Het is je misschien ontgaan, maar Volkswagen importeur Pon heeft deze week aangekondigd dat de prijzen van een groot aantal modellen met enkele honderden tot duizenden(!) euro’s omlaag gaan. Het gaat daarbij om de Golf Variant, Jetta, Touran, Sharan, Eos en Touareg. Goed nieuws voor klanten zou je zeggen, maar bij de branchevereniging voor leasemaatschappijen (VNA) is dit nieuws compleet in het verkeerde keelgat geschoten, waarom? Leaserijders die net een leasecontract hebben afgesloten zijn namelijk de dupe.
Die zitten opgescheept met een hogere bijtelling of hadden anders voor hetzelfde maandbedrag ‘meer’ auto gekregen. Daarnaast heeft het verlagen van de prijzen volgens de leasemaatschappijen een negatief effect op de restwaarde. En dat kost de leasemaatschappijen veel geld.
Het is overigens al de tweede keer dit jaar dat Pon de prijzen drastisch omlaag gooit. In februari van dit jaar gebeurde dat ook al met een groot deel van het gamma (oa Golf, Passat en Polo). Ook toen waren de leasemaatschapijen des duivels. Vooral omdat ze van te voren niet op de hoogte waren gesteld. Naar aanleiding daarvan was er een gesprek tussen de importeur en de maatschappijen en werd beterschap beloofd.
Maar volgens Jacques Geijsen van Pon maken de leasemaatschappijen zich druk om niks. In februari zou al vermeld zijn dat de overige modellen ook in prijs verlaagd zouden worden En daarnaast zou de prijsverlaging in plaats komen van de actiepakketten, de tijdelijke actieprijzen vervallen dus. (via: automotive-online)
Maar hoeveel gaan de prijzen van de verschillende Volkswagen modellen omlaag?
Golf Variant: 850 tot 1.910 euro goedkoper + toegenomen standaarduitrusting
Jetta & Touran: sommige versies duurder, maar de standaarduitrusting neemt flink toe
Eos: 880 tot 4.135 euro goedkoper
Sharan: 2.485 tot 4.735 euro goedkoper
Touareg: 2.640 tot 7.000 euro goedkoper + toegenomen standaarduitrusting
Mathijs zegt
zozo, zit er zoveel marge op een auto voor het volk…
d’r zal wel wat meer van verkocht worden dan gezien de centenkakkers ons kikkerlandje kent..
eMiz0r zegt
En ondertussen de prijzen van Audi’s verhogen, snapt u het nog?
Gregorius zegt
Ja, want die lease-maatschappijen hadden het al zo slecht!
Wat een onzin.
Is het trouwens niet zo dat de kale auto-prijs in Nederland een van de laagste is in Europa?
(ja, voor de BPM en BTW dus).
w0o0dy zegt
Is dit nou echt zo schokkend? Bijna alle genoemde modellen zijn aan het eind van de levensduur…..alleen de Eos niet maar die wordt toch nauwelijk geleased. Beetje gezeur…. als de leasemaatschappijen hun prijzen niet evenredig aanpassen dan is de winst hetzelfde te houden.
Ramshoek zegt
@Gregorius
Dat was vroeger, voor het €uro tijdperk, wel het geval. Nu heel €uropa met dezelfde munt betaald en er ook nog eens vrij verkeer van goederen is – ook in de autobranche waar VW een paar jaar geleden een monsterboete kreeg omdat ze Italiaanse dealers dwarsboomde die hun goedkopere VW’s naar Duitsland wilden exporteren – zijn al die basispijzen aardig gelijk getrokken. Misschien dat Niet eurolanden als Denemarken (waar de belastingdruk nog eens een keer zo erg is als in Nederland) nog kunnen profiteren van lagere basisprijzen, maar in NL is het volgens mij voorbij…
VonStroke zegt
Wat hebben ze te klagen vraag ik mij af? Leaserijders hebben al geen of weinig kosten en de maatschappijen zitten heus niet in de rode cijfers.
Ramshoek zegt
Veel geschreeuw van die Leasemaatschappijen. ’t Is voor de particuliere consument te hopen dat de importeurs niet teveel naar de pijpen van de leasemaatschappijen dansen…
focus zegt
touareg tot 7000 euro goedkoper??
-edit: gefeliciteerd je kan lezen-
the Honda Spirit zegt
Beetje flauw van de leasemaatschappijen om hierover te beginnen. Je hebt toch te maken met vraag en aanbod en de markt is nou eenmaal flexibel.
