• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lijstje: auto’s waar namenlogica ver te zoeken was

Auteur: Loek, gepost 10 augustus 2025 om 07:00 – 15 Reacties

Dan heb je als merk een goede namenstrategie en dan komen deze auto’s roet in het eten gooien, al doe je dat toch echt zelf.

Autonamen, daar heb je een goede strateeg voor nodig. Toch lukt het vele merken om er iets van logica in te verwerken, en dat is voor de herkenbaarheid wel zo fijn. Als je een strategie hebt, is er eigenlijk maar één ding belangrijk: consequent blijven.

Namenlogica

Dat blijkt soms lastiger dan je denkt. Terwijl het soms zo simpel zou moeten zijn. Wij hebben een paar voorbeelden gevonden van namen die een beetje de logica ongedaan maken, of ietwat buiten de boot vallen. We nemen ze met je door en uiteraard leggen we per auto uit waarom.

Audi A6 (C9 / Typ. 4L)

Het zal geen populaire mening zijn, maar in principe was de namenlogica die Audi zou gaan toepassen best een goed idee. Even nummers (de ‘sterkste nummers’) zijn voor de EV’s, oneven nummers voor de binnenkort uit te faseren ICE’s. Op den duur wilde Audi over naar een volledig elektrisch gamma en dan is de overgangsperiode duidelijk zat. En bij de Q-modellen werkt het best. Q3, Q5 en Q7 zijn ICE, Q4, Q6 en Q8 zijn EV. Bij de benzinemodellen was het lastiger. Audi dropte de A5 Coupé, Cabrio en Sportback en introduceerde de A5 als opvolger voor de A4, dus als sedan/liftback en Avant. Even wennen, maar dat lukt wel, toch?

De auto die de nieuwe logica ongedaan maakt is de nieuwste A6 (C9 / Typ. 4L). Deze zou A7 gaan heten om de logica van de A5 te volgen en vervolgens heb je A3, A5 en A7 als ICE-auto’s. Maar nee: de nieuwe A6 werd gewoon weer A6. Waarmee de nieuwe A5 juist het buitenbeentje wordt en je nu dus ook specifiek moet zijn of je de A6 op benzine of de A6 e-tron EV bedoelt.

BMW 8 Serie (G15)

Ook bij BMW blijkt dat namen met cijfers niet perse voor logica zorgen. Zo was de grootste coupé van het merk in de jaren ’90 de 8 Serie (E31), die dan ook qua motoren min of meer verwant was aan de 7 Serie. Die ging na een paar jaar met pensioen. Daarna kwam BMW met een 5 Serie coupé en cabrio onder de noemer 6 Serie (E63/E64). Logisch, want die auto deelde zijn techniek met de 5 Serie, dus zit hij eentje erboven. BMW volgde de 6 Serie op met een nieuw model (F13/F14/F06) en trok de logica door naar de 1 en 3 Serie (daar kwamen de 2 en 4 Serie als coupé- en cabrio-variant). Toen de 6 Serie van een opvolger werd voorzien was het ineens… 8 Serie. Terwijl de techniek nog steeds verwant is aan de 5 Serie. Dit omdat BMW had bedacht dat de 5 Serie GT nu 6 Serie moest heten, terwijl dit buitenbeentje vlak daarna uit productie gehaald werd. Op zich is het een mooie knipoog naar de E31, maar er was niks mis met 6 Serie.

M850i Haute Couture Edition
M850i Haute Couture Edition
M850i Haute Couture Edition
M850i Haute Couture Edition

Hyundai ix35 (LM)

Zoals gezegd, codes zijn lekker makkelijk. Je weet vrij zeker dat het niks vunzigs betekent en je kan zelf de logica bepalen. Zo had Hyundai bepaald dat hun auto’s vanaf de late jaren ’00 een cijfercode achter de letter i kregen, met een kleine letter x er tussen voor de ‘hoge’ modellen. Zo werd de Sonata de i40, de Accent de i20 en de Tucson de ix35. Eén generatie later werd bedacht dat de naam Tucson toch wat sterker was dan ix35, waarmee deze ‘logica’ alleen bleef op de niet-SUV’s. Sindsdien heet de auto steevast Tucson. In andere markten heeft de naam ix35 helemaal nooit bestaan en was het altijd de Tucson. Een klein uitstapje met op zich genoeg logica, maar dus niet voor elke auto een blijvertje.

