• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leyat Hélica uit 1921 heeft schijt aan voetgangersveilighed

Auteur: Dizono, gepost 11 juli 2016 om 10:57 – 40 Reacties

Leyat Helica


De pk-km/u verhouding is echter onovertroffen!

Wordt er rond 1900 nog flink geëxperimenteerd met aandrijftechnieken –stoom, elektriciteit, benzine of zelfs hybride– in de jaren ’20 lijkt de auto met benzinemotor voorin, sturende voorwielen en aandrijving op de achterwielen definitief de standaard. Dat weerhoudt vliegtuigbouwer Marcel Leyat er niet van om in 1921 met de Hélica op de proppen te komen.

Duidelijk geïnspireerd door de luchtvaart ontwerpt hij een auto die in alles anders is van dat gene wat de straten van Frankrijk op dat moment onveilig maakt. Sturen doe je met de achterwielen, terwijl de 30-pk sterke 1200cc tweepitter niet de voorwielen, maar een gigantische propeller aandrijft. Dankzij een gestroomlijnde carrosserie uit multiplex weegt de Hélica slechts 250 kilo en is het apparaat snel. Gevaarlijk ook, want de propeller wordt niet door een rooster of gaas afgeschermd en is een regelrechte nachtmerrie voor onfortuinlijke voetgangers.

Hoe snel? In 1927 haalt een Hélica liefst 171 kilometer per uur op het circuit van Montlhéry. Onduidelijk is of de auto iets meer dan 30 pk aan boord had, maar veel vermogen zal het niet geweest zijn. De aansprekende prestaties ten spijt wordt de Leyat geen succes, in zes jaar tijd worden slechts 30 auto’s gebouwd. Marcel Leyat gaat zich weer richten op vliegtuigen en overlijdt in 1986 op 101-jarige leeftijd.

:Leyat Helica

Ook interessant!

  • Video: vrachtwagen is topzwaar
  • Video: transportoplossing voor schoonmoeders
  • Video: tel het aantal overtredingen
  • Video: offroad gek of geniaal?!
    Video: offroad gek of geniaal?!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, lucht, vliegtuig, wtf

Vorig bericht: « Lijstjes: Europeanen zijn dol op kleine auto’s
Volgend bericht: Kies maar: Opel Astra Tourer of Renault Mégane Estate »

Lees Interacties

Reacties

  1. shalomleon zegt

    11 juli 2016 om 11:02

    Tja, je hoeft maar 1 goed idee te hebben. Toendertijd zo slecht nog niet

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      11 juli 2016 om 11:24

      @shalomleon: Jouw comment is te cryptisch voor de maandagochtend.

      Login om te reageren
      • silenro zegt

        11 juli 2016 om 11:46

        @mikkeloentje: Probeer het anders over een uurtje nog eens.

        Login om te reageren
  2. wiellem zegt

    11 juli 2016 om 11:02

    Chopchop!

    Login om te reageren
  3. parttimeautospotter zegt

    11 juli 2016 om 11:04

    5 sterren NCAP

    100 jaar geleden

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    11 juli 2016 om 11:04

    Zie ik het goed dat de achterwielen sturen? Dat lijkt me namelijk nogal eng bij snelheden boven de 50km/h…

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      11 juli 2016 om 11:16

      @dutchdriftking: denk dat alles eng was wat rond die tijd boven de 50km’h kwam. Buiten dat de constructie een mensen gehakt molen is was het voor die tijd denk ik niet een heel gek idee.

      Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      11 juli 2016 om 11:38

      @dutchdriftking: zie=lees :) staat in de tekst.

      Yep levensgevaarlijk onbestuurbaar gehaktmolen maar toch 171 gehaald.

      Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      11 juli 2016 om 16:59

      @dutchdriftking: de Trust SSC, de eerste ‘auto’ die door de geluidsbarrière ging, had ook achterwielbesturing @1200+ km/u?

