15 jaar Opel OPC, maar wat is de lekkerste?

Auteur: , 122 Reacties

G, S, en I waren tot halverwege de jaren '90 de drie toverletters bij Opel, maar eind 1999 kwam daar verandering in: dikke Opels heetten voortaan OPC en zijn blauw. Heel blauw.

15 jaar opel opc

Om te vieren dat Opel Performance Center deze maand 15 jaar bestaat hebben we een overzicht gemaakt van heel veel blauwe gepeperde gebakjes. Hoogtepunten, zoals de Corsa Nürburgring Edition en de Insignia 4×4 Turbo OPC als ook dieptepunten als de Meriva OPC.

Astra (G) 2.0 16V OPC
Astra G OPC
December 1999 zien we voor het eerst een écht rappe versie van de Opel Astra G: de OPC. Die drie letters staan voor Opel Performance Center en de OPC-versies moeten de GSI’tjes van welleer doen vergeten. Die eerste Astra G OPC is nog behoorlijk braaf. Erg sportief bumperwerk blijft achterwege en de veelspaaks BBS’jes ogen zelfs wat aftermarket. Het tot 160pk opgepepte 2.0 EcoTEC-blok was goed voor een top van 220km/u en 0-100 in 8,2 seconden. Al na een half jaartje verdwijnt de eerste Astra OPC weer uit de showroom.

Astra (G) 2.0 Turbo OPC
Astra station opc
Echt leuk werd het toen Opel in 2002 een tweeliter-turbo in de Astra G hing en daarnaast de auto voorzag van een veel aansprekender uiterlijk. Dankzij dik bumperwerk, een flinke achterspoiler en velgen die later nog tot Maserati-wielen zouden schoppen, rijdt de Astra G niet alleen als een hot hatch maar ziet hij er ook zo uit. Het turboblok is goed voor 200pk, de topsnelheid bedraagt 240km/u en de 100 is al na 7,5 seconden bereikt. Iets minder snel, maar minstens net zo leuk is de Astra Stationwagon OPC, de eerste en laatste keer dat een Astra OPC geen driedeurs is.

Astra (H) GTC OPC
Astra H OPC
Van de derde generatie Astra spreekt Opel niet meer over een driedeurs hatchback, maar over een coupe-achtige, GTC genaamd. Het is dan ook geen verrassing dat deze sportief gelijnde Astra als basis dient voor de OPC-versie. Net als bij de vorige generatie ligt er weer een geblazen tweeliter onder de kap, uiteraard met meer vermogen dan zijn voorganger: 240 trappelende Duitse pony’s om precies te zijn. De topsnelheid ligt met 244km/u amper hoger, de acceleratie naar honderd gaat met 6,6 seconden wel een stuk rapper.

Astra (J) GTC OPC
Astra I OPC
Het wordt bijna saai, ook de huidge Astra GTC OPC heeft het geblazen tweeliterblok onder de kap dat in de basis nog gelijk is aan het blok in de eerste Astra OPC. Saai zijn niet de prestaties, voor de top van 250km/u hoef je je op de Autobahn niet te schamen en dankzij 280pk zit je in precies 6 seconden op de honderd. En daar komt nog bij dat de huidige Astra OPC de dikste en wat mij betreft ook fraaiste wagen is die OPC tot dusverre op de weg heeft gezet.

Opel Zafira OPC
Opel Zafira OPC
Aan de Zafira de eer om de eerste OPC met turbo te zijn, de rappe MPV in smurfblauw kwam namelijk in 2001 op de markt, een jaar voor de Astra 2.0 Turbo OPC. Dankzij een lekker dik en hoekig bumperpakket werd deze muisgrijze peoplemover opeens leuk; of in ieder geval leuker. Dankzij 192pk zoef je met zeven man in 8,2 seconden naar de honderd en stoom je met iets meer geduld door tot 220km/u. Vanaf de facelift in 2003 krijgt ook de Zafira OPC 200pk onder de kap.

Opel Zafira OPC
De tweede generatie Zafira komt eveneens als OPC, maar oogt ondanks de sportievere bumpers ten opzichte van het standaardmodel toch een stukje braver dan zijn voorganger. Onder de kap de bekende geblazen tweeliter met 240pk, waardoor de Zafira nu een top heeft 231km/u. Dat zal al heel wat verbaasde gezichten hebben opgeleverd op de Autobahn. Van de huidige, derde generatie Zafira is helaas (nog) geen OPC-versie.

