Lijstje! 10 keer OPC op Nederlands kenteken

Auteur: , 80 Reacties

Het performance label van Opel is niet erg populair in Nederland. Door de veelal hoge nieuwprijzen wijken geïnteresseerden al snel uit naar een concurrent. Dit betekent echter niet dat het in ons land ontbreekt aan OPC'tjes. Integendeel.

Insignia

Zo nu en dan zie je ze rijden. Vaak in dé kleur waarmee je een OPC associeert: Arden Blue. Tot op de dag van vandaag kun je enkele Opel-modellen als OPC-variant krijgen. Helaas beschikken niet alle Opels over een OPC-kuur. Zo bestaat onder andere de Adam, Karl, Cascada en Mokka X niet als OPC.

Een nieuwe OPC is flink aan de prijs. Hieronder negen Opel OPC’s die werden gespot en gedeeld op Autojunk. Voor zover mogelijk staat de aanschafprijs van het specifieke exemplaar erbij omschreven. Van een ouder OPC’tje uit 2003 tot de meest recente modellen, je checkt ze hieronder.

Zafira OPC – 2003 – 192 pk – Prijs: n.b.

Vectra OPC station – 2006 – 280 pk – Prijs: n.b.

Astra OPC – 2014 – 280 pk – Prijs: 48.350 euro

Insignia OPC – 2014 – 325 pk – Prijs: 84.093 euro

Vectra OPC – 2006 – 256 pk – Prijs: n.b.

Astra OPC – 2007 – 241 pk – Prijs: 39.785 euro

Corsa OPC – 2009 – 192 pk – Prijs: 29.450 euro

Meriva OPC – 2006 – 180 pk – Prijs: n.b.

Zafira OPC – 2006 – 241 pk – Prijs: n.b.

Corsa OPC – 2015 – 207 pk – Prijs: 37.575 euro



80 reacties

Wel jammer van die zwarte Vectra opc. De rest is allemaal mooi opc-blauw.
Zo’n Vectra station is toch heerlijk!
@dutchdriftking: die vind ik ook erg dik! Ik heb altijd een beetje een zwak gehad voor OPC, misschien omdat mijn ouders tweemaal een zafira hebben gehad (en ik wilde dat het een OPC was..), eerste type en daarna een nieuwe uit 2006.
Die Meriva OPC was ik al helemaal vergeten, lekker belachelijk idee: snelle/sportieve/haast foute versie maken van een senioren wagentje. Leuk dat ze dat ook gewoon deden.
@dutchdriftking: Maar onderstuur niet te zuinig!!
@dutchdriftking: wat een lelijke auto verschikkelijk hier wil je niet dood in gevonden worden snap niet wat je hier mooi aan vind
@arias12: Probeer het nog eens, maar dan inclusief interpunctie.
Gave bakken met een heerlijke kleur
Voor mij uit dit lijstje de Insignia graag. Hoop dat ze dat OPC label verder gaan uitbouwen en bruter maken. Opel kan wel een imago boost gebruiken om er ook dat laatste stukje weer helemaal bovenop te komen.
Zelfs de OPC-uitvoering kan zo’n Meriva niet redden.. mijn god wat lelijk.
Blauw
Het is eigenlijk jammer dat je die dingen zo weinig ziet. Een Insignia OPC is een prachtig ding om te zien en een Astra net zo goed. Sowieso vind ik het hele merk ondergewaardeerd. Slopel…

Overigens, van dit lijstje ga ik voor de Vechta OPC Station. Wat een gaaf ding!
@viezefreddyw: 84.000 euro voor een insignia!! Dafuq
@honeyhanger: Dat is inderdaad heel erg veel geld. Daarom alleen al heel veel hulde naar de eigenaar van de Insignia.
Vectra Station natuurlijk, goedenavond!
@viezefreddyw: Bij die Vectra moet ik gelijk denken aan de review van Clarkson waarbij hij demonstreerde hoeveel onderstuur dat ding wel niet had, gewoon in elke bocht ging dat ding rechtdoor
@87sandyd: Ach, dat doen Audi’s toch ook? En dat is hartstikke ‘premium’.
@viezefreddyw: Achja, maak er maar weer een Audi-bash van, scoor je hier punten mee :’) wel jammer dat jij je verlaagd tot zo’n opmerking, had ik nou niet van jou verwacht, iemand die altijd leuke posts heeft en objectief is.

