• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lichtmetaal is uit: Mattig brengt stalen velg terug

Auteur: RubenBaeten, gepost 20 januari 2010 om 17:38 – 74 Reacties

Mattig SSF

Hoe retro wil je het hebben? De Duitse velgenboer Mattig vult haar 2010-collectie aan met de SSF, een knijterdegelijke stalen sportvelg van de oude stempel in de old school-formaatjes 10, 12, 13, 14 en 15 inch. Bovendien kun je hem in verschillende breedtes krijgen van 5 tot maar liefst 13 inch. Niet al deze maten vinden we al terug op hun website, maar het schijnt dat er in februari meer zullen volgen.

Lichtmetaal heet niet voor niets lichtmetaal. Het is licht, breekbaar spul en gaat daarom ook wel eens kaput. Net als dat minuscule laagje rubber dat ze eromheen monteren. Dat zal je met een stalen velg niet zo snel gebeuren. Die kun je in tijden van oorlog in een kanon kieperen om je tegenstander mee uit te schakelen en daarna gewoon weer op je auto monteren. Er is dus best iets voor te zeggen om weer lekker op kleine stalen velgen met dikke, duurzame ballonbanden te gaan rijden.

De Mattig SSF-velgen beginnen bij €139 per stuk voor de 5×10″ exemplaren (formaatje Mini Classic). Bestel ze hier en wees lekker retro-trendsettend.

Ook interessant!

  • Hyundai brengt Grandeur op geniale wijze terug
    Hyundai brengt Grandeur op geniale wijze terug
  • Ford brengt de F-150 Lightning terug!
  • Video: gekkie met slechte muzieksmaak rijdt velg kapot
  • Video: Porsche brengt identieke 992 en 356 samen
    Video: Porsche brengt identieke 992 en 356 samen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

mattig, Retro, tuning, velgen

Vorig bericht: « GM gaat Antwerpse Opel-fabriek alsnog dichtgooien
Volgend bericht: 9ff frist hun GTurbo-reeks op: maximaal 1.000 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. paulusrx7 zegt

    20 januari 2010 om 17:40

    ga weg man, dit is toch geen porum?

    Login om te reageren
  2. antoon zegt

    20 januari 2010 om 17:41

    veelsteduur,
    stalen velgen pik je overal voor een appel en een ei op.

    daarbuiten zijn mooie wieldoppen mooier dan menig setje lichtmetaal. Kijk maar eens naar de w123 met wieldoppen

    Login om te reageren
  3. cedricE46 zegt

    20 januari 2010 om 17:41

    Ben ik toch blijer met mn lichtmetaal hoor ;)

    Login om te reageren
  4. Henk zegt

    20 januari 2010 om 17:42

    dragrace velgen?

    Login om te reageren
  5. Jipp zegt

    20 januari 2010 om 17:43

    onder van die retro bakken zal het leuk staan maar of met het onder een opgeleukte golf of merc zou leggen, denk het helaas niet… staat wel leuker dan licht metaal onder golfje 1/2/3 maar op die nieuwe auto’s… en nog redelijk duur trouwens!

    Login om te reageren
  6. T-Spark zegt

    20 januari 2010 om 17:43

    Voor onder een moderne auto is het natuurlijk niets, maar onder een klassieker; Heerlijk! Ik denk dat deze heel mooi zouden staan onder een GTV 1300’tje, mjammie.

    Login om te reageren
  7. Svenska Aeroplan AB zegt

    20 januari 2010 om 17:44

    Best leuk!
    Goede trend als het doorzet.
    Maar dan wel wat betere maten…
    Als ze ze nou ook als 17, 18 inch uitbrengen??

    Maarja, Duits is natuurlijk kleine diameter met breeede banden!

    Login om te reageren
  8. zondagsrijder zegt

    20 januari 2010 om 17:46

    Vind een Alfa Giulia of Volvo Amazone met stalen velgen altijd een mooi gezicht.

    Login om te reageren
  9. RickB zegt

    20 januari 2010 om 17:48

    5×10?!
    Dus 5 inch hoog en 10 inch breed :O
    ff andersom ;)

    Login om te reageren
  10. vla zegt

    20 januari 2010 om 17:55

    Big pimpin’ met je stalen patta’s hassaaan!
    Maar het zal er wel mooi uitzien op een ratrod, of een belachelijk moderne auto. :D

    Login om te reageren
  11. heidekonijn zegt

    20 januari 2010 om 17:56

    Best duur voor een stalen velg, neuh?