(en ik zit niet eens in de automarkt)
robbie zegt
@w0o0dy, het probleem zit natuurlijk ook vooral in de lopende leasecontracten. Daarbij wordt uitgegaan van een bepaalde waarde aan het einden van het contract. Als VW de prijzen (vrij fors) omlaag gooit dan heeft dat ook effect op de restwaarde. Oftewel de leasemaatschappijen kunnen de auto’s aan het einde van de looptijd veel moeilijker kwijt.
In feite ‘verziekt’ VW op deze manier de 2e hands markt op deze manier. Niet alleen leasemaatschappijen zullen hier last van hebben, maar ook particulieren die net een nieuwe VW gekocht hebben.
Trouwens, alle modellen aan het einde van hun levensduur?
Golf Variant: op de markt sinds mei 2007
Jetta: september 2005
Touran: november 2006 (facelift), loopt wel redelijk op zijn laatste benen
Eos: april 2006
Sharon: sinds 1900 ;)
Touareg: januari 2007 (facelift), maar moet nog wel een paar jaar gok ik
Tommy zegt
Er zit heel veel marge op Volkswagens, dat is al jaren zo. Daarom is Skoda er ook. Een Skoda heeft niets minder dan een Volkswagen maar is toch goedkoper. Ik wist niet dat ze de prijzen zo snel zouden verlagen, er zullen nu wel meer auto’s verkocht gaan worden daar.
Alwood zegt
lol, moeten ze eens in de computer-branche gaan kijken :P heb je na een maand al dat je ‘geweldige nieuwe apparaat’ de helft goedkoper kan ;)
foooord zegt
de touareg €7000,- goedkoper??
komt mij dat mooi uit, was toch al van plan om er eentje aan te schaffen.
mrtn zegt
Leasemaatschappijen moeten niet zo nuilen. Als VW en andere fabrikanten van te voren prijsverlagingen aan gaan kondigen, lopen fabrikanten ook weer inkomsten mis. Het is nu eenmaal zo, dat is het gevolg van een vrije markteconomie.
ZOEF zegt
Prijsverlagingen niet toejuichen, daar is iets pervers aan.
Hoeveel te meer aan er boos over zijn.
Zoiets zou je niet openlijk moeten durven zeggen.
Schaam je, VNA.
Olleh zegt
Wat een typisch links gelul weer, ze verlagen de prijzen is het weer niet goed. De mensen zijn het contract onder die voorwaarden toch aangegaan? Vonden ze kennelijk een prima prijs voor “zoveel” auto.
Altijd hebben een aantal mensen er last van als de prijzen omlaag kelderen, dat heb je nou eenmaal. Anders zouden de prijzen altijd maar stabiel moeten blijven, en dan kan je geen leuke actie aanbiedingen doen..
Tuurlijk ga je als winstgevend bedrijf niet vooraf aankondigen dat je de prijzen omlaag gooit, kost je verdomd veel geld..
Turbo zegt
Tsja, als leasemaatschappijen een gok/business risico nemen door een auto te financieren, en tegen restwaarde terug te krijgen, dan is het logisch dat ze woest zijn als een derde, een autoverkoper, zijn prijzen aanpast.
Ik bedoel, als ik 10 werkbanken koop bij de Gamma, voor 3 jaar verhuur en dan weer terugkrijg voor de 2e hands markt op Marktplaats, dan zou ik ook woest zijn op de Gamma als zij de prijzen van werkbanken tussentijds halveren. Schande, hoe durven ze ! ;)
Straks gaan ze ook nog om overheidscompensatie vragen….
w0o0dy zegt
@robbie: tuurlijk heeft het wel invloed, maar ten eerste hebben bijna alle leasemaatschappijen clausules om de prijzen tussentijds te verhogen en ten tweede… wat denk je dat er met de (lease)prijzen gebeurt (ook op de tweede hands markt) als VW opeens veel minder auto’s weet te slijten? Dan gaan ze auto’s dumpen om van de voorraden af te komen. Daarnaast gaan de restwaardes van modellen die niet populair zijn ook omlaag….
Feit is en blijft dat de modellen die genoemd worden tamelijk achterhaald zijn. Vw heeft de levensduur te lang willen rekken en nu is de concurrentie een stuk sterker en hebben ze het lastig…. Die facelift onzin moet je niet meetellen…. kijk naar de introductiedatum… alles boven de 5 jaar is eigenlijk al bijna te lang…. Touran (2003), Sharan (1996!!!), Touareg (2002) en de Jetta is gebaseerd op de Golf die vervangen wordt en dat geld ook voor de Touran en de Eos….. Gewoon geen erg courante modellen….