Mijn opmerking was niet als bash bedoeld, dat mij denken gewoon denken aan die review waar hij tevens liet zien hoe graag hij wel niet in een Vectra wou rijden.

@87sandyd: Ik bedoel het ook allemaal objectief, net zoals jij het bedoelde. Het is ook niet als Audibash bedoeld. Waar ik op doelde was dat het allemaal wel erg meevalt. Een Insignia is inderdaad een auto die wat meer overstuurt dan een andere auto. Maar bij Jeremy Clakson kan een auto alleen maar of ondersturen of oversturen. Een Audi wil dat ook nog wel eens doen, maar het is allemaal maar relatief, snap je?

Maar bedankt voor je compliment, het is volledig vice versa naar jou toe ;).
@87sandyd: inderdaad als je plankgas door de bocht gaat heb je inderdaad enorme onderstuur, als je er wat mee kon rijden viel deze mee hoor :)
Stiekem is zo’n Zafira OPC toch wel cool. Gewoon omdat het zo belachelijk is.
Altijd als ik naar m’n ouders reed stond daar in de straat zo’n blauwe Zafira OPC. (oude type)
Altijd leuk gevonden, zo’n saaie gezinsbak en er dan toch wat leuks van maken.
De OPC lijn heb ik altijd wel mooi gevonden vanaf de astra G al
84.093 euro.. een hoop geld waarvoor je ook een Volvo Polestar kan krijgen. En daarvoor zou ik gaan.
@kara: behoorlijk.. en dan toch nog maar een Opel, dezelfde als een stukje verderop in een prachtwijk staat.
@blo3to3t: meningen verschillen en daardoor ontstaat diversiteit, altijd goed toch ?
@blo3to3t: Net zoals de Volvo.. En eigenlijk elk doorsnee model waar ook een snelle versie van is.
@rikus: Volvo’s zijn nou niet bepaald in trek bij ‘kansen pareltjes’. Daarbij, of ze nu 5, 10, 15 of 20 jaar oud zijn in een volvo kun je altijd voorrijden bij je schoonouders (of wie dan ook) zonder een pauperige indruk achter te laten.

