Live pics van Wouter’s favoriet: de Fiat Tipo

Auteur: , 63 Reacties

De auto van het jaar 1989 komt terug in een nieuwe gedaante. Komt dat zien.

Fiat-Tipo

Autoblog houdt van de Tipo en daarom hebben we er al een zeer informatief beursitem aan gewijd, dat puur en alleen in het teken stond van deze nieuwe Fiat. Jaja, dat doen we niet voor de zoveelste Golf, maar wel voor dit sterk staaltje Italiaans design.

De nieuwe Tipo wordt vervaardigd in Turkije en Ome Serge heeft het verstandig geacht de wagen ook naar onze contreien te brengen. Het idee is om veel auto te bieden, voor een vriendelijke prijs en ons zo weer naar de Fiat dealer te brengen voor iets anders dan een 500.

Die vriendelijke prijs wordt in ons land echter wel iets hoger dan in bijvoorbeeld Italië en Duitsland, waar de auto weg mag als je minimaal 12.500 respectievelijk 13.990 Euro meebrengt naar de dealer. In Nederland moet je voor de sedan met 1.4 benzineblok toch alweer 19.495 Euro meebrengen. Daar heb je dan wél een nieuwe, 4,54 meter lange C-segmenter voor met een kofferruimte van maar liefst 520 liter. Veel plaats voor een paar dozen Limoncello, pasta en tomaten dus. De nieuwe Tipo komt er overigens ook als hatchback en als wagon.

Gaan wij Hollanders daar massaal voor, of wijken we toch weer massaal uit naar kleiner of tweedehands Duits metaal?




63 reacties

Dit kan de opvolger worden van mijn auto nu! Prachtige wagen lekker basic en eigenlijk is het ook wel de spirituele opvolger van mijne wagen! Zeker in het rood is die prachtig, alleen maar lof!
@flik2punt0: al wil ik dan wel de 1.6 e torque
@flik2punt0: Geloof me je wilt de 1.4 120pk multiair
@clarkson: gewoon wachten op de Abarth…
@pinut187: Die zal er niet komen.
@clarkson: als motor in een auto die ook wel aanhangers moet trekken en wat zwaarder beladen zal worden, heb ik deze niet als heel prettig ervaren. Verder hebben 1.4 motoren vaak een lager trek gewicht.
@flik2punt0: Hij komt een stuk beter van zijn plaats dan de etorque
@flik2punt0: Lekker basic? Ik mag hopen dat je wat luxe krijgt voor 19.500, anders gaat men wel ergens anders shoppen. Andere motor, lak en velgen, wat aankleding en dit basic karretje kost 27 mille. Nee dank u.
via Android app
@phaeton:
Wat heb je voor die.19k em 27k bij een duitser dan?
@smoothoperator: voor 27k heb je een redelijk aangeklede golf met een 1.2 115pk. Redelijk aangekleed he, niet afgeladen in de spullen.
@dutchdriftking: Dat, inderdaad. En ik zinspeelde niet per definitie op iets Duits @smoothoperator
@phaeton: bijna €7000 verschil met Italië. LANG LEVE DE EENWORDING VAN EUROPA!
HOER-A
HOER-A
HOER-A.
@phaeton: in Duitsland 13,500 euro ga ik rijden op Duits kenteken
Toffe bak
Deze tipo is vooral goedkoop omdat ie in Turkije gemaakt wordt ,dus lage lonen ,maar wel goede kwaliteit ,de fabriek waar deze gemaakt wordt valt keer op keer in de prijs als beste . Zou me er niet in schamen hoor, vindt het een mooie auto
@persian1:

6% is handwerk .. De rest robotwerk ..
De arebeijers hoeven maar 1 ding te doen ..

