Lewis Hamilton levert twee wielen in

Auteur: , 37 Reacties

En één van zijn collega's krijgt er twee bij.

Hamilton en Rossi

Elke sport heeft een ‘directe associatie’. Bij voetbal denk je aan Cristiano Ronaldo, bij tennis is Rafael Nadal wat vrij snel in je opkomt en in een zwembad doet de naam Michael Phelps je waarschijnlijk het snelst een belletje rinkelen. In de motorsport is het bij de Formule 1 duidelijk: de meest succesvolle dan wel bekende coureur moet wel Max Verstappen Lewis Hamilton zijn. De zesvoudig wereldkampioen weet elke F1-race in ieder geval iets te scoren.

In de meer letterlijke zin van de motorsport is er ook een naam onlosmakelijk verbonden aan diens serie. Dat is in de MotoGP Valentino Rossi. De Italiaan is al jaren een fenomeen in de hoogste klasse van het motorracen. Je kan hem dan ook zo ongeveer de Lewis Hamilton van de MotoGP noemen. Of Lewis Hamilton is de Valentino Rossi van de Formule 1. Dat is afhankelijk van hoe je in het leven staat.

Wat betreft de samenhang tussen deze twee grootheden: aangezien de GP van Abu Dhabi achter de rug is, heeft Hamilton tijd voor andere zaken. Dit weekend, na een hoop aankondigingen, organiseert Monster Energy een vehicle swap voor de twee racers. Hamilton mag de Yamaha-tweewieler van Rossi op zijn staart trappen, terwijl de Mercedes-bolide van Hamilton bestuurd zal worden door The Doctor. Zo kunnen de beide heren even elkaars sport beoefenen. Je moet wat, in je vrije tijd.

Deze stoeltjeswissel staat al een tijdje op de planning. De aanleiding is dus het feit dat LH44 en VR46 door één van hun sponsoren, Monster Energy, een gemeenschappelijke partner hebben. De rit zal plaatsvinden op Circuit Ricardo Tormo in Valencia, de datum 9 december werd genoemd. Beide heren hebben het echter nog over ‘soon’.

Lewis Hamilton heeft al een tijdje een passie voor motorfietsen. Hij mocht een tijdje terug al een keer hoeken met een Yamaha Superbike, de MotoGP-machine van Rossi is natuurlijk nog een stapje hoger. Binnenkort, hopelijk met bewegend beeld, het resultaat.



37 reacties

Ik ben benieuwd wie van de twee het hardst gas durft te geven. Ik denk Rossi en Lewis durft niet voluit te gaan op de gp machine. Want aan MotoGP zit toch wat meer gevaar dan aan formule 1
@jwcroy82: Ik denk dat Lewis wat dat betreft niet zo bang aangelegd is, vorig jaar in de winter met Mark van der Mark en Alex Lowes heeft hij immers ook al een flinke klapper gemaakt. Dan zoek je de limieten wel aardig op.
@poulusma: Precies. Ik denk dat je je dan ook eerder zou moeten afvragen of Lewis wel voluit mag gaan van Mercedes. Zelfs de pro’s in de MotoGP crashen met enige regelmaat, dus de kans dat het Hamilton een schuiver gaat maken is best aanwezig.
@Edge: precies. Er zal wel het een en ander in zijn contract staan. Is het niet zo dat Max op dit moment zelfs niet op wintersport mag?
@jwcroy82: lewis rijdt ook agusta dragster
@elemento: rijden op een openbare weg en circuit zit toch wel wat verschil in ;-)
@jwcroy82: ik denk het niet eerlijk gezegd. Tenzij Rossi ervaring heeft met het rijden in formule auto’s lijkt me het nemen van bochten op een snelheid waarvan je hersenen zullen zeggen dat het niet kan best even wennen.
In die zin lijkt een MotoGP fiets veel meer op een conventionele snelle motorfiets.
@torsen: Rossi heeft toch al een aantal keer met een F1 auto gereden?
@poulusma: nou, een MotoGP is toch iets ander kaliber als een normale wegracer. Een foutje is zo gemaakt, geen kreukelzone aan boord… Laat staan de V4 tweetaktracers uit de jaren 90, dat waren pas wilde stieren..
@torsen: google eens “rossi ferrari F1” ;-)

