• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lichtgewicht BMW Z29

Auteur: Dennis, gepost 4 augustus 2006 om 21:22 – 23 Reacties

BMW Z29


Doet u mij maar uit de BMW Z-serie de Z29! Geen probleem, zal ik ‘m even voor u naar buiten rijden?

De Z29 is een studiemodel die heel veel gelijkenissen vertoont met de BMW Z4 Coupé. Echter voordat je helemaal warm wordt van binnen, moet ik je teleurstellen, want dit prototype zal nooit in productie genomen worden. Het is een studiemodel van waarbij BMW experimenteert met nieuwe materialen om te komen tot een lichtgewicht sportauto. Het chassis van de auto werd voor een groot deel opgebouwd uit koolstof vezel, waarmee ongeveer 200 kilo bodyfat werd geloodst.

Met slechts 1.160 kilo en uitgerust met de 343 pk sterke motor uit de M3, heb je niet veel fantasie nodig om te bedenken dat dit een monster is. Iedere pk hoeft slechts 3,4 kilo te verplaatsen. Dit soort gewicht-vermogens verhoudingen zie je ook bij de veel sterkere sportauto’s zoals bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo (480 pk) of de Ferrari 612 Scaglietti (540 pk). BMW heeft er echter voor gekozen om de topprestaties niet te zoeken in meer pk’s, maar juist in een lichter gewicht van de constructie.

Resultaat: 0-100 km/u in 4.4 seconden. 80-120 km/h in drie seconden. Topsnelheid van 270 km/u. Lekkerrr hoorrr…

BMW Z29

BMW Z29

BMW Z29

BMW Z29

Ook interessant!

  • Deze BMW kende je gegarandeerd nog niet
  • BMW M440i xDrive Gran Coupe rijtest video
    BMW M440i xDrive Gran Coupé rijtest video
  • Officieel: BMW 4 Serie Gran Coupé
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, concept, Coupe, z4

Vorig bericht: « BMW Z6: Mercedes SL killer?
Volgend bericht: Hoeveel engeltjes heb je hier voor nodig? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Remco zegt

    4 augustus 2006 om 21:36

    Mooie prestaties, maar design laat heel wat te wensen over. Gelukkig maar dat het hier om concept gaat dat nooit de productiestadium zal halen. Experimenteren met materialen vind ik een prima idee.

    Login om te reageren
  2. Bas zegt

    4 augustus 2006 om 21:39

    leuk experiment, klinkt goed, zal leuk zijn als ze die 200 kg bodyfat lozing voor die Z6 kunnnen gebruiken! Samen met de 5,0 V10 507 pk engine, zal voor gigantisch veel lol zorgen!
    Helaas zijn het allemaal maar speculaties!

    Login om te reageren
  3. lexus zegt

    4 augustus 2006 om 21:39

    achterkant doet me denken aan een mazda, voor de rest ziet hij er wel aardig uit.

    Login om te reageren
  4. Jan-Jaap-Karel-Kees zegt

    4 augustus 2006 om 21:51

    hmm nu gaat BMW toch weer voor een lager gewicht… Ze weten t ook allemaal niet meer denk ik ;).
    Maar het design is helemaal niet BMW (negatief), en vooral de achterkant doet enorm Japans aan (ook niet possitief vind ik).

    Login om te reageren
  5. Franqie zegt

    4 augustus 2006 om 22:03

    Achterkant deed mij een beetje aan een Opel Speedster denken… Vind hem ook gewoon lelijk, maar de specs zijn wel netjes.

    Login om te reageren
  6. Mr.p' zegt

    4 augustus 2006 om 22:16

    ielg

    Login om te reageren
  7. dekster zegt

    4 augustus 2006 om 22:40

    die neussssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  8. Eric zegt

    4 augustus 2006 om 23:04

    Het design stelt niet veel voor maar de technische inovaties hebben wel
    mijn volle aandacht. Ik hoop meer informatie te krijgen over de gebruikte materialen. En eventueel over de “rij hulpmiddelen”.
    Als iemand een link vind, gelieve deze hier te plaatsen.

    Login om te reageren
  9. albert zegt

    4 augustus 2006 om 23:53

    oei als bmw liefhebber moet ik er toch niet aan denken dat dit op de weg komt maar voor zover ik kan zien is dit slechts en prototype hope so.