Opel Meriva OPC
Opel Meriva OPC
De meest suffe OPC is gelukkig nooit in Nederland geleverd. Heeft OPC van de eerste generatie Zafira nog iéts weten te maken, de Meriva is zo suf dat zelfs een 1,6-turbo met 180pk hopeloos is. Deze blauwe bejaardenmobiel snelt in 8,2 seconden naar de honderd, rap genoeg om snel weer uit het zicht te zijn verdwenen. Next!

Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Hetzelfde 1,6je als in de Meriva, maar dan in de veel beter te pruimen Corsa en met daarnaast nog 12 pk extra. Het rappe boodschappenwagentje haalt 220km/u en sprint in 7,2 seconden naar de honderd. Nog leuker is de speciale Nürburgring Edition, die het zelfs tot 210pk schopt. 210pk in een Corsa! Toch is het niet die schep extra vermogen die deze tot 500 exemplaren gelimiteerde uitvoering bijzonder lekker maakt. Opel heeft namelijk -uiteraard na uitvoerig testwerk op de Ring- het onderstel nog eens flink aangepakt. Ben je in de markt voor een Corsa OPC, zoek dan naar deze Nürburgring Edition. Een tweedehandsje wordt het sowieso, van de nieuwe Corsa is nog geen OPC-versie.

Opel Vectra OPC
Opel Vectra GTS
Genoeg viercilinders, tijd voor het echte werk! We moeten nog tot de facelift van de laatste Vectra in 2005 wachten voor een OPC-versie van Opel’s middenklasser krijgen, maar we worden niet teleurgesteld. Onder de blauwe motorkap ligt een 2,8l V6 met turbo en 255pk. Aan begrenzing doet Opel niet dus je kunt lekker begrenzde Benzen en Bimmers pesten door ze met 260km/u (GTS) of 254km/u (Stationwagen) voorbij te kruipen op de Autobahn. De honderd is in even minder dan 7 seconden bereikt.

Opel Insignia 4×4 OPC
Opel Insignia OPC
We hebben het lekkerste voor het laatst bewaard. Niet alleen is de Insignia een veel elegantere auto dan de wat bonkige Vectra, dankzij liefst 325pk is de Inisgnia 4X4 OPC ook nog eens een heel pak sneller. Tenminste, als je de begrenzer eraf laat slopen, want ook Opel ging met de Insignia meedoen aan die onzin. Het in Nederland beter uit te voeren sprintje naar de honderd is in een luttele zes seconden geklaard, de standaard vierwielaandrijving helpt al die paarden ook daadwerkelijk om te zetten in voorwaartse beweging. Jammer genoeg kost de Insignia OPC minimaal zeventig mille, reden waarom je hem hier nooit ziet rijden.

Om de vermoedelijk blauwste Autoblogpost ooit in stijl af te sluiten:



122 reacties

Ik denk de Insignia… Misschien zelfs de Corsa, want hoewel ik geen fan ben van Opel en al helemaal niet van de Corsa, ziet de Corsa OPC wel gewoon erg goed uit!
@motiondrive: Astra I, mooiste auto van allemaal. Voor wat meer compactheid en meer karteffect zou je kunnen kiezen voor de Astra die er ook tof uitziet met die centrale uitlaat.
@Robbert89: Corsa die tweede keer.
Das ff flink met de konte bij mekaar als je 321km/h aantikt in de Zafira 2 OPC
@AMV8Bart: de wens is de vader van de gedachte ben ik bang. 231km/u it is. Dank en aangepast!
@dizono: …huisvader?
Insignia 4×4 Opc
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@whoppie: Dat denk ik ook, dus geen verbaasde gezichten op de Autobahn…
Alhoewel, zo’n hok sneller dan 200 km/h, oke: verbaasde gezichten op de Autobahn.
@whoppie: is sarcastisch omdat hij 1 km harder gaat dan de voorganger
@whoppie: als ze 321 km/h in een mpv met 240 pk kunnen halen dan ben ik inderdaad benieuwd wat ze kunnen als ze een supercar bouwen;-)
Weet niet of het eerste kenteken zo handig is als reclame…
@kampioentje: Ik vind die van de Insignia ook wel grappig eigenlijk.. “Goodbye 993”
Persoonlijk vindt ik opc 10x beter als Volkswagen r en concurrenten, echt lekkere modellen en goed gek (insignia 270 km per uur bijv.) @dizono: Je bent de vpc vergeten, was een vivaro getund door opc. Die Dennis van der geest had er een
@henkhupelschoten: Overigens bij Opel kon je de begrenzer er af laten halen, toen kreeg ie de naam insignia unlimited en volgensmij is dat nu zelfs de vaste naam bij de tellers
@henkhupelschoten: 146pk in een busje, niet echt OPC waardig natuurlijk. En precies daarom denk ik dat ze het kreng ook VPC genoemd hebben ;)
@dizono: Tja ik vindt hem wel gaaf, wel een leuke foto heb je gebruikt bij die Astra g gg-ay-312 haha!
@henkhupelschoten: Da’s nu eenmaal de auto die Opel destijds heeft gebruikt voor de persplaatjes. Probeer maar eens persfoto’s met een ander kenteken te vinden ;)
Geen Opel fan, maar die huidige Astra OPC is toch wel een zeer bruut ding.
Juist omdat het een bejaardenhok is moet je flink wat petjes plagen met de Meriva OPC.
De meest begerenswaardige lijkt me de Corsa.
Hebben zelf hier een Corsa opc staan (te koop overigens). Echt wel een kanonnetje:) stuiteren maar akelig gretig op het gas :)
De beste zal vast de insignia zijn, maar de Zafira is wel het meest bijzonder naar mijn idee.
Toen Opel nog ballen had, en als enige een echt snelle MPV in de markt zette.
Staat nog steeds op mijn lijstje, en dat is ook echt de enige Opel ever, by far.
Zonder twijfel de OPC variant van de Vectra GTS en de Insignia OPC.
Ik vind alle OPC’s gaaf, zelfs de Meriva. In verhouding tot de gewone dan. Maar vooral de Insigna OPC vind ik echt super gaaf, heerlijk ontwerp. Als ik zou moeten kiezen dan werd het de Vectra OPC van na de facelift. Met 280 pk en 355 Nm lijkt dat me een heerlijk familiehok om mee te scheuren. Maar dan dus wel als station én met achteraf gemonteerd sperdifferentiëel. En dan het liefst nog als Vauxhall.