Esprit_de_Flandre zegt
Van de Sharan kan ik dat goed verstaan. Dat ding is oud. Van de rest… Gaat het slecht met VW? Te veel te lijden van de goedkopere merken?
Waxweazel zegt
Hebben ze het bij VW dan eindelijk door dat hun auto’s veeeeeeeeel te duur zijn ?
DJ zegt
Gedupeerde leaserijders ? die hebben gewoon niet goed gekeken
Voor leasers die nog een nieuw model zoeken en geen oud type willen:
https://www.rdc.nl/NR/rdonlyres/0510DE4D-DE23-464E-A212-D39155D423F6/0/Introductiekalender042008.pdf
sander zegt
De prijs is naar beneden gegaan maar de dealermarge omhoog! Per saldo maakt het voor de leasemij dus niks uit. Allemaal gebakken lucht deze discussie. Energie verspilling
Maarten zegt
Tja, is dat niet altijd zo? Misschien dat VW de leasemaatschappijen van te voren op de hoogte had kunnen stellen, maar ik koop ook wel eens iets wat dan vervolgens een maand later een stuk goedkoper is. Pech toch?
mashell zegt
Volgens mij veel erger voor particuliere kopers die net van hun zuur verdiende spaargeld een spiksplinter nieuwe Golf variant gekocht hebben.
Maar goed, het toont aan dat de prijzen al langer te hoog lagen (maar dat wisten we al wel). Dat de pittige prijzen van de Tiguan een blijvertje zijn en dat Pon zich nu niet kan veroorloven de prijzen van de Golf VI enorm naar boven bij te stellen.
René zegt
Toch toch kunnen jullie praten wat jullie willen maar als jij vorige week een auto hebt gekocht die vanaf maandag ineens 5000 euro goedkoper is dan ben je niet blij. Meen mij te herinneren dat Audi ook zoiets heeft gedaan een boel jaren terug. Dat heeft toen heel veel moeilijke momenten veroorzaakt voor de verkopers bij Audi die belaagd werden door boze klanten!
Laurens zegt
Ik denk dat VW (lees Pon) erg goed is in het zo hoog mogelijk prijzen van hun auto’s. Bij andere merken koop je dezelfde kwaliteit voor minder geld.
Op een gegeven moment werkt de strategie tegen VW en zakt het marktaandeel. Pon verlaagt dan in een klap de prijzen, de markt vergeet dat VW duurder is dan gerechtvaardigd vanwege de kwaliteit, Pon laat vervolgens langzaam de prijzen weer omhoog kruipen. Dit herhalen ze iedere 5 tot 10 jaar. Uiteindelijk verdienen ze zo het meest. Pon is een privé bedrijf, ze kunnen zich een een paar wat mindere jaren veroorloven zonder dat de aandeelhouders beginnen te klagen.
De leasemaatschappijen moeten niet piepen trouwens, die krijgen al hoge kortingen, die zijn nu misschien juist wat lager.
Degenen die wel min of meer “belazerd” worden zijn de particuliere klanten. Maar het is eenieders vrije keuze meer geld voor hetzelfde te betalen. En mensen vergeten weer snel.
Ard zegt
@VonStroke: Leaserijders hebben toch al geen of weinig kosten?? Nog nooit van bijtelling gehoord zeker?? Is inderdaad zonde als je bepaalde auto’s moest laten staan omdat ze toen niet binnen het lease-budget vielen… en nu wel. Of anders een zwaarder model/andere opties kon uitkiezen..
Zonde, maar ook niet meer dan dat. Prijsverlagingen is inherent aan handel, komt overal voor. Alleen gaat het in dit geval om meer Euro’s dan bijvoorbeeld bij computers e.d.
Midas zegt
Vanuit leasemaatschappijen kan ik me de verontwaardiging heel goed voorstellen: die zijn voor hun marges (restwaarde) afhankelijk van een consistent prijsbeleid van je toeleverancier. Betekent wel dat leasemaatschappijen in de toekomst meer marge moeten inbouwen voor VW, want je weet niet wat je er voor terugkrijgt als ze halverwege de prijzen omlaag gooien.
Voor een merk wat zo sterk afhankelijk is van de leasemarkt vraag ik me af of het wel zo handig is allemaal. Kwestie van geschaad onderling vertrouwen.
