rijbewijzer: zo ging dat vroeg nou eenmaal :D
En voor een auto van 40 jaar oud mag dat best natuurlijk.
@robbie:
Jaguar heeft geen moeite om hun V12 blokken 40 jaar na dato nog loepzuiver te laten lopen ..
@lincoln: nee, maar daar is de rest van de wagen na 40 jaar weggeroest…
Sodeknetters wat een prachtbak!
Enne, bedankt voor wat achtergrond info over de Miura.
Ik ken het namelijk alleen als een gangwagen uit GTA2 :oops:
@toyotafortuner: In GTA gebruiken ze nooit echte namen, en GTA 2 was 2d van bovenaf, dus knap als je dat kan herkennen. Ik denk dat je een andere GTA game bedoeld, mogelijk Vice city. De infernus of de cheeta kan hem zijn geweest.
@toyotafortuner: Infernus was na mijn weten de countach en cheetah een testarossa :-) Miura zat inderdaad in GTA 2
@Barnato: Wang Cars – Second hand specialties :) En Foo Cars … beste cardealernamen ever, spreek het maar eens snel & hard op uit.
Maar de ‘Miara’ / Miura zat inderdaad in GTA 2: http://www.igcd.net/movie.php?id=255202&width=1680
@Barnato: correct!
Is en blijft een hele mooie auto alleen het geluid is een beetje zoals Lamborghini begonnen is… met tractoren! Maarrr, zodra de Miura toeren gaat maken… ah man, dan ga je echt juichen met een big smile :)
Mooi! Maar wat een zonde van die lelijke gele koplampen. Vind het steeds zo afschuwelijk.
@adyton: wat de boer niet kent ;)
@robbie: Ik weet wat het is hoor. Kvind het gewoon echt niet mooi.
Een van de mooiste dingen op deze aardbol :D
Dat klinkt voor geen meter. Of er slaan af en toe een paar cylinders over, of er zitten extra hoge nokkenassen in. Gezien de tuning van het blok denk ik het laatste. Ik had deze auto wel even willen horen terwijl er volgas een sprintje wordt getrokken.
@midasracer:
denk dat ze gewicht hebben bespaart op het vliegwiel ..
zal bij vollast idd wel wat soepeler klinken ..
Dit blijft echt men favoriete supercar allertijden!
Was eigenlijk de ‘eerste echte’ supercar ooit en wat een prachtding was/is het ook. Ik vind dat het lijnenspel zelfs naar hedendaagse normen zeer modern oogt.
Hopelijk komt hier nooit geen remake van want ik vrees dat ze niet de magie gaan kunnen evenaren die de originele miura oproept, hoewel ze wel eens een aardige concept gemaakt hadden. Still, there’s nothing like the original :)
lekker onsamenhangend verhaaltje ..
snap er geen jota van ..
Van een oud vrouwtje geweest, start altijd in 1 keer… Zal wel iets met Italiaanse passie zijn.
De Miura ziet er echt geweldig uit!
Wat een geweldig mooie auto.
Prachtige wagen dit…
Als ik het geld had, dan zou ik ook wel een Miura in men garage willen … ;-)
En wat een job heeft/had die Valentino Balboni toch niet…
Ik meen dat Jay Kay een echte Jota heeft. Dit is een soort tussenversie dus? Vind de koplampen van de standaart Miura beter staan. Dit is natuurlijk wel exclusiever maar vind hem niet mooier.
@E34M5Touring: Nee er bestaad maar 1 echte Jota die Bob Wallace gemaakt had, maar helaas daar is niks meer van over. De echte Jota was zelfs nog lichter en sneller vergeleken met de SV/J. Die Bob Wallace was zijn tijd ver vooruit!
@Barnato: Ok thanks! Ik dacht dat hij ook een Jota had, ik weet zeker dat ie een Miura heeft vandaar de mix up.
@E34M5Touring: Jay Kay heeft ook een echte Jota, een Diablo SE Jota, ook een monsterlijke auto :)
Prachtbak.
Zag er vorig jaar eentje in new york rijden, mooi geluid, ook op lage toeren.
Dit ding ziet er vandaag nog steeds badass uit :D
Zeer mooie brute auto, typisch een Lamborghini.
De motor loopt dan wel niet zoals hij moet, maar dat is de motor vergeven omdat hij 40jaar oud is en koud staat.
Ik had graag de motor eens voluit horen gaan, dan zal hij wel mooi soepel lopen :)
Kan iemand mij iets vertellen over die grijze Ferrari die je in sommige shots ziet? Het lijkt een 365 GTB/4 te zijn maar heeft een neus van, denk ik een 365.
@Wessee: Klopt helemaal, dat is een Ferrari 365 GTB/4 Daytona Prototype: http://www.autojunk.nl/2012/05/ferrari-365-gtb4-daytona-prototype-1967
Het lijkt me gezonder voor die wagen om eens een echte rit van een paar uur te maken, op temperatuur en op toeren te komen, dan telkens boven een dampig grasveld te starten.
Jammer, ik zag de titel @ work. Om mijn collega’s niet te storen (het zijn allemaal Volvo-rijders, en houden niet van klassieke Italianen) heb ik gewacht totdat ik thuis was om de filmpjes te beloeren.
Ik had een ritje verwacht met Balboni en Wouter. Scheurend over de autostrada en de (ongetwijfeld) prachtige wegen in die omgeving.
Zo’n Miura daar moet je mee scheuren, die uitlaten moeten huilen van geluk als Balboni weer vol gas geeft.
Bummer :(