Niet staken ..
@lincoln: Al dat robotwerk = pluspunt. Hoe minder mensenwerk hoe nauwkeuriger, en geen maandagmorgens meer.
De wagen maakt de indruk al jaren in andere landen op de markt te zijn en nu pas naar West Europa te komen. Hij oogt dus gedateerd.
Dashboard van de oude tipo was geniaal,
@amnesia: bedoel je de uitvoering met digitaal dashboard? Dat was echt back to the future style :-) heel gaaf in die tijd
@maxhunter: vooral mooi om naar te kijken. Owee als ie storing gaf….
Wat een mooie kar!
@joostvis:
Kijk! Iemand die met de pootjes op de grond kan blijven staan! Kijk aub goed! Dit gebeurt op AB niet vaak!
Echt een toffe wagen! Hoe meer ik hem zie, hoe meer ik hem kan waarderen.
@misterdrogba:
Waarom houd ik van zulke reacties?
Omdat je tegenwoordig G…v…d…e ook mag uitkomen voor je eerlijke mening! En ja! Ik ben het met je eens! Volkomen! Al dat exotische gedoe? Mooi dat er mensen zijn die het zich kunnen permitteren! Maar welke maatstaf is het? Mag ik alsjeblieft gelukkig zijn met mijn auto van een paar duizend Euro? Ik ben er gelukkig mee! En ?
Met deze prijs, design, grote en goede kwaliteit kan dit weleens een verkooptopper worden! Alle lof voor FIAT!
Echt wel gewoon een geslaagde auto geworden. Multiair blokje erin met een TCT bak en je hebt een prima auto voor een mooie prijs.
Met deze prijzen op voorhand kansloos, hier kun je ook een 308 of Octavia voor kopen. En veel auto voor je geld gaat ook niet helemaal op, een Octavia hatchback is 12(!) cm langer en heeft 70 liter meer bagageruimte dan een Tipo sedan.
@knipperlichtje:
goh, een hatchback die meer baggage ruimte heeft dan een sedan.
@knipperlichtje:
Wanneer iemand in de markt zou zijn voor een auto in deze klasse, dan heb je hier zeker een punt. De Octavia zou zeker een serieuze overweging kunnen zijn. In prijs verschillen ze nauwelijks.
Alleen: Gaat het bij de overweging van aanschaf specifiek over de inhoud van de kofferruimte? Mocht dat zo zijn, waarom zou je dan niet verder shoppen bij Peugeot. Citroën en Renault? Een Partner, Berlingo of Kangoo bieden beslist méér! Om nog maar te zwijgen van een Doblò L!
Onderschat daarom deze Stilo niet! Ik verwacht dat we deze auto op onze wegen vaker zullen zien dan je nu zult vermoeden. En is dat nou effectief zo verkeerd? Ik vind hem er klasse uitzien in dit segment. En mensen die zo’n bedrag voor een auto kunnen uitgeven vinden exoten als Pagani’s, Bugatti’s en AMG’s best wel leuk om eens te zien, maar ze hebben er totaal geen behoefte aan om zoiets te bezitten. Zij zijn best wel gelukkig met hun nieuwe aanschaf!
@9000cse: bagageruimte is natuurlijk niet het enige aspect, daarbij vind ik het ook wel een leuke auto en gun ik het fiat om weer succes te hebben met een non-500 model, maar ik vrees dat het in Nederland gewoon niet gaat lukken. Hij moet concurreren met het Tsjechische broertje van de golf die voor weinig geld veel ruimte biedt en tegen relatief kleine meerprijs ook goed in de spullen zit. Toch heeft de Tipo een USP dat het verschil zou kunnen maken, de standaarduitrusting is heel erg compleet, misschien dat dat kopers weet te trekken.
Als wij de geliefde bpm regeling iet hadden was dit 100% een verkooptopper geworden. Maar dan echt een topper. Wie weet markleider in het segment.
Het is een mooie wagen geworden, maar ik heb het gevoel dat Fiat wel erg veel naar concurrenten heeft gekeken voor elementen van het design. Het had wat mij betreft meer eigen mogen zijn. Desondanks ligt het prettig op het netvlies en oogt het gewoon heel degelijk allemaal.
Ik vond in Geneve dat er best wel wat Alfa Giulia onderdelen opzaten, in hoeverre komt het dna van de twee overeen?
@chabar: helemaal niets. Misschien wat elektronica maar meer ook niet.
@chabar:
Bedoel je met dna dat ze allebei van dezelfde plastieke knopjes gebruik maken?
@super: gaat iets verder. Zelfde deurgrepen aan de binnenkant, zelfde lijn in dashboard idd knopjes en ik snap best dat het bij de alfa net iets mooier en gelikter uitziet, maar ik was gewoon benieuwd of er ook meer techniek gedeeld werd.
via Android app
Wat een superlatieven voor een middelmatig ogend model. Ik vind de naam ook niet echt lekker klinken. Beetje lelijk en goeikoop. En dat is ie niet echt erg.
Wat zijn de netto prijzen in IT, DE en NL? Ik krijg het vermoeden dat de NL prijs gewoon op de concurrentie is aangepast.
Ja joh. Gooi er 500 euro er boven op. Schatkist is leeg dus maken we alles duurder. Wordt tijd om te emigreren naar Duitsland of België ofzo. Maar dat gaat niet! Waarom niet!?! Omdat de overheid flink beslag legt op mijn miezerige loontje. Ach ja….

