• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus 119c zeepkist op Goodwood Festival

Auteur: autoblogger, gepost 1 juli 2006 om 10:34 – 13 Reacties

Lotus 119c zeepkist

Het Goodwood Festival of Speed zit er weer aan te komen (volgend weekend). Je kunt je daar vergapen aan al het moois wat er staat, maar er zijn ook nog diverse andere race-gerelateerde activiteiten te vinden zoals de down-hill “zeepkist” race. Lotus doet al een paar jaar mee aan deze race en heeft daarvoor de 119c ontwikkeld.

De Lotus Type 119c “streamliner” is een ultra-lichte carbon-fibre monocoque die trouw blijft aan de filosofie van oprichter Colin Chapman: “performance through light weight”. De zeepkist zal aan de start staan, op de top van de Test Hill bij het Brooklands circuit. Daar zal de Lotus racen tegen andere autoproducentne zoals Lola, Vauxhall en Ford.

Alle deelnemers zullen een topsnelheid halen van ongeveer 35 mph (55km/u). Het record, dat op naam staat van Lola Cars, is een afdaling in 71,8 seconden.

Paul Adams, die al eerder met de Lotus 119c won, laat weten: “I am really excited to be able to race at such a historic circuit and be reunited again with past competitors, which will certainly make for some good and fun racing. We will be shaking down the car on the Hethel Test Track, so that I can familiarise myself once again with the controls, oil the nuts and bolts and blow off the cobwebs!”

Met dank aan Dink voor de tip!

Lotus 119c

Ook interessant!

  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Lichtgewicht, Lotus

Vorig bericht: « Nissan en Renault willen met GM
Volgend bericht: Een weetje: Brug open, benzinemotor aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Micha zegt

    1 juli 2006 om 11:43

    Leuk als alternatief voor de fiets

    Login om te reageren
  2. Jappekop zegt

    1 juli 2006 om 11:47

    slaap verwekkent SAAI!! gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

    Login om te reageren
  3. Stefan00 zegt

    1 juli 2006 om 12:36

    je moet toch juist massa hebbe om hard van een berg af te gaan?

    Login om te reageren
  4. KeeZ zegt

    1 juli 2006 om 12:52

    Je hebt geen grote massa nodig, een gewicht van 1 Kg heeft dezelfde valversnelling als een gewicht van 1000 Kg. Alles heeft met weerstand te maken.

    Login om te reageren
  5. Stefan00 zegt

    1 juli 2006 om 13:16

    ja theoretisch wel ja, heb ik ook geleerd bij nask ed. Maar uit ervaring met bijv snowboarden, gaat een maat van mij sneller dan mij (75 ft 65) met hetzelfde board. Zelfde geval met sleen…

    Login om te reageren
  6. dekster zegt

    1 juli 2006 om 13:16

    had nooit verwacht dat lotus zo laag kon vallen :-(

    Login om te reageren
  7. bram zegt

    1 juli 2006 om 13:48

    Offtopic:
    @Stefan00
    Wanneer je een snowboard met niemand op van een berg laat glijden gaat die toch ook (erg en gevaarlijk) snel? Misschien trek je je board scheef of zo…

    Login om te reageren
  8. KeeZ zegt

    1 juli 2006 om 18:22

    Van snowboarden heb ik eerlijk gezegd geen kaas gegeten… Op de site van Lotus Engineering houden ze het in ieder geval wat zeepkisten (haha) betreft op weerstand en dat lijkt mij ook wel opvallen toch? Ze gebruiken de 119c trouwens al vanaf 2004… http://www.grouplotus.com/generic/generic.php?page_id=320&page=17

    @dekster: het is een soort prestigeding voor autoconstructeurs…

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    1 juli 2006 om 18:39

    de luchtweerstand, en de weerstand van het board zullen de versnelling bepalen, niet het gewicht….. Heeft de zwaardere man een betere (aerodynamische) houding? Andere kleding? Een ander board, andere wax?

    Een pingpongbal of een bal lood van dezelfde grootte met hetzelfde oppervlak vallen echt even snel, ongeacht het veel grotere gewicht van de bal van lood.

    Login om te reageren
  10. KeeZ zegt

    1 juli 2006 om 19:12

    Inderdaad W0o0dy!! Dit is volgens mij hét schoolvoorbeeld (met als aantekening dat er geen externe factoren als wind in het spel zijn).

    @Stefan00
    Aangezien bij snowboarden de variabelen, zoals: lucht-/glijweerstand, board, ervaring, etc., is het lastig om te zeggen waarom de één harder gaat. Het is, zoals bij bijna alles in het leven, de combinatie van factoren die het moment bepaald (zeker niet de wetten der Natuurkunde).

    Login om te reageren
  11. Dinkel zegt

    1 juli 2006 om 21:13

    Tja, hier hou ik wel van. Ter land, ter zee en in de lucht: rol ‘m er af.

    Login om te reageren
  12. KeeZ zegt

    1 juli 2006 om 22:28

    -Correctie- Ik bedoelde natuurlijk: “Aangezien er bij snowboarden veel variabelen zijn” in plaats van het buitengewoon onlogische “Aangezien bij snowboarden de variabelen”.

    Natuurlijk geef ik de schuld aan de klimatologische omstandigheden die de omgevingstemperatuur tot tropische waarden doet stijgen (okay, ik kan ook m’n posts éérst nalezen).

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    1 juli 2006 om 22:30

    tropische waarden hangen niet alleen af van de temperatuur maar ook van de vochtigheidsgraad (voor moest je het willen weten)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North