Overigens heeft Opel ook een sportievere versie van de Vivaro gehad met de naam “VPC”, ook erg gaaf (voor een busje dan).
@ej20g: Alle Vectra’s OPC waren van na de facelift. Er was een Vectra GTS OPC van de eerste generatie, maar dat was een concept met een 195pk sterke twinturbo diesel. Zag er ook zeer appetijtelijk uit.
@gtwillem: verhip, bedankt voor de correctie, die was er even bij in geschoten. Ik bedoel de versie van na de vermogensstijging. 255 pk (met een gelijk koppel) klinkt op één of andere manier als net te weinig. Onzin natuurlijk, maar toch. Ik zou graag een Vectra OPC willen hebben want ik vind ze erg gaaf. Maar dan ga ik toch liever voor een mooi Omega B2 met 3.2 V6. Een totaal andere auto, ook qua rijden, maar ontzettend chique en het rijdt heerlijk.

Had de 1.9 CDTI in de Vectra OPC Concept trouwens geen 212 pk? Ik meen me zoiets te herinneren…
@ej20g: Dat klopt! Was inderdaad 212. Ongehoord vermogen uit een 1.9 diesel voor die tijd. Koppel was 400nm, ook bijzonder. Daarnaast zag die OPC er ook goed uit, met de blauwste Recaro’s ooit gemaakt!
Corsa OPC! De Vectra GTS mag ook, het is alleen zo jammer dat Opel in die tijd nog vreselijk plastic dashboards maakte. Voor de rest een erg fijne auto.
Arden OPC bleu is zo’n heerlijk kleurtje, maar laten we eerlijk zijn, het zijn maar zeer matig rijdende wagens, de Corsa OPC ring edition en de huidige Astra OPC zijn de enige uitzonderingen daarop.

Ik kan me dat filmpje van JC nog erg goed heugen met de vectra OPC.
catastrophic understeer !!!!
@bofkont: Hij rijdt dan ook als een idioot ;-). Op zich prima te doen, maar je moet gedoseerd gas geven en dan raakt ie het prima kwijt.
Corsa opc Nürburgring edition is wel erg lekker
Misschien leuk om dit ook een keer met Nismo te doen?
@rb26dett: ja!!!!!
Haha! Fantastische nummerplaat bij de Astra G :)
Astra insignia en zelfs de corsa vind ik wel iets hebben ;)
De vectra! Ik had maar de gts maar echt plezier aan gehad
Wat ik nooit begrepen heb, waarom geen Speedster OPC. De enige in deze lijst die de wegligging had voor dit soort pk’s is de Insignia. Die zou ik wel willen.

