
Opel wilde OPC een suffer imago geven en kwam daarom met de Meriva OPC. Of was het andersom?
Er zijn van die auto’s waarvan je je afvraagt voor wie ze in hemelsnaam bedoeld zijn. In de hoop een nieuwe niche aan te boren, komen fabrikanten soms met auto’s op de proppen die geen enkel bestaansrecht lijken te hebben. En soms pakt dat nog goed uit ook. Dat gold niet voor de Opel Meriva OPC.
Wellicht ben je vergeten dat er ooit een Meriva OPC was of heb je er überhaupt nog nooit van deze auto gehoord. Dat is op zich niet vreemd, want deze auto is nooit in ons nederige landje geleverd. En in de landen waar de auto wél geleverd werd was het geen succesnummer. Wie had dat aan zien komen?
Voordat er een Meriva OPC was, was er al een Zafira OPC. Dat was helemaal niet zo’n gek idee. Het is ten slotte niet ondenkbaar dat er vaders zijn die tot een praktische zevenzitter veroordeeld zijn, maar tóch wat vlots willen hebben. Met de Zafira OPC werden zij op hun wenken bediend.
‘Als we een Zafira OPC maken, waarom dan geen Meriva OPC?’ dachten ze bij Opel gedacht hebben. Het antwoord op deze onterecht retorische vraag is simpel: omdat er geen enkele overlap is tussen Meriva-kopers en OPC-kopers. De Meriva is namelijk een bejaardenmobiel pur sang. Dit is een auto voor mensen die een hoge instap wensen, niet voor mensen die geïnteresseerd zijn in enige vorm van sportiviteit.
Dat antwoord gaf alleen niemand bij Opel en dus kwam er toch een Meriva OPC. De auto werd voorzien van een 1.6 Turbo-blok, wat goed was voor 180 pk. Dat was 55 pk meer dan de sterkste versie die in Nederland te bestellen was, de 1.8. Daarmee gaat deze Meriva toch maar mooi in 8,2 seconden van 0 naar 100, net zo snel als een Astra G OPC.
Daarmee zou de Meriva OPC een perfecte sleeper zijn geweest, ware het niet dat Opel de auto als een echte OPC behandelde. De Meriva kreeg dus gewoon de blauwe kleur, dikke bumpers, een spoiler, OPC-velgen, kortom: de hele mik mak. Echt snel gaat een Meriva er nooit uitzien, dus het blijft toch nog een beetje een sleeper.
Juist omdat de Opel Meriva OPC nergens op slaat zullen er ongetwijfeld weer mensen zijn die er een zwak voor hebben. Zo vindt een auto uiteindelijk altijd een doelgroep. Voor hen hebben we goed nieuws. Er staat er namelijk één in Nederland te koop. Op Nederlands kenteken zelfs. Een unieke kans dus. Voor zo’n 5 mille mag je deze auto met ruim twee ton op de klok mee naar huis nemen.
De advertentie met meer foto’s en info is te bekijken op Marktplaats.
De kleur is wel dik!
Hoe rijdt dit? Iemand ervaring?
@erro: ik denk dat je even de vraag moet stellen bij een verzorgingstehuis. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand onder de 70 dit heeft besteld.
Ja, heb er eens één van Opel ter beschikking gekregen tijdens een training op de NS waar ik toen voor werkte. En het was eigenlijk nog leuk ook. ESP niet uit te zetten dus eigenlijk alles vol en na één ronde oververhitte remmen van de ingrepen.
@erro: Heb een keer een Astra OPC gereden, maar ik vond het afstandelijk, maar ik ben dan ook aan het BMW Ford en Mazda stuuurgevoel gewend.
Dan was het zeker geen Astra J. ;-)
Die instap is altijd versleten bij Opel, waarom! Als ze nou een klein beetje meer aandacht aan kwaliteit hadden gegeven in het verleden.
@marcomanta: Heb je wel eens een 2e hands BMW gezien zonder versleten berijders stoel?
@toniominestrone; Ik rij nu m’n 4e oude/oudere BMW, maar versleten stoelen herken ik echt niet. Hoeveel km had die van jou op de teller?
@toniominestrone: ik rijdt momenteel mijn 5e 2e hands BMW en hadden allen een tellerstand in de 2 en 3 ton. Enkel degene die bijna 4 ton had gelopen had een beschadigde bestuurdersstoel, de rest niet.
Bij goed onderhoud valt dat best mee. Onlangs mijn 4-serie weggedaan met 130K op de teller en de bestuurdersstoel was nog als nieuw.
@toniominestrone: ja, gisteren nog, 220.000 km gelopen, een BMW M550X Drive, kijk maar eens bij: https://voorraad.nederlandmobiel.nl/19948/auto/tweedehands-auto/bmw/m5-m-550d-xdrive/13674199?source=search&k_id=19948&i=1
cool bakkie!
Opel. Rijdende anticonceptie. Komt structureel tekort op het gebied van design en prestaties. Voor mensen die boodschappen doen bij de Lidl, op zomervakantie gaan op een verpauperd bungalowpark in Nederland, Feyenoord supporter zijn en maar één standje kennen.