Hyundai rekent absurde reparatiekosten om onderdeel te vervangen

McLaren Artura

Nog meer codes, want de logica qua namen bij McLaren was redelijk simpel. Het begon met MP4-12C, wat niet logisch was (dit was dusdanig veel intern gewauwel dat het versimpeld werd naar ’12C’). Daarna kreeg elke auto zijn vermogen in Europese pk’s met een letter erachter, dus een 650S had 650 pk en was de supercar en de 675LT kreeg de ‘circuitbenaming’ LongTail en dus 25 pk extra. Eenvoudiger kan niet, toch? Zo wist je ook dat de 570S met 570 pk er iets onder zat. Nu onder de 720S een nieuw hybride model kwam, besloot McLaren ineens dat deze een ‘echte’ naam moest krijgen: Artura. Voorheen alleen weggelegd voor hun ultieme auto’s. Waarmee er naast de 750S (en ja, die heeft dus 750 pk) ineens de Artura staat, waar niks aan af te lezen valt.

Mercedes G 580 met EQ-technologie (W465)

Toen bij Mercedes het elektrische balletje ging rollen, werd hun ‘EQ-technologie’ ineens leidend. Sterker nog: elke Mercedes kreeg dezelfde naam als de benzine-evenknie, maar dan met EQ ervoor. EQA, EQB, EQC: je weet precies wat je kan verwachten. Ook bij EQS en EQE was dat het geval. Dus als er een elektrische G-Klasse komt, is het logisch dat die gaat heten: “G 580 met EQ-technologie”. Ja, Mercedes haalde ineens het onderscheid eruit en de EQ-naam zal niet veel gebruikt worden met de G 580. Al moet gezegd worden, ook de Mercedes CLA krijgt een benzinebroer met dezelfde naam, dus wellicht dat het in de toekomst logischer wordt.

Opel Signum

Opel heeft verschillende logica’s gekend qua namen. Zo waren ooit alle auto’s vernoemd naar militaire rangen. Daarna waren het ietwat willekeurige namen waar je meerdere associaties mee kan hebben, maar wel altijd eindigend op A. Agila, Corsa, Astra, Vectra, Antara, Omega, Sintra, Signum… ai. De Opel Signum was sowieso al een buitenbeentje, maar de vreemde Vectra-hatchback viel dus ook qua naam buiten de boot. De eerste Signum Concept stamt dan ook uit de tijd dat Opel niet zo consequent was met namen, dus was dit beter voor de verbinding met dat concept.

Porsche 718 Cayman (982)

Bij de Porsche 718 Cayman kun je je afvragen of het nou de logica doorbreekt of juist een voorheen inconsequente keuze ongedaan maakt. De Cayman is namelijk naast de 911 de enige sportwagen, maar volgt qua namenlogica de ‘luxemodellen’ als de Cayenne, Panamera en Taycan. Dat de Cayman vanaf de laatste generatie ineens een nummer kreeg heeft echter niet alleen als reden dat hij nu gelijkgetrokken is met de 911. Het is ook een knipoog naar de Porsche 718, een succesvolle viercilinder sportwagen. Om toch de keuze voor een viercilinder op het verleden te betrekken. Toch klinkt de naam wat onlogisch, omdat het ook niet de naam is van de generatie (dat is 982) en het toch een beetje dubbelop voelt. Maar goed, 718 Cayman.

SEAT Exeo

Zowel SEAT als Cupra houden de traditie in stand dat vrijwel alle SEATs ooit vernoemd zijn naar steden of gebieden in Spanje. Altea, Toledo, Leon, maar bijvoorbeeld ook recente namen als Ateca, Arona of Tarraco (zo heette Tarragona vroeger). Slechts een paar modellen vielen buiten de boot. In de jaren ’00 had het gegroeide SEAT-gamma allemaal een geografische naam, behalve de Exeo. Net als de Signum een beetje een buitenbeentje, maar juist een naam die bij de rest van de logica past is dan mooi om het samen te voegen. Exeo staat overigens voor het Latijnse woord ‘exire’, wat ‘overtreffen’ betekent.