    Login om te reageren
  10. Bas zegt

    4 augustus 2006 om 23:57

    waarom loopt iedereen zo af te geven op het design, het artikel gaat over de technische innoviteit van BMW. Dit model komt nooit in productie maar de techniek weldegelijk!
    Een hele goede zaak aangezien alle nieuwe modellen zwaarder worden, wat het rijgedrag negatief beinvloed! Lichtere auto’s zijn sneller en zuiniger!
    BMW volgt een zeer goed pad!

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    5 augustus 2006 om 08:29

    lichter is beter (al ziet deze er nog erger uit dan een Z4) maar zoveel lichter is de auto nou ook weer niet….. Weegt ook nog steeds bijna 1200 kg. De normale z4m weegt 1400. De besparing is dus niet zo enorm……

    Login om te reageren
  12. Markus zegt

    5 augustus 2006 om 10:09

    Technische innovatie, ja hoor. BMW heeft het wiel uitgevonden?
    Lotus doet dat al zolang ze bestaan: lichtgewicht auto’s ipv alleen maar een sterke motor.

    Login om te reageren
  13. Franqie zegt

    5 augustus 2006 om 10:25

    @Woody: Precies, als ze hem nou onder de 1000 kilo zouden weten te krijgen, dan zou het echt een bommetje worden. Met bestuurder erbij weegt ie alweer ver over de 1200…

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    5 augustus 2006 om 10:35

    ik vind het heel goed dat het gewicht eindelijk weer wat begint te tellen! lotus heeft het nog een stuk beter begrepen idd. ieder ‘groot’ europees merk lijdt alleen aan zwaar overgewicht en ik vind het prachtig als BMW de eerste is die veel gewicht gaat lozen.

    meer is altijd beter maar er is iig een begin en motivatie :-D

    Login om te reageren
  15. thomas zegt

    5 augustus 2006 om 16:36

    ik ben een bmw man ,maar is wel mottig !!

    Login om te reageren
  16. thomas zegt

    5 augustus 2006 om 16:38

    waarom heeft die kel dezelfde naam as ik

    Login om te reageren
  17. albert zegt

    5 augustus 2006 om 17:18

    sorry maar ik vind persoonlijk dat deze bmw net op een platgeslagen lamborgini jeep lijkt!

    Login om te reageren
  18. navarone zegt

    5 augustus 2006 om 17:55

    Ach…het gaat hier uiteindelijk om de techniek, niet om het uiterlijk. Meestal is de uiteindlijke wagen lelijker dan de concept, maar in dit geval zal hij alleen maar mooier worden….althans dat mogen we hopen!

    Login om te reageren
  19. Ejay zegt

    5 augustus 2006 om 22:11

    Wel leuk toruwens die Z8 die constant op de achtergrond te zien is.

    Login om te reageren
  20. Mercedestuner zegt

    5 augustus 2006 om 23:21

    SLR kopie !!! vergelijk zelf maar !

    adios

    Login om te reageren
  21. Tricolore zegt

    6 augustus 2006 om 13:23

    Is dit echt een auto gemaakt door BMW? Kwalitatief zit het er niet bijster goed uit. En de koplampen zijn gejat van de laatste Focus.

    Login om te reageren
  22. Bas zegt

    6 augustus 2006 om 13:57

    @Markus, nee je hebt gelijk dat dit geen lichtgewicht is als je het vergelijkt met een Lotus. Maar aangezien de concurentie aan zal worden gegaan met Mercedes en Audi zijn deze auto’s wel degelijk erg licht!!
    Kijk nu maar het verschil tussen een slk en een z4. Audi’s zijn over het algemeen ook een stuk zwaarder!
    Ik vindt het positief dat ze zonder kwaliteits verlies een lichtere snellere auto kunnen produceren.

    Login om te reageren
  23. Bas zegt

    15 augustus 2006 om 21:17

    Vind de gewichtsreductie niet zo indrukwekkend als de auto dan nog steeds 1100 kilo weegt. Welk deel van het chassis is eigenlijk uit koolstofvezel, de voorkant (in het plaatje grijs)? Ze hadden beter een soort van rolkooi kunnen maken met daaraan plaatwerk uit koolstofvezel en de motor en versnellingsbak daaraan gemonteerd. Het design is ook niet om over naar huis te schrijven….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North