Toch, een Speedster OPC had me wel leuk geleken. Al was de Turbo eigenlijk snel zat.
@E34M5Touring:
Probeer maar eens een Speedster turbo te vinden die niet aan de verkeerde kant van de heg heeft gelegen.
Juist in zo’n licht bakje was de Opel aan/uit turbo karakteristiek geen zegen.
De fijnste Speedster is nog altijd de 2.2.
@tupperware: Wat was het toch, 4 bij de intro in Spanje oid.
@E34M5Touring: In Engeland was er van de Speedster Turbo wel een ruigere uitvoering, namelijk de Vauxhall VXR220 Turbo. Deze had 20pk meer, semi slick banden en een aantal andere toebehoren om hem meer track ready te maken. Vrij compromisloze auto, maar wel erg leuk. In Nederland zou er denk ik helemaal geen markt voor zijn, want we willen knuffelen met dashboards en zo…
@gtwillem: Een van m’n beste vrienden rijdt een 2.2 16V. Mat(leger)groen met een set prachtige wielen. Ik pas er niet in, zelfs niet als passagier maar hij is er lyrisch over. Heeft hem nieuw gekocht, kort na introductie en rijdt er nog steeds mee. Mooi spul. Hij heeft op meetings wel mensen gesproken die zo’n Turbo op 300pk hebben gezet. Schijnt het wel een tricky auto van te worden. Zal wel lekker lopen denk ik ;)
@E34M5Touring: weet jij toevallig iets over dat de Speedster beter zou zijn dan de (mede-ontwikkelde?) Lotus Elise uit dezelfde bouwjaren? Ik meen dat ik een paar jaar terug iets las over dat de Opel op veel fronten beter zou zijn dan de Lotus. Of dit waar is weet ik niet, ik heb mijn Opel interesse de afgelopen jaren wat verwaarloosd. Tussen de Lotus en de Opel gaat mijn voorkeur overigens naar de Opel, die vind ik veel mooier en het Opel logo is voor mij (in tegenstelling tot veel mensen) een pluspunt.
@ej20g: Volgens mij zat het zo, maar pin me er niet op vast. @jrk68: kan wellicht even bijspringen als het niet klopt.
Opel en Lotus maakten gebruik van dezelfde gelijmde kuip. Volgens mij was de Speedster iets minder spartaans (meer geluidsdemping oa) en had ie een onderstelafstelling die op de grens wat meer naar overstuur neigde. De Lotus is iets lichter, en is meer naar onderstuur afgesteld. De Elise 111 was geloof ik de Turbo concurrent, de 2.2 16V de concurrent voor de basic Elise. De 111 was ongeveer gelijkwaardig qua pk’s (meen 192pk voor de Lotus tegen 200pk voor de Opel). En de Lotus was in beide gevallen iets duurder. Ik dacht zelfs dat de Speedsters door Lotus gebouwd werden maar dat weet ik niet helemaal zeker.
@E34M5Touring:
De Speedster heeft dezelfde kuip als de Elise Mk2, juist de Speedster was meer op onderstuur afgestemd.
Zo had die slechts 175 voorbandjes waar m’n mk1 voor 195 had.
@tupperware: Ik meen me uit rijtesten te herinneren dat de Speedster meer naar overstuur neigde. Maar dat kan ik mis hebben. Geen ervaringsdeskundige want ik pas niet in beide auto’s, helaas…
@E34M5Touring: Bijna goed ;-) De Opel Speedster/Vauxhall VX220 werd door Lotus en Opel ontwikkeld in Rüsselsheim, maar in Norfolk gebouwd. De basis voor de Speedster/VX220 was inderdaad de Elise. Niet alleen de kuip werd gebruikt, maar veel meer onderdelen (stoelen, elektronica, dashboard etc).

De grote verschillen waren inderdaad de motoren en de onderstelafstemming. Speedsters zijn inderdaad wat meer overstuurd, terwijl de Lotussen iets veiliger afgesteld waren. Dat had te maken met het feit dat Lotus serieuze aantallen ging maken met de Elise, en dat de S2 iets toegankelijker moest worden dan de S1). Je ziet ook aan de voorbandjes dat de S2 veel smallere banden heeft dan de S1. Echter, prima in overstuur te krijgen, maar je moet hem echt zetten, de Speedster deed dat inderdaad wat makkelijker.

Kleine correctie in de naam. 111 is de typenaam van het chassis. Het lettertje erachter bepaalde welke uitvoering het was. Van de tweede generatie 111-serie Elise had je diverse opties toen de Speedster geproduceerd werd. De naamvoering 111 bij de S2 Elise is bij diverse modellen gebruikt. De 111 en 111S hadden een 156pk sterke Rover K-Series VVC motor, de 111R had een 192pk sterk Toyota blok. Vergeef me als ik een paar special editions vergeten ben, destijds bouwde Lotus meer specials dan reguliere modellen lijkt het.