    Login om te reageren
  12. Kevski-Style zegt

    20 januari 2010 om 17:57

    Behoorlijk aan de prijze kant idd. En op zich qua model mooi, maar maak ze dan op zijn minst van alu. Dat gezegd hebbende is de scne in Duitsland behoorlijk in opkomst, en ik weet zeker dat er markt voor is….

    Ennuh, het is 10×5, niet 5×10….

    Login om te reageren
  13. Svenska Aeroplan AB zegt

    20 januari 2010 om 17:57

    @ vla: precies! vooral dat laatste!
    ;)

    Login om te reageren
  14. jrs2k3 zegt

    20 januari 2010 om 17:57

    wel gewaagd! Vind (ver)breed staal altijd wel stoer staan ism een buikschuiver :)

    Login om te reageren
  15. Jipp zegt

    20 januari 2010 om 18:01

    net even gekeken bij de vw dealer, 60 euro per stalen velg voor een passat… dus beetje heel duur!

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    20 januari 2010 om 18:02

    Stalen velgen FTW!

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    20 januari 2010 om 18:02

    waren ballon-banden ooit uit ??
    nooit meegekregen ..

    Login om te reageren
  18. RDS zegt

    20 januari 2010 om 18:03

    jammer net te laat voor me winterbanden….

    Login om te reageren
  19. Svenska Aeroplan AB zegt

    20 januari 2010 om 18:06

    Ze zijn de kilometerheffing alvast voor!
    Dan gaat iedereen in klassiekers rijden, en katapulteert hun omzet…

    Slim!
    ;)

    Login om te reageren
  20. Arco zegt

    20 januari 2010 om 18:10

    Mattig SSF… zullen de originele dan toch nog geld waard worden ??

    Staan overigens goed onder een lekker goed verlaagde Renault 5 GT Turbo of VW Golf 1.

    Login om te reageren
  21. heidekonijn zegt

    20 januari 2010 om 18:10

    @SAAB
    Shhht, de vijand leest mee :-)

    Login om te reageren
  22. Svenska Aeroplan AB zegt

    20 januari 2010 om 18:12

    @ heidekonijn: de vijand? zo zie ik de Duitsers niet echt meer hoor…

    :D

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      20 januari 2010 om 18:27

      @Svenska Aeroplan AB: ik denk dat hij niet de Duitsers maar de overheid bedoelde… ;)

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        20 januari 2010 om 18:58

        @CasperH: Krijgen we dan ook een kilometer heffing op after market producten? ;)

        Login om te reageren
  23. JanJansen zegt

    20 januari 2010 om 18:20

    De meeste gegoten velgen wegen werkelijk kilo’s meer dan een setje stalen velgen.
    Het is niet voor niets dat zo veel budget race-klassen op stalen velgen rijden; licht, duurzaam en goedkoop.
    Echt LICHTmetalen velgen (lees bijv. magnesium) zijn vreselijk prijzig en zal je op weinig productie-auto’s terugvinden.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 januari 2010 om 13:31

      @JanJansen:

      Vergeet niet dat veel raceklassen het voorschrijven Dragracen is bijvoorbeeld ook altijd stalen velgen. Je kunt er bij die velgen zeer van zijn dat er geen wielen exploderen of scheuren.
      Magnesium is vaak niet eens toegelaten, vanwege de brandbaarheid en het snel optreden van haarscheuren. Voor op straat zou ik het ook niet aanraden, want sterk zijn ze echt net.
      Allu is een geval apart: Daarvan zijn zoveel soorten dat het niet leuk meer is. Gesmede velgen zijn vaak wel licht, maar gegoten velgen alles behalve.

      Login om te reageren
  24. Linkador zegt

    20 januari 2010 om 18:31

    Standaard stalen velgen zijn doorgaans duurder dan de populaire alu-lichtmetalen velgen.

    Bovendien kunnen ze tegen een stoot. Waar lichtmetalen velgen in stukken uit elkaar spatten en de wagen op de remmen en het onderstel crasht, zit in een stalen velg slechts een deuk waar je nog een paar meter kunt verder gaan.