Welterusten, ik zie morgen wel of mijn commentaar weggemodereerd is 😁
@timdawg: idem Toyota, Nissan
@variomatic: vw
@drdre2: Mazda
@timdawg: 🤣🤣🤣
@timdawg: En waar rij je zelf mee?
Zo, durfal, jij gaat om 22:50 al naar bed? Morgen de Ferrari weer bijtijds poetsen?
@timdawg: Ik heb hier nog een Kadett GTE uit 1976 staan, orgineel zou hem met niets willen ruilen.
@toniominestrone: maar dat is een kult-auto, da’s anders! :-)
@variomatic: nondeju
@timdawg: Oke dawg. Cool verhaal. Ben je nog betrapt door mama dat je nog tot zo laat wakker was?
Voor een opa met haast :)
@tjorque: als je gewoon keihard wilt spookrijden! 👍🏻
Just for the fun of it… Toch ff een bookmark aangemaakt. Eens kijken hoe snel zo iets verkoopt (of niet).
Stiekem vind ik het wel een cool ding
Het automobiele equivalent van de Viagra-pil.
@moveyourmind Huh? Krijg jij hier een erectie van?
Als je dit suf noemt dan heb je het echt verkeerd begrepen. 180 pk in wat in principe een Corsa C is, dan maakt het niet uit dat Opel een ‘automobiele viagrapil’ of ‘rijdende anticonceptie’ is.
Beter dan Mercedes waar ze op elke subcompact premium city urban crossover drieduizend AMG-badges plakken terwijl het een 1.4 turbo is.
Ik vind het juist briljant dat Opel dit durfde. En we leven nou eenmaal in een maatschappij waar sommige mensen auto’s als een stuk gereedschap zien. Dan wil je geen tierelantijnen. Dus wil je een Opel. Moet er ook zijn.
Mochten er echt meer zijn, MPV’s of bejaardenbusjes met een sportlabel. Kijken of het nog een rijdende viagrapil is wanneer je er bij een stoplicht uitgereden wordt door een Meriva OPC in je 116i met M-pakket.
@Loek: eens
@loek Grappige auto en inderdaad leuk dat Opel dit soort wagens op de weg zette. Naast de S-Max, BMW 2GT en Zafira is er weinig snel mpv-achtig, in dit formaat volgens mij al helemaal niets. Maar gaan mensen die hun auto als gereedschap zien echt de meerprijs betalen voor een opc ten opzichte van een 1.6 of 1.8 waarmee ze ook van a naar b komen?
En stoplicht sprintjes, kan dat een paar tandjes minder? Met de motor en de Z4 te vaak van die Pipo figuren naast, voor of zelfs achter me die even moeten laten zien dat ze snel zijn.
Ik vind hem tof.
Ik zie bij mij in de wijk best wat Meriva’s, volgens mij is dit voor mensen met een minder dikke portemonnee best een prima auto, als je wat te versjouwen hebt; twee kinderen en wat bagage. Onder heb zijn vast ook liefhebbers van wat sportieve accenten. Echt niet alleen maar bejaardenmobiel en met een beetje burgerlijkheid is niks mis, daar is dit kikkerlandje groot mee geworden. Groet, een ex-skoda-fabia-combi-rijder
Suffer (maar begrijpelijk) is dat de F 1 race down under niet doorgaat. Dat betekent einde dit jaar maar liefst een volle maand geen F1 race,
Ik heb ooit eens een Meriva meekregen toen m’n Alfa Rosso 147 voor een beurt moest. Totaal seksloze auto. Je zag mensen echt kijken van “ach, hij is nog zo jong”. Dat laatste zal ik me wel ingebeeld hebben, maar zo voelde het wel…
Mijn schoonvader die net met pensioen is heeft vorig jaar een Opel Meriva gekocht, niet de opc en ook niet zo’n gekke met die suïcide Doors. Dat vond ie vreemd, en ik moet zeggen.. wat er in het artikel staat is waar. Wat een ontzettend saaie auto is dit zeg pff..
Ik heb er een paar keer over getwijfeld maar hem nooit durven kopen.
Voor de blitse opa waarbij de auto kleur moet matchen met de scootmobiel.
Dit is gewoon een hele vlotte, handige auto die een saai design heeft. Prima ding voor de prijs wel.
@Machielvvd Dit is de sufste OPC van Marktplaats ;-)
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1714907709-opel-astra-2-0-16v-opc-airco-nieuwe-distributieset.html?previousPage=lr
@cossiekiller: waarom?
Omdat die Meriva er veel frisser uitziet vanbinnen en vanbuiten, een kleurtje heeft én een turbomotor die nog te kietelen is.
Praktische, vlotte, niet al te dure (gebruik en aanschaf) auto. K vraag me alleen af hoe het rijdt als je gewoon een sportief rijstijltje hebt. Een gewone emriva hadden m’n schoonouders (1.3cdti gezjipped naar 95hele peekaas) en dat was dus echt op alle gebied gewoon geen fijne auto
Kleur en wielen zijn best mooi. Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik dan eigenlijk bedoel, wat een lelijk hok