2001 Elise 1.8 (122pk Rover K-Series motor, ook als Type 72, 99T en Type 25)
2002 Elise 111 (156pk Rover K-Series motor)
2002 Elise Sport 190 (trackspecial)
2003 Elise 111S (zelfde als boven, maar dan wat luxer)
2003 Elise 135 Sport (Trackspecial, 135pk Rover K-Series motor)
2003 Elise 135R (ook een trackspecial met K-series motor, ook als Type 72)
2004 Elise 111R (192pk 1.8 VVT-Li Toyota motor)
2005 Elise Sports Racer (ook Toyota motor, ‘luxe’ aankleding)

In 2005 stopte Lotus met de productie van de Speedster. Daarmee was de samenwerking bijna ten einde. Echter, Lotus zag wel wat in de motor voor een luxere Elise variant. In 2006 kwam Lotus met de Europa S, een dichte Elise die zowaar een vorm van comfort bood. In 2008 kwam daar ook nog de 220pk sterke Europa SE bij (met houten pookknop!). Helaas werd de Europa geen succes en werd deze uiteindelijke vervangen door de grotere Evora.
@gtwillem:
Bijna goed,
De Opel is toch echt onderstuurder dan de Elise, een wens van Opel om niet teveel klanten te verliezen aan bomen en Straatmeubilair.
Niet alles voor zoete koek aannamen.
Ik heb ze beide gereden en rij al sinds 2006 met een Elise, het begrip onderstuur kent zij echt niet, overstuur is zij nog sneller dan de gemiddelde vrouw..
@tupperware: Allereerst de beste wensen voor 2015!

Ik heb zelf in een Elise 111S gereden en van de Speedster beide uitvoeringen. Daarbij viel mij op de Elise wel degelijk iets meer initieel onderstuur had in vergelijking met de Speedster. Een nuance verschil, maar toch. Vooral de Speedster Turbo had voldoende power om makkelijker dwars te gaan. Kont drukte meer. Ik vond het overigens geen tricky auto om te rijden. Het was niet zo makkelijk als met een MR2 (ik mis mijn oude nog iedere dag), maar het is Clio V6 of oude 911 ofzo.

Lotus heeft bij de S2 wel degelijk gekozen voor een wat meer veiligere setup. In Engeland zijn er eigenaren die hun S2’s voorzien van de geometrie (en bredere wielen) van een S1. Daarnaast kan ik mij herinneren dat Lotus chassis goeroe Gavan Kershaw in Top Gear uitlegt waarom ze bij de S2 voor een andere setup hebben gekozen dan bij de S1.
@E34M5Touring: een duidelijk verhaal, ook van iedereen hieronder. Weer iets nieuws geleerd.
@E34M5Touring: heej die heb ik wel eens gespot op de opel meeting in kronenberg (sevenum) met meerspaaks velgen als ik mij niet vergis (chrome?) Heb er als t goed is nog foto’s van:D
@bartteeuwen: nou vooruit, niet uniek, maar wel bijzonder.
@bartteeuwen: op het verkeerde bericht gereageerd. Excuses
@bartteeuwen: Hij heeft er 5 spaaks onderliggen (18inch) waarvan het hart donkergrijs is en de rand chrome. Rood leren interieur. Zou zo kunnen, hij ging er wel mee naar meetings.
Je had ook de C Corsa als OPC met een 1.6 turbo, maar niet geleverd in NL. Mij de G Astra Caravan maar! Heerlijke bak!
@rd1991: van de corsa c is er alleen n gsi geleverd met 1.8 16V
Bij nader inzien; misschien was dat alleen een studiemodel. Dacht dat het dezelfde motor als Meriva had.
Haha 240PK en dan 321 km/h halen!!! Daar doe ik het voor.
Ik was persoonlijk erg verrast door de 280pk sterke Vectra OPC. Raakte zijn vermogen verassend goed kwijt en er zat nog een redelijke balans in ook. En de 240pk Astra OPC is verassend snel. Ik had een Golf V GTI en mijn oud klasgenoot een Astra OPC. Niet bij te houden (zeker niet nadat hij was opgevoerd tot 315pk/420nm).

