
Deze lader kan vier keer zo snel laden als de meeste snelladers.
Terwijl veel mensen nog steen en been klagen over elektrische auto’s staan de ontwikkelingen niet stil. Integendeel, het gaat hard. Steeds meer EV’s staan op een 800V-platform en kunnen razendsnel laden. Fastned loopt alvast op de zaken vooruit en heeft nu de eerste Megawatt-lader geïnstalleerd.
Dat lees je goed: een Megawatt. Dat is dus 1.000 kW, terwijl veel snelladers maximaal 250 kW geven. Fastned heeft al snelle 400 kW-laders, maar dit is echt next level. De eerste Megawatt-lader is te vinden bij het snellaadstation Aalscholver, langs de A6 tussen Lelystad en Almere.
Nu zijn er nog geen auto’s op de markt die daadwerkelijk kunnen laden met 1.000 kW, of daar ook maar in de buurt komen. De volle potentie van deze paal kan dus nog niet benut worden. Er zijn wel elektrische vrachtwagens die met enorme vermogens kunnen opladen, maar daar is dit laadstation niet in de eerste plaats voor bedoeld.

Een Megawatt is misschien een beetje overkill, maar toch zijn 400 kW-laders ook alweer achterhaald. De Chinezen bouwen namelijk al EV’s die sneller dan dat kunnen laden. Een Zeekr 7X – de gele auto op de headerfoto – kan bijvoorbeeld met 480 kW laden. En de Xpeng G9 kan zelfs met 525 kW laden. Dit zijn auto’s die je nu gewoon in Nederland kunt bestellen. In die zin is een nieuwe generatie snelladers dus geen overbodige luxe.
Auto’s die met een Megawatt kunnen laden zijn voorlopig nog toekomstmuziek, maar er wordt al wel mee geëxperimenteerd. De Mercedes Concept AMG GT XX heeft zelfs al 1.041 kW aangetikt tijdens het laden. Dat is dus wel de kant die we opgaan.
De ultrasnelle lader van Fastned is nog een pilot, maar het kan zeker geen kwaad om op de ontwikkelingen vooruit te lopen. En als je dus een auto hebt die met meer dan 400 kW kan laden, dan weet je waar je moet zijn: bij de Fastned langs de A6.
Via: LinkedIn





Het zal een wedloopje blijven tussen enerzijds laders en anderszijds de steeds sneller ladende EV’s – totdat er een stabiel evenwicht komt omdat het businessmodel moet gaan kloppen.
Want voor 1000 kW worden de stromen per fase zo hoog dat de lader ivm de verliezen het beste meteen op de 10kv – 20 kV middenspanning aangesloten wordt. Dan praat je over een eigen transformatorstation. Per lader! Dat zijn wel de kosten.
De auto’s die over de 400kWh heen gaan hebben dat vaak in de piek van 20%. Dus het totale laden zal maar een paar miniten schelen
400kwh dat is wel een gigantisch accupakket!
Vooropgesteld, ik heb absoluut niets tegen benzine of diesel als brandstof. Ik koester mijn zescilinders. Maar dit is toch gaaf, hoe deze ontwikkelingen plaatsvinden. 1 megawatt, wauw. Gezien de batterij- en autotechniek ook steeds beter worden (misschien alleen niet zo snel als door velen gehoopt), kan men in een nabije toekomst bijna net zo snel laden als nu het tanken gaat.
Mocht het toch nog een paar minuten langer duren dan gehoopt, lijkt mij dat geen probleem. De gemiddelde mens vermaakt zich in de tussentijd prima op de telefoon met van alles en nog wat :-)
Autobloggen enzo.
Dan lijkt 2035 ineens nog mijlen ver
Fastned ontwikkelt zich als kwaliteitsaanbieder. Veel stations, snelle laders, goed onderhoud.
Nu nog de prijzen van Tesla, dan blijft het ook leuk en betaalbaar.
Ligt aan je pas en abo.. ik betaal met mijn pas 59 cent bij alle dc laadpalen en bij Ionity maar 39 cent. Prima tarieven!
Bij Tesla betaal je in de daluren 28 cent en in de piek 39 cent. Zonder abo.
Als niet Tesla rijder niet. Dan gaat t tussen de 35-59 cent
Nou, stations zijn vaak aan de krappe kant. Moest gister ook weer achteruit de plek af, omdat iemand voor me stond en geen ruimte om er langs te gaan. En Gerda achter mij moest ook achteruit, nou dan weet je ‘t wel 😁
Die 1000 kw wordt verdeeld over 4 laadplekken, waarbij 1 laadsessie maximaal 600kw kan ontvangen. Het is de Alpitronic HYC1000.
Kijk: dit zijn de echte toevoegingen!
Hub-satellite zie je steeds meer en ik vond het al vreemd dat FastNed daar nog niet voor ging.
Zelden dat alle laadpunten gelijktijdig pieken en door een dergelijke constructie toe te passen, maak je veel beter gebruik van de netaansluiting!
Mooie vooruitgang.
Ik heb nog nooit de maximale snelheid van de auto gehaald. Zou 270 moeten kunnen halen, ooit eens 210 gezien. Overigens is een continue 150 snel zat in de praktijk, aangezien ik thuis het meest laad. Ben benieuwd of zo’n 400+ paal verandering brengt in de echt laadsnelheid.
Taycan? Ik haal m wel maar dan moet de auto echt leeg zijn rond de 15% en de accu voorverwarmd. Overigens houdt de Taycan wel echt tot 80% snelheden van ruim 150-200 kwh. Dat doen er maar weinig.
Kan ook als experiment eens helpen om de airco/verwarming af te zetten tijdens het laden. Kan zijn dat tijdens het laden teveel capaciteit van de warmtepomp in het interieur wordt gestoken waardoor hij de temperatuur van de batterij niet optimaal kan regelen.