Bertus zegt
Grappig hoe bedrijven kunnen zaniken over marktwerking als ’t ze FF niet uitkomt. Echt poldergezeik, al die mekkerende belangenclubjes met hun eenzijdige verhaaltjes.
Grote Smurf zegt
Bij de aan koop van mijn Golf V hetzelfde voorgehad: 2 weken na het ondertekenen van het contract, komt er plots een hoop uitrusting als standaard bij (parkeersensoren, 6 versnellingen ipv 5, opbergpakket, radio met 10 speakers, verlichtingspakket, …).
Heb ik even met mijn garagehouder een gesprekje gehad, waarna ik een ‘commerciële geste’ heb gekregen die redelijk goed overeenkwam met wat ik betaald had voor die opties (dus ongeveer -1500 euro op de afgesproken prijs).
Squadra zegt
Als gelukkig ex-“client” van Pon weet ik dat Pon Lease niet bepaald een klantvriendelijk bedrijf is. Ik wacht momenteel al bijna 2 maanden op antwoord van hun op een klacht van mij. Bij inlevering van een auto heb ik voor elk klasje dat erop zat een forse rekening gekregen, ook voor krasjes die er reeds al op zaten. Ook van mijn collega’s die in Golfs reden hoor ik soortgelijke verhalen, zij hadden ook veel technische problemen. Helaas heb ik 3 Polo’s via Pon lease gehad, elk model had wel technisches problemen. Voor mij nooit meer een VW en nooit meer een auto van Pon !
Jinxed zegt
Vooral als particulier wordt je enorm belazerd, ik heb het mmegemaakt met een Opel Speedster, de nieuwprijs werd verlaagd van 40K naar nog geen 30K, had toch wel een behoorlijke invloed op de dagwaarde. Als je als fabrikant je auto’s niet kwijt raakt, moet je toch wat.
Gummen zegt
Op zich hebben de leasemaatschappijen wel een punt: de leasetarieven zijn (veelal) bepaald door naar een verwachte restwaarde te kijken. Als deze restwaarde dan plotseling lager uitvalt is dat een direct verlies voor de leasemaatschappij voor het wagenpark dat ze al ‘op de weg heeft’.
Het lijkt overigens van Pon ‘guller’ dan het daardwerkelijk is. De prijzen gaan wellicht omlaag, maar de akties en kortingen gaan ook mee omlaag en de BPM wordt ook een stuk lager door de prijsverlaging.
Natuurlijk maakt Pon een commerciele berekening en de verlaging zal er echt niet tot leiden dat Pon opeens stukken minder gaat verdienen (waarom zouden ze…). Compensatie door hoger volume en minder kortingen/campagnes zal er wel toe leiden dat er meer euro’s richting Pon gaan dan voorheen.
Overigens zal Pon echt wel rekening gehouden hebben met de impact op de leasemarkt en dalende restwaardes, maar hebben ze deze impact als niet als dusdanig gezien om de verlaging niet door te voeren.
Toekomst zal het leren hoe en of deze verlaging gevolgen heeft.
Majinstar zegt
Goed nieuws voor klanten zou je zeggen, maar bij de branchevereniging voor leasemaatschappijen (VNA) is dit nieuws compleet in het verkeerde keelgat geschoten, waarom? Leaserijders die net een leasecontract hebben afgesloten zijn namelijk de dupe.
Dat is toch hetzelfde als mensen een jaar ervoor iets nieuws halen en het jaar daarna komt er vernieuwde versie uit. Ga huilen.
Roland zegt
Lease maatschappijen moeten niet zo zeuren. Als je een volkwagen koopt kun je verwachten dat er weinig standaard is en veel moet betalen. Jetta 1.4 tsi trendline 25.000mile zonder standaard radio om maar een voorbeeld te noemen. Maar bij VW is dit gewoon een marketing truc, laatst bij de vw kregen we 3000 euro minder voor onze Clio dan bij de Renault Dealer omdat volgens de VW garage op de Fox weinig marge zit. Wanneer je auto aanschaft moet je gewoon goed vergelijken.
Bisazza zegt
Ach what’s the big deal?
Normaliter zijn het enkel prijsverhogingen, dan hoor je precies de andere groep weer mekkeren.
Laat de VNA hier nou niet zo moeilijk over doen en eindelijk de consumenten/zakelijke markt hiervan te laten profiteren. Zeker na alle schandalige geldklopperijen van de overheid waar ik de VNA overigens niet over hoor? beetje vreemd
VWLover zegt
Gaaaaaaaaaaap…. Krokodillentranen…????