Op zich grappig dat OPC met zijn blauwe kleur vrij snel herkenbaar op de markt is gezet, terwijl de Britten het moesten doen met de Vauxhall variant, de VXR (waarin rood de hoofdkleur was). Alleen hebben zij wel leukere Vauxhalls VXR gehad dan wij OPC’s, zoals de:

VXR220 (Speedster met 220pk, semi slicks en nog lichter)
Astra VXR Nürburgring (met extra power en diff)
Monaro VXR 5.7 (Holden Monaro HSV GTS)
Monaro VXR 6.0 (zelfde, maar dan met de 6.0 LS2)
VXR8 (Zelfde als een Holden Commodore HSV GTS)
VXR8 Club Sport (Zelfde, maar dan wat sportiever en een LUIDE uitlaat)
VXR8 Bathurst R (Supercharged tot 530pk)
VXR8 GTS (2012 Commodore)
VXR8 Stationwagon (wagon ;-))
Corsa VXR Club Sport (210pk, Drexler diff, remus uitlaat)
VXR GTS Supercharged (575pk versie van de HSV GTS)
@gtwillem: ik moet er nog ééntje toevoegen: de Vauxhall Monaro VXR500. 500 trappelende paarden in een aangepaste Monaro VXR. Ontzettend gaaf. Mocht het ooit kunnen, dan sla ik de BMW M5 E39 (daar heb ik een zwak voor) over en dan koop ik een Monaro VXR500. Als die te vinden is…

Verder heb je gelijk, in Engeland krijgen ze relatief veel leuk spul vergeleken met hier.
@ej20g: Beide achterwielaangedreven/handgeschakelde helden! De Monaro VXR500 heb ik echter niet toegevoegd, omdat het geen originele Vauxhall is. Het is eigenlijk een Monaro VXR waar de importeur een kompressor op hebben geschroefd.

Toen de importeur een Maloo had geimporteerd voor VXR promotieactiviteiten leek het hen wel leuk om er een kompressor op te schroeven. Deze leverde ongeveer 630pk. Na een jaar intensief gebruik bleek de LS2 V8 het prima te houden en hebben ze de conversie beschikbaar gemaakt voor de Monaro, echter voor garantie issues werd het vermogen terug gezet naar 500pk.
@gtwillem: kijk, dat is iets wat ik niet wist! Ik wist dat de VXR500 alleen in Engeland te krijgen was maar niet dat dit door de importeur geregeld werd. Wel vind ik ze echt ontzettend gaaf!
Doe mij die ‘suffe’ Meriva dan maar! Toch nog minder suf dan zo’n Zafira…
Iemand ervaring met g opc 16v? Ik zou graag eentje willen kopen
@speedzz: Ja, eentje ooit ingeruild voor een nieuwe Megane RS 225. Volgens mij vrij probleemloze auto’s. Zorg wel dat de BBS velgen onbeschadigd zijn (vervangen is best duur), de motor is bijna Japans te noemen (Opel bouwde vroeger puike benzine motoren). De bak kan wel wat kuren vertonen. Nieuw was de bak altijd al wat hakerig, en bij de OPC valt het wat meer op. De Recaro’s zitten prima, maar slijtage komt vrij snal voor bij de hoge wangen. Deze Astra’s zijn volledig verzinkt, en hadden 12 jaar garantie tegen roesten van binnenuit, dus in tegenstelling tot alle Opels voor 98 roest ie niet. Electronica is probleemloos, maar de boordcomputer kan kuren hebben, evenals de originele radio (het werkt wel maar de schermpjes hebben nog wel eens kuren, ontbreken van letters e.d.).

Dit soort auto’s zijn nu redelijk betaalbaar en nodigen behoorlijk uit tot snel rijden. Controleer dus of de koppeling vroeg aangrijpt (is dit pas vrij hoog, weglopen), controleer ook of de banden van een goed merk zijn en op alle vier de banden aanwezig (zitten er Wanli’s en Gislaved banden op: loop weg). Rond de middenstand kan het stuurwiel wat vaag aanvoelen, maar dat doen ze allemaal, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Oh, en de uitlaat moet sneller dan normaal vervangen worden. Controleer of dit gedaan is.

Grootste advies: koop dit soort auto’s van mensen die liefhebber zijn en er goed voor gezorgd hebben. Koop je het bij een garage, kijk even door de bandenpoets en dashboardspray kijk of het een auto is waar goed voor gezorgd is.

