
De Lamborghini Miura is nou typisch zo’n bolide die erg hoog staat op de klassieker shortlist van ondergetekende. Helaas zijn de verkoopprijzen nog steeds ietwat aan de veel te hoge kant, zeker het exemplaar dat onlangs voor een recordbedrag van 1.705.000 dollar is geveild. Maar goed, dat was dan ook een extra bijzonder exemplaar.
De Lambo-bolide die op 11 maart in Florida voor een miljoenenbedrag van eigenaar wisselde is namelijk de allereerste Miura SV ooit gebouwd, of zoals dat zo mooi in het Italiaans klinkt: de Miura P400 SV Prototipo. De auto met chassisnummer 4758 toucheerde in 2008 nog de derde plek op de jaarlijkse beautycontest op Pebble Beach. Jep, dit is er een om door een ringetje te halen.
De Miura SV onderscheidt zich van standaard Miuraatjes middels een sterker chassis, andere achtervering, een sterkere V12 (415 pk) en het ontbreken van de kenmerkende “wenkbrauwen” boven de koplampen. De eerste poging was dus dit exempaar dat in 1971 voor het eerst werd ondergekwijld op de Autosalon van Genève. Daarna werd de auto verkocht, bleef hij lange tijd rondrijden in Italië en kwam via een tussenstop van een paar jaar in Duitsland uiteindelijk terecht bij Wayne Obry’s Motion Products in de VS. Die jongens hebben deze klassieker volledig gerestaureerd en anno 2011 is het de duurste Miura ooit.

De foto’s laten zien dat het hier om een wel erg gaaf exemplaar gaat. Documentatie, bonnetjes, gereedschap (want hé, het is wel een Italiaan uit de seventies) en meer van zulks, alles zit erbij. We zijn benieuwd of de nieuwe eigenaar ‘m laat verstoffen (Garage Queen) of dat deze volbloed Lamborghini ooit nog eens het asfalt van een uitnodigende bergweg ziet.





Gebruiken zoals hij gebruikt zou moeten worden.
http://www.youtube.com/watch?v=2lqtNThufkk
@Hupke:
Als oud ijzer?
@bakkerst: Wat doe jij op een auto blog?
@zapp: Bakkerst doelt op het einde van het filmpje…
@bakkerst: Wat ik zei neem ik terug, sorry. Ik had het filmpje nog maar half gezien. :P
@zapp: WAT!? Heb jij de originele ‘The Italian Job’ nooit gezien? En zelfs het intro niet? Oei… Dan mis je veel prachtige klassiekers en een grappig (zij het lichtelijk gedateerd) verhaal.
@zapp: Om je dan meteen op weg te helpen, hier een ouder Autoblog artikel; http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/14/top_10_van_autoachtervolgingen
Heb de hype om de Miura nooit echt begrepen. Ja hij had de motor achterin en was daardoor radicaal. Maar iedereen die ik spreek die er ooit in heeft gereden zegt hetzelfde: Vreselijk. Enorme onderstuur en zelfs voor die tijd niet briljant.
Mooi heb ik hem ook nooit echt gevonden. En 1,7 miljoen dollar is nou ook niet schrikbarend veel, zeker niet voor de eerste. Ik ben dus niet de enige die dit vind.
@raphael: Oh en daarnaast heeft Lamborghini gewoon niet de pedigree die een Porsche of Ferrari wel heeft.
@raphael:
Ferrari’s van die tijd waren niet beter hoor, integendeel. De Miura ziet er subliem en klinkt heerlijk. Wat wil je nog meer van een klassieker?
P.S. Pedigree is voor honden
–edit: check!–
@StijnB:
Een naam is idd maar een naam.
Langst de andere kant is het wel leuk om te weten dat je wagen gebouwd is door dezelfde groep mensen die eerder al geweldige wagens gebouwd hebben.
Als Porsche of Ferrari veel feedback krijgen over hun wagens van op het circuit (beide) en van hun klanten (porsche dan toch) dan weet je dat de kans groter is dat je erop kan vetrouwen.
Als een boerke darentegen een supercar bouwt is het eerst zien en dan pas geloven.
@Hupke:
Die eerst zien en dan pas geloven geldt 40 jaar na datum niet meer :). Ferrari is ook slechts 16 jaar ouder als merknaam. Neem daarbij het feit dat Ferrari’s voor op de weg voornamelijk het doel hadden geld binnen te brengen om de race-activiteiten te ondersteunen. En ik zie geen reden in waarom de Miura slechter zou zijn dan een Ferrari uit die tijd. Hij was ook simpelweg beter.
@StijnB: Dat is gewoon niet waar. Iedereen die een Ferrari 365 Daytona heeft gereden én een Miura zal zeggen dat de Daytona beter is.
De Daytona is ruim een seconde sneller op de 100, heeft een hogere top en is wat mij betreft oneindig veel mooier.
Oh en de Ferrari was commercieel een stuk succesvoller ondanks z’n hogere prijskaartje. Er zijn bijna twee keer zoveel Daytona’s verkocht.
Wat mij betreft is de Miura dan ook overgewaardeerd.
@raphael:
Waar je die info haalt geen idee want de Daytona had een hogere top maar was een strijkplank als het op accelereren aankomt. Lees anders de testen van Paul Frère uit die tijd maar eens terug. De Miura was de koning…
@StijnB:
tegenwoordig is Lambo echt wel thuis in de supercar markt maar 40 jaar geleden dus niet.