    Zuiver functioneel en voor mensen zonder mode complex de logische keuze.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 januari 2010 om 13:33

      @Linkador:

      En vergeet niet dat stalen velgen met een tang, hamer en beitel weer gewoon recht te maken zijn…

      Login om te reageren
  25. pomoek zegt

    20 januari 2010 om 18:37

    Onder mijn auto zit lichtmetaal. Waarom? omdat stalen velgen bij moderne auto’s altijd zwart zijn, en er een nep lichtmetalen plastic dop op zit. Dat heb ik altijd idioot gevonden. Als de stalen velgen gewoon zilverkleurig zouden zijn dan zou ik daar best voor kunnen gaan. Jaren geleden had Audi een gewone en een gepolijste stalen velg in de aanbieding ipv. Lichtmetaal. Dat zag er erg netjes uit.

    Login om te reageren
  26. H_Kroese zegt

    20 januari 2010 om 18:39

    Mattig altijd wel mooi gevonden, maar zou eerder voor 15″ A3 lichtmetalo’s gaan.

    Login om te reageren
  27. Laurens zegt

    20 januari 2010 om 18:51

    Past dit op een spaakwiel hub ;-)

    Login om te reageren
  28. lincoln zegt

    20 januari 2010 om 18:51

    ja tuurlijk .. net of je al rijdende door hebt wat voor een wielen er onder je auto zitten .. en dat de 1 beter is dan de ander ..
    yeah right ..

    cometische meuk ..

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 januari 2010 om 13:34

      @lincoln:

      Uiterlijk zie je weinig van, maar banden en velgen merk je des te meer van. Schrijf ik nog wel eens een artikel over op http://www.klassiekerrally.nl ….

      Login om te reageren
  29. JamesBond007 zegt

    20 januari 2010 om 18:53

    Off-topic:
    De mannen van TopGear behalve James May komen zometeen langs bij <RTL Boulevard.Met zometeen bedoel ik NU

    Sorry als ik spam maar dit wilde jullie vast en zeker weten.

    Login om te reageren
  30. reggiane zegt

    20 januari 2010 om 18:55

    Je moet natuurlijk niet met je lichtmetalen velgen een stoeprandje meepakken daar kunnen ze slecht tegen.
    Ik zie nog vaak huisvrouwen met de BMW of Audi van manlief knalhard over de stoeprand gaan en daar zitten meestal best leuke lichtmetalo’s onder.
    En dan bij de garage gaan klagen dat de auto hobbelt…tja vind je het gek met vierkante wielen.
    Peugeot monteerde onder hun sportieve “rally versie” auto’s standaard witte stalen wielen en dat met een reden.

    Login om te reageren
  31. e30v8 zegt

    20 januari 2010 om 19:12

    deze trend bestaat al heel lang. google maar is voor de gein op e30 breed staal velg’ en dan met getrokken bandjes. Lekker oldschool. Is wel gaaf hoor!

    Login om te reageren
  32. Bobby_Orlando zegt

    20 januari 2010 om 19:24

    Het is bagger, duur en komt uit Duitsland, dus vinden de lokale pukkelpetjes het cool. Wat een zielig gedoe.

    Login om te reageren
  33. speed six zegt

    20 januari 2010 om 19:44

    “Er is dus best iets voor te zeggen om weer lekker op kleine stalen velgen met dikke, duurzame ballonbanden te gaan rijden.”

    Ik heb nog nooit anders gereden, al meen ik mij te herinneren dat ze goedkoper waren…

    Login om te reageren
  34. Onehp zegt

    20 januari 2010 om 19:48

    Eindelijk! Een antidote voor de absurde, veel te grote en zware (lichtmetaal??) aluminium velgen. Nu wel nog in 16″, anders passen ze niet om de remklauwen van mijn N47s…

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 januari 2010 om 13:36

      @Onehp:

      Remklauwen kun je bijshaven hoor :P

      Login om te reageren
  35. Larrs zegt

    20 januari 2010 om 19:55

    Heb je ook lichtmetalen velgen met het ontwerp van stalen velgen?
    Is beter dan alleen stalen velgen. Wielen horen zo licht mogelijk te zijn, dat heeft weer met de onafgeveerde massa te maken.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      20 januari 2010 om 20:46

      @Larrs:
      http://www.autoscout24.nl/AllImages.aspx?id=vqqqo2wvvqfg
      Mercedes zet haar taxi’s al een tijd op deze lelijke gevallen. Het is lichtmetaal, maar daar is dan alles mee gezegd.