      Login om te reageren
      • darrock zegt

        11 juli 2016 om 18:09

        @cbr600rr: die ging alleen maar rechtdoor.. scheelt nog al

        Login om te reageren
        • CBR600rr zegt

          11 juli 2016 om 19:25

          @darrock: daarom zetten ze er ook een jan lul in ipv een straaljagerpiloot, geen reflex nodig voor zo’n poging ;-)

          Login om te reageren
          • darrock zegt

            11 juli 2016 om 22:42

            @cbr600rr: dat is niet het punt. Het punt is dat bij hele kleine stuurbewegingen achterwiel besturing niet erg is. Maar bij scherpere bochten op wat hogere snelheid krijg je er vaak de neiging van om “om te klappen” zegmaar.

            Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    11 juli 2016 om 11:08

    Godzijdank geen succes.

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    11 juli 2016 om 11:32

    Geen succes en dat is misschien maar beter ook. Maar hulde voor de innovatie. Stel je eens voor dat je in die tijd zo’n ding verzint, ontwerpt, bouwt en er vervolgens mij gaat testrijden in de hoop een mooi idee te hebben. Is toch fantastisch?

    Login om te reageren
  7. gash zegt

    11 juli 2016 om 11:35

    Doet me een beetje denken aan die maffe gestroomlijnde ligfietsen waar uitsluitend bebrilde grijze wollen sokken figuren met een helmpje op, als echte bazen in rondrijden. Die lui voelen zich, net als deze pioniers, echt helemaal het mannetje in hun creaties. Vallen de vrouwtjes op….. ;)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 juli 2016 om 11:43

      @gash:
      als u werkelijk denkt dat “het” zo werkt, hebt u nog een heuleboel te leren !

      Login om te reageren
      • gash zegt

        11 juli 2016 om 11:56

        @desjonnies:

        Ik doel met name op de afwijkende, experimentele vormgeving. Die ligfietsen zien er ook vrijwel allemaal erg curieus uit, waarbij het comfort en practisch nut, anders dan lekker eigenwijs knetterhard fietsen, vaak ver te zoeken is. Ze zien er uit alsof ze verdwaald zijn: past niet in het straatbeeld. Een beetje zoals deze creaties dacht ik duz. Kijk dan, zelfs met roze debielenvlaggetje, ga daarmee maar even een halfje gesneden bruin halen:
        http://photos1.blogger.com/img/149/1514/1024/100-0017_IMG.jpg

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          11 juli 2016 om 12:04

          @gash: ik doelde op uw bloemrijke beschrijving van de gebruikers en hun vermeende image – prozaisch en leuk en bevoordeeld (wat we allemaal zijn) door u beschreven

          Login om te reageren
          • gash zegt

            11 juli 2016 om 12:16

            @desjonnies:

            Aha. Mooi he. Ik vond vroeger trouwens de Sinclair C5 helemaal geweldig. Echter nooit eentje gekocht….

            Login om te reageren
        • Onehp zegt

          11 juli 2016 om 13:37

          @gash: dan heb je weinig van ligfietsen begrepen, juist het uitstekende comfort en praktische efficientie maken dat geitenwollen sokkendragers er graag mee rondtoeren zonder daarom snel te zijn. Alsook katoensokkers. Maar je moet inderdaad niet te trendgevoelig te zijn en wat zelfvertrouwen hebben om ermee rond te rijden.

          Overigens waren in de jaren twintig tot veertig in Frankrijk kleine trapautos (velocar) best populair en behoorlijk snel ook (vgl met een fiets hé).
          Een moderne (Nederlandse) velomobiel is verder véél sneller, comfortabeler en praktischer (droog, aërodynamische bagageruimte) dan een ‘normale’ fiets, maar ook veel duurder en daar wringt het schoentje voor de meesten. Praten we competitie, dan gaat het zoveel sneller dat de logische vraag eigenlijk is, waarom fietst men nog steeds grotendeels met een ontwerp dat quasi onverandert is sinds 125 jaar…

          Login om te reageren
          • Pallas zegt

            11 juli 2016 om 21:57

            @Onehp: Berg op heb je niets aan een ligfiets.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              11 juli 2016 om 22:04

              @Pallas: echte bergen zijn ongeveer de enige plaats waar een gewone racefiets uitblinkt. Maar een vergelijkbare ligfiets is nauwelijks langzamer, Nederlandse ligfietsers hebben zelfs een paar cyclosportieven gewonnen in de Alpen voordat ze niet meer mochten meedoen. Zo gaat dat namelijk…

              Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    11 juli 2016 om 11:42

    De Bill Gates’en en Steve Jobs-en van de vorige eeuw!
    Eigenlijk nog innovatiever en meer lef !