Verder kun je het een moeilijk met het ander vergelijken, ergens heb je wel een punt maar een prototype motorfiets als een MotoGP is wezenlijk anders dan een straatfiets qua frame, elektronica, versnellingsbak en vooral puur vermogen/gewicht. Komt geen enkele straatmotor ook maar een beetje bij in de buurt.
@racerx: toch denk ik dat je gemakkelijker met een moto gp machine een rondje kan doen dan met een F1 auto
Ik bedoel dan wel een rondje op redelijke snelheid , niet kwalificatie snelheden
Als je niet hard genoeg gaat met een F1 kom je gewoon niet door een bocht
En er zijn best een paar motoren die wat betreft gewicht en vermogen in de buurt komen zo als een Ducati 4 pitter
@supertjeduc: ook bij een motogp fiets moet je warmte in de banden zien te krijgen voordat je grip hebt, dat krijg je op lage snelheid niet voor elkaar.
@foramen: alleen is de snelste manier om een motorband op te warmen herhaaldelijk hard optrekken en afremmen. Heb je geen bocht voor nodig.
@supertjeduc: ik denk dat remmen met een f1 bolide de grootste uitdaging gaat zijn. Zo moeten zowel banden en remmen op temperatuur gehouden worden. Zo niet heb je bijna geen grip of remkracht in de bochten. Over de moto heb ik geen flauw benul, maar ik denk dat die ook wel een aantal uitdagingen met zich meebrengt. Daar ga je vooral een grotere acceleratie zien bij optrek denk ik. Maar bochten snelheid met een f1 is toch iets sneller volgens mij. We zullen wel zien wat ervan komt.
@supertjeduc: ik weet wel zeker van niet. Iedereen kan redelijkerwijs een auto besturen, motorrijden (en zeker racen) is echt andere koek. Daar heb je naast ballen ook nog techniek en ‘rijstijl’ voor nodig. Heeft mij ook wel even geduurd voor ik hard de hoek om kon op een motor, in een auto lukte me dat de dag van ophalen rijbewijs. ;-)
@racerx: ik denk dat er toch wel een aardig verschil zit tussen “in een auto rijden” en een F1 auto. Daarnaast is Lewis al aardig sterk op de fiets. Ik vermoed dat het banden/remmen window wel wat nauwer ligt in F1, daarnaast is rijden met downforce (exponentiele griptoename versus lineaire mechanische grip) erg lastig te om goed onder de knie te krijgen qua gevoel.
@dappers: rossi rijdt ook rally, niet onverdienstelijk zelfs…
Nou ik vind het nogal een rare vergelijking, met Schumacher zou ik een beter vergelijk noemen!
Dan zou je misschien Lewis met Lorenzo en misschien wel beter met Stoner kunnen vergelijken, met Marquez zou echter oneerlijk zijn.
Er zijn weinig sporters die in zo’n korte periode dat ze aan een klasse meedoen zoveel gewonnen hebben….
@poulusma: toch blijf ik het jammer vinden dat Marquez niet een keer de gok waagt om voor een ander merk te rijden. Als Rossi al die jaren op Honda was blijven rijden zou de teller niet bij 9 titels gestopt zijn…
@racerx: Ik denk dat hij nog wel een aantal jaren in de MotoGP rijdt, dus die kans bestaat nog steeds… De toekomst zal het leren 😉
@poulusma: heb er een hard hoofd in, hoe jammer ik het ook vind.
@poulusma: ik denk dat dit zijn laatste jaar zal gaan worden na 21 jaar in de motogp klasse. Dat is nog zonder de 125 klasse en 250. Hij heeft zn tijd wel gehad
@racerx: Dat is een beetje een F1 gedachte, wie de beste machine heeft wint. Dat ligt bij de MotoGP toch grotendeels nog bij de rijder gelukkig.
@mukmans: deels… maar als je kijkt hoe kansloos Yamaha het afgelopen jaar door Honda en Ducati op de rechte stukken voorbij gejaagd werd denk ik toch dat met beter materiaal Maverick en Fabio een betere kans hadden gehad tegen MM93.
@racerx: daarbij was Honda in 2002 echt allesoverheersend met hun V5 RCV211. Je kon bijna iedere coureur uit het startveld op die machine zetten en laten winnen. Maar inderdaad, enige basis is wel vereist, echter geldt dat ook wel voor de F1 natuurlijk.
@racerx: Fabio (het hele satelliet team) krijgt nu een A-motorblok door wat hij heeft laten zien dit jaar dus Yamaha zal het vast beter gaan doen. Ookal ben ik toch nog voor Marc, yamaha mag het wel wat beter gaan doen
Volgens mij was rossi een aantal jaar geleden met een ferrari f1 test behoorlijk competitief, dus ben benieuwd hoe hard hij kan. Evenzo van Hamilton, die was toch best rap op die superbike van yamaha. Lijkt me wel een lastigere switch.
Het is te hopen dat Lewis wel op tijd weet te stoppen.
Zowel 44 als 46 gaan gewoon gas geven. Ze zijn beide gewend aan de snelheden en kunnen ook sturen als een malle. Denk dat de 90% van de top af prima haalbaar is voor de mannen.
@racerx: @poulusma: leuk leesvoer. Dat maakt het een ander verhaal inderdaad. Thanks!