      Login om te reageren
  36. BaRa zegt

    20 januari 2010 om 20:00

    Zeer goed idee. ’t Is lichter dan een zgn. lichtmetalen velg (dus een lager onafgeveerd gewicht), makkelijker schoon te houden, ziet er ook goed uit met een wat minder extreme velgenmaat (en dus meer rubber), is beter bestand tegen alle soorten van impact – alleen maar voordelen. Als ze dan ook nog eens in een heldere kleur worden aangeboden, dan ben ik zeker te verleiden.

    Login om te reageren
  37. Guust Flater zegt

    20 januari 2010 om 20:17

    Aangezien de wielophanging tegenwoordig vaak van lichtmetaal is, is het maar de vraag of stalen velgen verstandig zijn. Beter een kapotte velg dan een beschadigde wielophanging. Verder zijn goedkope alu’s zwaarder dan stalen. Goede alu’s zijn wel degelijk lichter, niet alleen magnesium. Overigens zien de meeste mensen magenesium velgen van vroeger voor staal aan.

    Login om te reageren
  38. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 januari 2010 om 20:26

    @ Bobby Orlando: nee johhhhhhhh! Ik zie dit juist als tegenwicht voor de lokale pukkelpetjes! Dié willen juist 18 inch lichtmetaal op hun Escort, maar dan wel dat AutoStyle setje van E 400,-, inclusief Nankang banden!

    Dit kunnen ze niet betalen…

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 januari 2010 om 13:40

      @Svenska_Aeroplan_AB:

      3x raden wie de leverancier is vanmattig in NL: Juist ja, AutoStyle, oftewel Tepper bv.

      Login om te reageren
      • daviddewijnnl zegt

        21 januari 2010 om 13:42

        @Kevski-Style:

        Kevski-Style tikt even iedereen op zn vingertjes…

        Login om te reageren
  39. tom smits zegt

    20 januari 2010 om 20:29

    volgens mij heeft die kerel zijn glazen bol niet goed genoeg opgepoetst….

    Login om te reageren
  40. gewoon zegt

    20 januari 2010 om 20:30

    nog even en de spinners zijn weer in,,

    Login om te reageren
  41. JeremyB zegt

    20 januari 2010 om 20:32

    facking lelijk

    Login om te reageren
  42. RoT___ zegt

    20 januari 2010 om 20:43

    Rent naar buiten en trekt wieldoppen van de velg af.
    Zo, weer helemaal bij de tijd!

    Login om te reageren
  43. Benjamin1 zegt

    20 januari 2010 om 20:54

    Staal in de winter is best wel bad-ass, in de zomer is lichtmetaal toch mooier (mits smaakvol)

    Login om te reageren
  44. Scaglietti zegt

    20 januari 2010 om 21:18

    hoe komen ze hier nou weer bij?

    Laatste tijd ging het toch juist om de auto lichter maken?
    Zodat er minder brandstof nodig is om zo’n geval in gang te brengen..
    Gaat niet lopen, is mijn verwachting

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 januari 2010 om 13:43

      @Scaglietti:

      Voor optrekken en remmen wel, maar voor grote afstanden met dezelfde snelheid denk ik dat dit goedkoper rijd, en vooral minder zenuwachtig. Centrifugaalkrachten spelen daarbij een belangrijkere rol…..

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        21 januari 2010 om 13:51

        @Kevski-Style: volgensmij worden ook bijna alle auto’s standaard met stalen velgen geleverd dus moet je even naar je dealert gaan en originele remklauwen halen, dan hoef je niet eens te schaven.

        Login om te reageren
        • Kevski-Style zegt

          21 januari 2010 om 14:07

          @Jipp:

          Maar stel je wilt perse deze, dan behoord het altijd tot de mogelijkheid. Meestal gaat het alleen op de hoeken niet bij 1 velgmaat kleiner, wat dan te verhelpen is met schaven….