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 juli 2016 om 12:33

      @desjonnies: Gates en Jobs waren van de vorige eeuw…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        11 juli 2016 om 14:51

        @lekbak:
        Uw comments regelmatig met belangstelling lezend, bent u slim genoeg om de nuance van mijn betoog te begrijpen !

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          11 juli 2016 om 15:22

          @desjonnies: ik zal voortaan proberen mijn verveling om te zetten in iets nuttigs. Eh, een inhoudelijke reactie op autoblog bedoel ik… Jeetje wat kan dat ijsselmeer saai zijn zeg als je geen administratie te doen hebt. Zelfs zuidwest 7 tot 8 maakt het niet spannend meer…

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            11 juli 2016 om 16:10

            @lekbak:
            Auto pilot helpt ook al niet he roerganger ! !

            Login om te reageren
  9. Hubert zegt

    11 juli 2016 om 11:49

    Wel grappig gezicht om hiermee op volle snelheid een maisveld in te knallen.

    Login om te reageren
  10. SimonMc zegt

    11 juli 2016 om 12:05

    Wel nog nooit zo weinig dode dieren op de straat gelegen, als toen. Hoogstens wat gehakt.

    Login om te reageren
  11. raym zegt

    11 juli 2016 om 12:38

    Als deze auto toen de tijd een type goedkeuring had en dus een kenteken. zou dat dus betekenen je er nu ook nog de weg mee op mag. Zie al gebeuren

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    11 juli 2016 om 13:20

    Ik las Hellcat. Sorry. Nog vroeg hier. Bumperkleven geeft wel wat meer risico zo vrees ik.

    Login om te reageren
  13. woutel zegt

    11 juli 2016 om 13:21

    Ik zou hier wel eens een hedendaagse interpretatie van willen zien.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      11 juli 2016 om 15:37

      @woutel: thrust scc

      Login om te reageren
  14. Arnoud zegt

    11 juli 2016 om 13:29

    Zijn er ook overlevenden van deze auto?

    Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    11 juli 2016 om 13:39

    Das best hard voor die tijd. Mooi bedacht maar niet praktisch of veilig.

    Login om te reageren
  16. Onehp zegt

    11 juli 2016 om 13:39

    Zo moet het aanvoelen om een vogel te zijn…

    Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    11 juli 2016 om 13:41

    Dus als ik effe reken ben je met een dikke 100pk (een 1.0 ecoboost bv) sneller dan een Veyron!

    Login om te reageren
  18. solksagen zegt

    11 juli 2016 om 13:50

    “Onduidelijk is of de auto iets meer dan 30 pk aan boord had, maar veel vermogen zal het niet geweest zijn.”

    Volgens Les amis de l’Hélica heeft de recordauto 8 pk. Een Frans artikel over het record maakt er specifiek een Belgische scheepsdiesel, een “ABC 25 pk (equivalent aan een 8 pk automotor)” van. http://autodrome.over-blog.com/article-13209362.html

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    11 juli 2016 om 15:59

    Ik heb bij een taxiënd vliegtuig altijd het idee dat het een bijzonder inefficiënte manier van voortbewegen is. Maar gezien de cijfers van dit voertuig valt dat nog wel mee.

    Login om te reageren
  20. 15sxi zegt

    11 juli 2016 om 16:01

    Schijnen inmiddels meer replicas dan originelen van te zijn. En die originelen hebben nog steeds een Franse typegoedkeuring dus daar mag je gewoon de weg mee op.
    Hier kun je op 6:20 een lopende zien: https://www.youtube.com/watch?v=BCIT57mbK_Q

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North