Succes met zoeken!
@gtwillem: bedankt voor je reactie. Ik vind ze eigenlijk wel heel erg prijzig. Je moet rond de €3000,- betalen voor een auto van 1999. Vind ik toch wel veel. :)
@speedzz: Je rijdt dan wel iets unieks. En mijn nek draai je in ieder geval om als je langsrijdt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De Astra I GTS OPC en Corsa OPC graag! Prachtige wagens, heel mooi gelijnd.
Had/heeft onze favoriete knuffelmarokkaan geen witte OPC Imsignia station?
via Android app
@maarten020: hij heeft een blauwe, exact zoals op bovenstaande foto
Die zafira’s zijn eigenlijk nog het leukst…..
Heb de Corsa OPC N.E. en huidige Astra OPC een flinke tijd mogen rijden. Nooit zo zwaar onder de indruk geweest van een Opel. Wat een bochtenridders met bergen aan grip. En ook dat gekke gebrwaaaap uit de uitlaten was erg cool.
@stfu: overigens ook andere OPC’s maar die deden minder met me. Insignia OPC is vooral qua looks leuk
Bah bah bah en nog eens bah
@xj40: Om met Matthijs van Nieuwkerke te spreken: verklaar je nader!
@gtwillem: het logo denk ik.
@gtwillem: bah bah bah bah
Jammer dat de eerste generaties hier snel rechtdoor gingen, ook als je het stuur imgooide. Kan het filmpje van top gear nog herinneren met de vectra opc…
via Android app
De Insignia OPC heb ik nooit gesnapt, was in Nederland even duur als een S4 en zelfs duurder dan een 335i. Dan ga je natuurlijk niet veel verkopen, daar had beter een dikke viercilinder in gekund. Vind ze er overigens wel goed uitzien. Elegant sportief.
@knipperlichtje: qua prijs zou je in Nederland inderdaad ff verder shoppen. In landen met een fijner belastingklimaat was/is een Insignia OPC vast een leuke optie geweest.
@ dizono: volgens mij is er al wel een OPC aangekondigd. Opel heeft al laten weten dat het vermogen 210pk wordt (waarschijnlijk dus dezelfde motor als uit de Nürburgring Corsa). Las het bij AutoWeek volgens mij.
Opel Astra Gtc Opel Corsa Opel Insignia de lekkerste Opc’s
Corsa Nurburgring Edition.Al werd ik er af en toe wel gek van hoe hard dat ding was.Dat heb ik in de Abarth 500(C) esseesse (die ik vaker,langer en in dezelfde periode heb gereden)nog niet eens zo gehad.Vooral in Amsterdam kom je erachter hoe ongelofelijk veel putdeksels er in het wegdek zitten.De Insignia OPC heb ik niet zo vaak gereden, maar ik vond het een fanatische auto.
Ik vergeet gewoon de Astra..Goedemiddag.
Astra (H) GTC OPC
Die eerste Zafira OPC, wat geweldenaar is dat. Ooit met verbazing kennis mee mogen maken: opgeschrikt door het geluid van piepende banden zag ik zo’n busje (met uiteraard drie kinderen op de achterbank) veel te rap aan de horizon verdwijnen.

Verder heb ik niet zo veel met OPC of eigenlijk Opels in het algemeen. Zo’n Insignia OPC is dan nog wel te pruimen. Fraai ding wel en een keer wat anders dan de zoveelste rappe 3-serie of S4.
@Rob: een vriend van de eigenaar van het bedrijf waar ik stage gelopen heb heeft ook zo’n Zafira A OPC. Uiteraard niet standaard. Dat is zijn dagelijkse auto. Daarnaast heeft hij ook nog een Corsa B met 3.0 V6 (uit een Omega) met het inlaattraject van de Vectra B op OPC velgen van de eerste generatie. Dat zijn regelrechte bommen kan ik je vertellen. Heb begin dit jaar nog een hele tijd met de beste man staan praten. Echt een Opel-liefhebber in hart en nieren.
@ej20g:
Wat zeg je nu, een Corsa met V6?

Ik heb wel eens in een Corsa B gereden, maar dat was haast zaaddodend. Maar met een V6 moet het wel een spektakel worden ;-)
hmmmm…. gewetensvraag; maar als het OPC moet zijn, dan de Insignia (als 5 deurs liftback, niet de station of 4 drs sedan), bovenaan de lijst staat bij mij nog steeds de Lotus Omega!
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/73/1160/45177355/opel-lotus-omega-prototype-1989-b-8683780179266068111.jpg
@406_v6: Die Opel lotus modellen waren inderdaad geweldig! Kan ze nog goed herinneren jammer dat je ze niet meer ziet
@henkhupelschoten: Ligt voornamelijk aan de zeldzaamheid (988 stuks gebouwd) en niet te vergeten de onderhouds/reparatiekosten!
@406_v6: ja!, als het dan een Opel moest worden, dan zeker de Carltos Lotus/Omega
Niet zo’n fan van Opel, maar ik ga voor de Corsa
Er rijd in de buurt van Leerdam een Zafira OPC 1 met ik denk een kietelkuurtje en open uitlaat rond, dat ding laat me glimlachen telkens al zie ik ‘em. Maat van me heeft een Corsa D OPC met een chip, dat ding loopt als een malle. Niet normaal gewoon!
@rd1991: Is volgens mij van m’n achterbuurman.
Ik heb een corsa opc gehad. Heerlijke wagentjes om in te rijden. Had er motorisch het een en ander aan gedaan en hij zat op – 230pk. Stuurt echt heerlijk met droog weer maar vond het als het geregend had wat minder. Ook van dat plofje uit de uitlaat bij overschakelen kon ik geen genoeg krijgen. Ik ga dus voor de corsa opc omdat ik over de rest helaas niet kan meepraten.
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar de kentekenplaat van de Astra… (GG-AY312)
Bij mij in Zuid-holland rijden er best wat rond,ik zag vandaag nog een corsa OPC
Persoonlijk kan ik niet kiezen… top 3 dan maar ;