Voor de rest is het een leuke auto. Het zal de wegen goed opfleuren in ieder geval
Geslaagde auto. Alleen de motoren/transmissie keuze moet worden vervijfvoudigd om de verkoop te laten lukken. Nu geef ik hem niet veel kans.
Je moet ook niet vergeten dat Fiat marktaandeel moet terugpakken wat ze al lang niet meer gehad hebben met dit soort auto’s maar ook weggegeven met dat 500 geneuzel.
Klanten terugveroveren valt over het algemeen niet mee. Zie bijvoorbeeld hoe slecht dat bij de Nissan Pulsar verloopt
@gezondverstand:

In Italië en Turkije gaat dit zonder obstakel goed verkopen .. Klanten genoeg ..
@lincoln: Spanje en Portugal net zo goed denk ik. Alleen aan taxi’s al. Ongelofelijk hoeveel van die Punto sedans als taxi worden ingezet. En het werkt blijkbaar prima. Heb vd week een aantal ritjes gemaakt achterin zo’n ding en er was er niet 1 met minder dan 350k op de klok.
Wacht liever op de Abarth.
Die rode is gewoon een heel mooie auto. Gun het Fiat wel. Sympathiek merk.
Mooie hatch, de break weet ik nog niet goed, de sedan tja sedans zijn mijn ding ni.

De 520l koffer lijkt me eerde in de break dan in de hatch…

Doe mij maar de hatch met een 1.8 turbo benzineblokje, dat lijkt me wel wat…
Zie ik mezelf niet in rijden, Fiat heeft zichzelf gevrouwïficeerd met die 500.
Een paar honderd euro goedkoper dan de concurrentie.. Als de standaarduitrusting een beetje op niveau Is dan kan het wat worden maar ik had een prijs rond de 18000 verwacht voor een 95pk uitvoering.
Ik was er al bang voor….de verkoop vanaf prijs in Nederland. In België koop je hem voor € 14.100,= dank je wel BPM NL. Met deze prijsstelling weet ik niet, nee betwijfel ik het sterk, of de auto überhaubt wel verkocht gaat worden in Nederland. Er is best veel keuze in hetzelfde segment ook voor auto’s met modernere motoren aan boord. De enige hoop die ik nu nog heb is gevestigd op de Tipo Hatchback voor rond de € 17.000/ 17.500 euro. Mooi vind ik de auto in geen van de 3 varianten maar daar is de doelgroep waarschijnlijk ook niet naar. Als ik dan zou moeten kiezen uit die 3 dan de station/Weekend/ SW maar al zal die nog een stuk duurder gaan worden dan de sedan ben ik bang.
@jaapiyo is dit de definitieve verkoop vanaf prijs of een bij benadering? Ik kan de verkoop prijzen nog nergens terugvinden.
@milan0: Deze prijs werd genoemd op onder andere autoRAI online. Geldt voor de sedan, de prijs van de hatch en wagon zijn nog niet bekend. Ik weet niet waarom het prijsverschil zo groot is met de andere landen. Deels kan het natuurlijk wel verklaard worden door de hogere bijdrage die onze overheid van ons verwacht dan in die andere landen, maar of dat het hele verschil is…

Zoals @klaasjevaak al hint, kan het ook zo zijn dat de Nederlandse importeur wat meer geld denkt te kunnen vangen en/of dat er uitrustingsverschillen zijn.
@jaapiyo: Misschien is het omdat een sedan in NL een bijproduct is en de focus toch op de Hatchback en station zal gaan liggen. Al is het alleen maar omdat Nederland geen sedan land (meer) is. Je mag de auto/ reeks volgens velen niet zien als verlate opvolger van de 1996-2002 Bravo/Bravo en Marea. Dat geloof ik maar de modellen en ook het formaat schurken wel tegen die reeks aan. Kijk maar eens hoeveel Marea Weekends je zag rijden ten opzichte van de sedan.De Brava was de 5 deurs variant, de Bravo de sportievere 3 deurs. Aangezien Hatchbacks en Stations toch het grootste deel van het koperspubliek aanspreekt in deze klasse zou het prijsniveau van de hatchback misschien wel concurrerend kunnen worden. Moet ook wel want er is al genoeg concurrentie in dit segment. Voor 21000 euro koop je zo meteen een Kia Niro Hybrid bv.
Zit er nou een deuk in dat benzine klepje?
Hier in Turijn rijden al enige rond de hatchback nog met wat bestikkering de sedan al al veel te zien. ik vind beide een heel nette beschaafde auto! sedan ziet er echt van buiten edel uit!
Ik krijg hier toch een net niet gevoel bij. Net zoals ik dat ook bij de Seat Toledo en Skoda Rapid heb. Net niet volwaardige C-segmenters.
Gewoon een nette auto, nette prijs. Als het nou ook betrouwbaar en degelijk is, waarom niet? Vergeet niet dat dit een Opel/Kia concurrent is.
Eindelijk een keer een andere FIAT dan een 500 of Panda… En de Tipo ziet er ook gewoon netjes uit. Maar t kost alleen wel wat duurder dan ik had voorgesteld.
Ik heb al minstens 15 jaar geen Fiat dealer meer in Nederland gezien. Geen idee of dit meer over mij of over Fiat Nederland zegt.
Ziet er goed uit is in Nederland enkel een beetje duur voor die bpm terreur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).