Verschil moet er wezen.
@fiestacruizer: Precies! Dat is ook hoe ik erover denk.
@fiestacruizer: Heerlijk, Saab heeft een beetje hetzelfde. Zijn snelle auto’s maar iedereen denkt direct aan zijn buurman van 65+. Ik mag elke keer iemand’s dochter meenemen als ik voor kom rijden met mijn 9-3, vooral lachen als ik dan aan het eind van de straat de volle 380nm en 270pk loslaat op de voorwieltjes.
@mrdj: euh, de bandenboer dan vooral ?
Meriva OPC? Hahaha, waarom zou je dat kopen. Is net een Panda 100hp
84k voor die Insignia… wauw.
Ik ga voor die rode
Ik heb ooit een Corsa D OPC in bezit gehad en ik moet zeggen dat ding reed heerlijk. Hoekt lekker en kwam goed van zijn plek met een chip. Wel vaak in de garage gestaan en daarom ook ingeruild uiteindelijk.
Zijn die prijzen serieus…??
Wij hebben zelf een 2.0 vectra c uit 2003 met +-150 pk, nu hadden we gezien dat in amerika precies datzelfde blok ook met compressor wordt geleverd, dus nu gaan we kijken of we een compressor kunnen halen want dan krijgen we 250 pk. Nog best leuk
@gtrlove: ik denk dat jullie thuis de 2.2 4 cilinder hebben dan? 2.0 is er enkel als diesel maar bij deze is een compressorkit nutteloos of als 2.0 turbo en deze heeft 176pk. Op de 2.2 motor worden voornamelijk in de Opel speedster-scène compressorkits toegepast en ik meen ergens gelezen te hebben dat het op een Vectra c niet zo eenvoudig is deze te plaatsen.
Ongetwijfeld een slechter alternatief dan de vrienden uit Wolfsburg.
Het leukste van opel, en met recht tussen de top hatches met de astra en de corsa! Rijd tof, vrij strak en veel vermogen verhoudingsgewijs. Al kun je dat van de meriva dan weer niet zeggen…
Goh, dat er blijkbaar nog mensen zijn die hierin durven vertonen…. Zelfs een meriva… Is dat ding echt snel of valt dat wel mee?
Die Zafira’s blijven toch wel zo ontzettend gaaf!
Hele mooie auto’s om te zien, wat minder om te rijden qua Astra met alleen voorwielaandrijving en 280 pk. Aanschafprijs in NL is idd niet te verantwoorden, veel leuker spul verkrijgbaar voor dat geld.
@sjaakerdeknaak: Nu heb ik wel eens met auto’s gereden die een stuk minder reden. Zo’n Astra is top. Waanzinnige auto.
@rikus: ik heb ook wel eens met auto’s gereden die minder reden, maar dat maakt de Astra niet automatisch top. Zoals ik al zei, fijn ding maar vrijwel uitsluitend wielspin in 1 en 2 ondanks het sperdif. Zoveel vermogen (alles boven de 250 pk) moet m.i. naar alle 4 de wielen of naar de achterwielen.
Zo’n corsa of astra is toch een lekker bommetje. Toch zou ik eerder kiezen voor wat anders
Ja dit vind ik dus mooi, het is toch een soort sleeper. Zeker zo’n zafira opc gewoon lachen dat ze echt zoiets gemaakt hebben. Zelf nog wel naar een vectra opc gekeken maar die zijn niet te vinden.
Hahaha een Meriva opc. Voor welke doelgroep hebben ze dat ding gemaakt?
Die oudere zafira opc heb ik altijd gaaf gevonden. Die klopt gewoon. Ik krijg altijd spontaan zin om een hele familie kotsmisselijk te rijden als ik er één zie.
Ik dacht dat de eigenaar van de insignia ali-b was, weet iemand hier meer van?
Ik mis toch nog een aantal exemplaren. De Astra H OPC Nürburgring heb ik in meegereden tijdens mijn stage. Ali B laat in zijn programma Op Volle Toeren ook een Insignia OPC Sportstourer zien.
via Android app
Ik ben en blijf verbaast over het anti-Opel sentiment. Als je dit toch ziet, prachtbakken!! En ja, een normale Astra sedan is saai. Maar dat is bijv. een s40 van dezelfde leeftijd ook.

Hulde aan Opel, en doet u mij de Vectra station maar! Oh, en de Insignia.
De blauwe insignia is van Ali B
Zie elke dag een nieuwe Rode Astra OPC, en vrij vaak zo’n Zafira. smullennn
Grappig 53-sr-gl en 54-sr-gl… :D
@nathanael: nu je t zegt! Toch wel nice!
@cossiekiller: doe maar niet je Syclone weg doen ;)

OT: zo’n Insignia is toch wel een mooi ding zeg
Die Astra OPC uit 2014 staat in mn straat, leuk ding
Prestaties van de Insignia met 325 pk vielen erg tegen . Komt door te hoog gewicht??
Ben al een hele tijd aan het twijfelen over de opvolger van m’n GMC Syclone. Ofwel een Jaguar XE 25t 240pk, ofwel zo’n Astra Opc van de laatste generatie in Arden blue of donkerblauw… De ene is weer iets handiger dan de andere voor mij, de ander is ntl een Jaaag. Keuzes…
@cossiekiller: Gave keuzes zeg. Maar wel echt totaal verschillend. Hoe kom je daar er bij deze twee de kandidaten zijn?