En er was toen ook nog geen sprake van computer ontwerp en ingewikkelde berekeningen voor sterkte en stijfheid waren toen nog niet mogelijk zoals nu dus alles lag in de handen (en vooral de ervaring) van de ontwerper.
@Hupke: Boerke, boerke?
Je bedoelt waarschijnlijk: gebouwd door een capabele industrieel die zelf z’n eerste tractor bouwde, veel van auto’s en autotechniek afwist (begonnen als garagist), eigenhandig een Fiat Topolino ombouwde tot race-wagen en zelf achter het stuur kroop in de Mille Miglia (geëindigd in een crash), en meerdere succesvolle bedrijven wist draaiende te houden (tot een paar grote tegenslagen hem de nek omwrongen)…
@Esprit_de_Flandre:
Ja zoiets ;)
Maar wat ik vooral bedoelde is dat hij toch wel heel wat ervaring miste tov. concurrenten en dat dat in die tijd toch een groot verschil uitmaakte aangezien er toen nog veel fingerspitzengefuhl gebruikt werd in het bouwen van wagens.
Wat resulteert in prachtige AC Cobra’s verbeterd door Shelby of in Mercedes SL gullwings die af en toe wel eens een industrieeltje van deze wereld verwijderden.
@Hupke: Voor dat vingertopjesgevoel neem je andere mensen in dienst. Mensen zijn verhandelbare goederen hé…
@Hupke: Iets deed het “boerke” toch niet verkeerd,
nu kent iedere auto liefhebber hem.
Hij was succesvol met Lamborghini en ook Audi zag dat ook in.
En nog even terug te komen op een uitspraak van jou (Wat resulteert in prachtige AC Cobra’s verbeterd door Shelby)is als ik het goed lees de grootste onzin die ik recentelijk heb gehoord.
@amateur:
Ik zeg toch ook niet dat Lamborghini iets verkeerd deed, aannemende dat verkopen het doel is.
Ik zeg alleen dat in die tijd de stelling Pedigree is voor honden fout is. Want dat in die tijd ervaring (en een beetje lef en inzicht) de voornaamste oorzaak was van goede ontwerpen.
Je kan veel zeggen van lambo’s maar het zijn poser auto’s zowel toen als nu.
Ik bedoel de Muira is een heel mooi ding en ik zie ze graag rijden maar daar blijft het toch bij.
@Hupke:
In die tijd was er ook een groot verschil tussen de racewagens en GT’s van Ferrari. De GT’s moesten gewoon geld in het laatje brengen. En de Daytona was een 275 in een moderner, strakker jasje. Een poging om Lamborghini te bekampen maar de revolutie was enkel bovenhuids…
@raphael: jij bevindt jezelf in bijzondere kringen, met al die mensen die jij gesproken hebt die in een Miura hebben gereden, ik ken er geen 1.
$1.705.000 is juist wel veel voor een auto uit 1971, met geen race historie. Noem eens 1 europese auto uit dat jaar die meer heeft opgebracht?
En het is niet de eerste Miura, maar de eerste SV.
Fantastisch, prachtig stuk techniek.
Jeremy Clarkson zal ook wel gecharmeerd zijn van deze wagen, als je er een hamer bijkrijgt….
Doe mij maar met wenkbrouwen, dit is lelijker in mijn bescheiden mening!
@ redactie,
De Miura had een dwars geplaatste V12, geen V8..
Ten eerste: wat in hemelsnaam heb je nou aan aangepaste achterveren en een sterker chassis op een auto die alleen maar in een museum staat?! Fucking saai.
Slim. Er zit al een hamer bij voor wanneer je niet tevreden bent over de klantenservice :)
@pieter: lol ;)
de beste man zal wel beter weten denk ik!
nooit wat gevonden deze auto
Gewelding dat je niet een, maar 2 hamers erbij krijgt, maar geen verbanddoos.
Bij de restauratie hadden ze dat linkerachterlicht wel even rechter mogen zetten,verder een mooie bak natuurlijk.
Hoeveel meter staat er op de klok?
Is gewoon een Ford GT? :)
Heb trouwens nog nooit de 80 zo laag zien staan op een teller :D
hopelijk gaat lamborghini het centro style concept uitwerken tot een productiemodel
Dit was/is een prachtige Lambo. Ik heb het normaal gezien niet voor Lambo’s maar deze vond ik altijd al heel erg mooi. Nu zijn ze mij te bruut; tè agressief.
Miura blijft een prachtige auto. De oude Lambo’s bevallen me een pak meer dan alles die na de Countach ontikkeld is (Countach inbegrepen)…
Dit is echt een fenomenaal prachtige wagen…
De Countach vind ik misschien wel de laatste écht interessante Lambo. Maar de 350 GT, 400 GT, Jarama, Islero, Espada en Miura vind ik mooier van lijn. Een Silhouette of Jalpa vind ik leuk, maar ik ben nou eenmaal gek op de door Giotto Bizzarrini ontworpen Lambo V12.
http://www.klassiekerrally.nl/magazine/rijden-en-restaureren/lamborghini-espada-s3/
Zal Jay Leno ‘m gekocht hebben?
Ongelooflijk mooie auto. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er niet mee rijdt, want als er een Lambo in de fik wilde vliegen, was het deze wel.
Klik eerst hier op play
http://www.youtube.com/watch?v=NlT8yeEYbMs&feature=related
En ga dan de foto’s bekijken.
@Jochempie: Edit: iets heldere versie
http://www.youtube.com/watch?v=S25tlrvqP_8&feature=related
415pk? Zit er nog zo veel vermogen in mijn droomauto? Helaas zal ik hem nooit kunnen betalen…:(