Subaru B9 Tribeca

De naam Tribeca in Subaru B9 Tribeca is eigenlijk niet interessant voor dit overzicht. Maar, voor de volledigheid: het staat voor Triangle Below Canal, één van de vele wijken van New York waar een afkorting van de woorden voor de wijknaam zorgt. En ook de misvormde neus van de Tribeca laten we even buiten beschouwing voor vandaag. Het interessante gedeelte van de vreemde Subaru-SUV is het gedeelte ‘B9’. Dat zou een nieuwe tactiek worden van Subaru: de B van Boxer gevolgd door een cijfer wat aanduidt waar deze in de line-up komt. De B9 dus helemaal bovenaan, maar naar verluidt zou de tweede facelift van de Subaru Impreza ook origineel ‘B5 Impreza’ gaan heten. Dat gebeurde nooit en dus bleef Subaru bij ‘normale’ namen en ook de Tribeca ging na een facelift door zonder B9.

Toyota Auris (E150 / E180)

Van geen één auto rijden wereldwijd zo veel exemplaren rond als de Toyota Corolla. De middenklasser van het merk staat symbool voor alles wat een Toyota moet zijn. Ook in Europa is de Corolla jarenlang verkocht, maar in 2006 werd alles ineens anders. De Europese Corolla moest ineens Auris gaan heten. Waarom, dat is eigenlijk nooit echt bekend geworden. De naam had ook verder weinig invloed op het succes van de Auris, er zijn er meer dan genoeg van verkocht. Na twee generaties Auris werd echter besloten om de opvolger, grotendeels uit hetzelfde hout gesneden, weer Corolla te noemen.

Toyota Auris

Volkswagen Vento / Bora (Typ. 1H2 / Typ. 1J)

Een middenklasse Volkswagen heet altijd Golf. Oké, in de VS werd her en der nog de naam Rabbit gebruikt, maar Golf: die naam kent iedereen. Dus hoe heet een Golf met kont? Jetta, natuurlijk. In veel markten is dat altijd zo geweest. In Europa niet. Daar werd voor de Golf III ineens de naam Vento bedacht. En bij de Golf IV, toen alles vernoemd werd naar winden, de naam Bora. Terwijl deze auto’s identiek aan de Europese specificatie in bijvoorbeeld de VS altijd Jetta heetten. Bij de Golf V nam Volkswagen voor Europa die logica weer over en ook voor de Golf VI, de laatste Jetta die wij hebben gekend, gold dat.

BONUS: Fiat Tipo / Bravo / Stilo

Dan een stukje namenlogica voor auto’s wat eigenlijk heel onlogisch lijkt en we weten nog steeds niet of dit expres zo is gegaan, het blijven Italianen. Want hoe noem je een middenklasse Fiat die het met de Golf aan de stok kreeg? Dat ligt eraan over welk jaar je het hebt. Het begon namelijk in de late jaren ’80 met de Tipo (160), de grote broer van de Uno. Die werd midden jaren ’90 opgevolgd door de Bravo (182). Toen die eruit ging, kreeg de opvolger de naam Stilo (192). Maar dan. Eind jaren ’00 ging de Stilo er weer uit en kreeg de opvolger, net als de voorganger, de naam Bravo (198) mee. En de laatste en meest recente opvolger? Daarvoor gingen ze helemaal terug naar het begin en die werd weer de Tipo (356). Kortom: Tipo, Bravo, Stilo, Bravo, Tipo. Perfect symmetrisch. Nogmaals, is het logica, is het per ongeluk? Dat weten ze enkel in Italië.

Ook interessant!

  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob
  • Mijn Auto video: BMW XM 50e van Patrick

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes

Vorig bericht: « Van roulette naar racetrack: dit is het gokbedrijf dat nu veel in de autosport investeert
Volgend bericht: Lightweight package én handbak, de Porsche 992 GTS van Hugo #MijnAuto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    10 augustus 2025 om 08:56

    Over de numerologie van BMW zou je al een op zichzelf staand artikel kunnen schrijven. De 2-Serie is er dus ook nog als MPV, en van de 4-Serie bestaat ook een vierdeurs ‘coupé’, die m.i. helemaal niets toevoegt t.o.v. de huidige 3-Serie. En dan nog die M modellen… M1 werd 1M, want ‘historie’, MX mocht niet want Mazda zou die al hebben geclaimd (*kuch* 323, iemand?) maar XM mocht dan blijkbaar weer wel, ondanks dat Citroën die letteraanduiding al eens had gebruikt.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      10 augustus 2025 om 09:26

      Wat dacht je van iX1, iX3, en dan… iX. Allen met een grille groter dan die van de 12 cilinder 7 series van weleer.

      Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      10 augustus 2025 om 12:28

      Citroën heeft voor XM toestemming gegeven. Of er Euronen geschoven zijn, dat werd niet vermeld indertijd.

      Login om te reageren
  2. eaudi zegt

    10 augustus 2025 om 09:48

    Oh die Tipo. 16v, wat een heerlijke auto was dat! Enorm ondergewaardeerd!

    Login om te reageren
  3. Wijze_Willie zegt

    10 augustus 2025 om 11:41

    Peugeot 3008 en 5008 vond ik ook erg verwarrend. Kwamen die nu boven de 308 cq 508 of niet?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      10 augustus 2025 om 12:35

      Ja volgensmij is dat het ding, één 0 is een normale auto, 2 nullen is een crossover, 2008, 3008, 5008. Vind het alleen bijzonder dat ze niet verder zijn gegaan na 08, want er was ooit al een 309 dacht ik. Ik zou zeggen boeien, is toch prima benaming. 3 is het segment, laatste 2 cijfers het nummer in de reeks. Waren we nu bij 311 ofzo geweest.

      Login om te reageren
      • Wijze_Willie zegt

        10 augustus 2025 om 14:01

        Maar de E3008 is toch weer een gewone SUV? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

        Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    10 augustus 2025 om 11:59

    De eerste versie van de Tipo heette Tipo Punto. Dat schreef je als ‘Tipo.’, dus Tipo met een punt erachter. Bij de facelift verdween die punt, omdat niemand ‘m begreep. Maar omdat Fiat toch ergens heen moest met die ount (of gewoon een punt wilde maken), kreeg de opvolger van de Uno hem toebedeeld, Punto dus.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      10 augustus 2025 om 16:07

      Gekke Italianen. Toen ze een sportwagentje bouwden moest de typenaam ineens vóór de merknaam. Dus werd het Coupé Fiat…..

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        11 augustus 2025 om 18:26

        @tenaci: officieel was het ook de bedoeling dat het Multipla Fiat zou worden in plaats van andersom.

        Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      10 augustus 2025 om 20:44

      De middenklasse Fiat hatchbacks zijn begonnen natuurlijk met de Ritmo. De eerste Fiat personenauto die niet het (compleet willekeurige) interne projectnummer of cilinderinhoud gebruikte.
      De Bravo(198) is daarnaast, oa in Australië, ook nog verkocht als Ritmo. En laten we het maar niet hebben over de vijfdeurs Bravo(182): Brava.
      Dus afhankelijk van de locatie is het totale plaatje: Tipo., Tipo, Bravo/Brava, Stilo, Bravo/Ritmo, Tipo.

      En dan negeren we voor het gemak ook nog maar even de sedan en station varianten (Regatta, Tempra, Marea en Marengo voor de bestelversie) van deze generaties.

      Login om te reageren
  5. werf76 zegt

    10 augustus 2025 om 16:34

    Audi Q8 een EV?

    Login om te reageren
  6. tmenges zegt

    10 augustus 2025 om 19:18

    Volvo c 70 , altijd coupe/cabrio, tot de c30 kwam wat een hatchback was , de opvolger van de c30 heet v40 terwijl de ‘v’ normaal alleen op stations te zien is. Eerste v70 is gebaseerd op de S 70 , V70N is gebaseerd op de s60 terwijl de V70 NN gebaseerd is op de S80 .

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      11 augustus 2025 om 09:44

      Volvo had inderdaad ook een periode van totaal onlogische modelaanduidingen. Polestar lijkt dat kunstje nu te herhalen met de volgorde waarin modellen gelanceerd worden?

      Login om te reageren
  7. timdawg zegt

    10 augustus 2025 om 22:03

    Die Bravo heeft toch wel een fraai snoetje. Goed opgedroogd. En die Tipo: de vader van een vriendje had er één met een digitaal dashboard. Dat was echt super indrukwekkend voor een mannetje van 11 waarvan zijn vader (dus mijn vader) een saaie lichtblauwe 626 had 😄

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North