• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini Miura voor recordbedrag geveild

Auteur: ricardo, gepost 18 maart 2011 om 15:30 – 43 Reacties

Lamborghini Miura P400 SV Prototipo

De Lamborghini Miura is nou typisch zo’n bolide die erg hoog staat op de klassieker shortlist van ondergetekende. Helaas zijn de verkoopprijzen nog steeds ietwat aan de veel te hoge kant, zeker het exemplaar dat onlangs voor een recordbedrag van 1.705.000 dollar is geveild. Maar goed, dat was dan ook een extra bijzonder exemplaar.

De Lambo-bolide die op 11 maart in Florida voor een miljoenenbedrag van eigenaar wisselde is namelijk de allereerste Miura SV ooit gebouwd, of zoals dat zo mooi in het Italiaans klinkt: de Miura P400 SV Prototipo. De auto met chassisnummer 4758 toucheerde in 2008 nog de derde plek op de jaarlijkse beautycontest op Pebble Beach. Jep, dit is er een om door een ringetje te halen.

De Miura SV onderscheidt zich van standaard Miuraatjes middels een sterker chassis, andere achtervering, een sterkere V12 (415 pk) en het ontbreken van de kenmerkende “wenkbrauwen” boven de koplampen. De eerste poging was dus dit exempaar dat in 1971 voor het eerst werd ondergekwijld op de Autosalon van Genève. Daarna werd de auto verkocht, bleef hij lange tijd rondrijden in Italië en kwam via een tussenstop van een paar jaar in Duitsland uiteindelijk terecht bij Wayne Obry’s Motion Products in de VS. Die jongens hebben deze klassieker volledig gerestaureerd en anno 2011 is het de duurste Miura ooit.

Lamborghini Miura P400 SV Prototipo

De foto’s laten zien dat het hier om een wel erg gaaf exemplaar gaat. Documentatie, bonnetjes, gereedschap (want hé, het is wel een Italiaan uit de seventies) en meer van zulks, alles zit erbij. We zijn benieuwd of de nieuwe eigenaar ‘m laat verstoffen (Garage Queen) of dat deze volbloed Lamborghini ooit nog eens het asfalt van een uitnodigende bergweg ziet.

Ook interessant!

  • Gespot - Bloedgave Lamborghini Miura, gewoon in Nederland
  • De enige echte Lamborghini Countach is terug
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

geel, Klassiekers, Lamborghini, miura, miura-sv, veiling

Vorig bericht: « Ferrari 458 GTC is er klaar voor
Volgend bericht: Voorspelling: 565.000 nieuwe auto’s in 2011 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hupke zegt

    18 maart 2011 om 15:34

    Gebruiken zoals hij gebruikt zou moeten worden.
    http://www.youtube.com/watch?v=2lqtNThufkk

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      18 maart 2011 om 15:43

      @Hupke:

      Als oud ijzer?

      Login om te reageren
      • zapp zegt

        18 maart 2011 om 17:59

        @bakkerst: Wat doe jij op een auto blog?

        Login om te reageren
        • gschoots zegt

          18 maart 2011 om 18:03

          @zapp: Bakkerst doelt op het einde van het filmpje…

          Login om te reageren
      • zapp zegt

        18 maart 2011 om 18:04

        @bakkerst: Wat ik zei neem ik terug, sorry. Ik had het filmpje nog maar half gezien. :P

        Login om te reageren
        • Klassiekerrally zegt

          18 maart 2011 om 22:48

          @zapp: WAT!? Heb jij de originele ‘The Italian Job’ nooit gezien? En zelfs het intro niet? Oei… Dan mis je veel prachtige klassiekers en een grappig (zij het lichtelijk gedateerd) verhaal.

          Login om te reageren
        • gschoots zegt

          19 maart 2011 om 07:41

          @zapp: Om je dan meteen op weg te helpen, hier een ouder Autoblog artikel; http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/14/top_10_van_autoachtervolgingen

          Login om te reageren
  2. raphael zegt

    18 maart 2011 om 15:34

    Heb de hype om de Miura nooit echt begrepen. Ja hij had de motor achterin en was daardoor radicaal. Maar iedereen die ik spreek die er ooit in heeft gereden zegt hetzelfde: Vreselijk. Enorme onderstuur en zelfs voor die tijd niet briljant.

    Mooi heb ik hem ook nooit echt gevonden. En 1,7 miljoen dollar is nou ook niet schrikbarend veel, zeker niet voor de eerste. Ik ben dus niet de enige die dit vind.

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      18 maart 2011 om 15:35

      @raphael: Oh en daarnaast heeft Lamborghini gewoon niet de pedigree die een Porsche of Ferrari wel heeft.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        18 maart 2011 om 15:41

        @raphael:
        Ferrari’s van die tijd waren niet beter hoor, integendeel. De Miura ziet er subliem en klinkt heerlijk. Wat wil je nog meer van een klassieker?