Ik zou voor de Jaguar gaan. Een mooiere auto, praktischer vooral. De Astra OPC vond ik nogal stug geveerd. Is zeker geen comfortabele reisauto. Wel echt een ongelofelijk leuke auto om te rijden. Succes met de zoektocht en alvast veel plezier met je aankoop!
@viezefreddyw: Ik wil vooral een praktische auto waar je met 3 in kan (of met 2 en een fiets). De Jaguar vind ik ook heel mooi, maar er bestaat geen station van. En aangezien ik af en toe een fiets wil meenemen is een koffer van een 4-deurs niet handig.
En de Astra vind ik zoniet nog mooier, heeft een toegankelijkere koffer voor die fiets. Qua comfort maakt het me niet veel uit, ik doe niet veel km met de auto en als we op reis gaan nemen we mijn vrouw haar station.
De Jag kost wel een heel stuk meer voor minder vermogen (wel op de achterwielen…)
En de Syclone is ondertussen al de deur uit, die rijdt nu rond in Madrid. Dit was een geweldige auto, maar de cabine was zo klein dat je je in een Lotus Elise waande. En daar nog het verbruik en de hoge onderhoudskosten bij. En het feit dat ik nog niet zo lang een dochter heb die ik wel graag meeneem…
@cossiekiller: als je syclone hebt wat een icoon is dan doe je hem toch niet weg voor wat anders? Ik heb dat ook gedaan met een paar andere auto’s in het verleden en er nog steeds spijt van…
@gokartmozart: Die is naar een andere liefhebber die er nu al zijn centen kan insteken. Het was een geweldig ding, maar hij trok nog harder je rekening leeg als dat ie naar 100 ging.
Zijn we deze al vergeten?

https://www.google.nl/amp/www.autoblog.nl/archive/2007/10/26/opel-vivaro-vpc-voor-de-koerier-met-haast%3Famp%3D1

Al vraag ik me wel af of iemand ooit al zo’n Vivaro OPC in het wild gespot heeft..
Ali B is that you?
Blijf het nog altijd bijzonder vinden dat de Insignia met 325 pk en vierwielaandrijving 0-100 In 6,3 seconden doet, ook ondanks het gewicht. Een S4 B8 doet dit grapje in 5.2 en weegt hetzelfde.
Heb zelf een Corsa de OPC gehad. Hele leuke auto met lekker veel pit en grip!
Aha nu begrijp ik wat mijn buurman aan het doen is met zijn 12 jaar oude vectra sedan met 100 pk benzine motor en alle opsmuk (dubbele uitlaat, dikke velgen, andere bumpers); een schaap in wolfskleren creëren LOL!!!
Saaiste merk wat er bestaat
Ali B rijdt OPC. Dat is geen grap. Serieus snel, aan de prijs en een mooie auto.
Wat niet helpt is het merk.
60k + hebben weinig mensen over voor een Opel, hoe mooi of snel ook. Zo werkt het helaas
Ik mis de astra g 2.0 16v opc, was dat niet de allereerste?
Die Zafira OPC is best wel cool! Voorkeur gaat uit naar Insignia OPC
Een aantal jaren terug was ik redelijk geïnteresseerd in die Astra OPC 280pk versie. Redelijk geïnformeerd (maar niet goed genoeg) naar de dealer in Amsterdam Zuid-Oost. Leuk gesprek met de verkoper en verrassend genoeg hadden zij een blauwe Astra OPC staan. Tot op dat punt allemaal mooi, totdat die nieuwprijs even werd medegedeeld. Ik meen €50,5k dat het was. Met de prijs van een Golf GTI/polo WRC in m’n hoofd was het verschil toch wel heel erg groot dus vriendelijk bedankt! Toch heb ik wel altijd een zwak gehouden voor het model en vooral het interieur; heerlijke kuipstoelen!
@ghost: Toch maar goed dat je het niet hebt gedaan. Ik ben momenteel ook opzoek naar een soortgelijke auto. Uiteraard tweedehands ( ik laat iemand anders de kop er wel afrijden ). Maar het blijkt dat de versnellingsbak van de Astra het vermogen niet aankan. Oplossing? Niet te hard wegrijden in de 1. Leuk zo’n auto met 280pk maar elke keer als je voor het stoplicht staat moet je rustig aan doen om je versnellingsbak te sparen. Ik ga dus ook op zoek naar een GTI performance. Dan maar af en toe een beetje olie bijvullen. Als je nog advies hebt voor een auto hoor ik dit graag.
@sheranvoogd: haha nooit geweten. Ik zou er persoonlijk dan een Sachs verstevigde set inhangen in dat geval.