          Login om te reageren
  45. Ralph zegt

    20 januari 2010 om 21:24

    EDIT.: RETRO! ! !

    Leuk voor onder je retro groene Opel Manta GSi Rallye!

    Da’s géén brooike bakpao ofwel… JONGE! ! !

    @ autoblog.: 1 ’t’ teveel… MATIG!

    Login om te reageren
  46. dotternetta zegt

    20 januari 2010 om 21:26

    Ik zie een nieuwe trend! Er rijdt hier in Dokkum een mooie Seat rond met hele brede banden onder hoogglans zwart stalen velgen en het lijkt best goed!

    Login om te reageren
  47. NLBUURMAN zegt

    20 januari 2010 om 22:00

    eindelijk leuke velgen die onder de vouwcaravan passen :)

    Login om te reageren
  48. Testpiloot zegt

    21 januari 2010 om 00:01

    Verbreed zwart staal onder je S500 moet kunnen.

    Nou maar hopen dat het Géén trend wordt. Anders is het unieke er zo weer van af.

    Login om te reageren
  49. Laue zegt

    21 januari 2010 om 00:13

    misschien vermelden waard dat mattig ook
    best wel een dikke Opel tunert is, voorbeeld:

    Login om te reageren
  50. Bobby_Orlando zegt

    21 januari 2010 om 01:16

    Wat zal het volgende zijn? Een wuivend handje op de achterruit? Knight rider lichtjes? Of de wansmakelijke veelkleurige Irmsher zonnenband?

    Login om te reageren
  51. super458 zegt

    21 januari 2010 om 07:18

    € 139? Voor velgjes die normaal onder een 1ste generatie Kangoo zitten? Echt niet. Dan maar de standaard velgen. Zijn nog goedkoper ook.

    Login om te reageren
  52. BenjaminvL zegt

    21 januari 2010 om 13:05

    Bruut, ik moet nog een setje 13*9 hebben voor mn winterbanden :P

    Maar vanwege de prijs kan ik beter mn orginele stalen velgen laten vebreden…

    Login om te reageren
  53. Dinkel zegt

    21 januari 2010 om 14:46

    Lekker hoor.

    Als fan van Dunlops loop ik hiervoor warm. LM is mooi, maar nog sneller vuil. Deze Duitsche velgen zijn niet eens zo heel zwaar trouwens . . .

    Hi Kev!

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 januari 2010 om 17:03

      @Dinkel:

      Hey Dinks :P

      Login om te reageren
  54. Carmaster zegt

    21 januari 2010 om 15:53

    )

    )

    )

    Login om te reageren
  55. Carmaster zegt

    21 januari 2010 om 15:53

    )

    Login om te reageren
  56. Mr. Dj M. zegt

    21 januari 2010 om 16:59

    Kan best mooi zijn zo’n classic stijl wiel!

    Login om te reageren
  57. mashell zegt

    21 januari 2010 om 21:42

    Leuk voor op je Alto. Maar niet voor echte auto’s.

    Login om te reageren
  58. Dinkel zegt

    21 januari 2010 om 21:49

    Mashell: da’s een snob-opmerking. Je hebt waarschijnlijk geen idee . . .

    Login om te reageren
  59. Luca zegt

    22 januari 2010 om 00:16

    http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/43844-my-5-5-v8-mercedes-w123-build.html dát, jongens en meisjes, rechtvaardigt deze Matige velgen. Ware het niet dat de echte retro-ride-tunert die zelf klust.

    Login om te reageren
  60. Cantago zegt

    24 januari 2010 om 17:16

    Doe mij toch maar lichtmetaal met een dun plakje rubber, al is het alleen maar uit optisch oogpunt;)

    Login om te reageren
  61. krissie zegt

    6 februari 2010 om 20:41

    Als ze bijvoorbeeld ook 16 of 17 inch zouden uitbrengen, zouden het leuke wielen zijn voor de wintersloffen, rij je ’s winters ook niet voor lul met iniminie-wieltjes op zwart stalen wielen, met de grote moer met splitpen waar de aandrijfas mee vast zit, nog zichtbaar (veel auto’s van tegenwoordig hebben de remschijf te groot voor 14 inch).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North