Leyat Hélica uit 1921 heeft schijt aan voetgangersveilighed

Auteur: , 40 Reacties

De pk-km/u verhouding is echter onovertroffen!

Leyat Helica

Wordt er rond 1900 nog flink geëxperimenteerd met aandrijftechnieken –stoom, elektriciteit, benzine of zelfs hybride– in de jaren ’20 lijkt de auto met benzinemotor voorin, sturende voorwielen en aandrijving op de achterwielen definitief de standaard. Dat weerhoudt vliegtuigbouwer Marcel Leyat er niet van om in 1921 met de Hélica op de proppen te komen.

Duidelijk geïnspireerd door de luchtvaart ontwerpt hij een auto die in alles anders is van dat gene wat de straten van Frankrijk op dat moment onveilig maakt. Sturen doe je met de achterwielen, terwijl de 30-pk sterke 1200cc tweepitter niet de voorwielen, maar een gigantische propeller aandrijft. Dankzij een gestroomlijnde carrosserie uit multiplex weegt de Hélica slechts 250 kilo en is het apparaat snel. Gevaarlijk ook, want de propeller wordt niet door een rooster of gaas afgeschermd en is een regelrechte nachtmerrie voor onfortuinlijke voetgangers.

Hoe snel? In 1927 haalt een Hélica liefst 171 kilometer per uur op het circuit van Montlhéry. Onduidelijk is of de auto iets meer dan 30 pk aan boord had, maar veel vermogen zal het niet geweest zijn. De aansprekende prestaties ten spijt wordt de Leyat geen succes, in zes jaar tijd worden slechts 30 auto’s gebouwd. Marcel Leyat gaat zich weer richten op vliegtuigen en overlijdt in 1986 op 101-jarige leeftijd.

:Leyat Helica



40 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Tja, je hoeft maar 1 goed idee te hebben. Toendertijd zo slecht nog niet
@shalomleon: Jouw comment is te cryptisch voor de maandagochtend.
@mikkeloentje: Probeer het anders over een uurtje nog eens.
Chopchop!
5 sterren NCAP



100 jaar geleden
Zie ik het goed dat de achterwielen sturen? Dat lijkt me namelijk nogal eng bij snelheden boven de 50km/h…
@dutchdriftking: denk dat alles eng was wat rond die tijd boven de 50km’h kwam. Buiten dat de constructie een mensen gehakt molen is was het voor die tijd denk ik niet een heel gek idee.
@dutchdriftking: zie=lees :) staat in de tekst.

Yep levensgevaarlijk onbestuurbaar gehaktmolen maar toch 171 gehaald.
@dutchdriftking: de Trust SSC, de eerste ‘auto’ die door de geluidsbarrière ging, had ook achterwielbesturing @1200+ km/u?
@cbr600rr: die ging alleen maar rechtdoor.. scheelt nog al
@darrock: daarom zetten ze er ook een jan lul in ipv een straaljagerpiloot, geen reflex nodig voor zo’n poging ;-)
@cbr600rr: dat is niet het punt. Het punt is dat bij hele kleine stuurbewegingen achterwiel besturing niet erg is. Maar bij scherpere bochten op wat hogere snelheid krijg je er vaak de neiging van om “om te klappen” zegmaar.
Godzijdank geen succes.
Geen succes en dat is misschien maar beter ook. Maar hulde voor de innovatie. Stel je eens voor dat je in die tijd zo’n ding verzint, ontwerpt, bouwt en er vervolgens mij gaat testrijden in de hoop een mooi idee te hebben. Is toch fantastisch?
Doet me een beetje denken aan die maffe gestroomlijnde ligfietsen waar uitsluitend bebrilde grijze wollen sokken figuren met een helmpje op, als echte bazen in rondrijden. Die lui voelen zich, net als deze pioniers, echt helemaal het mannetje in hun creaties. Vallen de vrouwtjes op….. ;)
@gash:
als u werkelijk denkt dat “het” zo werkt, hebt u nog een heuleboel te leren !
@desjonnies:

Ik doel met name op de afwijkende, experimentele vormgeving. Die ligfietsen zien er ook vrijwel allemaal erg curieus uit, waarbij het comfort en practisch nut, anders dan lekker eigenwijs knetterhard fietsen, vaak ver te zoeken is. Ze zien er uit alsof ze verdwaald zijn: past niet in het straatbeeld. Een beetje zoals deze creaties dacht ik duz. Kijk dan, zelfs met roze debielenvlaggetje, ga daarmee maar even een halfje gesneden bruin halen:
http://photos1.blogger.com/img/149/1514/1024/100-0017_IMG.jpg
@gash: ik doelde op uw bloemrijke beschrijving van de gebruikers en hun vermeende image – prozaisch en leuk en bevoordeeld (wat we allemaal zijn) door u beschreven
@desjonnies:

Aha. Mooi he. Ik vond vroeger trouwens de Sinclair C5 helemaal geweldig. Echter nooit eentje gekocht….
@gash: dan heb je weinig van ligfietsen begrepen, juist het uitstekende comfort en praktische efficientie maken dat geitenwollen sokkendragers er graag mee rondtoeren zonder daarom snel te zijn. Alsook katoensokkers. Maar je moet inderdaad niet te trendgevoelig te zijn en wat zelfvertrouwen hebben om ermee rond te rijden.

Overigens waren in de jaren twintig tot veertig in Frankrijk kleine trapautos (velocar) best populair en behoorlijk snel ook (vgl met een fiets hé).
Een moderne (Nederlandse) velomobiel is verder véél sneller, comfortabeler en praktischer (droog, aërodynamische bagageruimte) dan een ‘normale’ fiets, maar ook veel duurder en daar wringt het schoentje voor de meesten. Praten we competitie, dan gaat het zoveel sneller dat de logische vraag eigenlijk is, waarom fietst men nog steeds grotendeels met een ontwerp dat quasi onverandert is sinds 125 jaar…
@Onehp: Berg op heb je niets aan een ligfiets.
@Pallas: echte bergen zijn ongeveer de enige plaats waar een gewone racefiets uitblinkt. Maar een vergelijkbare ligfiets is nauwelijks langzamer, Nederlandse ligfietsers hebben zelfs een paar cyclosportieven gewonnen in de Alpen voordat ze niet meer mochten meedoen. Zo gaat dat namelijk…
De Bill Gates’en en Steve Jobs-en van de vorige eeuw!
Eigenlijk nog innovatiever en meer lef !
@desjonnies: Gates en Jobs waren van de vorige eeuw…
@lekbak:
Uw comments regelmatig met belangstelling lezend, bent u slim genoeg om de nuance van mijn betoog te begrijpen !
@desjonnies: ik zal voortaan proberen mijn verveling om te zetten in iets nuttigs. Eh, een inhoudelijke reactie op autoblog bedoel ik… Jeetje wat kan dat ijsselmeer saai zijn zeg als je geen administratie te doen hebt. Zelfs zuidwest 7 tot 8 maakt het niet spannend meer…
@lekbak:
Auto pilot helpt ook al niet he roerganger ! !
Wel grappig gezicht om hiermee op volle snelheid een maisveld in te knallen.
Wel nog nooit zo weinig dode dieren op de straat gelegen, als toen. Hoogstens wat gehakt.
Als deze auto toen de tijd een type goedkeuring had en dus een kenteken. zou dat dus betekenen je er nu ook nog de weg mee op mag. Zie al gebeuren
Ik las Hellcat. Sorry. Nog vroeg hier. Bumperkleven geeft wel wat meer risico zo vrees ik.
Ik zou hier wel eens een hedendaagse interpretatie van willen zien.
@woutel: thrust scc
Zijn er ook overlevenden van deze auto?
Das best hard voor die tijd. Mooi bedacht maar niet praktisch of veilig.
Zo moet het aanvoelen om een vogel te zijn…
Dus als ik effe reken ben je met een dikke 100pk (een 1.0 ecoboost bv) sneller dan een Veyron!
“Onduidelijk is of de auto iets meer dan 30 pk aan boord had, maar veel vermogen zal het niet geweest zijn.”

Volgens Les amis de l’Hélica heeft de recordauto 8 pk. Een Frans artikel over het record maakt er specifiek een Belgische scheepsdiesel, een “ABC 25 pk (equivalent aan een 8 pk automotor)” van. http://autodrome.over-blog.com/article-13209362.html
Ik heb bij een taxiënd vliegtuig altijd het idee dat het een bijzonder inefficiënte manier van voortbewegen is. Maar gezien de cijfers van dit voertuig valt dat nog wel mee.
Schijnen inmiddels meer replicas dan originelen van te zijn. En die originelen hebben nog steeds een Franse typegoedkeuring dus daar mag je gewoon de weg mee op.
Hier kun je op 6:20 een lopende zien: https://www.youtube.com/watch?v=BCIT57mbK_Q

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).