Het verschil wat ik bedoelde is dat ook een MotoGP fiets uiteindelijk bijna alleen op de mechanische grip kan vertrouwen in de bochten wat bij andere motorfietsen niet anders is. Bij de WSBK is de basis zelfs een conventionele fiets en die zijn niet gek veel langzamer.
Buiten andere formule auto’s en LMP auto’s zullen niet veel auto’s zoveel downforce creëren als een F1. Laat staan conventionele auto’s.











.
Rossi weer in een F1, wat gaaf! Hij heeft jaren terug veel getest met Ferrari, dat pakte goed uit en zelfs Schumacher was onder de indruk. Ferrari wilde hem in het team, maar Rossi wilde zijn tweewieler niet verlaten.
https://nl.motorsport.com/f1/news/ferrari-test-rossi-verbazing-schumacher-998037/2186011/ Naar verluidt zat de Italiaan op zowel Mugello als Fiorano met de ouderejaars Ferrari binnen een halve seconde van het ronderecord van Michael Schumacher. 
Het besturen van een MotoGP machine is tegenwoordig redelijk eenvoudig. Iedereen die ervaring heeft op een supersport kan ook rondgaan op een MotoGP fiets. (Ik heb het niet over echt hard gaan trouwens, dat is alleen weggelegd voor de happy few in de sport). Dat was vroeger wel anders met de 500cc-machines. Dat waren ontembare beesten, al helemaal de 500’s in zogenaamde screamer configuratie. Doohan reed hier als een van de weinigen mee. Niet mee te rijden en angstaanjagend voor normale mensen…
Zit trouwens even te kijken naar het verschil in tijden: 0-160 F1/moto 3.3 sec, 160-0 1,5 sec! Tegen 4 sec, 0-300 beiden ongeveer 11 sec. Dus op het remmen wint de F1. En deze tijden zijn dan van 2016, het gaat nu alleen maar harder. In/doorde bochten wint de F1 afgetekend. Op Silverstone: F1 1.30.399 en moto 2.02.020
Niet op een MV Agusta? Zal Mercedes blij mee zijn! 😋 En arme Maxie mag van zijn baas niet eens in de buurt komen van een circuitmotor!
@gulli: daarom rijdt Max een Harley. Hoe suf.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).