1: Insignia
2: Astra (I)
3: Vectra
Grappig was dat toen ik een paar jaar terug in Australië Was, in the middle of nowhere een Astra nurburgring editie tegen kwam.
De Insignia en de astra I OPC, erg fraaie auto’s!
Zag vandaag nog een Astra H opc best dik voor een opel
Doe mij maar de Zafira (99/05) en dan de linker graag!
Die laatste vectra’s zijn nog steeds goed te pruimen. Van alle opc’s zie ik persoonlijk de zsfora nog ’t vaakst rijden. Prima auto ook.
Hier in de buurt staat af en toe een Zafira OPC erg leuke auto. Alle OPC vind ik leuk vooral door de kleur maar als ik moest kiezen dan toch de Corsa klein bommetje
Als dit sportieve auto’s van VAG waren hadden jullie alles van top tot teen afgekraakt, maar wel positief doen over een sportieve oma auto als de Meriva OPC (shoot me)
In bodegraven rijdt er een witte insignia opc rond ! Als ik hem zie rijden maak ik er wel foto’s van
De Astra H opc met 240pk in 6,6 seconden naar de 100? Lijkt me relatief ‘traag’, aangezien de Civic Type R van dat moment er 40pk minder en geen turbo voor nodig had.
Laatste Astra opc met 280pk is wel erg lekker!
@nasty: vermogen zegt niet alles als het op 0-100 sprintjes aankomt, het hangt bijvoorbeeld ook af van de overbrengingen (haal je 100 in z’n twee of moet je nog een keer schakelen bv)
@nasty: heel behoudende opgave. Liepen op de klok 265 (standaard).
Vectra OPC graag. Die vind ik toch wel wat hebben.
Ik heb het genoegen gehad om met de Corsa, Astra, Meriva, Vectra en Zafira OPC te mogen rijden.

Waarbij de Vectra toch wel de meeste indruk maakte, vanwege zijn extra pk’s.
Maar de Corsa is een echte kart waarmee je bijna haaks de bocht om kan.
Arden Blue blijft (evenals BMW’s Estoril Blau) toch echt een héérlijke kleur!
Moet zeggen dat OPC door de jaren heen steeds beter werk is gaan leveren met de Astra J GTC OPC imo als fraaiste productie en de Insignia 4×4 OPC uiteraard als bruutste. Keep up the good work!
De Astra (H) GTC OPC wil ik ooit nog wel eens kopen. Echt een gave kar en ze worden al betaalbaar
Ik zou niet kunnen kiezen. Dus ik zeg maar gewoon wat:

Insignia (om zijn sexy looks, al helemaal Sports Tourer)
Vectra (looks)
Zafira/Meriva (omdat toch wel gekkigheid: een ‘saaie MPV’ met de OPC-behandeling)
Opel Astra 2 OPC is gruwelijk vel! Heel mooi design!
1. Astra 2. Insignia
De eerste Zafira OPC.
Als ik moet kiezen, doe dan de 9-3 aero xwd maar
Leuk artikel. Ik had nooit zoveel met Opel, totdat ik in 2006 een dag rijden op het Opel testcircuit won; de zogenaamde OPC-performance training. Ik heb onder andere met 240 km/u over de kombaan mogen knallen in een Vectra OPC en een wedstrijdje tegen Manuel Rueter over een klein boscircuit in een Astra OPC. Heel de dag piepende banden en roggelende uitlaten. Erg indrukwekkende auto’s! Die Astra is overigens er listig; giftig gaspedaal en hele losse kont. Deed me de denken aan mijn 205 GTI 1.9 die ooit helaas ten einde kwam op een lantaarnpaal na een bocht…

Nog een kleine aanvulling op de bovenstaande tekst. De Vectra is minder dan een jaar geleverd met 255pk, want in 2006 werd hij al opgewaardeerd naar 280pk! Erg mooi klinkende 6-cilinder met turbo, die ook in de snelle Saab 9-3 werd geleverd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).