GTI performance is top, ik zou ook nog even in een Leon Cupra gaan rijden, puur voor het idee om eea te vergelijken. Daarbij koop ik zelf alleen auto’s waarvan alles origineel is, de boekjes ingevuld bij de merkdealer en waarbij er max 1 andere eigenaar is geweest. Zeker de TFSI motoren kan je makkelijk stuk rijden in de eerste paar 1000 km. Merk je (veel) later pas wat van. 100% zeker van je zaak ben je toch nooit, ook nieuw kan het gezeik opleveren. Echter als ik dingen zie die niet kloppen, raar klinken, etc. Loop ik weg, ongeacht of dat op dat moment de enige auto is die er te koop staat met mijn wensenlijstje. Koop met verstand, niet met emotie. Succes in ieder geval.
@ghost: Dat is inderdaad ook mijn uitgangspunt. Over het algemeen wil ik minstens een jaar garantie aangezien ik zo’n beetje om het jaar van auto wissel. Het probleem is echter dat zo’n beetje alle GTI’s die tweedehands te koop staan ingevoerd zijn. Na een hele slechte ervaring met een ingevoerde golf 6 gtd ben ik hier wel van genezen. Rij momenteel een BMW 320EDE F30 met 2 jaar premium selection garantie. Toch een fijn gevoel voor als er eventueel iets fout gaat je volledige garantie hebt. Nog 1.5 jaar garantie te gaan maar ik ben gewisseld van baan en er kan na 4 diesels weer een benzine aangeschaft worden. De Leon cupra stond inderdaad ook al op mijn lijstje ik vind alleen het interieur van de Leon niet mooi. Dit doet Volkswagen toch stukken beter naar mijn mening. Maar ik ga er toch een keer in rijden. Misschien kan de 50 extra pk mij het slechte interieur doen vergeten. Ook het nieuwe model z4 kan mij wel bekoren echter hebben de n20 motoren van BMW ook heel veel problemen. De gulden middenweg lijkt toch weer de GTI.
@sheranvoogd: garantie kan je altijd kopen, dat is het probleem niet. Daarnaast zijn er naar mijn weten zat GTI’s met performance pakket verkocht in Nederland, en bij merkdealers staan er doorgaans zat. Heb je al bij VW zelf gekeken (das auto voorkeur selectie)?

Cupra interieur met kuipstoelen is best proper vind ik zelf, maar GTI is net ietjes verfijnder, het zou mij als ik een jaar ergens in rij weinig storen persoonlijk.

Je zou wellicht nog naar een 2-serie kunnen kijken als je genoegen kan nemen met 2 deuren. Of een m135i, die zijn er ook zat. Wellicht dat een tweedehands S3/RS3 ook nog in budget ligt.

Als ik je hoor staan je zinnen op een GTI perf. Ga op een dag meerdere bekijken, mail van te voren en maak proefritten. Einde van de dag hak je een knoop door, of niet. Maar te lang dubben wordt je ook niet blij van.
Ik zag vanochtend nog een insignia opc. Helende hem aan het geluid en de dikke brembo remmen
Haha tijdens dat ik dit artikel zit te lezen, zie ik buiten een Opel Astra OPC staan in inderdaad Arden Blue ?
Hier in de wijk staan er enkele. Ik zal ze wel eens opzoeken en uppen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).