        P.S. Pedigree is voor honden
        –edit: check!–

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          18 maart 2011 om 16:09

          @StijnB:

          Een naam is idd maar een naam.
          Langst de andere kant is het wel leuk om te weten dat je wagen gebouwd is door dezelfde groep mensen die eerder al geweldige wagens gebouwd hebben.
          Als Porsche of Ferrari veel feedback krijgen over hun wagens van op het circuit (beide) en van hun klanten (porsche dan toch) dan weet je dat de kans groter is dat je erop kan vetrouwen.
          Als een boerke darentegen een supercar bouwt is het eerst zien en dan pas geloven.

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            18 maart 2011 om 16:41

            @Hupke:
            Die eerst zien en dan pas geloven geldt 40 jaar na datum niet meer :). Ferrari is ook slechts 16 jaar ouder als merknaam. Neem daarbij het feit dat Ferrari’s voor op de weg voornamelijk het doel hadden geld binnen te brengen om de race-activiteiten te ondersteunen. En ik zie geen reden in waarom de Miura slechter zou zijn dan een Ferrari uit die tijd. Hij was ook simpelweg beter.

            Login om te reageren
            • raphael zegt

              18 maart 2011 om 17:44

              @StijnB: Dat is gewoon niet waar. Iedereen die een Ferrari 365 Daytona heeft gereden én een Miura zal zeggen dat de Daytona beter is.

              De Daytona is ruim een seconde sneller op de 100, heeft een hogere top en is wat mij betreft oneindig veel mooier.

              Oh en de Ferrari was commercieel een stuk succesvoller ondanks z’n hogere prijskaartje. Er zijn bijna twee keer zoveel Daytona’s verkocht.

              Wat mij betreft is de Miura dan ook overgewaardeerd.

              Login om te reageren
              • StijnB zegt

                23 maart 2011 om 08:57

                @raphael:
                Waar je die info haalt geen idee want de Daytona had een hogere top maar was een strijkplank als het op accelereren aankomt. Lees anders de testen van Paul Frère uit die tijd maar eens terug. De Miura was de koning…

            • Hupke zegt

              18 maart 2011 om 20:03

              @StijnB:

              tegenwoordig is Lambo echt wel thuis in de supercar markt maar 40 jaar geleden dus niet.
              En er was toen ook nog geen sprake van computer ontwerp en ingewikkelde berekeningen voor sterkte en stijfheid waren toen nog niet mogelijk zoals nu dus alles lag in de handen (en vooral de ervaring) van de ontwerper.

              Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            18 maart 2011 om 22:20

            @Hupke: Boerke, boerke?

            Je bedoelt waarschijnlijk: gebouwd door een capabele industrieel die zelf z’n eerste tractor bouwde, veel van auto’s en autotechniek afwist (begonnen als garagist), eigenhandig een Fiat Topolino ombouwde tot race-wagen en zelf achter het stuur kroop in de Mille Miglia (geëindigd in een crash), en meerdere succesvolle bedrijven wist draaiende te houden (tot een paar grote tegenslagen hem de nek omwrongen)…

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              19 maart 2011 om 10:45

              @Esprit_de_Flandre:

              Ja zoiets ;)
              Maar wat ik vooral bedoelde is dat hij toch wel heel wat ervaring miste tov. concurrenten en dat dat in die tijd toch een groot verschil uitmaakte aangezien er toen nog veel fingerspitzengefuhl gebruikt werd in het bouwen van wagens.
              Wat resulteert in prachtige AC Cobra’s verbeterd door Shelby of in Mercedes SL gullwings die af en toe wel eens een industrieeltje van deze wereld verwijderden.

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                19 maart 2011 om 14:22

                @Hupke: Voor dat vingertopjesgevoel neem je andere mensen in dienst. Mensen zijn verhandelbare goederen hé…

              • amateur zegt

                19 maart 2011 om 23:01

                @Hupke: Iets deed het “boerke” toch niet verkeerd,
                nu kent iedere auto liefhebber hem.
                Hij was succesvol met Lamborghini en ook Audi zag dat ook in.
                En nog even terug te komen op een uitspraak van jou (Wat resulteert in prachtige AC Cobra’s verbeterd door Shelby)is als ik het goed lees de grootste onzin die ik recentelijk heb gehoord.

              • Hupke zegt

                20 maart 2011 om 11:40

                @amateur:

                Ik zeg toch ook niet dat Lamborghini iets verkeerd deed, aannemende dat verkopen het doel is.
                Ik zeg alleen dat in die tijd de stelling Pedigree is voor honden fout is. Want dat in die tijd ervaring (en een beetje lef en inzicht) de voornaamste oorzaak was van goede ontwerpen.
                Je kan veel zeggen van lambo’s maar het zijn poser auto’s zowel toen als nu.
                Ik bedoel de Muira is een heel mooi ding en ik zie ze graag rijden maar daar blijft het toch bij.

              • StijnB zegt

                23 maart 2011 om 08:59

                @Hupke:
                In die tijd was er ook een groot verschil tussen de racewagens en GT’s van Ferrari. De GT’s moesten gewoon geld in het laatje brengen. En de Daytona was een 275 in een moderner, strakker jasje. Een poging om Lamborghini te bekampen maar de revolutie was enkel bovenhuids…

    • amateur zegt

      19 maart 2011 om 10:45

      @raphael: jij bevindt jezelf in bijzondere kringen, met al die mensen die jij gesproken hebt die in een Miura hebben gereden, ik ken er geen 1.
      $1.705.000 is juist wel veel voor een auto uit 1971, met geen race historie. Noem eens 1 europese auto uit dat jaar die meer heeft opgebracht?
      En het is niet de eerste Miura, maar de eerste SV.

      Login om te reageren
  3. dondeboer zegt

    18 maart 2011 om 15:34

    Fantastisch, prachtig stuk techniek.

    Jeremy Clarkson zal ook wel gecharmeerd zijn van deze wagen, als je er een hamer bijkrijgt….

    Login om te reageren
  4. 911GT2 zegt

    18 maart 2011 om 15:36

    Doe mij maar met wenkbrouwen, dit is lelijker in mijn bescheiden mening!

    Login om te reageren
  5. bakkerst zegt

    18 maart 2011 om 15:40

    @ redactie,

    De Miura had een dwars geplaatste V12, geen V8..

    Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    18 maart 2011 om 15:44

    Ten eerste: wat in hemelsnaam heb je nou aan aangepaste achterveren en een sterker chassis op een auto die alleen maar in een museum staat?! Fucking saai.

    Login om te reageren
  7. pieter zegt

    18 maart 2011 om 15:58

    Slim. Er zit al een hamer bij voor wanneer je niet tevreden bent over de klantenservice :)

    Login om te reageren
    • lamdi zegt

      18 maart 2011 om 16:11

      @pieter: lol ;)

      de beste man zal wel beter weten denk ik!

      Login om te reageren
  8. mrbones zegt

    18 maart 2011 om 16:04

    nooit wat gevonden deze auto

    Login om te reageren
  9. Bartholomeo zegt

    18 maart 2011 om 16:37

    Gewelding dat je niet een, maar 2 hamers erbij krijgt, maar geen verbanddoos.

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    18 maart 2011 om 16:46

    Bij de restauratie hadden ze dat linkerachterlicht wel even rechter mogen zetten,verder een mooie bak natuurlijk.
    Hoeveel meter staat er op de klok?

    Login om te reageren
  11. nilze21 zegt

    18 maart 2011 om 17:23

    Is gewoon een Ford GT? :)

    Login om te reageren
  12. nilze21 zegt

    18 maart 2011 om 17:26

    Heb trouwens nog nooit de 80 zo laag zien staan op een teller :D

    Login om te reageren
  13. Johan-SV zegt

    18 maart 2011 om 17:44

    hopelijk gaat lamborghini het centro style concept uitwerken tot een productiemodel

    Login om te reageren
  14. Hirondelle zegt

    18 maart 2011 om 18:42

    Dit was/is een prachtige Lambo. Ik heb het normaal gezien niet voor Lambo’s maar deze vond ik altijd al heel erg mooi. Nu zijn ze mij te bruut; tè agressief.

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    18 maart 2011 om 22:12

    Miura blijft een prachtige auto. De oude Lambo’s bevallen me een pak meer dan alles die na de Countach ontikkeld is (Countach inbegrepen)…

    Login om te reageren
  16. Dimglor zegt

    18 maart 2011 om 22:30

    Dit is echt een fenomenaal prachtige wagen…

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    18 maart 2011 om 22:56

    De Countach vind ik misschien wel de laatste écht interessante Lambo. Maar de 350 GT, 400 GT, Jarama, Islero, Espada en Miura vind ik mooier van lijn. Een Silhouette of Jalpa vind ik leuk, maar ik ben nou eenmaal gek op de door Giotto Bizzarrini ontworpen Lambo V12.
    http://www.klassiekerrally.nl/magazine/rijden-en-restaureren/lamborghini-espada-s3/

    Login om te reageren
  18. rotarypowah zegt

    18 maart 2011 om 23:20

    Zal Jay Leno ‘m gekocht hebben?

    Login om te reageren
  19. midasracer zegt

    18 maart 2011 om 23:22

    Ongelooflijk mooie auto. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er niet mee rijdt, want als er een Lambo in de fik wilde vliegen, was het deze wel.

    Login om te reageren
  20. Jochempie zegt

    19 maart 2011 om 13:16

    Klik eerst hier op play

    http://www.youtube.com/watch?v=NlT8yeEYbMs&feature=related

    En ga dan de foto’s bekijken.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      19 maart 2011 om 13:18

      @Jochempie: Edit: iets heldere versie

      http://www.youtube.com/watch?v=S25tlrvqP_8&feature=related

      Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    23 maart 2011 om 20:26

    415pk? Zit er nog zo veel vermogen in mijn droomauto? Helaas zal ik hem nooit kunnen betalen…:(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North